Hvilken type musikk synest du fungerer best på vinyl?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Da jeg investerte i ny vinylrigg var det for å primært spiller jazzpater og litt pop/rock.
Klassisk på vinyl hadde jeg heller dårlig erfaring med, hadde kun et 20 talls plater inkludert noen få audiofile re-utgivelser som var innkjøpt for å sjekke potensialet. Til min store overraskelse så var ikke den helt store oppgraderingen på jazzplater, men på klassisk musikk så ble det noe helt annet. De fleste platene er bruke standard DGG/EMI/DECCA/Philips og ikke audiofile superutgave,r men det låter overaskene bra. Litt peiskos er jo på enkelte, og jeg må nok investere i en platevasker.
Er det litt placebo ut å går eller krever klassisk musikk på vinyl mer av kilden?

-Minutten

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har tenkt litt i dei same baner...men eg finn vinyl svært interessant på både klassisk og ein god del pop. Fyrst opplevde eg at pop anno 50 - slutten av 70-talet let best på vinyl, men endra det til at det meste av skikkelege, detaljerte opptak funka best "på svart". I dag er har lydkvaliteten til ein del popmusikk ganske lite evne til å engasjere meg, uansett format...

Vanskeleg å vere kategorisk rundt dette, tykkjer eg.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Da jazz og pop/rock har fungerte så bra (bedre en cd på bra plater) så hadde jeg forventet at dette skulle bedre, men som sagt hadde jeg ikke forventet denne store forbedringen på klassisk musikk. Har spilt 2/3 klassisk musikk etter at jeg fikk platespiller-riaa -pu satt opp. Siden vi "alle" ( ihvertfall jeg ) mener musikken er viktigst så burde det ikke påvirke musikkvalget, men når det funger så bra som nå så må jeg nesten bare sette på en ny plate. Men det går nok over...

-Minutten

S

Stereo_Mono

Gjest
Eter jeg fikk i hus ny snurrer og RIAA, låter alle sjanger av musikk bedre på vinyl en digitalkilder hos meg. Støy og peis kos har omtrent blitt totalt fraværende. Moro :)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Eter jeg fikk i hus ny snurrer og RIAA, låter alle sjanger av musikk bedre på vinyl en digitalkilder hos meg. Støy og peis kos har omtrent blitt totalt fraværende. Moro :)
Tidligere låt bra lp-plater som sagt bedre en digital, men unntaket var klassisk.
Jazz og pop/rock ble og bedre med ny spiller, men forskjellen var ikke så stor som med klassisk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Minutten skrev:
...
Tidligere låt bra lp-plater som sagt bedre en digital, men unntaket var klassisk.
Jazz og pop/rock ble og bedre med ny spiller, men forskjellen var ikke så stor som med klassisk.
«Godt» produsert klassisk musikk kan være mer kresen på avspillingskjeden, som vreden viser til pga bedre utnyttelse av dynamikken, foruten «fullt» og «tettere» frekvensinnhold - rett og slett vesentlig høyere kompleksitet, at dette gjør seg større utslag ved oppgraderinger enn pop er ingen stor overraskelse.

mvh
KJ

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.268
Torget vurderinger
1
Minutten skrev:
Da jeg investerte i ny vinylrigg var det for å primært spiller jazzpater og litt pop/rock.
Klassisk på vinyl hadde jeg heller dårlig erfaring med, hadde kun et 20 talls plater inkludert noen få audiofile re-utgivelser som var innkjøpt for å sjekke potensialet. Til min store overraskelse så var ikke den helt store oppgraderingen på jazzplater, men på klassisk musikk så ble det noe helt annet. De fleste platene er bruke standard DGG/EMI/DECCA/Philips og ikke audiofile superutgave,r men det låter overaskene bra. Litt peiskos er jo på enkelte, og jeg må nok investere i en platevasker.
Er det litt placebo ut å går eller krever klassisk musikk på vinyl mer av kilden?
Deler stort sett samme erfaring. Jeg begynte å høre på klassisk musikk da jeg kjøpte min første CD-spiller; det var i '83 eller '84. Følgelig ble klassisk kjøpt på CD. Det var ikke før i mer moderne tid at jeg begynte å kjøpe klassisk på vinyl; og for en forskjell! Strykere spesielt låter ruere med en struktur og tekstur i lyden som ikke gir noen tvil om at dette fremkommer med en bue over strenger. Det er mer håndgripelig liksom. Mest oppsiktsvekkende er det fenomenet at moderne digitale innspillinger også låter bedre i vinylutgave enn på CD...

S

Stereo_Mono

Gjest
Rudi skrev:
Desto bedre vinyl-avspillingskjede, desto mindre ønsker du noen gang og avspille noe digitalt............. noen gang i det hele tatt ;D
AMEN!

Hmmmm! Nikket mitt må kanskje bli Analog et eller annet?

P

Parelius

Gjest
Rudi skrev:
Desto bedre vinyl-avspillingskjede, desto mindre ønsker du noen gang og avspille noe digitalt............. noen gang i det hele tatt ;D
Vet ikke det…

Denne vinylgreia er vel litt som nasjonalromantikken vedr. monstermaster over en vestlandsfjord.

Hvilke jævlige digitalbaner sitter folk og hører på, egentlig?

For meg konvergerer det beste av de to mot hverandre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Når ein gjer direkte samanlikningar mellom CD, SACD og vinyl, har eg fleire døme på at nokre av versjonane gjev betre opplevingar enn andre, også CD. Men som gammal vinyljunkie har eg også fleire ulike pressingar av ymse vinylplater, og kan vel til tider oppleve at skilnaden mellom desse er like tydeleg som mellom sølv- og svartplater.
Eg trur det er teknologiske grunnar til dette, og er i utgangspunktet tvilande til at visse sjangrar/instrument har vesentlege fordelar ved det eine eller andre avspelingsmediet.

Ein ting er eg vorte meir og meir forvirra av opp gjennom åra; om digitalt kontra det analogt innspelingsutstyr er avgjerande for lydkvaliteten til sluttproduktet. Eg har høyrt ein god del vinylutgåver av nye album som har til dels svært god lyd. Eg vil tru desse gjennomgåande er digitale. Samstundes opplever eg digitalinnspelingane som kom ut på vinyl anno 1985 og dentid ganske triste greier.

Døme på det som forvirrar meg.
-Telarc si 1812-overtyre, fyrste versjon. Denne heildigitale innspelinga let heilt klart best på vinyl, dårlegast på CD og svært tilfredsstillande på SACD.

- Belafonte in Carneige Hall: Let trist på CD samanlikna med vinyl

- Supertramp: Even in the quitest moments: Utruleg bra på vinyl, fantastisk på japansk pressing, elendig på CD.

- RCA-innspelinga av Reiner sin Dvorak "Nye verd"- symfoni er betre på SACD enn mi originalpressing på vinyl.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Rudi skrev:
AMEN!

Hmmmm! Nikket mitt må kanskje bli Analog et eller annet?
Hehe, hva fikk deg til å velge dig?

Ofte er det bedre håntverk på vinylskivene, men det rare er at der det er gjort godt håndverk på begge deler er vinylen klart best.

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.783
Min erfaring er at gode klassiske innspillinger både på vinyl/cd er en god pekepinn på hvorvidt man har en god oppgradering på alle ledd i kjeden, ikke spesifikk signal kilden. Hver gang jeg har noe hjemme til test, er det de gode klassiske vinyl/cd innsp. som er best i og "teste" produktet.

Mvh Petter.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.000
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Audiophile-Arve skrev:
Døme på det som forvirrar meg.
-Telarc si 1812-overtyre, fyrste versjon. Denne heildigitale innspelinga let heilt klart best på vinyl, dårlegast på CD og svært tilfredsstillande på SACD.
Kul tråd!

To tanker i hodet:
Det er ikke ofte folk sitter med analog og digitalkilder som er på høyde med hverandre. Det man liker best legger man naturlig nok mest penger i?
Selv mener jeg å ha satt opp dette ca likt, og det var en av tankene bak "prosjektet" mitt. Prosjektet gikk sånn sett i dass og det er nå stort sett bare kona som spiller cd nå..... :-X
For meg er vinylen ikke så rent lite romantisk og selvsagt spiller da de platene som ble produsert da vinyl var dominerende også best på vinyl. :D
Da en kollega kom med tre PF-skiver som han selv kjøpte den gang da, og jeg fikk historien bak, så låter de enda bedre! ;D

Når så Arve kommer med meldingen om hvilket format Telarcs 1812 låter best på, så blir jeg fyllt med spørsmål.
Hva er det som låter best? (Hva er best forresten?) Er det mastering, er det vinylriggen som favoriserer den type musikk/innspilling, er det frekvensavvik i Arves PU/RIAA som gir positive utslag, er det forskjellene i forvrengning eller simpelthen at peiskos er nettop.. kos? ::)

R

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Litt OT.
For min egen del så var investeringen i ny vinylrigg ikke bare motivert av best mulig lyd.
Nærmere 15 år siden jeg førte gang testet pc som kilde, brukt streaming ala Spotify i 7 år, testet dvd, dva-a sacd, hig-rez flac. Spotify er glimende til å sjekke ut plater/ny musikk, Sonos gir meg tilgang til tusenvis av plater og radiokanaler fra pc eller fjernkontroll. Cder er nå blitt så billige at en kan skaffe seg en virkelig bra musikksamling for en brøkdel av hva det koster før. Men alle disse digitale mediene gir meg ikke samme eierglede som en vinyl. Det er noen cd serier som også er veldig bra, men tendensen er større bokser med med heller dårlig kvalitet (fysisk), men rimelige. Og så er det noe med rituale med å sette på en plate da,selv om jeg her går litt mot meg selv da jeg ikke gidder å kjøpe disse nye 45rpm platene.
Hadde digital hatt mye bedre lyd en vinyl så hadde jeg nok ikke begynt å bygge om en vinylsamling nå, men kombinasjonen av bedre lyd på mye av min musikk, eierglede og nok litt nostalgi holder for meg.
Men jeg må ha en digital kilde da mye av musikken nok aldri blir gitt ut på vinyl eller er for dyr for meg på vinyl,og selv om vinylsamlingen vokser relativt raskt så er mesteparten av musikken min forsatt digital.

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når platespilleren blir bra nok i konteksten så fungerer absolutt all musikk best på vinyl. Mener det til og med :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.268
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Når så Arve kommer med meldingen om hvilket format Telarcs 1812 låter best på, så blir jeg fyllt med spørsmål.
Hva er det som låter best? (Hva er best forresten?) Er det mastering, er det vinylriggen som favoriserer den type musikk/innspilling, er det frekvensavvik i Arves PU/RIAA som gir positive utslag, er det forskjellene i forvrengning eller simpelthen at peiskos er nettop.. kos? ::)
Det er en vanvittig forskjell på 1812 Telarc på vinyl vs. CD. Vinylen har så høy dynamikk at den i praksis ikke lar seg avspille på 98% av alle anlegg der ute uansett pris. Vinylen går dessuten ned til 6Hz; det gjør garantert ikke CD'en....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Om jeg skal trekke fram noe: Plater som jeg tidligere har hatt i 'loudness war' CD-utgave. Stort sett er det pop og rock som vinner mest på vinyl.

Klassisk, jazz og blues låter som regel nydelig på CD også.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.000
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Voff skrev:
uansett pris. Vinylen går dessuten ned til 6Hz; det gjør garantert ikke CD'en....
Jaha? Så cd kan ikke gå like lavt som LP?

R

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har den Telarc 1812'en på vinyl. Rillene ser ut som løkkeskrift. Min gamle Kontrapunkt h danset elegant over en runde, og man kunne se at armen vibrerte under kanonskuddene. Jeg tviler sterkt på at det finnes platespillere som kan spore den galskapen på en god måte.

Vinyl virker ikke under resonansfrekvensen. CD spiller DC like greit som noe annet. Jeg har ikke hørt innspillingen på CD, men her må jeg gi mediet et poeng på generelt grunnlag.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Jeg har den Telarc 1812'en på vinyl. Rillene ser ut som løkkeskrift. Min gamle Kontrapunkt h danset elegant over en runde, og man kunne se at armen vibrerte under kanonskuddene. Jeg tviler sterkt på at det finnes platespillere som kan spore den galskapen på en god måte.

Vinyl virker ikke under resonansfrekvensen. CD spiller DC like greit som noe annet. Jeg har ikke hørt innspillingen på CD, men her må jeg gi mediet et poeng på generelt grunnlag.
- 1812 spelast godt av t.d. AudioTechnica AT170ML (i dei armane eg har prøvd, både tangentiale og vanlege. Akito 2 til Linn var heilt fin) og Ortofon MC 7500 (her har eg berre prøvd tangentialarmen Eminent Technology 2)

- Eg hallar nok til den konklusjon at 1812 er storarta på vinyl, som sagt. Når det gjeld å spele/spore DC er det ikkje så veldig interessant å høyre på, vil eg tru...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.268
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Voff skrev:
uansett pris. Vinylen går dessuten ned til 6Hz; det gjør garantert ikke CD'en....
Jaha? Så cd kan ikke gå like lavt som LP?

R
Den KAN men den gjør det ikke. CD versjonen av denne plata er sterkt dynamikk-komprimert - som vanlig.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Zomby_Woof skrev:

- 1812 spelast godt av t.d. AudioTechnica AT170ML (i dei armane eg har prøvd, både tangentiale og vanlege. Akito 2 til Linn var heilt fin) og Ortofon MC 7500 (her har eg berre prøvd tangentialarmen Eminent Technology 2)

- Eg hallar nok til den konklusjon at 1812 er storarta på vinyl, som sagt. Når det gjeld å spele/spore DC er det ikkje så veldig interessant å høyre på, vil eg tru...
Vil det si at armen står i ro under kanonskuddene? Greit nok at den sporer i betydningen 'ikke hopper'. Men korrekt gjengivelse blir det ikke hvis armen følger etter.

Jeg kan tenke meg at det beste resultatet på denne plata oppnås med en typisk MM med compliance rundt 25, i en normal arm. Eller et arm/pickupsystem med meget lav resonans. Jeg tror dessuten man skal være meget forsiktig med å kalle et slikt system 'bedre' enn noe annet totalt sett, bare fordi det gjengir kanonskudd bedre. Kanoner er og blir utypiske musikkinstrumenter.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.268
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Jeg kan tenke meg at det beste resultatet på denne plata oppnås med en typisk MM med compliance rundt 25, i en normal arm. Eller et arm/pickupsystem med meget lav resonans.
Jeg mener å huske at min B&O 4002 kunne avspille denne. Jeg har ikke engang prøvd på min nåværende platespiller. Til dèt er pick-up'en for dyr... ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.676
Sted
Ville vakre Våler kalles det.
Torget vurderinger
39
En riktig justert SME serie V har sjelden problemer med slike litt vanskelige innspillinger, jeg har en lånt direkte gravert orgelplate med laaaaaange toner ned i 16 hz og det også går hur bra som helst med serie V armene. Kanonskuddene på 1812 platen kan dog være en ganske stor prøvelse for de fleste platespillere og ikke minst for forsterkeri og høytalere. Den eneste gangen jeg har prøvd denne platen for full pupp var med et sett Klipsch CF4 og 2 stk AW250'er, det smallt i kåken så naboen ringte etter politiet......... og akkurat det er ikke fleip engang ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
En riktig justert SME serie V har sjelden problemer med slike litt vanskelige innspillinger, jeg har en lånt direkte gravert orgelplate med laaaaaange toner ned i 16 hz og det også går hur bra som helst med serie V armene. Kanonskuddene på 1812 platen kan dog være en ganske stor prøvelse for de fleste platespillere og minst for forsterkeri og høytalere. Den eneste gangen jeg har prøvd denne platen for full pupp var med et sett Klipsch CF4 og 2 stk AW250'er, det smallt i kåken så naboen ringte etter politiet......... og akkurat det er ikke fleip engang ;D
;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.409
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Denne vinylgreia er vel litt som nasjonalromantikken vedr. monstermaster over en vestlandsfjord.

+3

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Audiophile-Arve skrev:

1. Vil det si at armen står i ro under kanonskuddene? Greit nok at den sporer i betydningen 'ikke hopper'. Men korrekt gjengivelse blir det ikke hvis armen følger etter.

Jeg kan tenke meg at det beste resultatet på denne plata oppnås med en typisk MM med compliance rundt 25, i en normal arm. Eller et arm/pickupsystem med meget lav resonans. Jeg tror dessuten man skal være meget forsiktig med å kalle et slikt system 'bedre' enn noe annet totalt sett, bare fordi det gjengir kanonskudd bedre. Kanoner er og blir utypiske musikkinstrumenter.
ET 2-armen var nok noko stressa, men stifftrykket var ikkje meir enn det produsenten hadde tilrådd. Det er nok sannsynleg at eg endå ikkje har høyrt "den perfekte" arm/pickup-konstellasjon, men ein slik bør vere i stand til å gje att denne plata. Eg ser henne som ein veldig god test på sporingseigenskapar. Og på mi tyske testplate må ein kombinasjon spore minst 90µ om det skal vere vits i å køyre Telarc 1812-testen.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.000
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Valentino skrev:
Parelius skrev:

+3
Romantikk er viktig nok det.

"konvergere, løpe sammen, nærme seg hverandre;
særlig om lysstråler som løper sammen mot et bestemt punkt når de har gått gjennom en linse."

Høres ut som noe digitalt det der... ;D

R

Z

Zomby_Woof

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Zomby_Woof skrev:
Audiophile-Arve skrev:

1. Vil det si at armen står i ro under kanonskuddene? Greit nok at den sporer i betydningen 'ikke hopper'. Men korrekt gjengivelse blir det ikke hvis armen følger etter.

ET 2-armen var nok noko stressa, men stifftrykket var ikkje meir enn det produsenten hadde tilrådd. Det er nok sannsynleg at eg endå ikkje har høyrt "den perfekte" arm/pickup-konstellasjon, men ein slik bør vere i stand til å gje att denne plata. Eg ser henne som ein veldig god test på sporingseigenskapar. Og på mi tyske testplate må ein kombinasjon spore minst 90µ om det skal vere vits i å køyre Telarc 1812-testen.
Gruelig hvordan vi sporer alt inn på det tekniske om dagen... Men jeg er langt fra sikker på at en arm/pu som sporer godt ved 6 Hz vil gjøre det samme ved 315, eller hva den stanrardfrekvensen er igjen. Høyere i frekvens har armresonansen lite å si. Der er det stort sett et spørsmål om compliance og vekta på cantilever og nål som teller. Telarc 1812 er greit nok og morsom som en test, men ikke juster spilleren etter hva som fungerer best på kanonskuddene, sier nå jeg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Dersom du har testplate, og pickupen din sporar 100µ, og du i tillegg har Telarc-kanonskot, klokkekiminga på DSOTM er tydeleg definert, og du høyrer Belafonte in Carneige hall sine hovudrørsler medan han syng, vil truleg resten vere ok også.....(med mindre du har daff klangbalanse og dårleg dynamikk. Det er i så fall eigenskapar som sannsynlegvis sit i pickup eller kor god kombinasjon denne er med riaa...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Der er vi nok enige, Arve. Når alt stemmer, stemmer alt. Pass bare på at du har korrekt SRA (med tanke på intermodulasjon), azimuth (med tanke på kanalseparasjon), nåletrykk (med tanke på å sentrere spolene i magnetgapet). Eller værsågod å bli gæærn....

Jeg er forresten ikke så begeistra for denne Belafonte som artist. Lurer på hva jeg slipper å betale for førstepressinga av Carnegie Hall..

;D

P

Parelius

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg er forresten ikke så begeistra for denne Belafonte som artist. Lurer på hva jeg slipper å betale for førstepressinga av Carnegie Hall..

;D
Takk og pris, jeg er ikke alene!

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.247
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Parelius skrev:
Zomby_Woof skrev:
Takk og pris, jeg er ikke alene!
Du slipper å betale ca 60 kroner pluss frakt fra Sambandsstatene.

Vennlig hilsen

Morten

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Samstundes opplever eg digitalinnspelingane som kom ut på vinyl anno 1985 og dentid ganske triste greier.
Har kjøpt noen digitale Mozart innspillinger av Uchida på Phillips fra ca. midten av 80 tallet, både pianokonserter og sonater, og de fungerer helt fint på vinyl. Akkurat nå hører jeg på denne. (Virkelig en bra plate)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den der synes jeg virkelig er topp også, og lydmessig er den vel et godt eksempel på "digital done right" fra den tiden. Det virker generelt på meg som om Philips var et hestehode foran de fleste med digitale innspillinger på den tiden; selskap som DGG var gode nok på mange måter men noen ganger litt "stutte" i klangen, og Decca var ikke mye å skrive hjem om i tidlig digitalfase imo.

Hvis det ikke blir for OT, hva synes du om orkesteret og Tate sine bidrag til Uchida her Minutten? Meningene er delte på forumet, men selv så er jeg veldig begeistret iallefall; åpent, klangrikt og solid uten å ta fokus vekk fra Uchida.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Og hvilken type musikk fungerer ikke på vinyl? Ikke vet jeg, men det er kanskje noe.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Minutten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Samstundes opplever eg digitalinnspelingane som kom ut på vinyl anno 1985 og dentid ganske triste greier.
Har kjøpt noen digitale Mozart innspillinger av Uchida på Phillips fra ca. midten av 80 tallet, både pianokonserter og sonater, og de fungerer helt fint på vinyl. Akkurat nå hører jeg på denne. (Virkelig en bra plate)
Denne har eg ikkje høyrt. Interessant. Eg må innrømme at eg ikkje fordjupa meg, akkurat, i Philips i denne perioden. Eg var travelt opptatt med å hanke inn EMI og RCA..... så kanskje det er fleire som er verd å sjekke ut?

Topp Bunn