Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Det er min «hverdags»favoritt. Jeg synes den er en super vin for prisen. Og jeg føler sjelden behov for å legge ut mere. Mye tyder på at den tåler lagring ... det er i alle fall en vin som holder seg ekstremt godt etter at den er åpnet. Men jeg liker den godt som den er. Den må et stykke over 12 grader for å komme til sin rett, men tåler ganske høye temperaturer. Endrer karakter, men fortsatt god.

    Hvis du tar den fra et kjølig sted så trenger den mer oppvarming enn lufting. Uansett 1t i karaffel i romtemperatur bør bli bra.
    jøye meg, det er litt av et hverdagsnivåo_O
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja, det et høyt nivå. Jeg har skrudd opp dekadensen i disse covid-tider.... til konas fortvilelse.

    Jeg synes det er en super vin som tåler ssmmenlikning med viner som koster det dobbelte.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Man får jo ikke drikke på byen, så da kan man like så godt påkoste seg finere vin hjemme? :D
    En vin på restaurant koster trossalt 500kr + uansett
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Og der er du ved kjernen av hjemme- by dilemmaet. Det er jo helt idioti å spise påbyende for dyre penger, og så nøye seg med 3.rangs drikke. Så da må man betale 2-3 ganger for vinen sammenliknet med hjemme. Og når man spiser hjemme så må man jo bruke hjemmebanefordelen for alt den er verdt, mao kjøpe vin for det beløpet man måtte betalt for en ok vin ute. Og så spinner det avgårde. Bra for ganen...
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Og der er du ved kjernen av hjemme- by dilemmaet. Det er jo helt idioti å spise påbyende for dyre penger, og så nøye seg med 3.rangs drikke. Så da må man betale 2-3 ganger for vinen sammenliknet med hjemme. Og når man spiser hjemme så må man jo bruke hjemmebanefordelen for alt den er verdt, mao kjøpe vin for det beløpet man måtte betalt for en ok vin ute. Og så spinner det avgårde. Bra for ganen...
    Enig!
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Meget god, gulfrukt, integrert eik, honningtoner og nøttersuper vin tl røklaks (vill)glemte, overaskende mye syre med andre ord frisk
     
    Sist redigert:

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Det er min «hverdags»favoritt. Jeg synes den er en super vin for prisen. Og jeg føler sjelden behov for å legge ut mere. Mye tyder på at den tåler lagring ... det er i alle fall en vin som holder seg ekstremt godt etter at den er åpnet. Men jeg liker den godt som den er. Den må et stykke over 12 grader for å komme til sin rett, men tåler ganske høye temperaturer. Endrer karakter, men fortsatt god.

    Hvis du tar den fra et kjølig sted så trenger den mer oppvarming enn lufting. Uansett 1t i karaffel i romtemperatur bør bli bra.
    Takk for kommentarer om denne (Contino) - kjøpte den i dag - og det er en nydelig vin! Ikke for mye eik og vanilje, og myk og fin munnfølelse ... ganske elegant, og slik at vinen dveler fint smaksmessig(y)

    Kom også over denne hvite - synes den er mye vin for pengene for budsjett under 200! (men ingen autoritet på området!)

    Hvitvin.jpg
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Henta litt vin i dag. En av de vinene fra januarslippet jeg fikk, står det årgang "2017". På polets slippliste, og på deres nettside står det årgang "2018". Hva tenker dere om dette? Den er jo utsolgt, så tviler jeg kan få en 2018 årgang...

     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kollega av meg er svært vininteressert og har også tatt sommelier-utdannelse på fritiden av ren egeninteresse. Det som er litt spesielt med vedkommende, gitt hvor interessert han faktisk er, er at han er ekstremt lite "snobbete" av seg i vinvalgene. Han er god på å finne relativt obskure ting i polets rikholdige katalog som er bra value for money. For oss som stort sett holder oss i område rundt en tohundrelapp så funker det i alle fall fint.
    Ja, og vi venter på tips 😊
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Et lite tips: Casa Emma Chianti Classico 2018 #123 433 01 BU kr 235 anbefales på det sterkeste.
    Fin tråd dette - her får man gode råd før det er utsolgt på polet (som mange av DN anbefalingene som mange jakter). I dag smakes Casa Emma på anbefaling over - veldig tilgjengelig og fint drikke, uten unoter! Så at 2017-årgangen var rated til 3.7 på Vivino, men 2018 fortjener bedre!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Min vininteresse har vel famlet litt ditt siste årene. Var mer fokusert på hva jeg drakk tidligere, og hadde en vinkjeller med fokus på Ribera del duero. Uavhengig av det er nok min og konas beste vinopplevelse fra Roma. Fersk pasta, smør (eller var det olje) og rikelige mengder med hvit trøffel, akkompagnert av en Nero d’avola. Lite utvalg av denne druen i butikkene på Vinmonopolet. Jeg hadde satt pris på gode tips fra bestillingsutvalget på denne druen. Ikke tenk pris. Det finner jeg ut av selv.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som en hverdagsvin synes jeg denne er bra. Har prøvd en del andre rundt samme pris, men ikke funnet noen bedre. Koster ca 160,-. Ikke kompleks men sunn og ærlig vin mener jeg. Utmerket til pizza, kyllingretter etc. 741DD459-A0FD-487E-BCA2-E81387E20B3E.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Et lite tips: Casa Emma Chianti Classico 2018 #123 433 01 BU kr 235 anbefales på det sterkeste.
    Det høres ut som vi stort sett vandrer i samme prisklasse (selv om jeg i disse koronatider har tøyd strikken ganske mye stadig vekk. Noe skal man jo bruke feriebudsjettet til.)

    Men til spørsmålet mitt: Hvordan står Emma seg mot Fontodi ...som er ca 20 kr dyrere ... og min Chiantifavoritt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Apropos Chianti. Vært i Greve noen ganger og det er en årlig vinfestival der. Muligheter å smake på veldig mye og handle .) Anbefales.
    Nå er det ikke rare beholdningen igjen i kjelleren fra da vi var der sist.
    Har en Verrazano Chianti Classico Grand Selezione 2009 liggende igjen. Har hatt den før og den var virkelig noe.

    Er også glad i Chianti. Ikke alt som er bra men du trenger ikke tømme banken for å finne kvalitetsviner
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som vi stort sett vandrer i samme prisklasse (selv om jeg i disse koronatider har tøyd strikken ganske mye stadig vekk. Noe skal man jo bruke feriebudsjettet til.)

    Men til spørsmålet mitt: Hvordan står Emma seg mot Fontodi ...som er ca 20 kr dyrere ... og min Chiantifavoritt.
    Fontodi er jo alltid solid men en stund siden jeg har smakt den. Og det koker jo ned til årganger, vet ikke hva som er aktuelt nå. Kan ikke smake alt.....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Meget god, gulfrukt, integrert eik, honningtoner og nøttersuper vin tl røklaks (vill)glemte, overaskende mye syre med andre ord frisk
    Hvis det er et snev av sannhet i det du skrev der så har du et vinanmeldertalent. Det står ikke på språkføringen. Jeg fikk masse smaksassosiasjoner og vann i munnen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min vininteresse har vel famlet litt ditt siste årene. Var mer fokusert på hva jeg drakk tidligere, og hadde en vinkjeller med fokus på Ribera del duero. Uavhengig av det er nok min og konas beste vinopplevelse fra Roma. Fersk pasta, smør (eller var det olje) og rikelige mengder med hvit trøffel, akkompagnert av en Nero d’avola. Lite utvalg av denne druen i butikkene på Vinmonopolet. Jeg hadde satt pris på gode tips fra bestillingsutvalget på denne druen. Ikke tenk pris. Det finner jeg ut av selv.
    Det er vel Nero i en rekke rødviner fra Sicilia som er tilgjengelig. Søk på Sicilia og sjekk druemiks. Cos lager gode viner å starte med.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som vi stort sett vandrer i samme prisklasse (selv om jeg i disse koronatider har tøyd strikken ganske mye stadig vekk. Noe skal man jo bruke feriebudsjettet til.)

    Men til spørsmålet mitt: Hvordan står Emma seg mot Fontodi ...som er ca 20 kr dyrere ... og min Chiantifavoritt.
    Tenker du 2017, eller 2018 på Fontodi? Ser 2017 rates hakket foran 2018, og kun 2018 som er tilgjengelig nå?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tenker du 2017, eller 2018 på Fontodi? Ser 2017 rates hakket foran 2018, og kun 2018 som er tilgjengelig nå?
    Jeg har bare kjøpt de som er på polet og har ikke merket noen forskjell. Har sikkert drukket begge to. Jeg hadde merket det hvis det var stor forskjell.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tipper det men har ikke kontroll på alle cuveene til produsenten. Men Nero d'Avalo er den dominerende druen på Sicilia. Personlig er jeg kanskje enda mer fascinert av Nerello Mascalese. Men Sicilia er et skattkammer for vin. Frappato, hvit Grillo, Marsala. Alt i italiensk elitedivisjon.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er vel Nero i en rekke rødviner fra Sicilia som er tilgjengelig. Søk på Sicilia og sjekk druemiks. Cos lager gode viner å starte med.
    Takker! Meg bekjent kommer Nero d’avola druen opprinnelig fra Sicilia. De gode rødvinene jeg har drukket i utlandet på denne druen var fra Sicilia. Så langt har jeg kontroll. Nysgjerrigheten lå i om noen har drukket og kan anbefale viner på denne druen som er å finne i polets liste.....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er så mange cuveer. Occhipinti, Terre Nere og Cos går sjeldent feil.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg kan lite om Sicilia-vinene, men en «dårlig» (av det rette slaget) venn tok med noen Terre Nera viner en lørdag da jeg arrangerte Godfather maraton. Vi startet før lunch og så hele triologien. Og så den vinen da. Syntes den smakte mye vulkan eller var det sulfat? Uansett, bra vin og storebroren var sinnsykt bra.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Vi prøvde en Accordini Acinatico Amarone della Valpolicella Classico 2017 i går. Den var god nok til at et par til ble bestilt.
    (må prøve litt Amarone også av og til....)
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som vi stort sett vandrer i samme prisklasse (selv om jeg i disse koronatider har tøyd strikken ganske mye stadig vekk. Noe skal man jo bruke feriebudsjettet til.)

    Men til spørsmålet mitt: Hvordan står Emma seg mot Fontodi ...som er ca 20 kr dyrere ... og min Chiantifavoritt.
    Har en 2017 Fontodi som ble åpnet i kveld - så relativt til Casa Emma - etter min mening - Fontodi har litt mer frukt og kropp, ikke like ren på nesen som Emma, litt mer moden morell og noe jeg helt ikke tar? - Fontodi mer smak, men Emma er nok litt mer elegant i stilen, litt mer tilgjengelig, litt mer spenst, men også noe lettere - synes begge er fine på sin måte, så kommer an på preferanse i stil :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å time drikkevindu på Produttori sine cru Barbaresco er, men denne Montefico 05 - en ganske varm og tilgjengelig årgand - var silkemyk og perfekt moden. IMG_20210116_215506.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ikke så mye fargeforskjell ift en yngre Nebbiolo herfra. Eller?
     
    • Liker
    Reaksjoner: JEJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn