Hvor bor Ali ?

S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
frans skrev:
Globaliseringen gjør at vi helt legitimt kan stille spørsmål om vår egen nasjonalitet, språk og kultur er den enesten totalitære sannhet i en globalisert verden? Kommer selv ikke til å gråte en skvett når nasjonalstatene er historie. Ser faktisk fram til det.
Jeg mener at dette er en annen debatt.
Vi er alle for innvandring, og mange av oss kan også diskutere nasjonalstatens fremtid uten å blåse toppakningen.

Det debatten dreier seg om, er om vi skal tolerere middelaldersk barbari, importert fra landsbygda i asiatiske og afrikanske nasjoner.
Veldig enig med begge to her. Hvis "kulturrelativisme" innebærer å gå på akkord med grunnleggende menneskerettigheter og individuell frihet/selvråderett så er den bare å spyle ned i dass. Når det er sagt så er det faen meg mye ultranasjonalistisk fascistpakk som kommenterer sakene på www.dagbladet.no. Omtrent annenhvert innlegg har "landsforræder" i overskriften.

G

Gjestemedlem

Gjest
Norsk, Nynorsk, Dansk og Svensk er egentlig bare dialekter av samme språk. Dette kan man slutta av det fakta at man utmerket godt kan forstå de andre variantene uten noen som helst opplæring. Selv om noen ord, slik de gjerne er på dialekter, er anderledes.

Det er egentlig ikke til noens gode å dele opp språket i disse 4 delene. En sammenslåing ville gjøre det skandinaviske språk mye sterkere og mer utbredt.

At engelsk har blitt foretrukket som annenspråk fremfor Esperanto, Volapyk eller noen andre slike konstrusksjoner er utelukkende på grunn av engelskens utbredelse i verden i dag. Det er værken bedre eller verre ann andre språk, men forstås av så mange mennesker at man en handicappet hvis man ikke forstår det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
frans skrev:
Hva er "norsk" i denne sammenhengen? Ostehøvel, brunost, binders....? Selv nasjonalretten "fårikål" kommer i fra Nederland eller deromkring.
Mamma (mye om henne en stund, nå...) hadde tyrkiske naboer for noen år siden. De insisterte på at fårilål var en tyrkisk rett. Jeg håper det ikke er fårikålen du flykter fra, Deph..

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
frans skrev:
Hva er "norsk" i denne sammenhengen? Ostehøvel, brunost, binders....? Selv nasjonalretten "fårikål" kommer i fra Nederland eller deromkring.
Mamma (mye om henne en stund, nå...) hadde tyrkiske naboer for noen år siden. De insisterte på at fårilål var en tyrkisk rett. Jeg håper det ikke er fårikålen du flykter fra, Deph..
Artig, jeg har faktisk lurt på om de lager noe som ligner fårikål der nede. De bruker jo mye fårekjøtt og dette virker jo som er svært rustik tilberedningsmetode som det sikkert ikke er uvanlig komplisert å komme på. Selv liker jeg godt fårikål.

Men lurer på om de koker den på samme måte med pepper eller om de har helt andre varianter av krydder, eller lager den i ovnen slik som f.eks. marokkanere har hang til å gjøre med kjøtt og grønnsaker.

Ser også frem til saftig møre biter med grillet fårekjøtt på spidd med gode sauser til. I det hele tatt er de vel ganske godt kjent for god mat der nede.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
fårikål er en alleuropeisk rett. det er bare uvitende folk som innbiller seg at det er en norsk rett.
å stappe lammekjøtt og kål oppi en gryte og la det putre i noen timer er noe som både irlendere, spanjoler og mange andre har gjort i nær sagt fra tidenes morgen. man trenger ikke å være en blanding av gastronom og rakettforsker for å komme på ideen til en slik rett.
de som har reist litt, vet dette.

det samme med kjøttkaker. er det noen som virkelig tror at det kun er nordmenn eller skandinaver som tar en håndfull med kvernet kjøttdeig og baker det sammen til en bolle/kake og deretter steker det i fett? LOL!
kjøttkaker i ulike varianter lages og spises over hele verden, noe som har blitt gjort i en god del år nå...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
joaquin skrev:
fårikål er en alleuropeisk rett. det er bare uvitende folk som innbiller seg at det er en norsk rett.
å stappe lammekjøtt og kål oppi en gryte og la det putre i noen timer er noe som både irlendere, spanjoler og mange andre har gjort i nær sagt fra tidenes morgen.

det samme med kjøttkaker. er det noen som virkelig tror at det kun er nordmenn eller skandinaver som tar en håndfull med kvernet kjøttdeig og baker det sammen til en bolle/kake og deretter steker det i fett? LOL!
kjøttkaker i ulike varianter lages og spises over hele verden, noe som har blitt gjort i en god del år nå...

Men å brune mjøl, lage brun saus, servere med ertestuing, gulrøter og tyttebærsylte er etter måten ganske uvanleg.
På IKEA kan ein kjøpe dei svenske kjøttbullane. Merkar du ikkje skilnaden?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
joaquin skrev:
sorry, har ikke fulgt skikkelig med på flytteplanene dine, deph.
mulig du har fortalt det før, men: har du fått jobb i tyrkia? hva slags jobb? høres spennende ut å flagge ut for et år eller to, iallfall.
Nei, har ingen jobbplaner. Har bare bestemt meg for å prøve å bo der en stund. Har spart og solgt unna for å finansiere oppholdet og regner med jeg kan bli der inti et par år uten å måtte jobbe (hvis jeg ikke bruker mer enn jeg hadde tenkt da). Har alltid likt meg og hatt lyst å bo ved middelhavet og ser frem til å prøve det. Hvis jeg ikke liker meg det kan jeg jo bare reise tilbake og finne meg en ny jobb her. Eneste planene jeg har er å lære meg tyrkisk, samt melde meg på andre kurs o.l. hvis jeg finner noe interessant. Kommer til å bruke tiden til å ta bilder, svømme, kanskje begynne med dykking, gå på oppdagelsesferd, reise litt rundt i landet, spille dataspill, lese bøker, høre på musikk. Men finner jeg på noe mer konkret er det mulig at jeg endrer planer etterhvert. Åpen for nye opplevelser.
fett nok.
enjoy!
hvis du skal til istanbul en gang og har lyst til å besøke noen, så si ifra til meg på forhånd.
jeg kan høre med formannen i istanbul hi-fi klubb om han kan ta imot besøk. han er en kompis.
sittter på noe meget esoteriske hi-fi dingsebomser som det kan være verdt å låne ørene til.
de er gjestfrie der nede.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Audiophile-Arve skrev:
joaquin skrev:
å stappe lammekjøtt og kål oppi en gryte og la det putre i noen timer er noe som både irlendere, spanjoler og mange andre har gjort i nær sagt fra tidenes morgen.

Men å brune mjøl, lage brun saus, servere med ertestuing, gulrøter og tyttebærsylte er etter måten ganske uvanleg.
jeg lager aldri brunsausen fra bunn av, det går i toro.
dessuten ser jeg ikke vitsen med å understreke at krydderier og diverse tilbehør gjerne varierer fra matkultur til matkultur.
folk flest skjønner dette.

G

Gjestemedlem

Gjest
joaquin skrev:
hvis du skal til istanbul en gang og har lyst til å besøke noen, så si ifra til meg på forhånd.
jeg kan høre med formannen i istanbul hi-fi klubb om han kan ta imot besøk. han er en kompis.
Jeg kommer helt sikkert til å reise til Istanbul mens jeg er der nede. Så et slikt besøk hadde vært stor stas, og det kunne også blitt en artig reportasje ut av det. Morro å komme i kontakt med entusiaster med samme interesser er det iallefall. Jeg har hørt at det er et rikt hifi miljø der i byen, men det er vel naturlig når det bor mer enn 12 millioner mennerker der.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
joaquin skrev:
Jeg kommer helt sikkert til å reise til Istanbul mens jeg er der nede. Så et slikt besøk hadde vært stor stas, og det kunne også blitt en artig reportasje ut av det. Morro å komme i kontakt med entusiaster med samme interesser er det iallefall. Jeg har hørt at det er et rikt hifi miljø der i byen, men det er vel naturlig når det bor mer enn 12 millioner mennerker der.
kult.
jeg kan sette deg i kontakt med kerem som han heter.
han har et enormt nettverk og er en meget aktiv hi-fi entusiast.
velutdannet, trivlig og kunnskapsrik fyr.

her er forøvrig hjemmesiden deres:

http://www.ihifi.org/

hvis du mekker en reportasje om klubben, så bør det være mulig å overtale vadseth til å trykke den.
både kerem og de andre sentrale medlemmene har anlegg i sikle-klassen... ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
joaquin skrev:
Audiophile-Arve skrev:
joaquin skrev:

jeg lager aldri brunsausen fra bunn av, det går i toro.
dessuten ser jeg ikke vitsen med å understreke at krydderier og diverse tilbehør gjerne varierer fra matkultur til matkultur.
folk flest skjønner dette.
Jaja, vi har alle eit kosthald som baserer seg på karbohydrat, protein og feitt, så alt er i prinsippet heilt likt. At samansetninga av desse tre elementa varierer litt avogtil, skjønar også folk flest.
Det var ikkje mitt poeng.
Nokre kjøper endåtil kjøtkakene på kafeteria, og lever sitt liv der. Ikkje noko gale i det...kafelivet var m.a. ein viktig del av Ivar Aasen sin kvardag.
vi er alle menneske, men dei mellommennsklege skilnadane og variantane gjer oss unike. Eg tykkjer du gjer forsøk på å nedtone eigenart til noko bagatellmessig? Eit uttrykk for postmodernismen, kanskje?
Nedbygging av nasjonalstaten vil kanskje komme, men berre til fordel for supernasjonalstaten, supermakta, der maksimal mengde makt samlast på færrast muleg tal hender, og brukast. Eg trur neppe USA eller Russland er særleg interesserte i nedbyggjing av makt. Å alliere seg med ein stor og mektig storebror er å gje avkall på eigenart. Det var slik småbøndene i tidleg føydaltid innordna seg mektige landsherrar og småkongar, og enda opp med å vere liveigne. Tykkjer eg ser tilsvarande element i den elles så vakre globaliserings- og internasjonaliseringtendensen.
Dei små nasjonane i Europa er ein god ide, så lenge dei er så små at dei innbyrdes er i balanse, og at dei utviklar eigenart, lokale variantar på kultur, mat, skikkar, ideologi - og kan utveksle desse. Faren er at dei stengjer grensene, kallar dei annleis tenkjande for Store Satan, Uvitane Koneplagarar eller anna stygt, og slutter å kommunisere. Då får vi den "stygge" nasjonalismen.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe, nå drar du det litt langt, arve, uten at jeg nødvendigvis er uenig i tankerekken din vedrørende nasjonalstat og egenart.

jeg drev og snakket om mat, jeg. fårikål og kjøttkaker er såpass nært besleket i både smak og tilberedning med retter som finnes i andre land at det ikke kan kalles særnorsk, ihmo.

lutefisk, rakfisk og gamelost kan under tvil sorteres som særnorske retter, selv om rakfisken (fermentering av fisk) strengt tatt kan spores 5000 år tilbake i tid i en rekke europeiske land, samt japan, kina og sørøst-asia. og lutefisk kommer egentlig fra tyskland. hvor gammelosten opprinnelig kommer fra vet fåglarne, og jeg har ingen planer om å spørre dem med det første.
norge skal uansett ha for at vi er blant de ytterst få som har videredyrket disse rettene og fremdeles fortærer dem med stor (u)lyst den dag i dag.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Selvom dere prater mat, da legger jeg inn en historie fra det virkelige livet. Dette viser at man kan integreres fort i Norge.
Vi fikk ny ansatt via kommunens integreringsplan. Han var muslim, liten og redd.
I den første måned jobbet han i oppvasken på hotellet, men hadde han ikke noe å gjøre stod han imellom kjøkken og oppvask og betraktet kokkene i arbeid. Han var spesiellt oppmerksom på frokostkokken, for det var en ung dame.
Etter kort tid var der en episode, frokostkokken måtte reise på dagen, og han tok over jobben etter damen. Noen måneder gik, og han begynte såvidt med noen norske ord, men ellers blev jobben unnagjort i stilhet, og med forbavsende effektivitet. Han hadde en nesten telepatisk evne til å forstå hva det var man ville han også.
Ved personalets julebord blev han valgt til Årets Medarbeider, og etter et par timer løb jeg på han på vei til toilettet. Han kunne såvidt stå på hans ben, og jeg ville vite om han ikke var muslim da ?
Han så på bestemt på meg, løftet en lillefinger opp i luften og sagde : FUCK THE MUSLIMS !!
Skulle ikke undre meg om han ender opp som direktør et eller annet sted med tiden.

Topp Bunn