Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tok et glass i går og lot den stå i åpen flaske i kjøleskapet. Vinen er mye mer åpen og balansert nå, kvalitets Riesling trenger mye luft. Har kompiser som åpner en flaske og drikker den over en uke, de har gjerne flere åpne flasker i kjøleskapet samtidig.....skaa vinen stå i dagevis setter man korka i.
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Jeg har lige poppet en Chateau Latour op og i samspil med Betty LaVette så er det sku ikke helt dumt ;D
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Et glass av denne i 2003 utgave. Helt ok sammen litt god chevre.

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Spiser av lagerbeholdningen: Imperial Reserva 2001. :) Smaker fremdeles nyyyydelig, og merkbart mer bunnfall nå enn før.

    Bestilte 1 ny kasse i forrige uke for å fylle opp lageret.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    C. Alshus skrev:
    Litt av denne i kveld til en pizza.
    Hun er en veldig kul dame! Hun eiker vel Baroloene sine, hvordan er Barberaen?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Fidelio skrev:
    Markus Molitor Riesling Trocken 2009 i aften: Sval, mineralsk og lekker vin med en flott syrestruktur i min lite bevandrede hvitvinsgane. Tar mine første skritt i denne delen av vinverdenen.
    Hadde denne i går, riktignok i Spätlese-varianten. Deilig sommervin.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    C. Alshus skrev:
    Litt av denne i kveld til en pizza.

    Takk for smaken Alshus, veldig hyggelig :) Smakte nettopp på vinen, synes det var en skikkelig fin Barbera. Synes den lukter blåbær og kirsebær, med en overraskende silkemyk munnfølelse. Skikkelig mineralsk er den også. Svært lite tanniner og en skikkelig barsk og heftig syre. Svært lang ettersmak. Jeg mistenker at denne har ligget ørlite grann på ny eik, det er noe baki der som fører tankene i de retninger, i tillegg til at munnfølelsen er veldig finslepen for en såpass heftig Barbera. Men hvis man først skal bruke ny eik i Piemonte, er vel Barbera druen å gjøre det på. Knallfin vin. Hvor mye koster fornøyelsen? Vil tippe den ligger i litt øvre prisklasse for en Barbera. Regner med at den er fra Vika?

    Edit: Ser den har ligget ett år på eik, men ikke om den er ny eller brukt. Druene kommer visstnok fra Monforte, så de er på den smaksrikere siden av barberaspekteret. Fant forresten en artikkel om damen her. En annen, veldig fin Barbera er Borgogno sin, skikkelig syremonster som trenger noe attåt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vinen er fin den, men til frossenpizza var den ikke helt knall.
    Tror den kom fra Vika og prisen er jeg heller ikke helt sikker på. Mener at den var 205,- eller deromkring.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Synes vinen er verdt prisen, selv om over 200,- begynner å bli litt vel stivt for Barbera imo. Når det gjelder mat, tror jeg denne vil være perfekt til spaghetti med kalvekjøttboller i tomatsaus.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    65finger skrev:
    Årets første svenske jordbær, dyppet i sjokolade med denne
    Høres ut som en grei kombinasjon, brukbar årgang også ;)

    Her går det i rødt til mixed grill. Clos Mogador 2001 - Garnacha, cab. ,syrah + 10 % carinena fra 80 år gamle stokker i Priorat. Smaker faktisk “nord-rhonsk” med mørke bærtoner, veldig fine tanniner, kraftig men fabelaktig ren og med flott munnfølelse. Rett og slett en god vin!

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå åpnet vi nettopp en "Les Baronnes" Sancerre 2004 fra Henri Bourgeois. Burde sikkert ha blitt åpnet for noen år siden, vi får se når den har luftet litt.
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Denne er vel egentlig en vederstyggelighet, med som Jeeves sier: "It is best to know what the devil is up to, sir". Magari 2007 fra Angelo Gajas gård i Toscana, Ca'Marcanda. Bordeauxblend, 100% ny fransk eik all the way. Kraftig ekstrahert, viskøs vin med svært parfymert eikepreg. Den er riktignok rimelig lang, og med fin syre, og fin mineralitet (selv om denne er noe ubestemmelig), men dette er rett og slett too much. Blir for mye preg av mormors fruktkompott for min del. Og hva er vitsen med denne vinen? Den kunne ha vært laget hvor som helst.
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Man gjentar seg selv vinmessig av og til, men dog...alene hjemme i kveld, så da ble det Produttoris Barbaresco 2006 til Spaghetti All'Amatriciana, ikke akkurat ueffent. Enkelt og latterlig godt. Fikk tak i noe skikkelig bra pancetta til sausen, og Produttorien har høyt lotnummer ;), så nå har jeg kost meg svært. Prøvde forresten en 3mnd Pecorino Sardo istedenfor Parmigiano også, kler svinekjøttet i retten utmerket, men så er det også det tradisjonelle valget til Amatriciana så vidt jeg har forstått.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det ble en Terra Montosa 2006 Riesling fra Georg Breuer i kveld. Nydelig vin.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    otare skrev:
    Det ble en Terra Montosa 2006 Riesling fra Georg Breuer i kveld. Nydelig vin.
    Jeg har en slik liggende, men har glemt hva den passer til. Terassevin i varmen? Eller fet fisk? Eller reker?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det er en slank, tørr og mineralsk riesling. Nydelig å drikke alene, men av det du nevner tror jeg nok at fet fisk er den beste matchen.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Correctomundo, herr Fidelio.


    Fidelio skrev:
    Prøvde forresten en 3mnd Pecorino Sardo istedenfor Parmigiano også, kler svinekjøttet i retten utmerket, men så er det også det tradisjonelle valget til Amatriciana så vidt jeg har forstått.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    I går startet vi med denne (i 1997-utgave):



    Fant flere av disse avglemt i kjelleren. Den har en begynnende oksydasjon, men det er stor flaskevariasjon. Den jeg åpnet i går var svært bra. Hadde den til grillet kyllingbryst og couscous.

    Deretter ble det:



    i 1994 utgave. Helt på topp nå. Dette ledet videre til dagens høydepunkt:



    1986. Denne årgangen er vel kjent for å være ganske tannisk, men det merket vi ikke mye til. Vinen var rett og slett strålende. Myke tanniner, flott frukt, helt på topp. Drukket til grillede nakkekoteletter med ovnsbakte rotgrønnsaker.

    Så avsluttet vi med denne:



    i 1989 utgave.

    "Og vi var alle enige om at det hadde vært en strålende kveld." :D
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har ett lite "nybegynner" spørsmål angående vin. På endel av flaskene på vinmonopolet.no så står det: konsumferdig bør ikke lagres. Hvor lang tid er denne "bør ikke"? Hadde glemt bort to flasker hvitvin, står 2007 på den ene og 2008 på den andre - men på ihvertfall 2010 versjonen av disse står det bør ikke lagres på vinmonopolet.no. Er ikke veldig bra lagret, ligger på ei hylle i stua. er disse fortsatt drikkbare?

    Har forøvrig gått til bestilling av ett vinskap, da jeg syns vinen min fortjener bedre enn temperatursvingene istua.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    hehe, joda - ser den.

    Bare lurte på om det var noe generelt svar på hvor lenge vin (uåpnet) kan lagres, som ikke er egnet for lagring. Liker gjerne å kjøpe endel flasker i slengen, og da blir det fort at noen blir stående til en passende annledning og glemt bort.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    sirant skrev:
    hehe, joda - ser den.

    Bare lurte på om det var noe generelt svar på hvor lenge vin (uåpnet) kan lagres, som ikke er egnet for lagring. Liker gjerne å kjøpe endel flasker i slengen, og da blir det fort at noen blir stående til en passende annledning og glemt bort.
    Hvis dette er situasjonen drikker du for lite vin. ;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    oddgeir skrev:
    sirant skrev:
    hehe, joda - ser den.

    Bare lurte på om det var noe generelt svar på hvor lenge vin (uåpnet) kan lagres, som ikke er egnet for lagring. Liker gjerne å kjøpe endel flasker i slengen, og da blir det fort at noen blir stående til en passende annledning og glemt bort.
    Hvis dette er situasjonen drikker du for lite vin. ;)
    Jeg ville kalt det for alkohol misbruk ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    sirant skrev:
    hehe, joda - ser den.

    Bare lurte på om det var noe generelt svar på hvor lenge vin (uåpnet) kan lagres, som ikke er egnet for lagring. Liker gjerne å kjøpe endel flasker i slengen, og da blir det fort at noen blir stående til en passende annledning og glemt bort.
    Umulig å svare på, avhenger av hva det er. Rent generelt er det mye av det polet merker som for umiddelbart konsum som har godt av 2-4 år på langs (i en god kjeller); det gjelder feks mange nonvintage champagner, mens andre ting er det nedoverbakke på allerede før det havner i polhyllene. Hvilke viner er det?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Prøvesmakte disse hos importøren i Sverige i helgen. Rosevinen (tomme flasken) var fantastisk. "16" var god med masse frukt og fine tanniner, enda bedre om noen år. "4" var en suveren bordvin.
     

    Vedlegg

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    erato skrev:
    sirant skrev:
    hehe, joda - ser den.

    Bare lurte på om det var noe generelt svar på hvor lenge vin (uåpnet) kan lagres, som ikke er egnet for lagring. Liker gjerne å kjøpe endel flasker i slengen, og da blir det fort at noen blir stående til en passende annledning og glemt bort.
    Umulig å svare på, avhenger av hva det er. Rent generelt er det mye av det polet merker som for umiddelbart konsum som har godt av 2-4 år på langs (i en god kjeller); det gjelder feks mange nonvintage champagner, mens andre ting er det nedoverbakke på allerede før det havner i polhyllene. Hvilke viner er det?
    Takk for svar :)

    De to vinene det er snakk om er:

    Ronchi Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico 2007
    Porta Sauvignon Blanc Reserva 2008
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Normalt ikke viner som anses som lagringsdyktige. Det har mer med klima og jordsmonn i områdene å gjøre, enn med druene (Sauvignon Blanc feks i Bordeaux kan være forbausende robust).
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    På lørdag ble det Lanouis Special Club 02 før maten. Et nytt bekjentskap og etter min mening en utrolig bra Champagne til en fantastisk pris!
    Denne ble etterfulgt av Forster Kirchenstück GG 08 fra Acham Magin, til svinenakke med karameliserte epler, sautert spinat og råstekt blomkål...nam! :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Drakk min siste 1990 av denne:



    Sjelden man drikker moden Savennieres. Mørk på farge - man kan fort tro at den er oksidert. Men det er den ikke. Mørk og dyp smak, med klare toner av fersken. Ikke mye syre igjen, men en tydelig frukt. Er det slik en gammel Savenniere skal smake? Har ingen erfaring med 21 år gammel Savennières.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    1999-årgangen av denne François Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux satt som et skudd til smørflyndra. Den lukter fyldig med hint til smør og aprikos/sitron. Ser at det er noen på nettet som beskriver aroma av kalkstein mineralitet, men kalkstein har jeg aldri hatt i munnen så det er ikke godt å si hvordan det ligger aromamessig :).

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7



    Dette fant jeg ute i cyberspace:

    "amiliedrevet vingård i Naha, drevet av Harald Hexamer. For de som er kjent i Tyskland, ligger Nahe sentralt plassert mellom Rheingau, Rheinhessen og Mosel. Druene gjærer i ståltanker, med spontangjæring, og hviler lenge på bunnfallet. En politisk ukorrekt Riesling, og det liker vi!

    Lukten er lett søtlig med gule?/grønne epler, tropisk frukt og skifer/mineraler.

    Smaken ligger lenge i munnen takket være godt med syre og en litt smøraktig avslutning. Grønne epler, litt syrlig tropisk frukt (pasjonsfrukt?), våt skifer og lang avslutning med litt eik bak i munnen.

    Vel verdt sine 165 penger og en vin som fint kan ligge noen år. Fisk/skalldyr + saus og sommeren er reddet for Rieslig-fans, uten å tømme lommeboka helt.

    87/100

    Finnes på polet og koster 165,-"
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har faktisk vært hos produsenten, fine viner det der. Har noen av sorten i kjelleren, men takket være streng kone må jeg vente til i morgen før det blir adgang til vinkjelleren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn