Høyttalere Hvilken skandinavisk høyttaler er den beste til rundt 100k?

Gjør ditt valg for det du mener er beste høyttaler


  • Totalt antall stemmer
    92
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Og vi gratulerer personen som har kjøpt/hørt Legend 60 :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Stemte Legend.. men bare fordi Pandion manglet.. Solidaritet til merket! :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pøh! Du har bare ventet på at en annen skulle komme ut av skapet før deg!
    Neida, jeg er ikke redd for å komme ut av noen skap.. såpass sikker på min "manndom", eller mangel på sådan
    :p
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Stemte Legend.. men bare fordi Pandion manglet.. Solidaritet til merket! :)
    Ok, lurte litt på å føre opp Pandion, men var litt usikker på om de produseres lengre. Fant de ikke på hjemmesiden til SA.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ok, lurte litt på å føre opp Pandion, men var litt usikker på om de produseres lengre. Fant de ikke på hjemmesiden til SA.
    Nei de er nok utgått nå og Legend silverback er top of the line nå.. Desverre.. :)

    Og pga Ole's iver etter aktive høytalere nå og hans mening om at dette er fremtiden så vil nok også Pandion stå som den siste passive high end konstruksjonen fra den kanten.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Etter fire halvlitere og fem Deep Purple album fant Håkon ut at det var en siste eier av Doxa 8.2 han ikke hadde ringt til, så nå leder Doxa med 2 stemmer. Vil det holde helt inn...
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Kunne kanskje føyd til at det i utgangspunktet var passive høyttalere som var i tankene mine. Aktive høyttalere blir liksom en litt annen sak.

    Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt Doxa 8.2, men ut fra avstemningen her burde jeg kanskje gjort nettopp det. Dette er jo et firma med lang fartstid som vel hadde sine aner i pro-audio industrien. Sikkert ikke det dummeste utgangspunktet det. Men firma basert på smal eierstruktur blir vel litt sårbare i lengden.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Donald Trump har nå lyttet til en del av kandidatene og hans umiddelbare respons er denne:

     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg vil i samme ånd nevne Trump sine glimrende evner innen sjangrene fusion og jazzrock som vist i denne videoen:

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    Da er du og jeg ganske enige:)
    Du er kaptein jeg første styrmann på skuta?
    Vi forlater ikke skuta før vannet rekker oss opp i nesa;)
    Nåvel, er dekksgutt i denne sammenheng og egentlig tenkte jeg på et annet alternativ og ikke umulig at stemmen havner der til slutt. Det burde vel være en eier av en slik høyttaler som skulle styre skuta? Er i hvert fall flere av de som ikke har sett denne tråden ennå og stemt, eller kanskje sett på den som en kamp i barnehagen og ignorert den.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Håper dette blir en god kandidat. Det er forøvrig ikke en vanlig linjekilde med de utfordringene som en tradisjonell linjekilde har.

    K&O Tech. CBT Atlantic.jpg



    Og et hårete mål er blant de beste i 300k+ klassen også, men med pris under 100k. Så får vi sjå om det blir mageplask eller ikke.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Den beste norske høyttaleren jeg har hørt er en Elektrokompagniet designet av Patos for ca 15 år siden... aner ikke hvor de ble av va vel ikke dyr nok til å få høy status...

    Basert på R&D og teknisk ytelse bør jo Dynaudio gjøre det bra
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Så det er solgt ca like myer Ø som Doxa? Foreløpig?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Sørlandet
    Hva med BO Beolab 90:



    Og Børresen med sine kreasjoner:



    Og så har vi jo en norsk produsent som får mye skryt for sine kreasjoner:

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Åh...pokker.

    Av høyttalerne i utvalget - hvem har høyest delekost?

    -BB-
    Hva sier høyest delekost om lyden? Kanskje noen har KONSTRUERT et delefilter feks? Og høyttalere satte seg neppe sammen selv, eller MONTERT som det heter.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Sier det igjen...

    Qln Sonora!! for dere med single ended/fulltone osv...fetisch kjenn deres besøkelsestid....

    Den blir min neste besökande her hjemme..

    mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Sørlandet
    Hva sier høyest delekost om lyden? Kanskje noen har KONSTRUERT et delefilter feks? Og høyttalere satte seg neppe sammen selv, eller MONTERT som det heter.
    Det sier en del om en rekke ting og deriblant også lyden. Accuton har feks sin egen signatur. Acoustic Elegance, Duelund, Jantzen, Scanspeak osv. Noen på den listen har definitivt avanserte filtre. Dyre og flotte kabinetter koster også en del og spesielt hvis dem er produsert her hjemme. Derfor spurte jeg... hvilke av dem på listen tror vi har høyest delekost?

    -BB-
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I konkurranse dominert av svenske og danske merker blir de øverste pallplasseringene okkupert av to svært små produsenter fra Norge. Mistenksomt!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det sier en del om en rekke ting og deriblant også lyden. Accuton har feks sin egen signatur. Acoustic Elegance, Duelund, Jantzen, Scanspeak osv. Noen på den listen har definitivt avanserte filtre. Dyre og flotte kabinetter koster også en del og spesielt hvis dem er produsert her hjemme. Derfor spurte jeg... hvilke av dem på listen tror vi har høyest delekost?

    -BB-
    Nå roter du fælt.. :giggle:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    0
    Morsom avstemning. Ser det er tre små produsenter med få produkter i sortimentet som leder, mens de store med et bredt sortiment hittil ikke engasjerer like bredt på HFS.
    Burde Arendal ha vært representert mon tro?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Hvor er Stig Carlssons konstruksjoner?
    Skal høyttalerne stå i normale oppholdsrom, eller i dedikerte lytterom?
    Må de koste 100k for å være gode?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.049
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg savner egentlig Buchardt audio her.. for selv om de er billige så banker de på døren til de betydelig dyrere..

    Eller pga hans salgs modell så slipper man betale 80.000kr for høyttalerne slik at alle får til salt i grøten ;)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg satte et prissegment rundt 100k fordi en del av de mindre høyttalerprodusentene har få modeller, og har kanskje sin mest interessante modell rundt denne prisen. Eksempelvis Doxa, Respons, QLN og Ø Audio. På den måten fikk man et størst mulig spekter av modeller fra små til store produsenter. Det ble dermed litt urettferdig å sette opp Arendal sine modeller mot vesentlig dyrere høyttalere.

    Men hvis man forandrer spørsmålsstillingen til «hva som er din favoritt» heller enn «hva som er best» kunne man sikkert ha utelatt dette med prissegment, og inkludert flere produsenter som kanskje heller ikke jeg har kjennskap til.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt meg bekjent er det ikke én av disse produsentene som viser fullverdige målinger av høyttalerne. Så det er fristende å si at ingen av dem er seriøse nok aktører til å bli nevnt i en slik avstemning.

    Det er min dønn ærlige mening, and I'm sticking to it.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Såvidt meg bekjent er det ikke én av disse produsentene som viser fullverdige målinger av høyttalerne. Så det er fristende å si at ingen av dem er seriøse nok aktører til å bli nevnt i en slik avstemning.

    Det er min dønn ærlige mening, and I'm sticking to it.
    Litt artig. Har noen veldig bilinteresserte som ved javne mellomrom sender meg data over biler som visstnok presterer bedre enn den jeg har. Sikkert riktig. Men selv putrer de rundt med Toyota og Hyundai hybrider.

    Litt mer artig. Det hevdes i disse korridorer at mest bang for bucks fåes ved å lage høyttalere selv. Sikkert riktig. Fortsatt tilgode å se en eneste spinorama eller anekoisk fra disse selvbyggerne. Er dine målt @coolio ? Ja jeg vet du har "kloner"
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt meg bekjent er det ikke én av disse produsentene som viser fullverdige målinger av høyttalerne. Så det er fristende å si at ingen av dem er seriøse nok aktører til å bli nevnt i en slik avstemning.

    Det er min dønn ærlige mening, and I'm sticking to it.
    Spiller kanskje ikke så stor rolle. Bare se på ASR hvor det vistnok skal være objektivister som bedømmer utifra målinger. De bejubler høyttalere som har direktivitet som dobles fra 2 KHz til 900 Hz og slakter en høyttaler som har rimelig konstant spredning over større frekvensområde men må noe mindre avvik. Folk forstår med andre ord uansett ikke målinger. :LOL:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    Nye moten er spinorama. Er det på stell kan du gjøre hva som helst med plasseringer og alt det der. Vi som tilpasse høyttaler og rom med utallige lyttetimer har ikke en sjans hvis spinn om meg rundt ikke er perfekt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt artig. Har noen veldig bilinteresserte som ved javne mellomrom sender meg data over biler som visstnok presterer bedre enn den jeg har. Sikkert riktig. Men selv putrer de rundt med Toyota og Hyundai hybrider.

    Litt mer artig. Det hevdes i disse korridorer at mest bang for bucks fåes ved å lage høyttalere selv. Sikkert riktig. Fortsatt tilgode å se en eneste spinorama eller anekoisk fra disse selvbyggerne. Er dine målt @coolio ? Ja jeg vet du har "kloner"
    Ser ikke relevansen i noen av eksemplene. Jeg finner det ikke akseptabelt at man ikke skal få vite hva man kjøper, men kun få utlevert en drømmelefse av en reklamebrosjyre med fortellinger om sandstrender og hvite skyer som forteller null og niks om produktet.
    Jeg vil ha relevant informasjon om et produkt til mangfoldige titalls tusen kroner fra store produsenter.

    Hvis Dynaudio med et av verdens største og mest avanserte anekoiske rom og målesystem ikke klarer å fortelle kundene om høyttaleren har 7 dB økning fra 2 til 10 khz eller om den har noenlunde flat respons, så er det noe galt et sted. Må jeg kjøpe høyttalere til 100k for å finne ut av det selv?

    DIY produkter kan ikke sammenlignes med masseproduserte kommersielle aktører og er derfor ikke relevant.
    Min beef handler ikke om mangel på kvalitet, men mangel på informasjon.

    Spiller kanskje ikke så stor rolle. Bare se på ASR hvor det vistnok skal være objektivister som bedømmer utifra målinger. De bejubler høyttalere som har direktivitet som dobles fra 2 KHz til 900 Hz og slakter en høyttaler som har rimelig konstant spredning over større frekvensområde men må noe mindre avvik. Folk forstår med andre ord uansett ikke målinger. :LOL:
    Så relativitet skal med andre ord ikke gjelde for høyttalere?

    Synes det blir drøyt å sammenligne en 10 liters stativhøyttaler med et hornbeist med direktivitet som eneste saliggjørende kriterie. Man kan fint forstå uten å se seg helt blind 😆
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser ikke relevansen i noen av eksemplene. Jeg finner det ikke akseptabelt at man ikke skal få vite hva man kjøper, men kun få utlevert en drømmelefse av en reklamebrosjyre med fortellinger om sandstrender og hvite skyer som forteller null og niks om produktet.
    Jeg vil ha relevant informasjon om et produkt til mangfoldige titalls tusen kroner fra store produsenter.

    Hvis Dynaudio med et av verdens største og mest avanserte anekoiske rom og målesystem ikke klarer å fortelle kundene om høyttaleren har 7 dB økning fra 2 til 10 khz eller om den har noenlunde flat respons, så er det noe galt et sted. Må jeg kjøpe høyttalere til 100k for å finne ut av det selv?

    DIY produkter kan ikke sammenlignes med masseproduserte kommersielle aktører og er derfor ikke relevant.
    Min beef handler ikke om mangel på kvalitet, men mangel på informasjon.

    Så relativitet skal med andre ord ikke gjelde for høyttalere?

    Synes det blir drøyt å sammenligne en 10 liters stativhøyttaler med et hornbeist med direktivitet som eneste saliggjørende kriterie. Man kan fint forstå uten å se seg helt blind 😆
    Og den var den INFORMASJONEN som gjorde at du tok det valget du gjorde ifht egne høyttalere ?? :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det blir drøyt å sammenligne en 10 liters stativhøyttaler med et hornbeist med direktivitet som eneste saliggjørende kriterie. Man kan fint forstå uten å se seg helt blind 😆
    Det har jo ingenting med saken å gjøre. Da har du misforstått hele poenget.
    Jeg registrerer at folk ikke vet hvordan de skal tolke målinger og relatere til hvordan det låter og hva som er viktig psykoakustisk. Toole sin tilhengere ser ut til å ødelegge mer enn de bidrar siden de overser alt annen av kunnskap og studier og drar konklusjoner som ikke en gang Toole gjorde.

    "Scoren" på ASR er forøvrig ikke satt opp i klasser så vidt jeg vet. Den skal vise kvaliteten på målingene uavhengig av pris, størrelse, osv.

    Beklager avsporingen.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    De ganger jag kar klart å finne ut delen er butikkpris på ferdig høyttaler ca 10 delepris til elementer og filter,,,og så skal det laget et kabinett ,og et pent finert MDF kabinett koster ca 5000kr å å få laget...I Norden.. Proffene har selvsagt andre priser og utførelser for ikke å snakke om i Kina....
    For høyttaler er det vel kunnskap og ytelse og ikke deler man betaler for...

    Hadde jeg hatt 100K til høyttaler hadde jeg ikke kjøpt noe norsk eller nordisk desverre , men tatt 100k og solgt forsterkeren for å få meg en Kii Audio Three til 140k.
    Men må nok drømmme en god stund til....
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De ganger jag kar klart å finne ut delen er butikkpris på ferdig høyttaler ca 10 delepris til elementer og filter,,,og så skal det lagtesbinett ,og et pent finert MDF kabinett koster ca 5000kr å å få laget...I Norden.. Proffene ha selvsagt andre priser for ike å snakke om i Kina....
    For høyttaler er det vel kunnskap og ytelse og ikke deler man betaler for...
    Det er ikke først og fremst deleprisene du betaler for en høyttaler. Med noen unntak riktig nok. Det man primært betaler for er timer som har gått til utvikling, byggekostnader (varierer riktig nok mye), markedsføring og de leddene som kommer senere i kjeden (importør, butikk). Man skjønner fort litt mer av hvorfor ting koster som de gjør, når man selv får se alle utgiftene. Ingen vil jobbe gratis og det er utrolig mange utgifter man i utgangspunktet ikke tenker over.
    Ikke dermed sagt at ikke mye fremstår som overpriset.

    Du kan forøvrig sjekke noe av deleprisen til CBTen jeg jobber med. Det brukes 48 stk Visaton BF32 drivere og 16 stk Wavecor WF118WA08 woofere i hver høyttaler. I tillegg kommer et shading system og montering ganske mange timer. Kabinettet er betydelig mer komplekst enn hva som er vanlig og trekker prisen opp en god del sammenlignet med en vanlig kasse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn