Bil, båt og motorsykkel Hvilket ekstrautstyr til bil?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Vi har den med 110 hk diesel
Hva slags motor hadde du i den forrige Vectraen, og hvordan er det med 110 hester? Er det tilstrekkelig? Merker at Insigniaen er annerledes giret, men mulig det er en vanesak.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
I Tyskland blir Opel eiere omtalt med det samme navnet som dorull figurene de har i hattehylla.

Noen som kommer på hva de figurene heter?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
I Tyskland blir Opel eiere omtalt med det samme navnet som dorull figurene de har i hattehylla.
Tror det er det samme navnet de bruker på de som liker Ford Sierra..

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.200
Griffenfeldt skrev:
Vi har den med 110 hk diesel
Hva slags motor hadde du i den forrige Vectraen, og hvordan er det med 110 hester? Er det tilstrekkelig? Merker at Insigniaen er annerledes giret, men mulig det er en vanesak.
Hei!

Hadde en 2,2 DTI i den forrige. 125 hk. (Ca 150 med jukseboks montert.)
Denne kjentes frisk ut, og brukte moderat med diesel også, selv om det var med automat.

Insignia med 110 hk og manuell bruker faktisk mer.
Motoren er litt dvask på forbikjøringer syns jeg. Tydelig strupet for å passe til avgiftspolitikk
utformet av tilbakestående norske politikere.
Den har en slags "overboostfunksjon" som gir deg 130 hk i et kort øyeblikk. Akkurat så mye at
det kjennes ut som den drar godt i begynnelsen av en forbikjøring, men svinner hen når du er
oppe på siden av bilen du vil passere. Skummelt om en ikke er vant til det.
Som nevnt tidligere; et besøk hos doktor Diesel er å anbefale. Ikke nødvendigvis for å blodtrimme
den, men for å få den til å gå som en normal motor. (Om du da ikke har forferdelig lyst til å bare
kjøpe en 160hk-utgave med en gang da..)

Mvh
Leif

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Et besøk hos doktoren kunne fremprovosere 180 hk i Insigniaen leste jeg. Desverre er det en sjanse for at man ender opp med motor og girkasse i en bærepose ( antar jeg )

Leste forresten at Opel har tatt til vettet og økt garantitiden til 5 år.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.200
Det er en grunn til at 160 og 180 hk-utgavene er noe forskjellig mekanisk ja skulle en tro.

Men ca 150 hk og en del høyere moment bør være godt innenfor rekkevidde, uten å risikere
havari av noe slag. 110 og 130 er identiske motorer. Dermed er en 10% økning fra 130=143 hk.
Helt uproblematisk. Jeg har noe sånt i sikte selv. Tenkte å få det gjort i mars.

Mvh
Leif

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Ble det ny Insignia?
Jobber forresten hos Mobile i Skien, så skal du ha ny bil må du bare si ifra:)

A.J.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Nei, det ble desverre ikke det. Madammen likte ikke Insigniaen etter å ha hatt den hjemme en helg. Kjøper ikke bil på Mobile før de gir tilsvarende tilbud som i Vestfold.
Endte opp med Nissan av alle ting. En Quashqai +2
Nå skal jeg ikke ha ny bil på 1 år tenker jeg. Da har vel Birger lie og Mobile slått seg sammen. Mulig jeg tar en tur innom når den nye Insignia cross four kommer på markedet for å kikke litt.
Har ikke kjøpt bil på Mobile siden Austad sluttet jeg...

G

Gjestemedlem

Gjest
Vær litt forsiktig med å få altfor lav profil på dekkene. En kan se i test etter test i bilbladene at komforten går drastisk ned, og følsomheten for spor i veibanen går drastisk opp, samtidig som de støyer mere. Moderat lav profil er ofte det beste for norske veier.

Johan-Kr
Enig med dette. Kjøpte meg en bil for en tid siden, lett brukt. Og sommerdekkene var lavprofil, ikke noe ekstremt men likevel. Det var helt anderledes å kjøre bilen etter at de ble satt på. Veigrepet er jo topp, men man må virkelig holde fast i rattet for den sporer som en trikk hvis det er slitasje i veibanen. Moro og sportslig er det jo, men jeg ville nok foretrukket en høyere profil på dekkene om jeg hadde valgt.

Skinnseter, sprek motor og sportsprogram er greit ekstrautstyr.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Nå heter denne tråden "ekstrautstyr" og som den "litt over middels" autofile jeg er så har jeg funnet "mitt" MÅ krav til neste bil.

Paraply i bakdøra har jeg allerede, men den bilen jeg bestiller når Loto på Hamar har ringt skal ha humidor med plass til tre store Havanesere i lokket til hanskrommet. I lokket til hanskerommet! Ikke i hanskerommet men i lokket!! Herrgud så utrolig dekadent!;) Det bare MÅ jeg ha!! ( Og en liten formue fra Lotto! :rolleyes: )

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
Ringer naboen (tippinga) blir jeg særs overrasket idet jeg ikke handler av dem, men om så var hadde det blitt italienske sportsbiler over en lav sko. Ikke "italienske", men italienske. I alle aldre. 458 for hverdagsbruk, F40 for kompromissløshet, Dino for linjer, 288GTO for alt, 250 GT for skjønnhet. Way off-topic ja.

For utstyr, kjøp skinnseter, navigasjon, handsfree, hengerfeste, hifi, xenon, ryggesensor. Styr unna tull som kurvelys, lavprofil og all verdens gimmicker du knapt vet du har, langt mindre trenger. Nei, dette var ikke kjøperåd til deg, det var mine valg. Har tysk firmabil der en del av dette tøyset er kjøpt på. Heldigvis kan mesteparten av disse forstyrrende elementene programmeres bort. ASC må slås av manuelt hver gang for at ikke styringen skal motarbeide føreren i svinger :(. Med ræva først inn i fremtiden ....

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.170
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke kjøp store felger/lavprofil dekk. Ukomfortabelt, støyende, og sjekk hva et sett dekk koster i hvert fall. Lavprofil dekk slites raskerer etter min erfaring, og de er dyre. ESP, A/C osv anser jeg som standard utstyr, men en god cruise controll, fortrinnsvis adaptiv (med avstandsjustering til bilen foran) anser jeg som et must dersom man kjører turer på mer enn et par timers lengde. Integrert navigasjon er bortkastet og alt for dyrt. Legg ekstra penger i gode seter, elektrisk justering av førersete anser jeg som et stort pluss.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Sjåfør og champagenkjøler
Ja der kunne jeg tenke med en søt asiatisk pike med langt sort hår og hvit uniform..............................:cool:

Champagnekjøleren MÅ være i 830 sølv ikke noe "billigrammel" i sølvplett!!

Blir ikke det samme med en gammal gubbe, uansett hvor fin og hvit uniformen er!! Nu vet jeg ikke om kjøleren var i ekte sølv sist jeg var i København, men sjåføren var mann og det var jo en liten nedtur. Men når man med den største selvfølgelighet parkerer en stor RR i stopp forbudtsone for å åpne champagnen og sjenke til pasasjerene i baksetet er det "litt" gøy!! Som gubben sa: "Det må man jo godt når man kjører limousine" Det samme ved Langelinje da vi skulle se på Havfruen, limoen parkerer der det er park forbudt og INGEN,- selv ikke politiet stiler spørsmål.............:rolleyes:

Er det noen som vet om et lite og hyggelig land med godt klima som har behov for en ny enevoldshersker?? Tar gjerne jobben jeg, hvis det følger limo med!;)

L

leser1

Gjest
Det snakkes om ekstrautstyr til biler på et hifi forum, og lydoppgradering nevnes knapt, eller ikke i det hele tatt? Du verden!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Det snakkes om ekstrautstyr til biler på et hifi forum, og lydopgradering nevnes knapt? Du verden!
Men det må du forstå "Leser1" at lydutstyr i bilen IKKE er ekstrautstyr! Der fyller vi på med max som en selvfølge, og da er det ikke snakk om "ekstrautstyr".

L

leser1

Gjest
Men det må du forstå "Leser1" at lydutstyr i bilen IKKE er ekstrautstyr! Der fyller vi på med max som en selvfølge, og da er det ikke snakk om "ekstrautstyr".
Jeg er ikke så sikker på det. Det er unektelig litt underlig å lese om champagnekjøler og paraplyer, mens lyd og ditto tilhørende utstyr (harddisk, nettløsninger m.m.) er helt fraværende i innleggene.

Men jeg kan jo bidra: koppeholdere!
2 foran og 2 bak :)

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Ettermontert kan du jo selv sette inn akkurat det du ønsker, skal du ha lyden fabrikkmontert er du bundet opp til det som leveres til denne bilen. Jeg gjorde det enkelt: "Det største og dyreste lydanlegget som kan leveres!" Og det fikk jeg, ( lov til å betale for...;) )

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.367
Torget vurderinger
1
Tåkelys har effekt først i ekstremt kraftig tåke (noe man opplever kanskje hvert 3. skuddår?), da må hastigheten reduseres dramatisk, kanskje ned mot gangfart.
...og tett snøvær som vi nå for tida der jeg bor opplever daglig. Tåkelys er nyttig for å bli sett; ikke for å se...

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
852
Tåkelys har effekt først i ekstremt kraftig tåke (noe man opplever kanskje hvert 3. skuddår?), da må hastigheten reduseres dramatisk, kanskje ned mot gangfart.
...og tett snøvær som vi nå for tida der jeg bor opplever daglig. Tåkelys er nyttig for å bli sett; ikke for å se...

...og aller nyttigst til å blende/irritere motgående trafikk.

Topp Bunn