Hvilket hus skal man bygge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.402
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Håper også at 20k pr kvm skal holde og litt mindre om man er litt lur. Det er et helt felt av tomter(50 stk) slik at en del av kostnadene kanskje kan samkjøres med naboer.
    Mvh Espen

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Skulle jeg ha tatt meg råd til å bygge nå, ville jeg i det minste ha klargjort til vannbåren varme med rør og dobbelmantlet bereder.
    Noen må jo finansiere rørleggernes julebord, glad det ikke er meg ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har man tommelen plassert midt i handa, er det ikke bare rørleggerens julebord man sponser. Det er ikke uvanlig at man sponser trikkeren heller. Varmekabler og ofte oppimot 50 punkter inkl spotlight, svakstrøm til ringeklokker, alarmsystem, nettverkskabler osv osv. Å bygge hus er tidkrevende og dyrt.

Skal man komme billig unna og man kan klare seg med gjennomsnittstandard, velger man Alvsbyhus fra Sverige.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Skal man komme billig unna og man kan klare seg med gjennomsnittstandard, velger man Alvsbyhus fra Sverige.
    De har nok av misfornøyde kunder iallfall, de er bare et google søk unna.

Men jeg regner med at det går mye på håndtverkere og ikke nødvendigvis selve huset.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    De som er misfornøyde klager, mens de som er fornøyd, tier.
    Jeg tror kvaliteten avhenger av minst to ting, håndverkeren og årstiden man bygger på.

V

vredensgnag

Gjest
    MML skrev:
    Noen gode venner bygde samtidig som oss med en kjent arkitekt. Etter vår mening tegnet han en fantastisk fasade, mens planløsningene ikke er like imponerende. Hadde vi gjort dette på nytt (noe som ikke er fristende mtp alt arbeide....) ville vi derfor tegnet innvendig plan selv, men bedt en arkitekt lage sin versjon på bakgrunn av disse tegningene.
    God plan. Det farligste er at man gjerne får idéer underveis fordi man har hatt en dårlig planleggingsfase, som gjør at entreprenøren får grunnlag for påsmekk i totalprisen, så det lønner seg å ha tenkt tingene ordentlig gjennom. Planløsninger er det mye rart å se av - men her har man en del fleksibilitet innenfor dagens typehus, og selvsagt stor fleksibilitet om man begynner fra scratch.

Som Totte skriver over har funkis blitt flottis uten funksjonalismen. Jeg har vært en del i ulike Funkis-villaer som fortjener navnet, og det er jo løsningene innenfor veggene som er utslagsgivende, og ikke kun linjene utenfor.

Besøk en masse hus, få følelsen for hva dere liker. Arkitekter man ønsker å engasjere må ha bygget noe som harmonerer med hva dere ønsker dere, og må kunne sende dere til hus de har laget, så dere kjenner på virkeligheten i forhold til løftene.
    Samme med typehus, om dere skulle velge å gå den veien.

For en meget god gjennomgang av hva husbygging medfører anbefaler jeg sterkt Channel 4 Televisions serie med Kevin McCloud. Den har gått i årevis og hvert program følger et bygge- eller ombyggingsprosjekt fra planleggingen, til gjennomføringen og sluttvurderingen.
    Man plukker opp mange tips om hva man bør gjøre, og ikke gjøre. Og enkelte har fantastisk smarte løsninger, mens andre skuffer trillebårer med penger på et bål og sitter igjen med tullehus. Det største skrekkprogrammet var et par fra Sør-Afrika som skulle bygge villa i Spania og som endte opp med et kjøpesenter der den ene trappen gikk rett opp i et tak -- de mente de var gode egenarkitekter og trengte ikke en slik.
    Men det er mange dypt inspirerende eksempler i programmene.
    En liten oppsummering etter 100 program:
    http://www.telegraph.co.uk/property...and-Designs-Kevin-McClouds-trade-secrets.html

http://www.channel4.com/4homes/on-tv/grand-designs/

Bare søk slik i google: watch grand designs online

Så vil det dukke opp en god del linker med programmer. Serien har gått i flere år.

Her er et av søkresultatene.

Jeg er fullkomment avhengig av den serien.

http://tv.blinkx.com/show/grand-designs/fT1FyqP5euHNCQF2

Der får man programmer med klok styring og planlegging fra byggherrer som har holdt budsjettet på pundet, mens løsningene har vært skikkelig oppfinnsomme; og andre fullstendig marerittaktige opplevelser, som forteller hva man ikke bør gjøre.

N

nb

Gjest
    Anonym skrev:
    Betaler man 25k for byggestrøm har man gjort en dårlig deal, et Malmberg byggeskap koster ikke mange tusenlappene (ca 5) og da eier man det.
    Nå aner ikke jeg hva byggestrøm koster siden jeg aldri har hatt det, men i tillegg til skapet kommer jo strømmen som går gjennom det (regner med det går rimelig mye til uttørking før tetting) samt at det neppe er helt gratis å få netteier til å koble det til og fra også. Hvilket på en måte illusterer litt av poenget flere vil frem til, det baller på seg lapper på steder man ikke alltid har tenkt på at det går kronasjer.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    4
    Strømforbruket avhenger av årstid og om det er et modulbasert eller plassbygd hus, det finnes ingen fasit.

For min del er det positivt med høye elektrikerkostnader, det gjør egeninnstatsen mer verdifull.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.402
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.402
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Har ikke så mye fornuftig å komme med ennå. Vi har bestemt oss for å dykke lengre ned i kataloger og annen media før vi kontakter arkitekt. Har hørt at 3. gang man bygger så får man det som man ønsker. Med så mye god hjelp og råd som er dukket opp her i denne tråden så tror jeg grunnlaget er godt for å lykkes 1. gangen. Takk!
    I kveld er det møte i Whisky klanen, ett av 4 årlige møter og jeg vet det blir minst ett døgn før jeg er tilbake 8)
    God helg
    Espen

V

vredensgnag

Gjest
    Noen her som kjenner avgifts/tollregler for import av ferdighus?

Tyske firma sender folk som både bygger grunnmur og gjennomfører selve monteringen. Dette huset ble satt opp på fire dager etter at grunnmuren var ferdig tørket, og leveres med med ferdig VVS og el, vinduer/dører, maling, flislegging, installert luftvarmeanlegg, osv.

Ikke min type hus - selskapet heter Huf. Men Baufritz i Tyskland jobber på samme måten, og gjør mye skreddersøm.
    Med Euroen på vei ned burde dette være interessant.

Noen Baufritz-hus - de bygges etter høyeste tyske miljøstandard, som gir noe på energiregningen.

http://www.google.co.uk/search?q=ba...i&biw=1216&bih=648&sei=SvLITv_NDJOg8gOq_Pz4Aw

http://www.baufritz.com/uk/homes/4-bedroom-houses/house-qi/

G

Gjestemedlem

Gjest
    V

vredensgnag

Gjest
    Rett før Baufritz må sende meg prosenter, men denne katalogen gir et inntrykk av hvor sofistikerte løsningene er hos denne leverandøren. De er spesialister på passiv-hus, men leverer også mer tradisjonelle bygg. Det interessante er hvor gjennomtenkt det hele er, i forhold til hva jeg ser fra andre typehusleverandører - ser ut som om tyskerne har omsatt sin grundighet og presisjon til husbygging etter hyperrasjonelle prinsipper.
    Sitter med kalkulatoren og tror ikke helt hva jeg ser med tanke på ferdig grunnmur/hus/el&vvs, ferdig interiør. Kan bygge to for hva jeg får for leiligheten, med tomtekostnaden innkalkulert. Konseptet er at man reiser til fabrikken og plukker seg ut materialer, løsninger, innredning, innenfor angitt budsjett.

Katalogen: http://www.baufritz.com/blaetterkat...&kon_session=bdb1597f0a36ba55cdb5ebd9723bbc3b

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.439
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De husene ser så bra ut eksteriørmessig at du sikkert får trøbbel med en eller annen lokal byggeskikk-kjepphestrytter, vg. Kom plutselig på at jeg sitter med noen mål regulert til framtidige boligformål litt lenger sør i bygda her, hehe.

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    De husene ser så bra ut eksteriørmessig at du sikkert får trøbbel med en eller annen lokal byggeskikk-kjepphestrytter, vg. Kom plutselig på at jeg sitter med noen mål regulert til framtidige boligformål litt lenger sør i bygda her, hehe.
    ;D

Har sittet og kikket på filmer fra interiørene på en del av dem, og på hva man har av valgmuligheter for interiørinnredning.
    Også meget interessant at byggematerialene er garantert fri for toksiner, o.l. - og at man kan sikte seg inn på et passivhus. Får gjøre noen undersøkelser, og ev. ta en tur ned til fabrikken. Man kan bo i et av deres hus mens man er der.

All innredning som ikke er løs i illustrasjonsbildene i katalogen er levert av fabrikken. Man kan også inkludere hvitevarer - og varme/klima/ventilasjon tar de ansvar for.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.594
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Spennende prosjekt – men også veldig krevende!

Punkt 1 – det kommer til å bli mye dyrere enn du tror – og det skyldes mange ting:
    a) Det er mange kostnader du har glemt
    b) Det er mange kostander du har undervurdert
    c) Det er mye egeninnsats du kommer til å kjøpe deg fri fra
    d) Du kommer til å gjøre en del oppgraderinger/endringer i forhold til eksisterende plan
    e) Også har vi en metodefeil i hvordan vi budsjetterer med usikkerhet. Kort fortalt hvis du anslått at rørleggeren kommer til å koste 75 000,-. Så er sannsynligheten for at regningen kommer på 40 000,- så godt som null, mens sannsynligheten for at det kommer på 110 000 nok er en god del over %. Derfor vil for alle kostander den ”statistiske forvetningsverdien” ligge en god del over ”beste estimat” – nettopp fordi sannsynligheten for å komme betydelig under budsjett i praksis er null!

Jeg synes vel disse tallene er veldig lave:
    *Er står det vel heller ikke noe om kloakk og tilkobling til eletrisk anlegg.
    *Å regne totalt 250k fra ubehandlet tomt til ferdig grunnmur er i beste fall optimistisk. Bare Radontiltak kommer på ca 15k i materiell.
    *Containerleie på 10k – med restavfall så har du maks 2 containere – og det er lite på en byggeperiode. Og man har i grunn ikke lyst til å betale hpåndverkerene 500,-/ timen for å levere egen søppel.
    *Vegger, overflater og slikt regner jeg med at er tiltenkt at man gjør absolutt alt selv!
    *35 000 til gulv er 218,-/m2 for 160m2 – da har man ikke akkurat fråtset i kvalitetsparkett. Og under det halve til tak vet jeg neste ikke hvordan man skal få til, med mindre man helsparkler alt – og det er det best å få en fagmann til å gjøre.
    *Ellers er det greit å se litt hva som ligger i standardpriser, hvem har vel lyst på trehvite lister, trehvite vinduskarmer, osv osv i dag!
    Griffenfeldt skrev:
    Regnestykket finner du på Byggebolig.no.
    Veldig grovt regnestykke:
    Graving/grovplanering: 70-100K
    Såle/ringmur/oppstikk el/oppstikk rør: 150K
    Byggestrøm/leie av skap: 25K
    Kommunale avg:25K
    Containerleie/tømming: 10K
    Vannbåren varme: 70-200K ( luft/jord )
    Flislegging x2: 30-50K
    Gulv: 35K
    Tak:15K
    Vegger: 25K
    Oppgradere el,trapp,kjøkken: 100K
    Uforutsette utgifter: 50-100K
    Byggelånsrenter: 50K

Osv osv
    Hva anbefaler jeg....
    *Ha ihvertfall 500k tilgjengelig til å toppe budsjettet.
    *Bygg stort! ”There`s no substitue for cubic inches” – dette gjelder i aller høyeste grad også boareal. Man får mest areal pr krone ved å bygge så kvadratisk som mulig. Derfor vil 2 etasjer, med kjeller gi masse rom pr krone. Jeg er ikke uenig i at en arkitekt som tilpasser huset er vel og bra – men for en stor familie så er jeg rimelig trygg på at 250m2 med et passende kataloghus utkonkurrere 180m2 arkitekttegnet når det kommer til daglig bruk!
    *Hvis det er et leiemarked der du skal bygge – bygg utelieleiglighet. Greier du å få på plass en leilighet som gir 7000,- i leieinntekt – så gir dette en skattefri inntekt på 84 000,-/ år. Hvis man trekker fra 14 000,- i kostander (økt kommunale avgifter, annonsekostander,+++) så har 70 000 til å betale økt lån med. Nordea tilbyr 10 års fastrente på 4,65% effektiv. Det er 3,35% etter skatt. Du kan betale rentekostaden på et lån på drøyte 2,1 millioner med den inntekten!
    * På samme måte vil økte kostander til bygging ikke bety så mye for økonomien din på sikt. De nevnte 500k i ekstra kostander koster med samme rente en drøy tusenlapp ekstra i måneden! Sørg for å bygge noe du har lyst til å bo i – har du ikke råd til det så er det faktisk bedre å kjøpe brukt – da får du mer for pengene.

En av de viktigste forutsetningene du bør tenke på er hvor mye vil og kan du gjøre selv. Bare å admnistrere et slikt prosjekt er nok en 30% stilling.....skal du male, pusse, sparkel, flise og legge gulv i tillegg så har du en enorm jobb foran deg!
    Ellers er det fantastisk mye gode ressurser her – så hvorfor ikke starte en slik tråd – legge ut budsjett, tegninger osv for kommentar og tilbakemldinger! Mitt første tips kan jo være å se på www.buildahouse.dk for gulvbåren varme. Der er prisene ca 1/3 av hva de er i Norge – har nettopp bestilt 600m 20 mm rør og det kom vel på snaut 5000,- ferdig lever på døren!

Mvh
    OMF

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    4
    Takplater er stort sett standard i leveranser fra boligleverandørene så pengene i Griffenfeldt's budsjett er sett på som en oppgradering fra takplater.

N

nb

Gjest
    Skal man ha store mengder billig kvalitetsparkett (f.eks Kährs) så er det å bestille fra England som gjleder. De leverer på døren i Norge og ordner alt.

Det er denne butikken som gjelder i følge "alle".
    http://www.1926woodflooring.co.uk

Jeg har ikke brukt den selv, men folk skryter uhemmet på byggebolig.no, selv skulle jeg ikke ha nok til at det lønte seg.

kingu

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2011
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondheim
    Må man legge Kährs så kan man heller la det være.

Millom Bakkar og Berg ut med Havet
    heve Nordmannen fenget sin Heim,
    der han sjølv heve Tufterna gravet
    og sett sjølv sine Hus uppaa deim.

Ditt forhold til arkietekt bør minst være arkietekts forhold til håndtverker.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, sånn filmparkett er det greit å slippe.

Hvor lenge tok det egentlig før Adam ble slengt ut av Paradis? Baufritz har svart, og vi her oppe er i Ultima Thule:

thank you for your recent catalogue request and your interest in our ecological Baufritz houses.
    Our managing directors, have decided not to extend our current delivery areas.
    For that reason we can not realize your building project in Norway at the moment.

Thank you for your understanding.
    We wish you all the best on the way to your dream house.

Men det tar vi jo bare som en oppmuntring til videre kontakt.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det er mye rart i sortimentene til de ulike leverandørene, ja. Men en del pent er det runtomkring.

I min forrige residens på Frogner måtte vi bytte gulv i en stue. Fikk da spesialimportert massiv enstavs eikeparket som ferdig til meg som sluttbruker kostet rundt 550 kroner kvadratmeter. Det ser jeg på som noe i nærheten av det absolutte maksimum et eikegulv bør kunne koste siden jeg ikke helt ser hva som skal være dyrere enn heltre. I tillegg kommer sliping og lakking, samt at det er en helvets jobb å legge det siden en og en stav må spikres. Kom vel på rundt 1200 pr. kvadratmeter ferdig lagt, og i den prisen løtet jeg ikke en finger selv utover at jeg lagde middag til snekkeren siden han skulle videre på en annen jobb på kvelden.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.156
    vredensgnag skrev:

Hvor lenge tok det egentlig før Adam ble slengt ut av Paradis? Baufritz har svart, og vi her oppe er i Ultima Thule:

thank you for your recent catalogue request and your interest in our ecological Baufritz houses.
    For that reason we can not realize your building project in Norway at the moment.

Ja.. Kanskje er det en del entreprenører her oppe som er heller glade for at de ikke er etablert her..

Vet Vreden om denne gjengen har kurante priser også? I så fall må en vel være kjapt ute og skrike
    seg til et hus fra de før de tilpasser seg "norsk prismodell."

V

vredensgnag

Gjest
    leifen skrev:
    vredensgnag skrev:

Ja.. Kanskje er det en del entreprenører her oppe som er heller glade for at de ikke er etablert her..

Vet Vreden om denne gjengen har kurante priser også? I så fall må en vel være kjapt ute og skrike
    seg til et hus fra de før de tilpasser seg "norsk prismodell."
    Prisene er så kurante at det er forunderlig - dvs. man kan kjøpe på seg så stort hus man vil, men man får veldig mye hus for pengene, pga den totalløsningen de leverer, der alt av el/vvs/passiv-haus varmeanlegg/interiørbekledning/maling, er inkludert.

I denne linken står det noen prisoverslag:
    Schlüsselfertig/Nøkkelferdig.
    http://www.bautipps.de/fertighaus-liste?firma=6

Passiv-haus er innebygd i konseptet. Dette er såpass godt utviklet i Tyskland at man vet man får gjennomprøvde løsninger - i Tyskland er det vanlig at el-leverandøren betaler til Passiv-hus tilkoblet nettet, i stedet for omvendt. ;)
    De tilbyr varmeveksler, pelletfyrt anlegg eller jordvarme, med boring for samme.

Huset jeg myser på, ferdig med grunnmur og alle installasjoner, fullt innredet og med pelletfyrt sentralvarmeanlegg, koster € 500'.
    Passiv-hus konseptet betyr at man ikke skal ha åpne vinduer, luftutveksling skjer gjennom anlegget, og varme gjenvinnes fra utblåsingsluft. Men de har løst dette med en cabriolet-balkong oppe. Om vinteren er denne vinterhage.

Som du skriver, kan muligens entreprenører her prise seg lykkelige over at dette firmaet ikke har siktet seg inn på Norge.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Skal man kjøpe hus i utlandet er det en stor fordel om det er en produsent som driver med huseksport til Norge i litt skala. Det er ganske mye krav til dokumentasjon, stemplede materialer til konstruksjonen, prosjektering, dimensjonering av snø/vindlast osv osv osv. Det går en del tråder om dette på byggebolig.no for den som måtte være interessert.

Men i disse regntider må det være en enorm fordel at huset i sin helhet er produsert innendørs og settes opp tett i løpet av et par dager. Tipper det kommer til å dukke opp mye problemer med bygg som aldri ble tørre nok før lukking i årene fremover.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Skal man kjøpe hus i utlandet er det en stor fordel om det er en produsent som driver med huseksport til Norge i litt skala. Det er ganske mye krav til dokumentasjon, stemplede materialer til konstruksjonen, prosjektering, dimensjonering av snø/vindlast osv osv osv. Det går en del tråder om dette på byggebolig.no for den som måtte være interessert.

Men i disse regntider må det være en enorm fordel at huset i sin helhet er produsert innendørs og settes opp tett i løpet av et par dager. Tipper det kommer til å dukke opp mye problemer med bygg som aldri ble tørre nok før lukking i årene fremover.
    Et viktig moment, det med hvorvidt bygget er tørt. Se på Vestlandet i år, de måtte nærmest slutte å bygge, pga nedbørsrekordene som ble satt, og gudene vet hva som skjer med de byggene fremover, som du skriver.

Visst er det en fordel om leverandøren har volum - på den annen side er det også moro å se på alternativer, og hente idéer, om det ikke skulle la seg gjøre.

(Som sagt snakker jeg allerede med en arkitekt, best han ikke finner denne tråden. Men firma som Baufritz tilbyr også modulproduksjon etter en annen arkitekts tegninger, mao at de leverer bygget man har utviklet sammen med en annen. Imponerende fleksibilitet hos disse tyskerne.)

Undres om dette kanskje er byggeboligs skrekktråd nummer 1?
    http://www.byggebolig.no/index.php?topic=105.0

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.159
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Tror ikke det egner seg så godt her til lands, gammel artikkel men nettet er fullt av lignende tilfeller fra nyere tid.
    http://www.nordlys.no/nyheter/article573082.ece

Krypkjeller er også langt under gjennomsnittstandard

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Skal du bo der hele livet så er det kansje greit å ha livsløpstandard, dvs at du har stue kjøkken baderom og minst ett soverom i første etasje. Har du god tomt er det ikke grunn til å begrense seg til 3x50 m3 slik som det entreprenøren tilbyr i pressområdene.

Det er ju helt ukurant idag,men de gamle 70stallshusene fra Block-Watne hadde en soveromsfløy, og adskilt stue og kjøkken...jeg er så gammaldags at jeg synes det er en godløsning.

Kjeller JA,men sørg forr GOD drenering og vær tilstede!!

Egen inngang til grovkjøkken/ vaskerom er praktisk. Passer bra til gjørmete barn osv

Ellers kan jeg nevne at noen i familien nettopp totalrenoverte et 40 år gammelt kjøkken med ble ny kjøkkeninnredning og hvitevarer. Det var billigere å kjøpe det tyske kjøkkenet i Franrike og frakte det til Norge og betale transport,moms, reise og opphold ( 1 uke) for fransk montør, enn å kjøpe kjøkkenet i Norge.....

Kaskje det holder å hente kjøkken i Sverie eller Danmark.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn