Hvilken vei?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg brukte bor, og borret ut mine på min Yamaha surrerundt reciever når jeg brukte denne i mitt forrige "kino" oppsett.
Grunnen til denne tåpeligheten er noen EU regler. Til og med min EAR 890 effektforsterker hadde hindringer i veien for gode kontakter :eek:
Mitt råd er å få bort disse hindringene med alle mulige midler ;)
De siste dagers erfaringer med piler feil vei, forteller meg at man i noen tilfeller kan oppdage musikken sin med "nye" ører ;)

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22047.msg418670.html#msg418670

Uansett, så er det hva du hører og liker som blir faciten oppe i alt dette!!
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
På noen kabler har dette veldig mye å si, for eksempel NorthWest Oda som jeg bruker er konstruert slik at elektronene flyter med pilens retning, men i motsatt retning fungerer det ikke så bra. Resultatet er squish diskant, grøtete mellomtone og slakk bass.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
el_mariachi skrev:
På noen kabler har dette veldig mye å si, for eksempel NorthWest Oda som jeg bruker er konstruert slik at elektronene flyter med pilens retning, men i motsatt retning fungerer det ikke så bra. Resultatet er squish diskant, grøtete mellomtone og slakk bass.
På enkelte anlegg har ikke kabler en puck å si, . ;) Er det ingen tråder som er noe mer spennende for deg her da?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
SAL skrev:
el_mariachi skrev:
På noen kabler har dette veldig mye å si, for eksempel NorthWest Oda som jeg bruker er konstruert slik at elektronene flyter med pilens retning, men i motsatt retning fungerer det ikke så bra. Resultatet er squish diskant, grøtete mellomtone og slakk bass.
På enkelte anlegg har ikke kabler en puck å si, . ;) Er det ingen tråder som er noe mer spennede for deg her da?
;D
 

Taggen

Medlem
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
46
Antall liker
0
Slike plastskruer har ofte en propp i midten som du kan vippe ut med noe spisst. Ikke garantert at dine har det, men om det ser ut som det er en rundt plastbit på midten av plastskruen, så er sannsynligheten stor for at den kan tas av.
Ja da får jeg prøve det..
Takk for hjelpa alle sammen ::)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
nb skrev:
Hvilken vei går vekselstrøm? Og hvordan spiller man inn i en bestemt retning med vekselstrøm?

Ja kan ikke noen forklare litt rundt akkurat det?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
nb skrev:
Hvilken vei går vekselstrøm? Og hvordan spiller man inn i en bestemt retning med vekselstrøm?

Ja kan ikke noen forklare litt rundt akkurat det?
Vet ikke du det som du trenger å vite om kabler, og strøm ?
 
J

Jurassic

Gjest
el_mariachi skrev:
nb skrev:
Hvilken vei går vekselstrøm? Og hvordan spiller man inn i en bestemt retning med vekselstrøm?

Ja kan ikke noen forklare litt rundt akkurat det?
Tidligere har jo du uttalt deg om den supre dempefaktoren til dine forsterkere så da regner jeg med at du spør bare for å være vanskelig.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
La oss holdes til seriøs diskusjon.
 
J

Jurassic

Gjest
Hvis vi betrakter høyttaleren som en ohmsk last går strømmen i en retning selv om det er vekselstrøm.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
Hvis vi betrakter høyttaleren som en ohmsk last går strømmen i en retning selv om det er vekselstrøm.
Ikke helt på stell ... strømen veksler retning => vekselstrøm - avhengig av polariteten på den påtrykte spenningen.

mvh
KJ
 
J

Jurassic

Gjest
KJ skrev:
Jurassic skrev:
Hvis vi betrakter høyttaleren som en ohmsk last går strømmen i en retning selv om det er vekselstrøm.
Ikke helt på stell ... strømen veksler retning => vekselstrøm - avhengig av polariteten på den påtrykte spenningen.

mvh
KJ
Kommer tilbake til den etter arbeidstid.

Red.
Utrolig hva man får tid til.

Hadde minste motstands vei i tankene men det er både fase og retning som skifter med AC.

Jaja snart helg.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
Taggen skrev:
pks skrev:
Taggen skrev:
Men åssen er det med nå som jeg har kjøpt meg noen brukte høytaler kabler..
Der så jeg på bilde at det var piler. Må jeg da bruke de samme vei da? og åssen er det, må de spilles inn på nytt?
Finn en passende tusj og gjør om på pilene, eller masser lett på midten av kabelen. Alle kabler har sjel, og massasje stimulerer innspillingen. Med innbrente kabler (Vidar -behandlede) må massasjen utføres på hele kabelen, ikke bare på midten.

PK
Ja helt enig med deg.
Ikke alle som vet alt. Selv er jeg ganske så fersk innen dette og da er det kjempe teit å få sånne svar..
Jeg spørr for at jeg lurer på en ting..
Ut i fra slike svar kan man faktisk lese at retningen ikke spiller noen rolle.
Jurassic skrev:
KJ skrev:
Jurassic skrev:
Hvis vi betrakter høyttaleren som en ohmsk last går strømmen i en retning selv om det er vekselstrøm.
Ikke helt på stell ... strømen veksler retning => vekselstrøm - avhengig av polariteten på den påtrykte spenningen.

mvh
KJ
Kommer tilbake til den etter arbeidstid.

Red.
Utrolig hva man får tid til.

Hadde minste motstands vei i tankene men det er både fase og retning som skifter med AC.

Jaja snart helg.
Fase har vel ikke noe med saken å gjøre vel?
 
J

Jurassic

Gjest
frekvens ikke fase.

Jaja halvannen time igjen av dagen.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
pks skrev:
Selvsagt skal pilen gå mot høytalerene, vi vil vel ikke spille musikken baklengs? :p
PK
Her er jo løsningen for alle som påstår at man ikke hører forskjell på kabler !
1 straight og 1 snudd og man er i mål hvis det ene settet spiller baklengs ;D
 
Topp Bunn