Hvilken vinylplate har vi kjøpt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    17.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Exactly.
    Frekkheten har ingen grenser, og ettesom disse er billige i innkjøp er det slett og rett "greed".
    Om jeg var deg, ville jeg returnert den med påtale om, at bootleg til full pris er svindel, og at du vil
    ha´ den ekte varen fra CBS/Columbia/Sony Music Legacy. Alternativt få den fra Analog Productions.
    Dessverre er det riktig alt som HasseBasse skriver i innleggene her, og det er enkelte Labels man skal holde seg unna. Det kan være en fattig "trøst" HoJ at du ikke er alene om å ha gått på en slik "smell". Det er lett å la seg lure, da enkelte av disse er relativt stivt priset.

    Denne pressingen kjøpte jeg, og den er bra:
    Time Out.JPG
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre er det riktig alt som HasseBasse skriver i innleggene her, og det er enkelte Labels man skal holde seg unna. Det kan være en fattig "trøst" HoJ at du ikke er alene om å ha gått på en slik "smell". Det er lett å la seg lure, da enkelte av disse er relativt stivt priset.

    Denne pressingen kjøpte jeg, og den er bra:
    Vis vedlegget 746893
    Har en sånn "bytting" jeg også.
    Først høres det klart og fint ut, men lytter man godt etter, er det som lyden ikke helt "slipper" eller klinger ordentlig ut.
    Mulig jeg prøver en slik fra MOV, som jeg ellers har gode erfaringer med.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bare for å nevne det så låter flere av disse billig-bootlegene veldig bra, enten det er snakk om WaxTime, Jazz Images eller andre navn. Til 150 kroner eller så, som jeg har gitt for mine utgaver fra Jazz Images, så er det egentlig ikke noe å lure på så lenge man ikke er på jakt etter den ultimate utgivelsen. De 6-8 utgivelsene jeg har låter i alle fall svært bra. Så kan man sikkert være uheldig med enkelte selskap og utgivelser, for all del. De russiske skal man vel generelt holde seg langt, langt unna.

    Betale full pris skal man selvsagt ikke gjøre, uansett hvor bra de låter, for det er uansett unødvendig.

    Ellers er det vel heller ikke snakk om noe merkelig loop-hole i EUs lovgivning: dette er helt enkelt plater som er ute av copyright og inne i "open-source" segmentet etter europeisk lov, mens de fremdeles er under copyright i USA - der mange sterke krefter helst vil at copyright skal vare til Dovre faller og vel så det.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Når man kjøper f. eks TIME OUT, på vinyl til forholdsvis mange penger, så forventer i hvert fall jeg at det er analogt hele veien. Min viste seg å ha opprinnelse i CD. Da er mye av poenget med vinyl borte.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt, dette er jo ikke plater man skal betale mange penger for. Imidlertid låter mange av dem (alle mine og dermed helt sikkert veldig mange flere) veldig bra og er vel verdt de 150 eller så kronene de typisk kan kjøpes for. Hva enkelte skruppelløse butikker kan ta for dem er en helt annen sak.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hus
    Siste Iron Maiden og Jarle Bernhoft ligger på posten og venter på avhenting :)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.828
    Antall liker
    16.011
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også MOV utgaven av Time Out. Den låter ganske bra, men jeg mistenker at den stammer fra en digital master.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.867
    Antall liker
    26.615
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg har også MOV utgaven av Time Out. Den låter ganske bra, men jeg mistenker at den stammer fra en digital master.
    Jeg prøvde og finne noe info om dette ,men det her er det dem selve skriver om masters.
    We use the best audio available to cut our records. We receive and use different kinds of masters: analogue tapes, original metal parts, lacquers cut from analogue tapes and high res digital files 192/96khz/24 bit. Music On Vinyl does not use CD's as masters.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.395
    Antall liker
    102.387
    Torget vurderinger
    23
    "We use the best audio available..." - sier jo ikke nødvendigvis noe som helst, best tilgjengelig for DE kanskje, men det kan utmerket godt finnes bedre alternativ. Alltid skeptisk til slike ikkeverifiserbare utsagn.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.828
    Antall liker
    16.011
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde og finne noe info om dette ,men det her er det dem selve skriver om masters.
    We use the best audio available to cut our records. We receive and use different kinds of masters: analogue tapes, original metal parts, lacquers cut from analogue tapes and high res digital files 192/96khz/24 bit. Music On Vinyl does not use CD's as masters.
    Det brukes nok digitale mastere oftere enn det vi liker å tro. Det betyr ikke at sluttresultatet blir dårlig. Men jeg ser jo helst at det holdes analogt om mulig.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Da bør du koste på deg utgaven fra selskapet SPEAKERS CORNER. Ikke så veldig dyr, men merkbart mye bedre. Det er ( enda) mer punch lyden. Særlig trommene. Instrumenter står klarere fra hverandre, og det låter fyldigere enn originalen. ( som heller ikke er dårlige).


    Lindley har først og fremst ei karriere som studiomusiker. Han spiller jo nærsagt alt mulig med strenger pluss andre ting.
    Foruten sine egne utgivelser kan han høes med f. eks. Warren Zevon, Linda Ronstadt, Jackson Browne, Crosby Nash, Ry Cooder, Dolly Parton og Springsteen + mange flere kjentfolk 😊
    Nicket er mitt, men nå var du en djevel.
    Må ned på Dippern, de har den i bestilling, blir pappvin og Grans pils ei tid framover. Men det ære værdt.
    Så han på JohnDee høst 2000. Knapt 200 i salen, tror 150 av dem var musikere
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Dette er et innlegg om ei skive jeg ikke har kjøpt.
    Det må for faen være mere enn meg som kan tenke seg Peps Blodsband på vinyl.
    En audiofil utgave, gjerne dobbel med Høg Standard og Hyreskasern +++++++++
    Eller er jeg den eneste som gillar Malmø's største reggae killa?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ahhhr.... er lidt eldre enn du, kan jeg regne ut :ROFLMAO:
    Selvom jeg har alle de 4 nevnte på hyllerne, så vokste jeg opp med Tommy James & The Shondells (Crimson & Clover), John Mayall, CCR, Savage Rose
    for å nevne et par stykker, og har allerede gitt en del videre til lillebror´en og ungene hans, så helt så tidlig dør "vi" ikke ut enda ;)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    4stk lp med fantastisk musikk til 2k stykke og en gratis bok med på kjøpet, men enig i det du sier. I følge Discogs er det ett godt kjøp..
    Har den gamle originale boxen i 1. press. Heldigvis fra før disse fantasiprisene oppstod,
    men blev så imponert av lyden fra de James Guthrie/Joel Plante/Bernie Grundman remastrede gjenopptrykk av
    PF, så jeg måtte kjøpe "Pulse" i denne versionen også. Kostede 899,- DKr, fra ny da den kom og ja, langt mere punch
    og åbenhet i lyden. Gemmer igjen det gamle 1. presset til når det bli´r stramme tider i pensionisttilværelsen 😁
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Har den gamle originale boxen i 1. press. Heldigvis fra før disse fantasiprisene oppstod,
    men blev så imponert av lyden fra de James Guthrie/Joel Plante/Bernie Grundman remastrede gjenopptrykk av
    PF, så jeg måtte kjøpe "Pulse" i denne versionen også. Kostede 899,- DKr, fra ny da den kom og ja, langt mere punch
    og åbenhet i lyden. Gemmer igjen det gamle 1. presset til når det bli´r stramme tider i pensionisttilværelsen 😁
    Har og begge utgavene nå :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ellers er det vel heller ikke snakk om noe merkelig loop-hole i EUs lovgivning: dette er helt enkelt plater som er ute av copyright og inne i "open-source" segmentet etter europeisk lov, mens de fremdeles er under copyright i USA - der mange sterke krefter helst vil at copyright skal vare til Dovre faller og vel så det.
    Det er presist, hva´ det er i forhold til resten av verden.
    I dag i EU kan selv du begynne å presse plater av ukjent oprinnelsesmateriale på alt, som er innspilt/produsert før 1-9-1971, uten at noen kommer
    efter deg med copyright søksmål, bare du sørger for at gjøre det i et EU land og ikke i Norge.
    Det kan du ikke noen andre steder i verden, og siden det er litt av en gråzone, gi´r det vel go´ mening, at det nermest ikke er muligt
    at finne noe som helst opplysning om personer, pressing plants og annet relevant info på nevnte pirat-selskapene. Music On Vinyl er til gengæld
    et legitimt foretak, som "represser" vinylutgaver, og som får deres masters igjennom de autoriserte kanalene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen legal gråsone er det jo slett ikke, da det helt enkelt er fullstendig lovlig. Mer sort/hvitt kan det knapt bli. Dermed blir det også absurd å implisitt kalle disse utgivelsene illegitime.

    At det kan være uklart hvilket opphav utgivelsene har er noe annet. Det er selvsagt klanderverdig, men er det ikke klart opplyst fra selskapets side står man fritt til å styre unna.

    Jeg ser helt enkelt ikke problemet så lenge utgivelsene ikke utgir seg for å være noe annet enn de er og så lenge de er så billige som de er. Skal noen klandres her så må det være forhandlere som velger å ta ublu priser for varer som i utgangspunktet er svært rimelige.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser helt enkelt ikke problemet så lenge utgivelsene ikke utgir seg for å være noe annet enn de er og så lenge de er så billige som de er. Skal noen klandres her så må det være forhandlere som velger å ta ublu priser for varer som i utgangspunktet er svært rimelige.
    Helt enig i det sidste, men for noen, som ikke er så velbevandrede i opphav på mange av de vinylene, de gjerne vil kjøpe,
    kan det være nok så vanskeligt at styre unna et glinsende cover med en stor label på fronten som skriver: "180 gram Audiophile Pressing",
    og når noen forhandlere så har den frekkhet å ta´ til eks. 399,- for en slik, som med bra fortjeneste burde koste 139,- ???

    Om man ser på iMusic, ser det ut som, at de fuldstendig har forladt de originale fra Columbia.
    Alle mulige "shady" utgivelser til forskellige priser.... ikke en eneste "authorized original" fra CBS/Columbia :mad:

    https://imusic.dk/music/0889397217051/dave-brubeck-quartet-2017-time-out-lp

    Nye, for meg ukjendte labels å styre unna: Green Corner, MVD, Groove Replica....... og det bli´r flere og flere :(
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.339
    Antall liker
    10.923
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    For de som handler vinyl i Trondheimsområdet vil jeg anbefale Todal musikk og Hermetikk hvor det alltid er spennende å bla i plater. Bruktbutikk som jeg aldri forlater tomhendt.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig i det sidste, men for noen, som ikke er så velbevandrede i opphav på mange av de vinylene, de gjerne vil kjøpe,
    kan det være nok så vanskeligt at styre unna et glinsende cover med en stor label på fronten som skriver: "180 gram Audiophile Pressing",
    og når noen forhandlere så har den frekkhet å ta´ til eks. 399,- for en slik, som med bra fortjeneste burde koste 139,- ???

    Selvsagt helt enig. De jeg har plukket opp i Norge, fra Platekompaniet/Waxtime, har jeg kun kjøpt på "tilbud" og til 500 for 3 stk. synes jeg de alle har vært vel verdt prisen rent lydmessig. Min grense ville ligge under 200 for en slik utgivelse, da på grunnlag av at jeg vet hva jeg faktisk får for pengene.

    Utgivelser fra Jazz Images har jeg ingen forbehold med å anbefale og de kan plukkes opp fra Jazz Messengers, stort sett for 10 Euro for en 180g LP (som ikke utgir seg for å være audiofil) og en utgivelse (cover, etc) med svært høy kvalitetsfølelse. Hos Jazz Messengers er platene listet under utgiver i butikken slik at man vet nøyaktig hva man får - selvsagt forutsatt at man vet noe om utgiveren.

    Et annet poeng ved Jazz Images er selvsagt nettopp bildene som selskapet henter sitt navn fra: alternative cover med bilder tatt av noen av de aller fremste fotografene innen jazzverdenen. Ikke noe for puristen selvsagt, men definitivt noe for meg.

    Om man ser på iMusic, ser det ut som, at de fuldstendig har forladt de originale fra Columbia.
    Alle mulige "shady" utgivelser til forskellige priser.... ikke en eneste "authorized original" fra CBS/Columbia :mad:

    Veldig trist, helt klart. Den type musikalske "bautaer" kjøper jeg kun i kjente, gode utgaver.

    Nye, for meg ukjendte labels å styre unna: Green Corner, MVD, Groove Replica....... og det bli´r flere og flere :(

    Kjenner ingen av disse, men du har gjerne rett. At de formerer seg er det i alle fall ingen tvil om. Et annet er russiske DOL, som tilsynelatende bruker hva som helst som "master" om man skal tro foraene rundt omkring. Det skal man jo typisk ikke gjøre, siden 80+% av alle etablerte sannheter på nett bare er inngrodde myter uten noen som helst basis, men jeg har likevel aldri våget meg på en DOL-utgivelse.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg har likevel aldri våget meg på en DOL-utgivelse.
    Godt valg. DOL var de første og er noen av de største innom dette.
    Har hørt et par av deres "kopier" av de første Gasolin-platene. Låter redselsfullt.
    Men bevares.... de solgte også for 99,- DKr.
    Kjøpte ved en feil en Bowie Live Birthday et eller annet på Vinyl Passion. Nermest mono og som opptatt med en mobiltelefon
    fra bak i salen. Da lærte man det.😣
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Første, største og...russisk. Det siste er det mest foruroligende for min del, bortsett fra feedbacken de får rundt om. Mye av skittkastingen er dog amerikansk, så den ignorerer jeg fullstendig. Der ansees øyensynlig alle slike re-issues som søppel, helt uavhengig av kvalitet, fordi resten av verden ikke vil følge amerikanske copyrightlover.

    Doxy er forøvrig et annet russisk selskap som får en del skryt, utenfor USA selvsagt. Vi får se - jeg har en mental sperre akkurat der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn