Hvor ble det av skvettlappen!

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Tenker da på skvettlapp til bil, ikke sveisen!
I dag er det kun noen suv'er og lastebiler/trailere som har det. Hvorfor finnes det ikke lenger på Bil? Ville vel spart litt lakkskader!?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det er ikke påbudt lenger. Bilprodusenstene fikk det som de ville. Du kan få det montert eller montere det selv.

Det er ikke alltid å anbefale, da de ofte må hektes på innerskjermene som er laget av plast. Litt snø, en strategisk plassert snøhaug og hele innerskjermen følger med ut. Ikke hyggelig akkurat.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda de finnes, men er ekstrautstyr. Bestilte nettopp bil. Skvettlapper er en opsjon. Jeg bestilte skvettlapper foran. Bilen er forhjulsdreven, og jeg minsker dermed steinsprut fra drivhjulene. Siden det koster ekstra vil ikke folk betale for det.

G

Gjestemedlem

Gjest
TJ skrev:
Tenker da på skvettlapp til bil, ikke sveisen!
I dag er det kun noen suv'er og lastebiler/trailere som har det. Hvorfor finnes det ikke lenger på Bil? Ville vel spart litt lakkskader!?
Skvettlapper beskytter vel mest bilen som kommer bak og ikke ens egen. Så derfor bryr vel ikke så mange seg om å installere noe slikt bak i allefall, siden det ikke er påbudt. Sikkert mange som fryder seg over lakkskader hos dem bak siden de ikke hadde vett til å holde noen hundre meters avstand og dermed utsette seg for slik fare.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.258
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skvettlapper og grusveier er forsåvidt kompatibelt. Vi har slike her på bygda.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har en VW Caravelle som kjører hele vinteren med piggdekk. Da jeg byttet til sommerdekk oppdaget jeg digre rustbobler både på kanten av forskjermen og med ujevne mellomrom langs kanalene helt til midten av bilen. Steinsprut og/eller løsnede pigger punkterer lakken, etterfulgt av en vinter med saltsøl, og så er det i gang. Når lakken bobler opp, suger den inn mer vann, så ruster det enda fortere, og før man vet ordet av det er det kollektivtransport som gjelder. Heldigvis hadde det ikke blitt hull ennå, men jeg brukte hele helgen på å slipe vekk gravrust og legge på sinkgrunning. Urk. Skvettlapper ved forhjulene skal på, snarest, om ikke før.

Den andre bilen har helgalvanisert karosseri, plastskall på utsiden av kanalene og små skvettlapper i hardplast. Da er problemet noe mindre, for å si det slik.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Same med blærekatarr = skvettlapp.

AIDSinfisert telemarking: telehiv.

:)

O

OldBoy

Gjest
Jeg fulgte med i debatten da dette i sin tid ble vedtatt. Ett av argumentene for dem som var mot skvettlapper, var at at skvettlapper riktignok forhindret steinsprut på dem som kjørte bak den steinsprutende, men at det ble desto mer steinsprut ut til siden. Til fortred for dem som møtte de steinsprutende med skvettlapper.

G

Gjestemedlem

Gjest
Etter 8 bøtelegginger utenfor Kautokeino Bygdekino har Ante roet ned på drikkingen.

R

Rolf_Da!

Gjest
Har dem selv for å minske lakkskader/skitt på bilen.
Kosta den enorme sum av 300,- ferdig montert på bilen.
Ikke så galt når bilen tot kosta over 330.000,-

R

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
asbjbo skrev:
VW Caravelle
Har ikke du en sånn grom VR6 og greier? (174 hk?)
Sikkert alt hjulspinnet som har laget skadene der.... 8)
;D Dessuten er det madammen som kjører den til daglig, så det er feite burnouts hele veien. Med piggdekk.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
asbjbo; meinar du får skvettlappar til caravella di som følger heile vegen rundt kanten på skjermen. Ingen oppgradering visuelt sett, men det beskytter. Rust langs kanalane på desse bilane er dessverre standard vare.

Vogna mi kom med skvettlappar framme og slitt klarlakk på sidene av bakre støtfanger. Monterte derfor også bak. Hadde ein svart audi tidlegare. Det varte ikkje lenge før bilen vart tydeleg skitten etter forrige vask. Senka den 75mm og monterte skvettlappar rund baut. Fekk såvidt to fingre mellom framre skvettlappane og bakken. Denne kombinasjonen var særdeles effektiv. Når bilen no vart skitten etter ei tids bruk, var den likevel tilnærma heilt rein under dørlistene og på sidene av bakfangaren.

Mhp steinsprut bakover er nok dette i hovedsak eit tema for bilistar som setter pris på å ligge klin oppi bakluka på bilen foran (har enkelte bilar drifter?). Er ein kar her sør som løste dette på ein drastisk, men effektiv måte; stoppa, gjekk bak til hengerfestegnukkeren, nappa ut nøkkelen og slengte den så langt inn i skauen som han makta, før sette seg inn att i bilen og køyrde vidare.

Misliker klistremerker på bil, men kva effekt ville ein slik sticker ha skal tru?

Karl :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bestilte bil her om dagen, og då kosta det faktisk 2000 ekstra å få skvettlappar.... den gamle Caravellen har fått knust frontruta 4 gonger pga steinsprut. Etter ein vinter med strøing var det så mykje småhol i lakken at eg bestemte meg for svettlappar når eg kjøpte ny bil. Gamlingen tek til å bli vel sliten, han og. Etter 17 år blir det sjølvsagt litt rust og sånn.

B

Back_Door

Gjest
Monterer i disse dager skvettlapper ved framhjulene på min Alfa Romeo. Etter mye kjøring på grusveier, ser sidene ut som om de er sandblåst. Det blir en del jobb å få alt tilbake i topp stand.. Karosseriformen bak framhulene sammen med brede dekk, er en uheldig kombinasjon på grusvei. Jeg måtte faktisk til norges største delelager for amerikanske biler, for å finne noen som passet til min Alfa!
Skvettlapper bak, på en forhjulsdrevet bil, er vel mindre viktig..
Nå venter litt lakkering, rubbing og lakkforsegling. ;)

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Karma skrev:
Monterer i disse dager skvettlapper ved framhjulene på min Alfa Romeo. Etter mye kjøring på grusveier, ser sidene ut som om de er sandblåst. Det blir en del jobb å få alt tilbake i topp stand.. Karosseriformen bak framhulene sammen med brede dekk, er en uheldig kombinasjon på grusvei. Jeg måtte faktisk til norges største delelager for amerikanske biler, for å finne noen som passet til min Alfa!
Skvettlapper bak, på en forhjulsdrevet bil, er vel mindre viktig..
Nå venter litt lakkering, rubbing og lakkforsegling. ;)
Planer om det samme neste gang bilen skal på service!

S

slowmotion

Gjest
Et lite råd til de som ettermonterer skvettlapper:
Demonter dem i hvert fall en gang i året, vask og rens, og spray med rusthindrende midler
der skvettlappene ligger an mot karosseriet.

K

KindOfBlue

Gjest
Og er man først inne på slikt man hekter på bilen, så er dette vesentlig vare om du har slepekrok - Truck Nutz, fås i et utvalg farger som matcher bilen:

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Ref. Ivar Medås: Svar du meg på, kvar er han no ?

Stigbrettet savnes også samt retningspilen som var på VW-bobla.

Topp Bunn