Hei!
Spennende prosjekt men også veldig krevende!
Punkt 1 det kommer til å bli mye dyrere enn du tror og det skyldes mange ting:
a) Det er mange kostnader du har glemt
b) Det er mange kostander du har undervurdert
c) Det er mye egeninnsats du kommer til å kjøpe deg fri fra
d) Du kommer til å gjøre en del oppgraderinger/endringer i forhold til eksisterende plan
e) Også har vi en metodefeil i hvordan vi budsjetterer med usikkerhet. Kort fortalt hvis du anslått at rørleggeren kommer til å koste 75 000,-. Så er sannsynligheten for at regningen kommer på 40 000,- så godt som null, mens sannsynligheten for at det kommer på 110 000 nok er en god del over %. Derfor vil for alle kostander den statistiske forvetningsverdien ligge en god del over beste estimat nettopp fordi sannsynligheten for å komme betydelig under budsjett i praksis er null!
Jeg synes vel disse tallene er veldig lave:
*Er står det vel heller ikke noe om kloakk og tilkobling til eletrisk anlegg.
*Å regne totalt 250k fra ubehandlet tomt til ferdig grunnmur er i beste fall optimistisk. Bare Radontiltak kommer på ca 15k i materiell.
*Containerleie på 10k med restavfall så har du maks 2 containere og det er lite på en byggeperiode. Og man har i grunn ikke lyst til å betale hpåndverkerene 500,-/ timen for å levere egen søppel.
*Vegger, overflater og slikt regner jeg med at er tiltenkt at man gjør absolutt alt selv!
*35 000 til gulv er 218,-/m2 for 160m2 da har man ikke akkurat fråtset i kvalitetsparkett. Og under det halve til tak vet jeg neste ikke hvordan man skal få til, med mindre man helsparkler alt og det er det best å få en fagmann til å gjøre.
*Ellers er det greit å se litt hva som ligger i standardpriser, hvem har vel lyst på trehvite lister, trehvite vinduskarmer, osv osv i dag!
Griffenfeldt skrev:
Regnestykket finner du på Byggebolig.no.
Veldig grovt regnestykke:
Graving/grovplanering: 70-100K
Såle/ringmur/oppstikk el/oppstikk rør: 150K
Byggestrøm/leie av skap: 25K
Kommunale avg:25K
Containerleie/tømming: 10K
Vannbåren varme: 70-200K ( luft/jord )
Flislegging x2: 30-50K
Gulv: 35K
Tak:15K
Vegger: 25K
Oppgradere el,trapp,kjøkken: 100K
Uforutsette utgifter: 50-100K
Byggelånsrenter: 50K
Osv osv
Hva anbefaler jeg....
*Ha ihvertfall 500k tilgjengelig til å toppe budsjettet.
*Bygg stort! There`s no substitue for cubic inches dette gjelder i aller høyeste grad også boareal. Man får mest areal pr krone ved å bygge så kvadratisk som mulig. Derfor vil 2 etasjer, med kjeller gi masse rom pr krone. Jeg er ikke uenig i at en arkitekt som tilpasser huset er vel og bra men for en stor familie så er jeg rimelig trygg på at 250m2 med et passende kataloghus utkonkurrere 180m2 arkitekttegnet når det kommer til daglig bruk!
*Hvis det er et leiemarked der du skal bygge bygg utelieleiglighet. Greier du å få på plass en leilighet som gir 7000,- i leieinntekt så gir dette en skattefri inntekt på 84 000,-/ år. Hvis man trekker fra 14 000,- i kostander (økt kommunale avgifter, annonsekostander,+++) så har 70 000 til å betale økt lån med. Nordea tilbyr 10 års fastrente på 4,65% effektiv. Det er 3,35% etter skatt. Du kan betale rentekostaden på et lån på drøyte 2,1 millioner med den inntekten!
* På samme måte vil økte kostander til bygging ikke bety så mye for økonomien din på sikt. De nevnte 500k i ekstra kostander koster med samme rente en drøy tusenlapp ekstra i måneden! Sørg for å bygge noe du har lyst til å bo i har du ikke råd til det så er det faktisk bedre å kjøpe brukt da får du mer for pengene.
En av de viktigste forutsetningene du bør tenke på er hvor mye vil og kan du gjøre selv. Bare å admnistrere et slikt prosjekt er nok en 30% stilling.....skal du male, pusse, sparkel, flise og legge gulv i tillegg så har du en enorm jobb foran deg!
Ellers er det fantastisk mye gode ressurser her så hvorfor ikke starte en slik tråd legge ut budsjett, tegninger osv for kommentar og tilbakemldinger! Mitt første tips kan jo være å se på
www.buildahouse.dk for gulvbåren varme. Der er prisene ca 1/3 av hva de er i Norge har nettopp bestilt 600m 20 mm rør og det kom vel på snaut 5000,- ferdig lever på døren!
Mvh
OMF