Hvilken utgave av Black Sabbath "Paranoid?

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Når det gjelder akkurat denne plata som jeg og tydeligvis mange setter høyt så gjør det vel ikke noe om det skulle koste mer en 249.- eller hva det er de tar.
Her blir jo folk mer og mer misfornøyd for hver eneste nye remaster repress de handler inn som suplement til alle de andre mistrøstige versjonene de allerede har bekostet.

Så hvorfor ikke legge ett par tusen i ett ok ex av 6360 011 som jo er den aller beste versjonen.
Kompis kjøpte nylig samme veldig billig på fretex kr 50.- dog med mye knitring og grums, men med original inner og LP4 merke. Men etter en runde i ultralyd så er jo dette så godt som borte. Og dynamikken i produksjonen løfter det hele opp fra evnt støy uansett. Forutsatt nok riaa headroom og riktig slip.

Jeg fikk min gratis av en kar som gikk hen å blei frelst tidig 70 tall, men i våre dager er det ikke upris med 2K for ett stykke vellydende historie som det faktisk er stas å vise fram, i motsetning tilså mye anna rask.

Men det blir jo brukte plater, og enkelte tar jo ikke i slikt vettje.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Her blir jo folk mer og mer misfornøyd for hver eneste nye remaster repress de handler inn som suplement til alle de andre mistrøstige versjonene de allerede har bekostet.
Akkurat det her kan være det som saboterer hele vinyl vekkelsen for min del, og kanskje andre også. Man investerer i avspillingsutstyr og handler plater man vet er bra, for så å bli servert søppel når musikken skal nytes hjemme på den nye vinylriggen. Opplever igjen og igjen at gamle skiver fra som har overlevd fra 60, 70, 80, og 90-tallet stort sett er feilfrie og vellydende pressinger, mens altfor mye av det nye man drar med hjem fra butikken til ganske høy pris er belemret med sus, knitring, og annen overflatestøy som i verste fall skivene uspillbare.

Jeg tror at enten så må plateselskapene skjerpe seg noe jævlig, eller så kommer folk til å gå lei og bare slutte å kjøpe plater. Jeg blir illfall både pisse sur og mannevond hver gang jeg får en nypressing som er ubrukelig dårlig. Fuck platebransjen. Fuck'em right in the ear.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.840
Sted
Hus
Har akkurat fått Black Sabbath boksen hjem selv. Ikke fått hørt på den ennå. Vasker alle skiver som kommer inn i huset. Både brukt og nytt. Erfaringsmessig er det igjen litt slippmiddel i nye pressinger. En annen ting er at mastertaper blir ikke bedre med årene hvis de er lagret dårlig. :)
 
L

larkus!

Gjest
Enkelte rapporterer om overflatestøy på en del av pressingene i Ten Year War boksen. Er det mer overflatestøy på farget vinyl enn på svart?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enkelte rapporterer om overflatestøy på en del av pressingene i Ten Year War boksen. Er det mer overflatestøy på farget vinyl enn på svart?
Nei. All vinyl er i utgangspunktet klar, og også den svarte er farget.
 
L

larkus!

Gjest
Har akkurat fått Black Sabbath boksen hjem selv. Ikke fått hørt på den ennå. Vasker alle skiver som kommer inn i huset. Både brukt og nytt. Erfaringsmessig er det igjen litt slippmiddel i nye pressinger. En annen ting er at mastertaper blir ikke bedre med årene hvis de er lagret dårlig. :)
Hvilken remaster det som er brukt på Ten Year War boksen. Har Andy Pearce laget en ny remaster spesiellt for denne boksen, eller er det Pearce sin remaster fra 2009 som er brukt? På Lp'ene står det ©2017 og ℗2009
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har en pressing fra 1981. Den er i vertfall god med mine ører. Foruten litt :ekko' på de rolige partiene på War Pigs
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Creative Sounds sin CD låter helt horibelt så det er sagt.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.840
Sted
Hus
Dobbeltposting...
 
Sist redigert:
L

larkus!

Gjest
Jeg har hatt Ten Year War boksen en stund nå, og jeg liker ikke lyden. Lite bass og kvass diskant.
Jeg har Andy Pearce sin remastring av de fire første platene på CD (Sanctuary/BMG) fra 2009. De låter bedre en Ten Year War boksen.
Jeg ser på Steve Hoffmann forum at remasteren for TYW-boksen ikke er ny som det er blitt hevdet, men skal være fra 2012.
På boksen står det
"℗ 2009 Black Sabbath/Gimcastle Limited © 2017 Black Sabbath/Gimcastle Limited under exclusive licence to Sanctuary Records Group, a BMG company."
hva nå det enn måtte bety.

Det finnes også vinylutgivelser fra 2009, f.eks. denne: https://www.discogs.com/Black-Sabbath-Paranoid/release/1716092
der Andy Pearce sin 2009 remaster er brukt. Er det noen som kjenner til disse og kan uttale seg om lyden?
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sanctuary-remasterene fra rundt 2012 går for å være bra, og mindre «lyse» enn de nye Warner/QRP-pressingene. Lover jo ikke godt. ;)
 
L

larkus!

Gjest
Jeg har også prøvd meg på Rhino utgivelsene på vinyl fra 2010. De var ennå lysere og kvassere enn TYW-boksen.
Er det i det hele tatt mulig å finne noen nyere utgivelser på vinyl med skikkelig lyd (godt bassdriv og ikke skarp diskant) uten å måtte investere i svindyre pressinger fra begynnelsen av 1970-tallet?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Nå har jeg tatt en lyttetest også med R128 gain justering aktivert via replaygain så volumforskjellene utjevnes så godt som fullstendig mellom utgavene.

Referansen er "1986 - Castle Communications / CLACD 197 / de-emphasized / CD", testlåt var Paranoid.

1970 - Vertigo / 6360 011 / Original UK Pressing / Vertigo Swirl / Vinyl:
Litt mer boomy bass, åpnere og tydeligere mellomtone. 1986 utgaven på CD fremstår ullen i stemmeleiet og gitar i forhold. Merk at kvaliteten på vinylripperiggen også spiller inn her, men det er vel greit å anta at når det gjelder faktisk målt dynamikk og opplevd klangbalanse uansett vil være omtrent det samme.

2010 - Sanctuary Records / 2730327 / CD :
Grusom lyd. Replaygainen justerte bort +6db gainen de hadde komprimert albumet med så hjernen ble ikke lurt, og det fremsto tynt og pistrete i forhold til de andre. Et helt annet klangbilde og "remasterlyd" på sitt verste. Ingen fylde i det hele tatt. Styr langt unna!

2014 - Rhino/Warner / WEB (24bit 88.2kHz):
Samme klang som 1986 utgaven, men bittelitt mer nivå oppover, noe jeg synes var på sin plass i dette tilfellet siden det ble gjort med omhu. Ryddet opp litt i dette ullne i mellomtonen i 1986-utgaven. Like fyldig nedover. Jeg ville gått for denne. Det er imidlertid noe grums 6-7s ut i testsporet. Dette grumset finnes også på "1987 - Warner Bros. / 3104-2 / Digitized Original Master / CD" og andre så jeg regner med at det rett og slett er originalmasterne Warner sitter på som har dette grumset.
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Og enklere blir det ikke... For sikkerhets skyld ville jeg validere om "2016 - Rhino / Warner Bros. Records / RR2 3104 / Remastered / CD" var den samme remasteren som "2014 - Rhino/Warner / WEB (24bit 88.2kHz)" som jeg mener er den beste av alle og tett opp til originalen klangmessig og dynamikkmessig. Det er det _ikke_. Den er for det første komprimert med ca 3 db, men låter også veldig aggressiv oppover, sannsynligvis en bieffekt av vesentlig forbedret "crisphet" i hele mellomtoneregisteret (men det låter ikke noe særlig da).

Jeg ser at 2014-utgaven er tilgjengelig her "http://www.hdtracks.com/black-sabbath-paranoid", men da i 24bit 96kHz, men dette er forhåpentligvis samme versjon som min testede 88.2kHz.
 
Sist redigert:
L

larkus!

Gjest
Her er Masvisanalyse av 2010 - Sanctuary Records / 2730327 / CD
Remastret av Andy Pearce
Temmelig mishandlet, men låter likevel bedre en vinylen fra TYW-boksen.
02 Paranoid detailed.gif
Paranoid.gif
 
Topp Bunn