Høyttalere Hvor bred høyttaler kan du leve med?

Hva er maks bredde på høyttalere som er aktuelt for deg? Velg det som passer best.

  • Under 50 cm

    Stemmer: 39 35.8%
  • 50-60 cm

    Stemmer: 24 22.0%
  • 60-70 cm

    Stemmer: 11 10.1%
  • 70-80 cm

    Stemmer: 9 8.3%
  • 80-90 cm

    Stemmer: 1 0.9%
  • 90-100 cm

    Stemmer: 5 4.6%
  • 100-110 cm

    Stemmer: 2 1.8%
  • 110-120 cm

    Stemmer: 1 0.9%
  • Over 120 cm

    Stemmer: 17 15.6%

  • Totalt antall stemmer
    109

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.319
    Antall liker
    16.401
    Sted
    Østfold
    Men så er det også et hav av forskjell på de to, dessverre slik at størrelsen også gjør noe positivt med dynamikken.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den er jeg helt med på. Poenget mitt var bare at det er vanskelig å si noe om maksimal bredde uten å vite noe om høyde og dybde.

    Den nye Heco Dreiklang f.eks er ganske lekker. Men tror ikke det hadde blitt solgt mange par om den var like dyp som den er bred...


    Heco-Dreiklang-Ambiente.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Mange ting som spiller inn som mange nevner her ja.

    Er den pen kan den gjerne være ganske mye større en om den er stygg ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    ser liten grunn til at høyttalere trenger å være mer enn 30cm brede.
    da er de også lette å plassere og håndtere hos meg, dessuten gir en smal front ofte bra stereoperspektiv og 3D lydbilde
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    absolutt en grunn. stor baffel = større woofere = høyere virkningsgrad og færre refleksjoner nedover i frekvens.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    ser liten grunn til at høyttalere trenger å være mer enn 30cm brede.
    da er de også lette å plassere og håndtere hos meg, dessuten gir en smal front ofte bra stereoperspektiv og 3D lydbilde
    Det er flere gode grunner til å ha en bred høyttaler enn en smal høyttaler.
    Men for de fleste av oss så må estetikken også inn i regnestykket, og om vår bedre halvdel må ha et og annet og si om utseende så er vel bredden noe av det første de kommenterer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Personlig kunne jeg godt tenkt meg Urei-monitorer som er like breie som stereobenken min, og andre tilsvarende digre kasser som tilfredsstiller mine krav til god lyd. Pt finner jeg Devore Orangutang 0/96 å være både vakre og teknisk interessante høyttalere for meg, og svarte derfor 50-60 cm i selve pollen. Jeg mener at jeg kan forvente aksept for et sett apekatter hos en framtidig partner på tross av at de er ganske breie, rett og slett fordi de er vakre skapninger. Men hadde de vært like dype som de var breie hadde jeg hatt forståelse for en partners motforestillinger. Da går det fra store til svært dominerende elementer i stuen.

    Egentlig kunne jeg ha stemt at de godt kan være en meter breie sålenge det ikke betyr dype høyttaler. Selv ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å ha noe lytterom som gjør at jeg kunne valgt noe som er både dypt og bredt. Teoretisk ønsker jeg også meg nærmest mulig infinite baffel, men innser at størrelsen på mitt hjem ikke er riktig for en slik løsning. Derfor valgte jeg den begrensede bredden i selve pollen for å gi Orso en real world-vurdering og ikke basert på mine ville drømmer som jeg neppe kommer til å oppfylle. For meg er det et potensielt helvete å velge høyttalere som jeg vet jeg ikke får aksept for hvis de skal stå i en felles stue. Den eneste ikke-audiofile kvinne jeg har vært sammen med som ville akseptert noe så dominerende er nok moren til baluba junior, hun bryr seg ikke om hifi men elsker musikk og syntes det var fint at jeg hadde god hifi når vi bodde sammen. Men selv hun ville nok mumlet litt irritert hvis jeg hadde dratt hjem et sett Urei i vårt felles hjem.

    Når Orso nå ønsker råd til hva vi tillater oss selv når det kommer til høyttalernes størrelse så tror jeg han har mer nytte av å vite hva vi i praksis ville fått aksept for å ha i ei familiestue, som tross alt er virkeligheten for de aller fleste. Derfor resultatet 50-60 cm fra meg, stort breier høyttalere tror jeg ikke vil få vil få aksept for å sette i stuen. Og jeg ønsker Orso all lykke med hans prosjekt, og at det overlever og gir oss et spennende nytt alternativ. Og jeg håper også at han og hans samarbeidspartnere velger en konstruksjon som ikke dipper under 4 ohm, slik at de ikke byr på store utfordringer for forsterkere.

    Siden jeg vet at Orso har fått øynene opp for gode hornløsninger etter å ha opplevd det selv så håper jeg at det han jobber med er høyttalere som er gode partnere for min forsterkerpark.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Personlig kunne jeg godt tenkt meg Urei-monitorer som er like breie som stereobenken min, og andre tilsvarende digre kasser som tilfredsstiller mine krav til god lyd. Pt finner jeg Devore Orangutang 0/96 å være både vakre og teknisk interessante høyttalere for meg, og svarte derfor 50-60 cm i selve pollen. Jeg mener at jeg kan forvente aksept for et sett apekatter hos en framtidig partner på tross av at de er ganske breie, rett og slett fordi de er vakre skapninger. Men hadde de vært like dype som de var breie hadde jeg hatt forståelse for en partners motforestillinger. Da går det fra store til svært dominerende elementer i stuen.

    Egentlig kunne jeg ha stemt at de godt kan være en meter breie sålenge det ikke betyr dype høyttaler. Selv ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å ha noe lytterom som gjør at jeg kunne valgt noe som er både dypt og bredt. Teoretisk ønsker jeg også meg nærmest mulig infinite baffel, men innser at størrelsen på mitt hjem ikke er riktig for en slik løsning. Derfor valgte jeg den begrensede bredden i selve pollen for å gi Orso en real world-vurdering og ikke basert på mine ville drømmer som jeg neppe kommer til å oppfylle. For meg er det et potensielt helvete å velge høyttalere som jeg vet jeg ikke får aksept for hvis de skal stå i en felles stue. Den eneste ikke-audiofile kvinne jeg har vært sammen med som ville akseptert noe så dominerende er nok moren til baluba junior, hun bryr seg ikke om hifi men elsker musikk og syntes det var fint at jeg hadde god hifi når vi bodde sammen. Men selv hun ville nok mumlet litt irritert hvis jeg hadde dratt hjem et sett Urei i vårt felles hjem.

    Når Orso nå ønsker råd til hva vi tillater oss selv når det kommer til høyttalernes størrelse så tror jeg han har mer nytte av å vite hva vi i praksis ville fått aksept for å ha i ei familiestue, som tross alt er virkeligheten for de aller fleste. Derfor resultatet 50-60 cm fra meg, stort breier høyttalere tror jeg ikke vil få vil få aksept for å sette i stuen. Og jeg ønsker Orso all lykke med hans prosjekt, og at det overlever og gir oss et spennende nytt alternativ. Og jeg håper også at han og hans samarbeidspartnere velger en konstruksjon som ikke dipper under 4 ohm, slik at de ikke byr på store utfordringer for forsterkere.

    Siden jeg vet at Orso har fått øynene opp for gode hornløsninger etter å ha opplevd det selv så håper jeg at det han jobber med er høyttalere som er gode partnere for min forsterkerpark.
    Tenkte i samme baner og stemte i forhold til å ha de i en felles stue. Da dette er det mest aktuelle for meg.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La meg legge til at smalest mulig er verre enn for brei for meg. Nå er riktignok ikke mine høyttalere stort breiere enn 8"-erne som står i dem, men det er en følge av form følger funksjon. I de fleste tilfeller betyr ikke smal baffel form følger funksjon, det er kun et utslag av designmote som er presset fram av interiørarkitekter og en følge av åttitallets overfokus på med 6". Interiørarkitektenes skrekkvelde startet på åttitallet, og det har holdt sin klamme hånd over hifi siden den tid.

    Heldigvis har de siste årenes vintagemote innen hipsterinteriør gitt oss aksept for at høyttalere kan være breie. Mange kvinnfolk faller for vintagestilen hvis den ikke er for dominerende, så høyttalere som nevnte apekatter er innenfor de litt utvidede rammene interiørdiktatorene har gitt oss i det siste. Hipstere er altså godt for noe, de har faktisk gjort noe godt for muligheten til å ha skikkelig hifi i stuen. Dessverre kan det bety at vi må gifte oss med hipsterkvinnfolk i verste fall. ;)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    At vi menn lar oss så lett kue har jo sine naturlige årsaker, alternativet ville jo være at vi gjorde som vi ville slik som damene gjør.
    Det er litt trist gutter.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemeldinger og lykkeønsker baluba.

    Horn er nettopp en av de konstruksjonene som blir veldig brede dersom det skal være high-end. Her er det fysiske lover man ikke kommer utenom. Det finnes selvsagt kompromisser som kan fungerer tilfredsstillende, men en ganske stor bredde må det uansett ha hvis det skal smake fugl IMO. Vi får se hva som skjer her.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At vi menn lar oss så lett kue har jo sine naturlige årsaker, alternativet ville jo være at vi gjorde som vi ville slik som damene gjør.
    Det er litt trist gutter.
    Ja, det er trist. Heldigvis har jeg aldri opplevd det selv, for alle kvinner i mitt liv har vært musikkelskere utover det vanlige for kvinner. Men også fordi jeg aldri har hatt spesielt store høyttalere, for selv om jeg har hatt mange komponenter i møblet så har ingen noensinne kommet med en negativ uttalelse om både anlegg og hvor det skal stå plassert.

    Jeg er faktisk såpass forutseende på slikt at jeg svært tidlig i et forhold skyter inn at når det kommer til hifi så må jeg ha det plassert i et adekvat rom i hjemmet for å overhode ha en hverdag som jeg kan holde ut. Det er selvfølgelig en overdrivelse, men før ei kvinne flytter sammen med meg så er hun klar over at jeg ikke kommer til å fire på det punktet. Derfor synes jeg det er trist å se folk måtte selge utstyr de er svært glade i fordi deres nye samboer/kone forlanger det. Jeg tror altfor få signaliserer hvor viktig det er for dem før det er for seint.

    Noen ting må man være åpen på før man går inn i et forhold. Ja, jeg liker å åpne ei flaske rødvin på en onsdag. Ja, jeg tar meg et glass whisky når jeg setter på ei god skive med Miles Davis etter første arbeidsdag i uka er over. Ja, jeg liker å røye sigaretter og pipe men er villig til å gjøre det utendørs. Og like viktig, musikk gjengitt på mest mulig realistisk måte er viktig for meg å oppleve i hverdagen. Hvis du ønsker en lykkelig mann så vennligst ta hensyn til dette. Liker de ikke røykere så hadde de ikke kommet sammen med meg i utgangspunktet, men jeg er mer troende til å slutte å røyke enn å slutte å nyte musikk på den måten jeg gjør nå. Slike ting må de vite om meg før de går så langt som å flytte sammen med meg.

    På den andre siden er det faktisk mange menn som er mer opptatt av lyden enn av musikken, og de hadde kanskje hatt godt av å leve med et minimalt system for å finne ut om det virkelig er musikk de elsker så høyt at de er villig til å bruke så mye penger på hobbyen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemeldinger og lykkeønsker baluba.

    Horn er nettopp en av de konstruksjonene som blir veldig brede dersom det skal være high-end. Her er det fysiske lover man ikke kommer utenom. Det finnes selvsagt kompromisser som kan fungerer tilfredsstillende, men en ganske stor bredde må det uansett ha hvis det skal smake fugl IMO. Vi får se hva som skjer her.
    Bare hyggelig, Orso!

    Ja, horn krever sitt. Det er litt synd at jeg ikke har plass eller råd til et skikkelig hornsystem, men jeg har latt meg forføre av horn som Impulse H2. De er ikke små, men helt klart innenfor det jeg vil kalle rimelig grei WAF. Så det burde være mulig å konstruere noe som er såpass kompakt at det ikke bør by på for store utfordringer i forhandlinger med dragene våre. :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Baluba, du skal få hjelp!
    Her er noen bokhyllehøyttalere ,fra en helt vanlig stue, som du kan vise til din bedre halvdel! :)

    20160917_112052-2.jpg


    Kanskje noen andre kan komme med bilde av sine gulvstående høyttalere så du kan vise frem!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slikt hjelper sikkert å vise til sin bedre halvdel hvis man faktisk har økonomi til å oppfylle slike prosjekter, og skifte høyttalere ofte. Når sant skal sies har jeg kun skiftet høyttalere mens jeg har vært i et forhold en eneste gang, og da var fruen bortreist mens jeg gjorde skiftet. Hun var fornøyd, pent og stuevennlig. Men hadde jeg hatt plass tror jeg pinadø hun hadde godkjent de horna også, ei grepa og mannfolkvennlig jente er mor til baluba junior.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Må se på hele designet. Bredde i forhold til dybde (og høyde) Har hatt Magnepan 3,7 i stua og kunne hatt 20,7 også uten problem. Den er vel rund 80 cm bred og 2 m høy? JBL Everest hadde også gått greit da den ikke ser så enorm ut fra siden. Hørte på en stor, veldig bred og stygg høyttaler på årets Hortenmesse, lyden var såpass bra at jeg kunne overlevd med den i et mørkt rom
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Dette er dessverre max. av hva jeg kan leve med av bredde i det rommet jeg benytter nå.


    Ca. 140 cm. pr side.


    SLUKOTEKET 2015.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Hmm... glassting?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sluket jukser og tar med de separate bassene :cool:

    Mellombasshornet vårt er forøvrig ca. 133 cm i bredde med 30 mm materiale. Skal man lage det bredere enn det, så må det settes sammen i flere deler for å få det inn i en døråpning på 80-82 cm. Det gir uansett konstant horisontalt direktivitet ned til 250-300 Hz og det endrer seg ikke veldig mye før man kommer under 150 Hz. Så det er et eksempel på fordelene med størrelse. Samtidig åpenbart ikke noe som veldig mange kan ha.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For meg er jo dette et enkelt svar. Siden jeg ikke må ta andre hensyn enn rommets bredde på 480cm. Og skråtak som starter på 120cm.

    Går de inn døren er det meste greit.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk til innlegg i tråden og alle som har stemt!
    Slike tilbakemeldinger er nyttige.

    Ikke helt overraskende er det er flertall som har maks bredde på under 50 cm. Og sikkert flere av disse igjen hvor bredden ligger et godt stykke under der igjen. Dette forklarer nok også hvordan bransjen prioriterer i dag.

    Utfordringen med smalere høyttalere er å konstruere noe som har mer begrenset horisontal spredning. Da blir det gjerne kardioide som er det nærmeste, selv om den egentlig ikke har spesielt begrenset spredning.
    Samtidig er det en del som kan leve med bredere høyttalere og det gir flere muligheter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn