Hvilket hus skal man bygge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.345
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Har nettopp kjøpt tomt med overtagelse om max 1,5 år. Dette er en tomt som ligger i enden av en åsrygg og med panoramautsikt over sjø, fjord og fjell. Som selvterapi har jeg lyst til å skryte enda mer for å forsvare en uforsvarlig høy pris vi må betale men stopper her :)
    Vi(jeg og fruen) har diskutert hvilken type hus vi ønsker og har ganske lik smak. Vi har sett på både funkisvillaer og mer tradisjonelle hustyper. Vi har ikke kommet lengre enn å sjekke ut de store husleverandørene(Mesterhus, Norgeshus, Blink m.f) og håper på forslag/tips i denne sammenhengen.
    Vi er en famile på 6 med 4 barn under 8 år. Aktive med behov for mye bodplass. Pappa trenger også litt plass til sin innendørshobby 8) Vi håper også på å få plass til en utleieleilighet.
    Hadde tenkt til å ha overskriften HFS huset men vet at jeg ikke får tid til å følge tråden nok opp :)
    Budsjettet er foreløpig 4,6 men håper å komme rimeligst mulig unna denne summen.
    Vi bor i NN.
    Takker så mye for forslag, tips og gode råd
    Mvh Espen

C

Cyber

Gjest
    Hmm, jeg ville ihvertfall gått for et hus med kjeller og prioritert også god takhøyde i 2. etasje. Det er utrolig mange nye hus som har en 2. etasje med lave skråtak i de fleste rom. Funkishus er jo kult, men ofte vil løsningene gjøre at mye plass går bort til "luft". Hva med å gå for et hus med 4 soverom + loftstue i 2. etasje der ungdommen kan herje fritt og gå for soverom til dere i første etasje med bad der? Greit mtp alderdommen og svake lemmer på sikt?

Lykke til bygging, var selv heldig nylig og fikk kjøpt istedet for å bygge - mye arbeid! :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er tomt flat eller skrånende?
    Jeg har Systemhus (Åsli) og er fornøyd.

Håvard

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.543
    Torget vurderinger
    24
    Jeg ville aliert meg med en GOD arkitekt som har spesialisert seg på eneboliger (ja, de finnes) og tatt det derfra. Gjerne presentert vedkommende for en perm med ord og inntrykk om ting dere er opptatt av rent praktisk og estetisk. Mange tror at noe sån t automatisk blir svinedyrt, men så er ikke tilfelle! De gode gutta er kløppere på effektivitet, materialvalg og metoder, og med et slikt budsjett bør du kunne få svært så bra "skreddersøm" du garantert vil bli mer fornøyd med enn et kataloghus. Og dersom det skulle skje at man en gang skulle komme til å selge, er gjerne slike hus mer ettertraktet enn standard, og i hvertfall når beliggenhet/tomt er topp.

Nøkkelen er å møte opp godt forberedt med masse eksempler/bilder på hva som ikke likes/likes slik at arkitekten tidlig får en plattform for å utarbeide forslag.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.135
    Der kom du meg i forkjøpet Sluket..

Har en stund lurt litt på dette med arkitekttegnet hus. Er det flere her inne som har
    erfaringer med skreddersøm av kåk?

Mvh
    Leifen

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.673
    Torget vurderinger
    1
    Har ikkje direkte erfaring, men eg har intervjua arkitekt som driver med dette. Han hadde levert nokre hus, og prismessig kjem ikkje dette spesielt dårleg ut. Eit hus på ca 160m² med grei standard kjem ut i området 1,9 mill ferdig oppsett, men tomt. grunnarbeid og grunnmur kjem i tillegg. Men då er huset nøkkelferdig og slik DU vil ha det(eller kona ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.543
    Torget vurderinger
    24
    leifen skrev:

Har en stund lurt litt på dette med arkitekttegnet hus. Er det flere her inne som har

Mvh
    Leifen
    Sluket = alltid i forkjøpet 8) 8)

Er bygningsmann selv, og vært involvert i flere slike prosjekter. Har selv tenkt å bygge, da jeg og sjefen har mildt sagt spesielle behov mht. plass og løsninger.... kommer til å lage et forprosjekt hvor jeg inviteret tre forskjellige til (mot et fast honorar) til å presentere sine forslag etter at vi har presentert våre ønsker og behov. Kan være vel anvendte pemger i noe såpass spesielt.

Forøvrig har arkitektforeningen oversikt over "spesialister" på eneboliger, og de har referanser også.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.135
    pengesluk skrev:
    leifen skrev:

Mvh
    Leifen

Er bygningsmann selv, og vært involvert i flere slike prosjekter. Har selv tenkt å bygge, da jeg og sjefen har mildt sagt spesielle behov mht. plass og løsninger.... kommer til å lage et forprosjekt hvor jeg inviteret tre forskjellige til (mot et fast honorar) til å presentere sine forslag etter at vi har presentert våre ønsker og behov. Kan være vel anvendte pemger i noe såpass spesielt.

Forøvrig har arkitektforeningen oversikt over "spesialister" på eneboliger, og de har referanser også.
    Heheh.. Og en god kommentar har som regel mr. Sluk på lur også..
    (Ref div tråder på DIY etc.) Hvordan har du tenkt å få de greiene
    du har montert sammen i kjelleren ut igjen da?? Rive toppetasjen?? ;D

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.345
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Takk så langt for gode forslag.
    Skal undersøke mulighetene som arkitekt kan gi. Kjenner to stykker som jeg vet er gode men hadde avskrevet dette i første omgang i tro av at det vil bli for dyrt. Vi har i kveld bestillt kataloger fra flere leverandører, om ikke annet enn som inspirasjon.
    Mvh Espen

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.468
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tegnet huset mitt selv og selvsagt var økonomi en begrensende faktor. Var relativt nyskillt, hadde ikke barn og regnet med at det toget var gått, så barnerommene ble ikke prioritert. TABBE!!! Bortsett fra det er jeg greit nok fornøyd, men ideelt sett burde nok huset vært 2-3 meter bredere av hensyn til barnerommene. Kostnaden ved disse 30m2 i hver etasje gjorde dog at det ble som det ble.

Mitt råd er flerdelt, ta høyde for at livssituasjonen vil kunne endres, livet er ikke statisk. Hvis du eller fruen skulle falle fra ( slikt skjer ) kan det være utrolig greit med en utleieenhet som kan benyttes av en praktikant som kan ha oppsyn med unger når forelderen er på jobb. Den gir også inntekt når den leies ut til andre.

Barnerommene bør være så store at de kan ha andre unger på besøk uten at det blir trangt. ( Der tabbet jeg! )

En stue nr 2, i kjeller eller på loftet til husets unge er smart. ( Mest for at mor og far skal få litt tid uten barn i den andre stuen. Man unngår å bli gærne på det viset. )

Personlig er jeg glad i bøker og bildende kunst. I et nytt hus ville jeg ha laget et dedikert bibliotek. Dette kan kombineres med et "lytterom". Bøker er utmerkede absorbenter. Men også veggplass nok til å kunne henge kunst på veggene ville jeg prioritert høyere i dag.

Der jeg gjorde det rett var et stort kjøkken, ca 30m2. Genialt!

To eller flere bad samt et separat gjestetoalett er også utrolig greit å ha.

Du som har barn i flertall bør også tenke på det tekniske, en varmtvannbeholder blir ALDRI for stor!!!!! En tennåring klarer å bruke utrolige mengder varmvann. Har du flere av sorten kan du vurdere en atomreaktor på vaskrommet!

Samtidig MÅ DU IKKE glemme at de fleste husprosjekter tar lenger tid enn planlagt, blir dyrere enn planlagt, og evt egeninnsats blir vanskeligere enn planlagt og tar mye lenger tid enn planlagt og de vennene som skulle hjelpe har ikke tid når det kommer til stykket!!!!

Og viktigst av alt, et husbyggeprosjekt blir så altoppsluttende og frustrende at det er lett å glemme partneren!!! Husbygging har en lei tendens til å slite på parforhold, og ender alt for ofte i skilsmisse! Vær klar over problemet og sett av tid til parforholdet uansett hvilken "krise" husbyggeriet kommer opp i.

Forøvrig er det bare å ønske lykke til, dere går inn i en periode i livet dere ALDRI vil glemme, på godt og ondt.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.345
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Gode poeng Spiralis
    Vi har flere rundt oss som har havarert forholdet pga husbygging og vil ha det i tankene. Motivasjonen for prosjektet er plassmangel vi i økende grad vil oppleve(1 dronning, 2 prinsesser, 2 turboprinser(tvillinger) og en far som egentlig bare vil ha det bra og høre på musikk)
    Kjøkken vil bli prioritert høyt. Jobbet før som restaurantkokk men er nå omskolert. Står for all matlaging, matpakkesmøring og baking. Materialvalg og utforming er viktig for meg. Drømmer her om et semi indistruellt kjøkken som kan forsvares estetisk og hvor mye bruk og slitasje ikke skjemmer. Det blir mye å bli enige om.....
    Mvh Espen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Siden dere har 4 barn, har jeg igrunn bare ett tips: gjør minst mulig selv. Tilogmed anbudsrunder kan bli tungt når man allerede har nok fra før.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.081
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Funkishus er jo kult, men ofte vil løsningene gjøre at mye plass går bort til "luft".
    Da er det ikke funkis.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vi kjøpte et arkitektegnet hus...av arkitekten og hans fru. Vi "bomma" også på et barnerom; kort tid etter at kontrakten var signert, ble kona gravid med siste tilskuddet på stammen. Dermed måtte hobbyrommet, som arkitekten hadde benytta til modellflyverksted, omgjort til soverom. husets leserom/bibliotek/ tv- rom, måtte også gjøres om til soverom. 4 barn krever sitt....

Huset er på ca. 200 m2, og er veldig åpent med åpen løsning mellom 1. og 2. etasje. Loft har vi ikke, bare et lite "bortsettloft". Sjølsagt fylt til sperrene med ting & tang som burde vært kasta eller gitt bort til loppemarkeder for lengst. Men vi stortrives i huset. det har litt særegne løsninger, vinterhage, hvite 60 x 650 cm fliser på stuegulvet og sånt.. ikke særlig praktisk med to hunder i huset, nei!

Jeg er enig med de som har nevnt at man bør tenke over de forskjellige livsfasene. Etterbruk etter at ongan har forlatt redet. Og legg opp til to bad ( minst!! ) med det samme, ellers slipper dere ikke til...glem ikke toalett på hvert bad! Loftstue er kjekke greier; jeg har alltid savna det. Først som tv- og lekearena for barna, deretter lydrom til far..og evt. også mor. Bodplass blir det aldri for mye av.

Jeg har hatt to såkalte arkitekttegna boliger ( er ikke alle hus tegna av en arkitekt, egentlig?? ) og de har fungert heilt fint. Men det finnes massevis av flotte såkalte typehus også.

Hvem var det som nevnte hus på 160 m2 til 1,9 mill. kroner?? Det synes jeg hørtes utrolig rimelig ut!!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg snakker med en arkitekt nå - har noen tanker som det kan være interessant å få skisser på.

Men det er mange gode typehus på markedet, og man kan gjøre om på romplaner i en viss utstrekning innenfor angitt pris. Kikket på husene i en av linkene over, og det var flere fine løsninger der.

Prisene går fra 1.2 og opp her, og det er mye som er inkludert i den oppgaven:
    http://www.blinkhus.no/blink3/frontend/prisliste_2011/Prisliste_Blink-Hus_Standard_mai.2011.pdf

Her kan man få inntrykk av hvilke rom-omdisposisjoner som er mulige hos de kloke typehusleverandørene:
    http://planner.viseno.com/?ctxt=blinkhus_no#?pid=504636

Og etter å ha vært på Stange og kikket ut vinduet til Valentino mens jeg lyttet til Leontyne Price som vurderte selvmord (Butterfly), så er mitt ønske om vindu bak høyttalerne ikke blitt mindre.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.468
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    ......... ønske om vindu bak høyttalerne ikke blitt mindre.

Høytalerkasser i plexiglass?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.543
    Torget vurderinger
    24
    leifen skrev:
    pengesluk skrev:
    leifen skrev:

Mvh
    Leifen

Heheh.. Og en god kommentar har som regel mr. Sluk på lur også..
    (Ref div tråder på DIY etc.) Hvordan har du tenkt å få de greiene
    du har montert sammen i kjelleren ut igjen da?? Rive toppetasjen?? ;D
    Mobilkran. Svær jævel. Hehe.....

Men helt seriøst, jeg har ALDRI sett et ferdighus hvor tingene bl.a. har ligget til rette for lyd, på noen som helst slags måte. I nitt nåværende arkitekttegnede hus er lydrommet diagonalt så langt unna konas soverom du kan komme og jeg har testet ut 110 dB og tilnærmet 0 hørbar lyd på soverommet. Skal man bygge, og har hobbier, så kan man like gjerne ta hensyn til dette med en gang (selv har jeg syv hobbier, sex og øl..).
    Og i kjelleren kan jeg kjøre på med horer og dunder, uten å forstyrre kjerringa.. :eek: :eek:

Mat er viktig, og vi har ofte gjester og gjerne opptil 20 stk. uten at det blir trangt eller problematisk med logistikken. Kjøkkenet er tofløyet, med tiberedning i ene fløyen og vask/oppbevaring i den andre. Inngang midt på, samt egen utgang for enkel innsjauing av for. Fire kan jobbe samtidig i tilberedningen, mens to stykker står "i skrubben". Glimrende konsept når en har gjester, hvor ting sendes ut og inn i flere omganger uten noe clash. 9 eletriske kurser totalt, aldri problemer med samkjøring, overbelastning osv.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.468
    Torget vurderinger
    0
    9 kurser bare på kjøkkenet ?? Spiralis bøyer seg i støvet, Sluket er KONGE!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.543
    Torget vurderinger
    24
    Hmm.. kinky..

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.698
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Hmm.. kinky..
    Ikke bare jeg som fikk assosiasjoner til noen veldig morsomme husker ?

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.448
    pengesluk skrev:
    I nitt nåværende arkitekttegnede hus er lydrommet diagonalt så langt unna konas soverom du kan komme og jeg har testet ut 110 dB og tilnærmet 0 hørbar lyd på soverommet.
    Smart med separate soverom. Et til kona, et til "venninden" og et "Boom boom room"?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.513
    Jeg vil på det varmeste anbefale å gjøre seg kjent med ett eller flere av de etterhvert svært så brukervennlige programmene som finnes for design av hus og leiligheter. Da kan du selv leke med allskens løsninger og parametere og så enkelt genere en 3D-modell som du kan bevege deg rundt i som en FPP-spiller.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    cybervision_ skrev:
    Funkishus er jo kult, men ofte vil løsningene gjøre at mye plass går bort til "luft".
    Da er det ikke funkis.
    Det er litt synd (men litt gøy også) at for mange har funksjonalismen i funkisen blitt borte, slik at det man står igjen med er noe kjønnsløst ræl med en klinisk look som skal få det til å ta seg godt ut i Bonytt.

Det man får med et arkitekttegnet hus (i.e. custom-tegnet, tross alt er typehusene også arkitekttegnet) er noe som passer både brukerne og tomten*. Man kan også unngå endeløse ganger og digre, dørspekkede haller som ikke kan brukes til noe**. Jeg vil tro at det som gjør ccustom-tegnede hus dyrere først og fremst er at byggherrene velger høyere kvalitet på (arbeid og) materialer. Noen bygg er kompliserte og dermed dyre å bygge og jeg vil tro (er ikke fagmann i det hele tatt) at store spenn etc vil kreve kraftig økning i dimensjonering. Custom-tegnede hus kan bli både billige og bra.

Det viktigste er kanskje at skal man bruke totalt 5 millioner på noe så skal det for fanden bli akkurat som man selv vil ha det. Synes nå jeg.

Lykke til med prosjektet. Det høres lovende ut (fin tomt, tilstrekkelig budsjett og, ikke minst, stor grad av enighet med kona).

* Har man først en fin utsiktstomt er det en grunnleggende dårlig ide å hamre den flat for å sette et tilfeldig typehus på den, der toalettet ville fått den beste utsikten, hadde det hatt vindu...
    ** Det er mye dårlig arkitektur i typehuskatalogene. Jeg kan skjønne at andres preferanser og behov kan avvike fra mine, men noen av dødplassløsningene man ser er det vanskelig å se for seg målgruppen til. Som Bakermester Harepus sier det om muligheten for å finne en kunde som liker pepperkaker med en liten kg pepper: "Den personen finnes ikke."

N

nb

Gjest
    Regel nr. 1 uansett om det er snakk om oppussing eller bygging: Ha rikelig med penger.

Det dukker opp lure ideer etter hvert, ting som er kjekt å ha osv osv. Det er mye som er mye vanskeligere å få installert etter at det er bygget/rehabilitert enn det er underveis.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.345
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Igjen takk for masse nyttige råd og tips.
    Vi har desverre ikke masse med penger men med omlegging av husholdningsbudsjettet, beinhard (ekstra)jobbing for å banke ned lån og en forhåpentlig vis brukbar egenandel ved salg av nåværende hus så burde det rekke langt uten å kompromisse for mye på selve huset. Det blir hardt bruk med 4 barn slik at vi nok ikke blir å ta den helt ut når det gjelder innredning, gulv etc. Det kan oppgraderes etter noen år når oppussing er nødvendig.
    Info om hva som vurderes vil komme om en liten stund eller to.
    Mvh Espen

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.140
    Torget vurderinger
    1
    Vi bygde hus som var ferdig mai 2011. Dette var en svært krevende prosess som tok mye lengre tid og kostet mye mer enn det vi trodde.... Selvsagt..

Vi tegnet hele huset selv, noe som har vært svært lærerikt og givende. Det er også svært tilfredstillende å bo i noe man selv har tegnet. Dette er imidlertid en svært omfattende oppgave! Om jeg hadde brukt like mye tid i min vanlige jobb, kunne jeg nok betalt en arkitekt for å gjøre denne jobben minst to ganger... Fordelen ved å tegne plantegningen selv er selvfølgelig at man best kjenner sine egne behov. Vi har derfor fått et hus som passer vår bruk perfekt. En arkitekt ville allikevel klart å gjøre noen enkle grep for å sette et spesielt særpreg på huset som lekfolk ikke har samme mulighet til.

Noen gode venner bygde samtidig som oss med en kjent arkitekt. Etter vår mening tegnet han en fantastisk fasade, mens planløsningene ikke er like imponerende. Hadde vi gjort dette på nytt (noe som ikke er fristende mtp alt arbeide....) ville vi derfor tegnet innvendig plan selv, men bedt en arkitekt lage sin versjon på bakgrunn av disse tegningene.

Lykke til! Husk bare at alt tar lengre tid enn planlagt og blir mye dyrere. Bruk god tid i planleggingen, vi brukte 5 år og opplevde lite problemer da alt virket å være godt gjenomtenkt. Ikke påbegynn et prosjekt som kan bli stramt økonomisk. Da vi trodde vi var helt ferdige, fant vi ut hvor mye hagearbeid, asfaltering ol egentlig koster og var svært glad for at ikke kassen var bunnskrapt...

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.673
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Hvem var det som nevnte hus på 160 m2 til 1,9 mill. kroner?? Det synes jeg hørtes utrolig rimelig ut!!
    Det var det arkitekten eg snakka med sa, men då er nok grunnmuren på plass før dei 1,9 millionane. Dei jobba og mykje med logistikken innad i huset slik at det og skal vera effektivt, og har ein ein liten haug med born er det nok eit viktig aspekt å ta med seg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.158
    Torget vurderinger
    4
    Palmaris skrev:
    VilhelmW skrev:
    Det var det arkitekten eg snakka med sa, men då er nok grunnmuren på plass før dei 1,9 millionane. Dei jobba og mykje med logistikken innad i huset slik at det og skal vera effektivt, og har ein ein liten haug med born er det nok eit viktig aspekt å ta med seg.
    Hvis en ser på katalogprisen fra kjedene så får en 160 m2 malingsklart for ca 1.6 så med litt egeninnsats er sikkert 1.9 mulig hvis en ser bort fra kostnader med tomt, grunnmur osv.

Selv har jeg innvilget meg et planleggingsår/slappe av år før jeg setter i gang byggingen men jeg har finlest de fleste katalogene med tilhørende leveringsbetingelser og prislister allerede.

Vi har hittil sett oss ut Blå Bolig - Sierra http://www.blabolig.xr.no/sierra
    Med kjeller tror jeg den vil passe til trådstarters ønsker.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.345
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Anonym skrev:
    Palmaris skrev:
    VilhelmW skrev:
    Hvis en ser på katalogprisen fra kjedene så får en 160 m2 malingsklart for ca 1.6 så med litt egeninnsats er sikkert 1.9 mulig hvis en ser bort fra kostnader med tomt, grunnmur osv.

Selv har jeg innvilget meg et planleggingsår/slappe av år før jeg setter i gang byggingen men jeg har finlest de fleste katalogene med tilhørende leveringsbetingelser og prislister allerede.

Vi har hittil sett oss ut Blå Bolig - Sierra http://www.blabolig.xr.no/sierra
    Med kjeller tror jeg den vil passe til trådstarters ønsker.
    Pent hus!
    Dette er ganske likt den andre stilen vi vurderer. Selv heller jeg mot noe moderne og/men praktisk. Passiv hus vurderes også men det har jeg liten kunnskap om foreløpig. Blink husene liker vi godt men de bygger ikke i vår by ennå.
    Arkitekt blir kontaktet i kveld eller i morgen.
    Mvh Espen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Man kan ta katalogprisen og gange med 2.5 ca for å få nøkkelferdig hus. Det er ganske mye som ikke er inkl i leveringen. Alle overflater inkl flislegging på bad. Varmekabler o.l er ikke inkl. Kommunale avgifter, byggestrøm, grunnmur, peis, pipe, byggelånsrenter osv osv.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.158
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Man kan ta katalogprisen og gange med 2.5 ca for å få nøkkelferdig hus. Det er ganske mye som ikke er inkl i leveringen. Alle overflater inkl flislegging på bad. Varmekabler o.l er ikke inkl. Kommunale avgifter, byggestrøm, grunnmur, peis, pipe, byggelånsrenter osv osv.
    Det regnestykket vil jeg gjerne se.

Selv har jeg et håp om å ende opp på gjennomsnittlig kvadratmeterpris (20k).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Regnestykket finner du på Byggebolig.no.
    Veldig grovt regnestykke:
    Graving/grovplanering: 70-100K
    Såle/ringmur/oppstikk el/oppstikk rør: 150K
    Byggestrøm/leie av skap: 25K
    Kommunale avg:25K
    Containerleie/tømming: 10K
    Vannbåren varme: 70-200K ( luft/jord )
    Flislegging x2: 30-50K
    Gulv: 35K
    Tak:15K
    Vegger: 25K
    Oppgradere el,trapp,kjøkken: 100K
    Uforutsette utgifter: 50-100K
    Byggelånsrenter: 50K

Osv osv

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.412
    Torget vurderinger
    1
    ELJ skrev:
    Har nettopp kjøpt tomt med overtagelse om max 1,5 år. Dette er en tomt som ligger i enden av en åsrygg og med panoramautsikt over sjø, fjord og fjell.
    Heldiggris. Gratulerer!

4 tips fra meg:
    1. Kjeller-/sokkeletasje med utleieenhet.
    2. Tegn inn ei feit rektangulær stue på 80m2. (stue kvm koster ikke så mye). Hvis stua er i toppetasjen, ha synlige takbjelker for ekstra takhøyde/luft.
    3. Fordel om soverommene lokaliseres litt unna stua.
    4. Bli kvitt ungene med en liten hjemmekino i et kjellerrom.

Lykke til!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.158
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Regnestykket finner du på Byggebolig.no.
    Veldig grovt regnestykke:
    Graving/grovplanering: 70-100K
    Såle/ringmur/oppstikk el/oppstikk rør: 150K
    Byggestrøm/leie av skap: 25K
    Kommunale avg:25K
    Containerleie/tømming: 10K
    Vannbåren varme: 70-200K ( luft/jord )
    Flislegging x2: 30-50K
    Gulv: 35K
    Tak:15K
    Vegger: 25K
    Oppgradere el,trapp,kjøkken: 100K
    Uforutsette utgifter: 50-100K
    Byggelånsrenter: 50K

Osv osv
    Du er allikevel langt unna 2,5 gangen.

Forøvrig vil jeg si at det å bruke mye penger på vannbåren varme i en normal enebolig bygd etter tek10 er penger rett ut vinduet, energiforbruket er såpass lavt at det vil være svært vanskelig å dekke inn merkostnaden sammenlignet med elektrisk gulvvarme.

Betaler man 25k for byggestrøm har man gjort en dårlig deal, et Malmberg byggeskap koster ikke mange tusenlappene (ca 5) og da eier man det.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.345
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    pedal skrev:
    ELJ skrev:
    Har nettopp kjøpt tomt med overtagelse om max 1,5 år. Dette er en tomt som ligger i enden av en åsrygg og med panoramautsikt over sjø, fjord og fjell.
    Heldiggris. Gratulerer!

4 tips fra meg:
    1. Kjeller-/sokkeletasje med utleieenhet.
    2. Tegn inn ei feit rektangulær stue på 80m2. (stue kvm koster ikke så mye). Hvis stua er i toppetasjen, ha synlige takbjelker for ekstra takhøyde/luft.
    3. Fordel om soverommene lokaliseres litt unna stua.
    4. Bli kvitt ungene med en liten hjemmekino i et kjellerrom.

Lykke til!
    Takk Pedal, gode råd!
    Mvh Espen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    2,5 gangen inkl en gjennomsnittstomt.

800K tomt.
    1 mill i oppgraderinger/grunnmur + hage+garasje
    1,6 mill hus.

Nå regnet ikke jeg med pipe/ovn/balansert ventilasjon.

Skulle jeg ha tatt meg råd til å bygge nå, ville jeg i det minste ha klargjort til vannbåren varme med rør og dobbelmantlet bereder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn