Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Hva likner den på? Hva slags karakter har den? Alltid spennende med nye vintyper….
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.880
    Antall liker
    5.540
    Sted
    Holmestrand
    På samme tid var det en Italiensk vin på ei flaske omkranset av bast, Rufino eller noe lignende, den var ikke så dyr heller. Noen samlet på flasken og laget lampe av den. Mulig jeg kjøpte en gang men husker ikke sikkert. Har ikke sett den på lang tid.
    1704577397875.png
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.662
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Hva likner den på? Hva slags karakter har den? Alltid spennende med nye vintyper….
    Från agenturens hemsida
    SmakbeskrivningFruktig doft av björnbär och plommonsylt. Koncentrerad och balanserad smak av mogna björnbär, mörka körsbär, plommon, vanilj och mineral. Fin genomgående syra och närvarande tanniner som är väl integrerade i frukten. Lång eftersmak med toner av rostat kaffe.
    Passar tillKött, lamm, smakrik pasta
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.090
    Sted
    '
    2 x Riesling.
    Von Winning med en smule restsødme som passer godt til krydret bacalao.
    Ganz Horn er alltid en fortreffelig vin.

    12TY89AAR5B32NI2.jpg


     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Von Winning virker å være en veldig bra produsent. Mye for pengene uansett prisen.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.090
    Sted
    '
    En litt fetladen 2018 vin.
    God til flere ting, blant annet utskjelt rød fisk.

    19UP680NS21VF508Z.jpg

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Helt feil selvfølgelig, vinpolitisk sett. Jeg liker denne …

    IMG_5483.jpeg

    bedre enn denne (som er en Merete Bøe favoritt):

    IMG_5482.jpeg

    Jeg har akkurat nok innsikt til å innse at jeg sannsynligvis, objektivt sett, tar feil.

    Men jeg tenker det er med vin som med hifi. Når det koker ned til det hele så bør man stole på egen opplevelse.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Måtte brått opp på hytta for å sjekke vann osv. Ble over, og da drikker man jo det man finner. Hadde med meg en pose reker også…ikke en optimal match, men synes Gravel Castle er en god Chardonnay om man er på jakt etter en litt slank type, litt Chablis-aktig, null eik.
     

    Vedlegg

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    2.135
    Måtte brått opp på hytta for å sjekke vann osv. Ble over, og da drikker man jo det man finner. Hadde med meg en pose reker også…ikke en optimal match, men synes Gravel Castle er en god Chardonnay om man er på jakt etter en litt slank type, litt Chablis-aktig, null eik.
    Hvorfor skulle ikke det være en optimal match? Jeg vil tro den har alle de rette egenskapene for reker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har smakt den Simpsons en gang og likte den godt. Innbiller meg dog at reker som er ganske søte, ofte krever en litt rikere stil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den er jo.åpenbart ung, men eika er pent integrert og tanniner er jo merkbare men bra balansert. Mye lufting er bra. Min første, har flere. Et slott jeg har mye sans for.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skulle ikke det være en optimal match? Jeg vil tro den har alle de rette egenskapene for reker.
    Nei, den mangler restsødmen til de beste rieslingene til formålet. Men for all del, det er ikke snakk om noen kræsj.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    2.135
    Nei, den mangler restsødmen til de beste rieslingene til formålet. Men for all del, det er ikke snakk om noen kræsj.
    Uenig med deg at man trenger restsødme til hverken reker eller annen sjømat. Hva man trenger er mineralitet, helst viner som har et sniff av noe som minner om hav/saltvann.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den er helt klart drikkeklar, har en til, men tror jeg sparer den. Simpson er en veldig kvalitetsprodusent. Deres Rabbit Hole pinot noir er imponerende, jeg synes nok den er enda bedre, relativt sett, enn Gravel Castle. Har faktisk smakt alle vinene de produserer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Talbot 2019 forrige helg var faktisk fabelaktig. Ung og rå men med fabelaktig frukt.

    Og re reker, ikke restsødme. Men rikere frukt. Simpson var ganske smal og manglet litt trøkk til å matche det sødmefulle rekekjøttet (skulle jeg tro). Det er en grunn til at sentralburgund er klassikeren til hummer feks.

    Både Chablis og Muscadet kan matche reker flott, men jeg oppfatter de ofte som rikere i frukten enn jeg opplevde Simpson. Særlig om de kommer fra litt varmere årganger og har fått noen år i kjelleren.

    Men dette får jo folk finne ut av selv. Få fasitsvar på smak og behag.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Uenig med deg at man trenger restsødme til hverken reker eller annen sjømat. Hva man trenger er mineralitet, helst viner som har et sniff av noe som minner om hav/saltvann.
    Vel, jeg har brukt noen år på å finne frem til hva som fungerer best (for meg) til et rekemåltid slik jeg lager det. Tyske rieslinger tar hele pallen. Men helt ok for meg om du foretrekker noe annet. Jeg er imdlertid helt klar på det for egen del. Det har med hele settingen å gjøre, tilbehøret…kjøper jeg sjøkreps eller hummer går jeg for fete burgundere.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    2.135
    20240120_193150.jpg

    I kveld blir det grillet slettvar og denne deilige 19-årgangen fra mitt favorittland/andre hjemland. Ung og delikat, men likefullt begynnende modenhet.
    For øvrig var det forjævlig kaldt å grille nå..
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Talbot 2019 forrige helg var faktisk fabelaktig. Ung og rå men med fabelaktig frukt.

    Og re reker, ikke restsødme. Men rikere frukt. Simpson var ganske smal og manglet litt trøkk til å matche det sødmefulle rekekjøttet (skulle jeg tro). Det er en grunn til at sentralburgund er klassikeren til hummer feks.

    Både Chablis og Muscadet kan matche reker flott, men jeg oppfatter de ofte som rikere i frukten enn jeg opplevde Simpson. Særlig om de kommer fra litt varmere årganger og har fått noen år i kjelleren.
    Vi er enige, jeg var upresis, det gikk litt fort. Men så tenker jeg at når jeg har smørstekt noen loffskiver, kokt egg, godt med dill, en aioli med bra med hvitløk…hva dominerer smaksbildet? Det er slik jeg spiser reker, og da har jeg funnet frem til noen rieslinger jeg mener fungerer bedre enn alle chardonnayer for min del. Feks Wittmann. Wongraven går også, men er jo ekstrem på syre da.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stor fan av Patos viner. Har drukket en del av hans enkelt vinmarksviner, ofte med 15 -20 år på baken. Også av datterens viner, særlig de hvite. Sitter med en følelse av at hun heter Filippa?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Denne var god, akkurat nå sammen med litt skinke, chili-aioli og ryndstykker. 20240120_195437.jpg 20240120_193356.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 987864

    I kveld blir det grillet slettvar og denne deilige 19-årgangen fra mitt favorittland/andre hjemland. Ung og delikat, men likefullt begynnende modenhet.
    For øvrig var det forjævlig kaldt å grille nå..
    Lagde helstekt kveite forrige helg, julebord hjemme. Rully var tett på optimalt, saus var Beurre Blanc (på Gravel Castle…)
     

    Vedlegg

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    2.135
    Stor fan av Patos viner. Har drukket en del av hans enkelt vinmarksviner, ofte med 15 -20 år på baken. Også av datterens viner, særlig de hvite. Sitter med en følelse av at hun heter Filippa?
    Ja, navnet stemmer. Jeg har sterkt sannsynlig Norges største samling av Pato-viner. Faren, ikke datteren. Er nede og besøker ham nesten hvert år. Høster druer etc.
    A propos reker og vin; Det fins ingen totalitære fasiter på vin- og matkombinasjoner, bare retningslinjer. Det er viktig/givende å jobbe (!) Seg frem til hva man liker best.
    Til hummer og kreps (jeg kjøper levende eller fisker selv, og legger alt på grillen) foretrekker jeg bobler. Portugisiske eller Champagne. Ikke noen stor fam av chardonnay, men de fungerer som regel utrolig godt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt stor klaff med Pieropans Soave Calvarinho til reker, Den har akkurat den fruktsødmen som jeg synes matcher rekekjøttet.

    Ellers tror jeg Filipa Patos hvite viner på druer som Arinto og Bical vil ha mye av den samme matchen, slik som jeg kjenner de. Godello fra Galicia også, samt mange Albarinhoer (med eller uten h) fra Spania/Portugal.

    Og så vil jeg si meg 100% enig i noe som ble skrevet over; tilberedning og tilbehør er ofte viktigere for vinvalget enn enkeltkomponenter som reker, fisk eller for den saks skyld kjøtt,
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt stor klaff med Pieropans Soave Calvarinho til reker, Den har akkurat den fruktsødmen som jeg synes matcher rekekjøttet.

    Ellers tror jeg Filipa Patos hvite viner på druer som Arinto og Bical vil ha mye av den samme matchen, slik som jeg kjenner de. Godello fra Galicia også, samt mange Albarinhoer (med eller uten h) fra Spania/Portugal.

    Og så vil jeg si meg 100% enig i noe som ble skrevet over; tilberedning og tilbehør er ofte viktigere for vinvalget enn enkeltkomponenter som reker, fisk eller for den saks skyld kjøtt,
    Takker for tips. De første du nevner er helt ukjente for meg, men har drukket mye Albarinho/Alvarinho. Skal bestille noe av det andre du nevner, viktig ikke å bli helt fastlåst i preferansene:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Vel, jeg har brukt noen år på å finne frem til hva som fungerer best (for meg) til et rekemåltid slik jeg lager det. Tyske rieslinger tar hele pallen. Men helt ok for meg om du foretrekker noe annet. Jeg er imdlertid helt klar på det for egen del. Det har med hele settingen å gjøre, tilbehøret…kjøper jeg sjøkreps eller hummer går jeg for fete burgundere.
    Det siste er sikker riktig. Men jeg har også opplevd magi med Riesling GG til sjøkreps. Er man i tvil så er det Riesling eller Sjampis …. Ganske ofte når det ikke er tvil også.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    598
    Antall liker
    479
    Sted
    Aarhus
    Utrolig frisk og vital vin for å være 42 år, en god syre og tydelig frukt, velbalansert fantastisk vin. kan sikkert ligge en evighet til. Uten mat, kun godslurp

    IMG_0179.jpeg
    Vinen under til kokt torsk med ertestuing og bacon.
    kvalitetsburgunder, tander og deilig smak av markjordbær bak i smaksbildet

    IMG_0181.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Seriøs Bordeaux den der, Cheval Blanc har jeg bare vært borte i et par ganger og det er lenge siden sist gitt. Lenge siden jeg har drukket noe 82 også, en 82 Mouton står i minnet fra i fjor.

    Drouhin.jpg

    Her ble det en slik; en lettbent liten burgunder. Transparent rubinrød og intens nese med sursøte kirsebær, fruktsteiner og blodappelsin.
    Friske syrer, pent moden frukt og god lengde. Lys rødfrukt i smaken, lett bitterhet (blodappelsin/grapefrukt) og pent oppløste tanniner i finish. L
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi hadde for øvrig et lite venneparty for et par uker siden.

    20240114_122838.jpg

    Det har blitt en del sånne runder i den vingale vennekretsen de siste par månedene, og denne gangen var det altså vår tur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn