Hvilken vinylplate har vi kjøpt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Neste fra dagens plukk. Fleetwood Mac In Consert opptak fra Tusk Tour 79-80 Wembley/St Louis. Hadde nok ikke kjøpt denne om jeg ikke hørt den hjemme hos nlykke for ca 1år siden, Fosse kom med den rett fra butikk og den satt som ett skudd:D
    God lyd på trippel Lp med masse bra spor til 299kr utgitt i 2016. I'm so afraid verdt kronene aleine:)
    Vis vedlegget 555138
    Den skal kjøpes😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Satan som du handler..... var det bare jug det med taket? :unsure: :unsure:
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Mye bra der, iGran.
    Synes vel det er mye klassisk brukt å se, men lite rullering og enorme hauger med Deutsche Grammophon.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    189
    Antall liker
    1.197
    Sted
    Kolbotn
    Mye bra der, iGran.
    Synes vel det er mye klassisk brukt å se, men lite rullering og enorme hauger med Deutsche Grammophon.
    @Trane
    Ja, veldig mye standardrepertoar ute på brukten generelt i Norge. Så man får ofte utvide søket til de europeiske landene for spesifikke innspillinger.

    @berxter
    Gulda og Arrau er noen av mine absolutte favoritter! Anbefaler dokumentaren om Arrau som finnes på youtube hvis du ikke har sett den.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Et samarbeid mellom Texas trio som har sine preferanser i bøgda-sløy thai funk og en malisk gitarist og vokalist som har arvet hvordan ørken-bluesen skal spilles av sin legendariske far Ali. Her er det jo nettopp «fatterens» låter som de gir seg i kast med. Lekker cross-over musikk som ikke burde krysse langt over hodet på noen som tør å åpne øregangene for dette afrikansk-@merikanske samarbeidet
    7882CF2F-8479-458C-B579-247D01330D4A.jpeg


    Oppsamlingsheat med bøs øs-pøs gitar-rock er heller ikke å forakte, når det kommer fra noen som gjennom 50 år ikke har drevet med annet enn skjeggete bluesinspirert rock. En trio som aldri har ønsket å skryte av at de er nyskapende, men som viser at de gamle er eldst og sikkert mest samspilt på gode gamle blå og røffe toner....
    35A68A2C-DC52-4B3F-A650-85ED89AB3D05.jpeg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Et samarbeid mellom Texas trio som har sine preferanser i bøgda-sløy thai funk og en malisk gitarist og vokalist som har arvet hvordan ørken-bluesen skal spilles av sin legendariske far Ali. Her er det jo nettopp «fatterens» låter som de gir seg i kast med. Lekker cross-over musikk som ikke burde krysse langt over hodet på noen som tør å åpne øregangene for dette afrikansk-@merikanske samarbeidet
    Vis vedlegget 867794

    Oppsamlingsheat med bøs øs-pøs gitar-rock er heller ikke å forakte, når det kommer fra noen som gjennom 50 år ikke har drevet med annet enn skjeggete bluesinspirert rock. En trio som aldri har ønsket å skryte av at de er nyskapende, men som viser at de gamle er eldst og sikkert mest samspilt på gode gamle blå og røffe toner....
    Vis vedlegget 867795
    Jævlig mørkt det var hos deg 🧐
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg som tidligere pønker er innprentet med at Blitz bare er for rotløs ungdom, må jeg som har passert en alder som er høyere enn år ZZ Top har spilt sammen bare sikre at bilder tas med litt mer «naturlig» lys. Derfor take two med noe mer lys og kanskje varme....
    291C7865-2076-49DA-AC8D-86B6A9979980.jpeg

    44103C4C-AA78-47D1-9254-8975F4A25AFC.jpeg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Kjøp deg en Victor, så går det bra. Ser hva du har kjøpt, så tuben er et bra sted å høre hva dette er :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Denne ventet på meg når jeg kom hjem.
    07A2E953-BEE7-4415-B31F-1E2EBCAB00E7.jpeg


    Det ble ikke helt som jeg hadde sett for meg når jeg åpnet den. Krøllete innersleeve…

    ECA65CB0-0492-48C5-8069-01BBEC0819A0.jpeg


    En strek som lyste imot meg på den lilla vinylen ☹


    558BC41F-FAD1-4A91-96B2-4DC054C84B64.jpeg

    47AB674E-A3AA-4464-BE30-3F3DA97DC709.jpeg

    Føler meg litt vanskelig nå, men jeg har jo lyst til å ødelegge platene selv - ikke få de ferdig herpa 🙄
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Satser på det 🙂
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er det så mye tull med nye plater i dag? Jeg kjøpte hundrevis av plater på 70 tallet, feilfrie alle.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Da fikk jeg svar.
    De skulle selvfølgelig sende en ny innersleeve.
    Platen mente de jeg måtte prøve - kunne godt være at jeg ikke hørte noe til hakket.
    Ikke helt det jeg hadde forventet, men det er vel lov å prøve seg.
    Jeg sa jeg forventet en mint plate eller å få pengene tilbake.
    Vi får se hva de svarer - det sitter langt inne for meg å klage i utgangspunktet.
    Hvis det skulle vise seg å være vanskelig finner jeg heller en annen butikk å handle i - for all fremtid.
     

    Jacobsen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    154
    Sted
    Østlandet
    Da fikk jeg svar.
    De skulle selvfølgelig sende en ny innersleeve.
    Platen mente de jeg måtte prøve - kunne godt være at jeg ikke hørte noe til hakket.
    Ikke helt det jeg hadde forventet, men det er vel lov å prøve seg.
    Jeg sa jeg forventet en mint plate eller å få pengene tilbake.
    Vi får se hva de svarer - det sitter langt inne for meg å klage i utgangspunktet.
    Hvis det skulle vise seg å være vanskelig finner jeg heller en annen butikk å handle i - for all fremtid.
    Disse billige innersleaves av støvete papir er jo helt ubrukelig.
    Ser endel norske artister brukes noen ører ekstra på skikkelige varer :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke bare kjøpe Blue Note, denne er fra digitales på 2x33 men tror den blir bra når den kommer litt i slutten på måneden.

    Vis vedlegget 790151
    Spilt denne mye på cd og det tok sin tid før den kom fra DK. Spilte første lp i dag og opplever lyden som litt tam, men kan være pu som kanskje burde vært skiftet.
    Noe andre som kan si litt opp hvordan de opplever lydkvalitet på denne? (cden er veldig bra)
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    222
    Antall liker
    365
    Fikk hentet Björk Biophilia live 3LP+konsert DVD i dag,350kr+litt frakt fra cdon.
    Har sett Biophilia live konserten flere ganger på YouTube,så når den ikke var å finne lett på DVD eller Blu Ray,kjøpte jeg denne vinyl pakken,kjøper Blu Ray-en senere.
    Veldig fornøyd med prisen,synes det var regelrett billig for 3LP og en DVD fra konserten i tillegg. :)


    IMG20221121194138.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Denne ukens vinylkjøp fra Danmark (kommer egne innlegg om innenlandske kjøp)
    10832E26-FC3F-47E8-B9D1-ED933DD06A1B.jpeg

    James Blakes siste utgivelse står egentlig ikke noe tilbake for noen av de tidligere. Selv om det virker som lydbildet er litt mer «polert» og gjesteartister som SZA, JID, Slowthai og Monica Martin skal gjøre musikken enda litt mer mainstream enn tidligere, skinner Blakes særpreg som en brennende stjerne. Lyden på denne er i tillegg i referanseklassen selv om den ikke er utgitt på noe typisk audiofilt plateselskap

    CAC77610-95DE-46CA-BFC6-DEB1B3CD839E.jpeg

    From New Zealand with love. Reb Fountain er etter det jeg har funnet ut født i New Zealand, selv om hennes faste base nå er i USA. Her er en krystallklar stemme puttet inn i et pop-landskap som blir krydret med mørk folk-punk, litt klassiske strykere og annet musikalsk fiksfakseri for å sikre at det hele ikke havner ut som noe vel monotont og altfor gjennomtrengende melankolsk. Denne er ganske lik debuten, bare bedre og mer moden i uttrykket.

    DAF3F4C8-3A26-4A8A-9C10-BA6D7D21DE9A.jpeg

    Reggaen døde ikke sammen med mester Bob! Ledet av sanger, komponist og sangskribent Meta Dia, gir Meta and the Cornerstones oss sin unike sound med elementer fra afro-pop, hip-hop, rock og soul blandet inn i en fast ryggmarg av røtter i reggae. Denne syntesen av både en stor del reggae og en noe mindre del soul sammen med kraftfulle tekster og gjennomgående feel-good melodier, skaper noe som krysser ulike hav, grenser og språkbarrierer. Nyt denne avslepne og gode videreføringen av mester Bobs arv....

    0910609A-DE76-4910-81CD-37E8F6E79960.jpeg

    Det finnes vel et instrument som på engelsk heter double bass, men med S.M.V. får man tidenes triple bass. Denne platen tar meg tilbake til konserten med de tre bassistene på Sentrum Scene i september 2008. Hvilken deilig reise tilbake i tid. Her er det bass-onani som også kan følge en videre fremover i tid, da denne platen sparker deg i magen med sine konsise og kraftige bassanslag og gir rytmefot uansett når du måtte finne på å sette den på.

    A4A4B703-277D-45C1-B3FE-7CA9C22DF8E6.jpeg

    Electronica som dette kan være et motstykke til langvarig bombing av øregangene med intetsigende julemusikk. Dette epos er stort og mektig, og tar lytteren inn i de mange syntetiske musikalske avkroker.

    3883CAAC-F32E-49C3-9730-4D677CA3E0EC.jpeg
    BB720B2A-C093-43DD-A561-66D204586C98.jpeg

    Atter et plateinnkjøp med David Sylvian. Jeg kjøper opp alt jeg kan finne av titler jeg ikke har i samlingen fra Sylvians solokarriere etter at han forlot sitt Japan. Sleepwalkers er alt annet enn musikalske søvngjengere, da dette er en samling av prosjekter hvor David har bidratt inn i andre artisters utgivelser med sin fabelaktige og særegne stemme, sine poetiske tekster eller på noen av sangene også med melodi/musikk. Slutter ikke å bli imponert over hva som tilføres totalen når David er en av brikkene, og er glad over at en av de beste bidragene her er sammen med våre furet værbitt gutter Arve Henriksen og Jan Bang.

    «Blemish» kom kun i et meget begrenset opplag når den opprinnelig kom ut, og har vært nesten umulig å få fatt i uten å havne under fattigdomsgrensa hvis man skulle kjøpe opp et av de få tilgjengelige eksemplar som har vært til salgs. Derfor gledelig at denne godbiten nå kan kjøpes til normalpris, og enda bedre at den faktisk bare gir meg musikalsk «nupphud» når jeg putter den på platesnurren her hjemme.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lovet i innlegget over å rapportere om innenlandske vinylkjøp fra siste uke, og det er jo viktigere enn noen gang å støtte de lokale forhandlerne til å komme gjennom tøffere tider med mindre penger til vinylkjøp og alt annet rent forbruk basert på slankere lommebøker hos de fleste. Jeg var for første gang på besøk hos Jørgen/Jorwed på Ski, men med min egen lille pode og en enda mindre «lånt» rabagast passerende inn døra hos Hifi & Vinyl omtrent et kvarter før stengetid ga ikke de beste forutsetninger for å komme gjennom særlig mye av det sorte gullet som sto i kassene hos Jorwed. Neste gang kommer jeg uten «påheng», og i tide til å kunne bla meg gjennom hele utvalget. Fikk da med med to nordiske vinylplater denne gangen.

    99DACB75-361A-42C5-B116-0968E15DD530.jpeg

    Her et helakustisk opptak med danske Jacob Dinesen i utgaven sponset av høyttalerprodusenten Dali. Er det en wannabe Springsteen eller wannabe John Mayer vi hører her? Jeg vet ikke. Er låtene jevnt over på eliteserienivå? Jeg vet ikke, men tviler i det minste på at alle låtene er med i striden om seriegull. Er lyden over gjennomsnittet. Jeg svarer her et klart og tydelig JA.

    2A30EF53-44AE-4F5E-82D3-42AFB96F29C9.jpeg

    Felegnukkingen til Erlend Apneseth har jeg skrytt av før i denne tråden. Er det jazz? Jeg vet ikke. Er det folkemusikk? Jeg vet ikke. Er det knakende god musikk? Jeg sier absolutt JA. Er «Fragmentarium» like bra som det beste han har har gjort med sin trio? Jeg svarer NEI, da dette selv om det virkelig er bra ikke er på nivå med eksempelvis «Lokk» og «Åra». Anbefaler alle å høre på hva denne nyskapende tradisjonsutvikleren holder på med.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    I går måtte jeg jo ta med arvingen inn til hovedstaden og dens julemarked. Skøytegåing i Spikersuppa, timevis venting på en runde i pariserhjulet, glassert eple på junior og stressreduserende juleøl på far var en del av programmet. På vei hjem måtte jeg sjekke om det tilfeldigvis var åpent hus hos Platekompaniet før vi måtte foreta ombordstigning i et tog med retning hjem?! Vi måtte brøyte oss gjennom mengder av politifolk og skuelystne som synes knivstukkede mennesker er en sånn passelig god lørdagsunderholdning, før vi kom oss inn i Oslo City og oppdaget porten åpen og døren høy hos Platekompaniet.

    B1D87AF8-BDDB-48A9-A411-2769A852DD80.jpeg

    Har vel det meste av album som gruppen (hvis prosjektet til Matt Johnson kan defineres som en gruppe) The The ga ut på 80- og 90-tallet. Har lenge ventet med å kjøpte comeback platen/live albumet etter halvannet decennium i stillhet fra The The. Har hørt gruppen live tidligere og har som sagt det meste av album som er utgitt, så litt usikker på om jeg virkelig trengte denne. Etter første gjennomlytt må jeg si at Matt & Co absolutt har sagt tydelig ifra om at dette bør være en del av samlingen. Det virker som om hele gjengen trives med å komme i rampelyset igjen, og her er det masse energi og heldigvis flere gode og nye arrangementer av gamle klassikere som leveres ut gjennom PA anlegget. Velkommen tilbake Matt!

    888199BA-B0B2-4F24-90A0-D52B828E67FE.jpeg

    Zappa var enkelt og greit et musikalsk geni og en gudbenådet gitarist. Stort mer er det ikke å si om denne platen og om hjernen bak albumet. At Frank i tillegg samlet sammen medmusikanter som her, gjør at det spilles og synges på et nivå som de fleste andre rockere bare kan drømme om. Jeg ønsker over Matt velkommen tilbake, men om det var én som jeg skulle ønske det var mulig å ønske velkommen tilbake må det være Frank.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn