Hvilken utgave av Black Sabbath "Paranoid?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Jeg ble så til de grader imponert over "Paranoid" på tape i Horten i år, og lurer dermed på om det finnes noen god utgave av denne skiva på SACD eller annet? Har lett litt omkring, men finner enten helt feil pris på bruktmarkedet, eller utsolgt...
Noen forslag til vellydende utgave til riktig pris? (LP / CD / SACD)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Den nyeste utgaven på vinyl remastret av Andy Pearce og Matt Wortham låter fantastisk bra, sammenlignet med førstepressen fra Vertigo har den bevart den gode stemningen med fått litt mer dynamikk og «trøkk».
Digitalt har jeg DSD utgaven av en japansk SACD som også låter svært bra.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hvilken label og år er vinylutgaven din fra Vermin ?
Ennå bedre hvis du har catalognr.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
DSD filen som Vermin henviser til låter bra. Den har jeg sammenlignet direkte med safety masteren min. Tape er og blir best, og jeg er slettes ikke så sikker på hvor tilgjengelig denne SACD/DSD versjonen er heller. Jeg mener å ha hørt vinylutgaven som Vermin viser til oppe hos ham. Og den låt bra den også! De når vel safety masteren avspilt på hotrodda Studer A80 nesten til knærne sånn cirka :cool:
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har ikke hatt andre versjoner av Paranoid enn UK Vertigo Swirl 6360 011. Synes at den har skikkelig trøkk. Kjøpte også Paranoid på Vertigo CD 832 701-2 i 1989, og det er godt med trøkk i den også. Venter på BS boksen fra UK, og hørt av en kollega på jobben at den lyder meget bra. Blir spennende å spille gjennom den når den ankommer :)
 

fiske

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2010
Innlegg
70
Antall liker
23

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Jeg synes også UK Vertigo Swirl 6360 011 er veldig bra.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg synes også UK Vertigo Swirl 6360 011 er veldig bra.
Den er veldig bra, men veldig dyr i god stand dessverre.
Mitt eksemplar er litt slitt men låter kjempebra, tror trådstarter var på jakt etter noe som kunne låte bra uten og koste skjorta :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Skal du ha Paranoid på CD så anbefaler jeg et bruktkjøp på Ebay av Castle utgivelsen fra 1986. Bedre blir det ikke på CD.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
DSD filen som Vermin henviser til låter bra. Den har jeg sammenlignet direkte med safety masteren min. Tape er og blir best, og jeg er slettes ikke så sikker på hvor tilgjengelig denne SACD/DSD versjonen er heller. Jeg mener å ha hørt vinylutgaven som Vermin viser til oppe hos ham. Og den låt bra den også! De når vel safety masteren avspilt på hotrodda Studer A80 nesten til knærne sånn cirka :cool:
Jeg har jo en god del av disse SHM-SACD fra japan, også denne. SHM-SACD'en er mastret fra en japansk 1:1 kopi av den originale masteren. Den låter meget bra, svært "analog" sett i en digital kontekst. Den er også helt uten No-Noising, noe mange CD utgaver er belemret med.
For dem som kan sammenligne CD mot SACD/analogt; prøv å lytt på bonga-trommene på "planet caravan", CD fikser ikke "hulromslyden", du får bare halve lyden av instrumentet.

Kan kun fåes på bruktmarkedet.
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
image.jpg


Denne japanske pressingen (Philips SFX-7266) fra 1970 er i mine ører meget god, bedre enn den britiske førstepressingen på Vertigo som også er god. Førsteplata på japansk Philips (SFX-7203) er likedan. Australsk Fontana pressing er også høyt der oppe på min rangering. Om de er så rimelige er en annen sak, men den som leter osv.

Mvh. delvis Black Sabbath fan siden jeg oppdaget de som 10-åring i 1973.
 

clash

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
2.261
Antall liker
3.427
Sted
Drammen
Sitter og spiller Black Sabbath for harde livet. Spiller gjennom boksen her.
Har fått et par utrolig dårlige pressinger. F.eks Master of reality, Kappet feil i ytterkant pluss masse "skratsj" og ulyd.
Vol 4 har også for mye skratsj og ulyd.
Sabotage "knepper" en del fra ca midten av side 2.
Hadde jeg sluppet unna dette, høres det jo ut som om lyden er rimelig bra uten at jeg kan sammenligne med andre pressinger.
Paranoid er bra i min boks, likeså Black Sabbath. Sabbath bloody sabbath begynner i allefall lovende, er på spillereren nå.
Andre som har fått dårlige pressinger ?
 
Sist redigert:

clash

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
2.261
Antall liker
3.427
Sted
Drammen
Har forresten denne boksen som kom for noen år siden.





Sent fra min SM-G928F via Tapatalk
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Noen ulyder her også clash.
Har vært igjennom de 5 første.
Synes nok lyden også kunne vært hakket bedre på ganske mange kutt. Stor variasjon.

Har ikke vasket de ennå, så det kan være at noe blir borte. Vanskelig å se feil på splatterfargede plater.
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
I god mening! Hadde sett etter 70's tall pressinger på Discogs, bukta osv. enn disse profittpressingene. Kvalitet koster men i det lange løp så??
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den nye boksen går for å holde høy kvalitet, den.
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Nei! Det gjør den ikke. Mange dårlige feedbacks Mr.Dazed! Gå tilbake til start, og ikke for å være vanskelig/ekkel, mitt råd til alle som har ønske om det mest vellydende vinylutgave, gå tilbake i tid. Gjelder ikke bare denne utgivelsen, men mange andre også!
Time does not heal!!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nei! Det gjør den ikke. Mange dårlige feedbacks Mr.Dazed! Gå tilbake til start, og ikke for å være vanskelig/ekkel...

Hvis du har fokus på å ikke være vanskelig/ekkel, kan jeg kanskje foreslå en noe lavere sigarføring?

Å klampe inn som en elefant i et glassmagasin og fortelle forsamlingen at de er teite fører sjelden til så mye tiltro.

På generell basis er jeg, og sikkert de fleste andre, enig i at for best lydkvalitet og kulest plater, er det fornuftig å lete etter en god, tidlig pressing i god stand. Hvis nye reissues har god lyd (Jfr. Pink Floyd. f.eks.) er det naturligvis trygt og enkelt å gå og kjøpe slike i butikken. Hvis Sabbath-boksen ikke har det, er det et nyttig tips, men hvis man sørger å irritere alle, er det sannsynligvis ingen som gidder å høre på det.

«I god mening.» ;)
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Nei! Det gjør den ikke. Mange dårlige feedbacks Mr.Dazed! Gå tilbake til start, og ikke for å være vanskelig/ekkel...

Hvis du har fokus på å ikke være vanskelig/ekkel, kan jeg kanskje foreslå en noe lavere sigarføring?

Å klampe inn som en elefant i et glassmagasin og fortelle forsamlingen at de er teite fører sjelden til så mye tiltro.

På generell basis er jeg, og sikkert de fleste andre, enig i at for best lydkvalitet og kulest plater, er det fornuftig å lete etter en god, tidlig pressing i god stand. Hvis nye reissues har god lyd (Jfr. Pink Floyd. f.eks.) er det naturligvis trygt og enkelt å gå og kjøpe slike i butikken. Hvis Sabbath-boksen ikke har det, er det et nyttig tips, men hvis man sørger å irritere alle, er det sannsynligvis ingen som gidder å høre på det.

«I god mening.» ;)
Hei hallo Dazed !

Jeg er ingen guru, ei ingen høy sigarføring, derimot en gammel freak med erfaring innen vinyl(ikke såkalt high-end). Bruk hodet, og ikke kveruler!. Ja, jeg skal lage min egen tråd etterhvert! Spar kritikken og se! Dette er bare gode råd ang.Sabbath, og har f.... meg rett. Hvorfor det?
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Irriterer jeg alle? Med høy sigarføring? Avstemming nu : Pleaze !
Beklager alle som har kjøpt katta i sekken! Ydmykt hilsen no regrets!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da går jeg tilbake til start og prøver å bruke hodet så lenge, jeg.

::)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Boksen min låter helt fint uten disse skavankene, har kanskje vært heldig men Paranoid utgivelsen i denne boksen er jo fullt på høyde med de gamle i mine ører. Jeg har flere, som tidligere nevnt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Irriterer jeg alle? Med høy sigarføring? Avstemming nu : Pleaze !
Beklager alle som har kjøpt katta i sekken! Ydmykt hilsen no regrets!
Jeg mente å skrive «sørger for å irritere på seg alle». Du ser kanskje hva jeg tenker på når du ber folk «bruke hodet» og «gå tilbake til start»? For alt jeg vet har du rett ang. pressingene og Vermin feil i trådens innlegg #3. Det var ikke poenget.
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Bedrevitere finnes overalt.
Tror de fleste som leter etter Black Sabbath fra 70 tallet er fullstendig klar over at det finnes mange gode tidlige pressinger og releaser der ute, men til syke priser.
Av og til er det faktisk slik at en remastering er veldig bra, slik som Dazed sier om Pink Floyd.
Siden ikke alle har samme sammenligningsgrunnlag på alle utgivelser som er kommet ut, så er det helt greit å sjekke ut nypressinger/remasteringer siden de kan være veldig bra på både lyd og støy.
Derfor er det greit å holde diskusjonen på et nivå hvor det anbefales og ikke så bestemt ites.

For noen av oss er det virkelig snakk om high-end-lyd og ingenting annet enn den feteste utgaven innenfor et normalt prisnivå som gjelder.
Kjøp som ikke helt lever opp til forventningene er en del av gamet og skulle jeg kun brukt penger på de aller beste pressingene hadde jeg heller kjøpt spolebåd, noe som faktisk ville vært billigere.

Edit: Forresten var det Paranoid som var trådstarters spm.
I denne remastrede utgaven er den litt ujevn i kvalitet imo, men langt bedre enn det jeg er i besittelse fra før.
 

clash

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
2.261
Antall liker
3.427
Sted
Drammen
Da er det nok bare jeg som har vært uheldig med denne boksen, og pressinger med mye støy, her på berget.
Men, har bestilt en til, slik at jeg muligens kan ende opp med en boks der støyen ikke skjemmer den gode lyden jeg kan høre på skivene som funker.
Min Paranoid var foresten bra lyd på :)

@Vermin. Hvor kjøpte du din boks fra? Hvilken nummerering har du?
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Og der våknet jeg på sofaen, besserwisseren:cool:. Til ekkokammer og sårede tær, men sånn er livet for en som ikke skal komme her og der. Hva vil dere egentlig? Kjøpe enda mer av keiserens nye klær selvsagt:D.
Lykke til i jakten på Birminghams holy grail! Say no more!
 
Topp Bunn