Høyttalere Hvis du skulle designet en høyttaler (med god hjelp og denslags), hvordan skulle den da ha sett ut og fungert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Fortsetter .....
    Idéen med gulv til tak linjekilde er nettopp å gjøre hele rommet til nærfelt, slik at høyttaleren oppfører seg som en linjekilde (-3dB per dobling av avstand) for alle lytteavstander og frekvenser, gitt at gulv og tak er gode reflektorer.
    Helt enig, det er også referert hos Griffin. Men jeg er usikker på konseptet, hvis det er nødvendig å reflektere fra 1 khz, er det ikke mye som skal til av teppe, møbler, takhøyde og inventar før dette ikke fungerer optimalt. Igjen, så er erfaring fra linjekildemiljøet her inne på sentralen meget interessant og velkomment:)
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ok, da skjønner jeg og er enig. 🙂

    Jeg starter med ei eske av de sedvanlige Peerless 3,5", så får vi se hvor det bærer. Jeg er inneforstått med at kamfilter blir uunngåelig oppover i frekvens, men det blir moro å eksperimentere med forskjellige lengder, shading etc.

    Jim Griffin har vel forresten hoppet på CBT-toget, men for meg blir det ikke aktuelt å krumme linjen før jeg har gjort meg noen erfaringer med rett linje først iallefall.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ok, da skjønner jeg og er enig. 🙂

    Jeg starter med ei eske av de sedvanlige Peerless 3,5", så får vi se hvor det bærer. Jeg er inneforstått med at kamfilter blir uunngåelig oppover i frekvens, men det blir moro å eksperimentere med forskjellige lengder, shading etc.

    Jim Griffin har vel forresten hoppet på CBT-toget, men for meg blir det ikke aktuelt å krumme linjen før jeg har gjort meg noen erfaringer med rett linje først iallefall.
    CBT fungerer fint det :) har et par stående i stua her :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jim Griffin sin cbt 24 med sb65 drivere. Bygget av inselwind her på forumet. Har et eget design liggende med waveguide diskantlinje, men forholdene i leiligheten her er sånn at jeg ikke gidder noe mer enn "okei lyd" for nå. Prismessig var det er no brainer.
    Eget design, eller noe ferdig?
     

    Millennium XP

    Fersking
    Ble medlem
    02.02.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Jeg har et par med Forsman D2-8 som står ubrukte. Bakgrunnen er primært at høyttaleren naturlig har et veldig rart filterdesign som gjør at de får en veldig heving i diskantområdet. Bestyknkngen består av BG Neo3, BG Neo 10 og 2 stk 8ohm Seas L22 (egen forsman spekk som sikkert har qts opp mot 0,7. i tillegg har jeg 8 stk Seas L22rn4x/P liggende.

    jeg leker litt med tanken om å bygge hele greia om til dipol mellomtone-diskant og lukket bass seksjon. Jeg har for øvrig liggende et dbx elektronisk delefilter som jeg evt kan bruke under utviklingsprosessen.

    noen som kjenner BG elementene godt og har noen gode forslag?
    Jeg har Forsman D2-8. De er koblet til Devialet Expert 220 Pro. Etter at kabler, strøm og alt annet såsom switch nuc med roon m.m. er ferdig, spiller disse høyttalerne med riktig frekvensgang og riktig bra. Dypeste bassen er ikke av samme kvalitet som resten. Ring meg så snakker vi om dette. Millennium XP.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Jeg tror de skulle fungert akkurat som de jeg har.
    Dipol med H-baffel (Muligens V-baffel for å tjene høyde) i bass, og minimumbaffel over. Tror jeg måtte gått 4-veis i dipolene for å få til noen forbedring egentlig. Droppet monopolsubene i så tilfelle. Et 4-veissystem får holde. Subene jeg har nå tar seg uansett bare av bunnoktaven. Delefiltre og EQ i DSP.
    Så: Et bassbaffel á la Linkwitz LXsub4 med Seas L26RO4Y og et treveis dingleverk over der, muligens med Seas Excel W22, W12 og en liten dipol AMT (sorry Seas).

    Hvordan de skulle sett ut? Tipper at det hadde blitt en list mot gulvet, stofftrekk på alle sider og toppen og og en "takgesims" tilsvarende listen mot gulvet, B32xD32xH110 omtrent.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn