Høyttalere Hvilken skandinavisk høyttaler er den beste til rundt 100k?

Gjør ditt valg for det du mener er beste høyttaler


  • Totalt antall stemmer
    92
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Audio Insight er ikke på lista.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.489
    Sted
    Langesund
    Full elementpris på mine høyttalere nå ligger på 137.000,- Har ikke betalt så mye altså. Mye gode kjøp, så stopper i underkant av 100.000,-
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ser ikke relevansen i noen av eksemplene.
    Surpomp! 🖕
    Har du ikke høyttalere du er fornøyd med nå da?:) Jeg har heller ikke stemt, kun hørt en av de nevnte og synes den var rævva i tillegg til støgg. Svensker hakke sjel!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    I Skandinavia finnes 2 produsenter av seriøs bilstereo som velges av de store bilmerkene: Dynaudio og B&O. Og så er ikke B&O med på listen over skandinaviske høyttalere? o_O Jeg tenker som så at hvis du klarer å lage høyttalere til verdensledende bilprodusenter, så fortjener du en plass på listen over kjente produsenter av høyttalere. B&O er for øvrig kanskje den meste kjente produsenten av høyttalere i Europa?

    Ved å begrense listen til Skandinavia, har man også unngått navn som Genelec, Amphion, Gradient og en del andre fra de dype skoger med de mange sjøene (https://www.helsinkitimes.fi/busine...aking-over-living-rooms-across-the-globe.html).
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Når det gjelder B&O produserer vel ikke de høyttalere som er helt sammenlignbare med de andre kandidatene. Tanken min var mer passive modeller, og B&O har vel for det meste aktive på sitt program. (de har vel også vært ryktet nær konkurs)

    Listen kunne sikkert vært oppdatert med flere modeller som XTZ Divine og Scansonic MB 5/6, men det var nå disse jeg kom på i farten da jeg satte opp listen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.448
    Torget vurderinger
    2
    Gjør jeg? Eller forresten... du har rett. Glemte i farten at de rimeligste elementer og deler spiller fantastisk bare prislappen er høy nok. :cool:

    Morsom tråd i sommervarmen.

    -BB-
    Mine gamle Audio Physic Virgo II hadde en Vifa diskant till 300kr, og høyttaleren kostet 48 000 for 20 år siden, regn med 200k i samme segmment i dag.

    Jeg ble litt skuffet da jeg fant ut deleprisene det som dengang var en "high-end" høyttaler, ,men diskanten er og var nydelig. Så igjen ,det er kunnskap og utvikling som koster, ikke nødvendigvis deler
    Capture.JPG




    Eller er det yo gøy at Ø ser ut til å lykke for oss norske da. Ellers er det vel Dynaudio som er i førersetet kommersielt,og teknologisk
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.990
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fin avstemming. Jeg liker fokus på lokalt produserte ting.
    Men selges det nye Doxa høyttalere fremdeles?
    Jeg ble imponert av 8.2 da jeg hørte dem i Horten for et par år siden, men har ikke fått svar da jeg prøvde å ta kontakt.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her prøver en stakkar å sparke igang noe positivt og helt uskyldig midt i agurktiden....

    Jajaja, utakk er verdens lønn, sånt er det bare 🤣
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Hjemmesiden til Doxa er nå oppe, men etter hva jeg leser i vennetråden ser det ut som om det er lenge mellom bestillingene. Problemet med slike mindre bedrifter er jo når sykdom og andre ting blir en faktor.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.605
    Antall liker
    58.177
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt 6 av kandidatene:

    Audiovector R3 Arrete
    Respons GA
    Ø Icon
    Doxa 8.2
    Marten Django (gamle modellen)
    Dali Epicon 6



    Audiovector hørt på butikkmesse hvor andre ting var mer interessante.
    Respons ble kjørt med fullt Audio Research oppsett, og det kilte litt.
    Ø Icon hadde mye mellombass, noe som bidro til rockefot, men topp og bånn hang ikke sammen på den demoen jeg var på.
    Doxa hørt på messe hvor den ikke gjorde mye galt, men den var ikke bedre enn at inntrykket druknet i andre modeller og merker.
    Eieren av Django er veldig trivelig, og det hjelper betydelig. Mer allround, og ikke så "på" som en del andre Marten modeller.
    Epicon 6 er en meget velbygd og flott høyttaler, med fin og luftig topp uten at den blir slitsom slik tidligere Dali hadde en tendens til. Bassen var for tafatt for meg.

    Alle nevnte kandidater er hørt i forskjellige rom med ulik elektronikk med store tidsrom mellom. Selvsagt ulik musikk og innspillinger også, noe som etter min mening er alt for lite vektlagt.
    Demoene varierte voldsomt i kvalitet! Helt sikkert hørt med ulik dagsform og motivasjon hos u.t...
    Uansett om vi er enige i at dette ikke er videre seriøst eller "rettferdig", er det ingen av disse høyttalerne jeg kunne tenkt meg å kjøpe ut fra det jeg har hørt. Ingen av de nevnte høyttalerne er noe som har appellert spesielt mye til meg. Jeg har derfor ikke stemt.
    Ingen av dem er dårlige. Selvsagt ikke,- til denne prisen skal det begynne å smake.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og den var den INFORMASJONEN som gjorde at du tok det valget du gjorde ifht egne høyttalere ?? :)
    Jeg er en enkel sjel, jeg valgte M2 pga det som blir sagt av folk jeg stoler på. Kapasitet, målinger, subjektive tilbakemeldinger og formfaktor. At det ble ferdigbygde DIY og ikke eksakte kopier handlet om at jeg ikke fikk tak i waveguiden på M2 tidsnok før disse ferdigbyggene dukket opp.

    Det helt avgjørende var faktisk formfaktor da de passer inn med resten av møblementet, men førstevalget var disse CBT greiene som Bjørn diller med. Kjerringa satt foten ned da jeg måtte endret møblementet rundt tv-seksjonen for å få plass.

    Det har jo ingenting med saken å gjøre. Da har du misforstått hele poenget.
    Jeg registrerer at folk ikke vet hvordan de skal tolke målinger og relatere til hvordan det låter og hva som er viktig psykoakustisk. Toole sin tilhengere ser ut til å ødelegge mer enn de bidrar siden de overser alt annen av kunnskap og studier og drar konklusjoner som ikke en gang Toole gjorde.

    "Scoren" på ASR er forøvrig ikke satt opp i klasser så vidt jeg vet. Den skal vise kvaliteten på målingene uavhengig av pris, størrelse, osv.
    Da må du nesten forklare hva som er det overordnete poenget med å kritisere små 5 liters høyttalere for å miste direktiviteten høyere opp enn mye større høyttalere. For jeg tror ikke på at det er mange som har lest skriveriene til Toole og Olive som ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig.

    At det er mange som ikke har lest, men som tror de har det er en helt annen sak. 😆

    Surpomp! 🖕
    Har du ikke høyttalere du er fornøyd med nå da?:) Jeg har heller ikke stemt, kun hørt en av de nevnte og synes den var rævva i tillegg til støgg. Svensker hakke sjel!
    Jeg er ikke sinna, bare veldig veldig skuffa!

    Jeg har irritert meg over manglende info i mange år og irriterte på meg halve forumet og spesielt alle småprodusenter som lager høyttalere ved å etterlyse gode målinger av høyttalere i tidligere tråd.

    Jeg gir meg en god faen i såre tær og bastante meninger om hvorfor de mener målinger er teit osv. Jeg mener forbrukere fortjener å få vite hva de kjøper for noe, både når det gjelder elektronikk og høyttalere.
    Om folk ikke forstår meningen og betydningen av målinger betyr ingenting, informasjonen bør være tilgjengelig likevel.

    Benchmark og Vera Audio er to eksempler på hvordan det skal gjøres. Dokumentert ytelse sammenlignbart med alt annet hvis man vet hva man ser på.

    Mine egne høyttalere er og blir irrelevant for min mening om at man bør få vite om produktet er fornuftig designet eller produsert av fjottpeis danskemann med øresus og hørselsskader etter 2 verdenskrig.

    Inntil jeg ser slike målinger vil jeg mene at alle disse overprisede luksusmerkene nevnt her ikke fortjener å bli nevnt i en slik diskusjon. Det kan jeg si med et smil om munnen og med hånden på hjertet sverge på at dette har ikke med kritikk av produktenes ytelse å gjøre. Sikkert vellydende de fleste.

    Behandler man kundene som dumme fjøsnisser fortjener man ikke å bli nevnt på noen "best of" liste.

    🖕👌😄❤
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ingen av de nevnte høyttalerne er noe som har appellert spesielt mye til meg. Jeg har derfor ikke stemt.
    Ingen av dem er dårlige. Selvsagt ikke,- til denne prisen skal det begynne å smake.
    Har du hørt andre modeller i nevnte prissegment, ikke nødvendigvis skandinaviske, som du føler har hatt denne spesielle appellen?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da må du nesten forklare hva som er det overordnete poenget med å kritisere små 5 liters høyttalere for å miste direktiviteten høyere opp enn mye større høyttalere. For jeg tror ikke på at det er mange som har lest skriveriene til Toole og Olive som ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig.
    Poenget var ikke å kritisere høyttaleren, men påpeke svakheter som testen og scoren ikke tok høyde for. Det samme gjelder f.eks tester av Revel. Den oppnådde 8.5 poeng (av maks 10 formoder jeg) med subwoofer for såkalt preference rating. Altså en toppkarakter og noe av det beste. Det finner jeg underlig fra en høyttaler som mister direktiviteten høyt i frekvens og man da får store forskjeller i den reflekterende energien og hvor bl.a. frekvensresponsen blir ujevn som følge av det. Det virket ikke mange som forsto det på ASR, men tolket dette som en topp måling og høyttaler.

    Det er forøvrig fult mulig å oppnå god direktivitet uten veldig stor størrelse.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er en enkel sjel, jeg valgte M2 pga det som blir sagt av folk jeg stoler på. Kapasitet, målinger, subjektive tilbakemeldinger og formfaktor. At det ble ferdigbygde DIY og ikke eksakte kopier handlet om at jeg ikke fikk tak i waveguiden på M2 tidsnok før disse ferdigbyggene dukket opp.
    Jeg er også en enkel sjel. Stoler på at Dynaudio vet hva de gjør med sin velutviklede lab og et godt bransjerykte. I tillegg til å ha opplevd mitt kjøp før penger skiftet hånd har jeg vurdert uavhengige relaterte målinger og troverdige skussmål. Kan ikke se at ditt kjøp er mer faktabasert enn mitt?

    Det jeg derimot tror, er at du sterk overvurderer egen evne i å tolke data. Foreløpig er du en papegøye som bare siterer mennesker du finner troverdig. For å virkelig ha denne evnen må du nesten ha jobbet med det, levd for det, å lese en bok eller tre og ha eid et litte knippe ferdigproduserte høyttalere er ikke nok dessverre.

    Sikkert vært koselig for oss tallpulere å ha noen grafer å sikle over, men tror det er litt som @Bjørn ("Orso") sier. Det er å kaste perler for 🐷
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Poenget var ikke å kritisere høyttaleren, men påpeke svakheter som testen og scoren ikke tok høyde for. Det samme gjelder f.eks tester av Revel. Den oppnådde 8.5 poeng (av maks 10 formoder jeg) med subwoofer for såkalt preference rating. Altså en toppkarakter og noe av det beste. Det finner jeg underlig fra en høyttaler som mister direktiviteten høyt i frekvens og man da får store forskjeller i den reflekterende energien og hvor bl.a. frekvensresponsen blir ujevn som følge av det. Det virket ikke mange som forsto det på ASR, men tolket dette som en topp måling og høyttaler.

    Det er forøvrig fult mulig å oppnå god direktivitet uten veldig stor størrelse.
    «Det er forøvrig fult mulig å oppnå god direktivitet uten veldig stor størrelse».

    Kan du vise noen eksempler, gjerne skandinaviske/nordiske?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.743
    Sted
    Oslo
    Og finske Gradient? Er den for billig eller?
    Norske Seas elementer finnes jo i mang en high-end høytaler
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    «Det er forøvrig fult mulig å oppnå god direktivitet uten veldig stor størrelse».

    Kan du vise noen eksempler, gjerne skandinaviske/nordiske?
    Nå tviler jeg på dette er så interessant for trådstarter, så ser ikke noe grunn til å starte noe diskusjon angående dette her. Ren prinsipielt er det mulig som er poenget mitt, noe f.eks Kii har vist. Gradient er nok den nærmeste jeg kommer på i norden. B&O sine mindre høyttalere har jeg ikke sett målinger av, men ikke umulig de har noe. Spredningslinsen til B&O (eller egentlig utviklet av et amerikansk selskap) bevarer f.eks 180° spredning høyt i frekvens.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og finske Gradient? Er den for billig eller?
    Norske Seas elementer finnes jo i mang en high-end høytaler
    Skandinavia... Vi rykker tilbake til start.. :giggle:

     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Og finske Gradient? Er den for billig eller?
    Norske Seas elementer finnes jo i mang en high-end høytaler
    Greit, greit, jeg tar poenget. Neste gang utvider vi til nordiske modeller (finnes det noen på Island?)
     
    V

    VVV

    Gjest
    Jeg mener forbrukere fortjener å få vite hva de kjøper for noe, både når det gjelder elektronikk og høyttalere.
    Om folk ikke forstår meningen og betydningen av målinger betyr ingenting, informasjonen bør være tilgjengelig likevel.
    Enig!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.605
    Antall liker
    58.177
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har du hørt andre modeller i nevnte prissegment, ikke nødvendigvis skandinaviske, som du føler har hatt denne spesielle appellen?
    Ja mange. Også rimeligere. Men det handler ofte om matching og system.
    Det er dessuten vanskelig å finne en høyttaler som kan alt. Særlig når det er begrensninger i pris.
    Det finnes sterke og svake sider, så en må høre hva en synes passer sin smak.
    Det er helt klart at DIY gjort riktig har mye for seg. En kan få mye for pengene hvis en legger seg i sælen.

    I fare for å glemme essensielle godbiter nevner jeg noen merker som har modeller sub 100 som er interessante.
    Tannoy, Focal, Swissonor, Guru, Golden Ear, Blumenhofer, PMC, SF, Dynaudio, Wilson Benesch, Magnepan.
    Quader ligger vel rett over 100.
    Har sjøl Magnepan 3.7. De er innafor prismessig uten sub tilsvarende min.
    Aktive høyttalere kan også levere veldig bra. Kii3 koster vel rundt 130, men da har man jo spart inn forsterker og kabler.
    Noe av det beste hørt på messe i Warszawa var et system til ca 50 tusen nkr.; Alto Audio fulltoner og integrert rørforsterker, made in Slovenia.
    Ikke ta eksemplene som fasit, det finnes mer og kanskje bedre eksempler , men det var for å nevne noe konkret.
    Det er mange ulike konstruksjoner i eksemplene, og som sagt handler mye om system og matching.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det later til at Shy ikke var fornøyd med ostens innsats og truer med å trekke seg! Vil da osten ta over som kaptein for det tilsynelatende synkende skipet?
    Skuta synker ikke, dobbelt skråg. Godt med spekk på kroppen. Så synke gjør jeg ikke;=)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.489
    Sted
    Langesund
    Skuta synker ikke, dobbelt skråg. Godt med spekk på kroppen. Så synke gjør jeg ikke;=)
    Med maks luft i lungene er det så vidt jeg flyter med nesetippen over. Puster jeg ut synker jeg som en stein i ferskvann. Er vel for mye tungmetaller som veier opp for fettets oppdrift.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.743
    Sted
    Oslo
    Med maks luft i lungene er det så vidt jeg flyter med nesetippen over. Puster jeg ut synker jeg som en stein i ferskvann. Er vel for mye tungmetaller som veier opp for fettets oppdrift.
    Tungmetaller, Tung HiFi ( can you lift yours?) og Tung rock, tilfeldig..... neppe
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med maks luft i lungene er det så vidt jeg flyter med nesetippen over. Puster jeg ut synker jeg som en stein i ferskvann. Er vel for mye tungmetaller som veier opp for fettets oppdrift.
    Sølv i håret, gull i tenna og bly i ræva? Er kjent problem det der..
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva kvalifiserer en høyttaler til å være nordisk? Holder det med design, i så fall er jo XTZ Divine Alpha innenfor kriteriene her. Det mest nordiske med de er vel Seas-basselementene, men fint lite annet, hvor mye reflekteres det i resten av det som nevnes her? Blir noe i det hele tatt produsert i Norden?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Joda, XTZ Divine burde vært med, men den gikk altså i glemselen i forbifarten. Vi skylder på promillen ;)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Hva kvalifiserer en høyttaler til å være nordisk? Holder det med design, i så fall er jo XTZ Divine Alpha innenfor kriteriene her. Det mest nordiske med de er vel Seas-basselementene, men fint lite annet, hvor mye reflekteres det i resten av det som nevnes her? Blir noe i det hele tatt produsert i Norden?
    Om noe i det hele tatt blir produsert i Norden? Nå må jeg si at jeg ikke helt forstår hva du mener?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Håper dette blir en god kandidat. Det er forøvrig ikke en vanlig linjekilde med de utfordringene som en tradisjonell linjekilde har.

    Vis vedlegget 651815


    Og et hårete mål er blant de beste i 300k+ klassen også, men med pris under 100k. Så får vi sjå om det blir mageplask eller ikke.
    Men dette ser jo spennende ut. Er det noe du har på tegnebrettet og tenker å ta i produksjon? Uten passivt delefilter antar jeg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Om noe i det hele tatt blir produsert i Norden? Nå må jeg si at jeg ikke helt forstår hva du mener?
    Det nevnes Dynaudio, Dali, XTZ (kinaprodukt), osv .... Er både Dynaudio og Dali faktisk produsert i Norden eller i f.eks Kina etc? Blir Ø Audio produsert i Norge? Jeg finner det vanskelig å tro at det er så veldig mye av dette som blir laget helt og holdent i Norden gitt prisen på det .... Slik som XTZ Divine Alpha koster 80k og er laget i Kina, men designet i Sverige. Jeg gir blanke i hvor høyttalere er laga, hvilke merke som står på de osv (betyr egentlig fint lite). Gitt prisene på høyttalerne nevnt i denne tråden, hvor mange av høyttalerne er like 'nordiske' som XTZ?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.605
    Antall liker
    58.177
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at det var AAR101 med Alpair element du lyttet til. Morsom høyttaler!

    -BB-
    Jepp, korrekt. Og adskillig under 100. :)
    Men altså opphav i Slovenia.

     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det nevnes Dynaudio, Dali, XTZ (kinaprodukt), osv .... Er både Dynaudio og Dali faktisk produsert i Norden eller i f.eks Kina etc? Blir Ø Audio produsert i Norge? Jeg finner det vanskelig å tro at det er så veldig mye av dette som blir laget helt og holdent i Norden gitt prisen på det .... Slik som XTZ Divine Alpha koster 80k og er laget i Kina, men designet i Sverige. Jeg gir blanke i hvor høyttalere er laga, hvilke merke som står på de osv (betyr egentlig fint lite). Gitt prisene på høyttalerne nevnt i denne tråden, hvor mange av høyttalerne er like 'nordiske' som XTZ?
    Doxa, QLN og Respons er vel 100% skandinaviske produkter. Men i dag er jo nærmest alle produkter et resultat av en internasjonal økonomi. Hvis vi skulle gå bort fra dette ville jo så å si alle produkter bli vesentlig dyrere.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Med maks luft i lungene er det så vidt jeg flyter med nesetippen over. Puster jeg ut synker jeg som en stein i ferskvann. Er vel for mye tungmetaller som veier opp for fettets oppdrift.
    Men i helvete du er da snekker? Med så mye flis i kroppen må da du flyte?
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Gato Audio? Ikke akkurat 100k høyttalere men det påstås at de spiller langt over sin prisklasse. Har ikke hørt dem, pluss det er tilpasset etter dems spesifikasjoner. Elementene som sitter i dem av Sb acoustics som er designet av danesian audio men elementene er produsert i indonesia.

    Om de holder samme nivå som de nevnte ovenfor vet jeg ikke, men elementene er det dansker som har designet plus at gato Audio er dansk.

    Muligens jeg er på bærtur her, men lukter skandinavia av dette. Eller?

    Made in Denmark By people WHO care påstår dem
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jo, Gato FM-50 ser bra ut de til 55k.

    Det relativt store antall produsenter i Skandinavia har kanskje sammenheng med at vi har en del element-produsenter som gjør samarbeid enklere? Mange av disse produsentene reklamerer jo med at elementene er spesialutviklet i samarbeid med f.eks scan-speak eller andre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men dette ser jo spennende ut. Er det noe du har på tegnebrettet og tenker å ta i produksjon? Uten passivt delefilter antar jeg.
    Den er ferdig designet og kommer i produksjon ja. Forhåpentligvis til senhøsten. Bygget en enklere modell i fjor som du kan se under.
    CBT pair 2 (Medium).jpg

    Den fungerte svært bra, men vi bestemte oss for å trekke strikken lenger og forbedre den på flere områder. Dagens nye form/design er lik høyttaleren under (dog mye smalere), som forøvrig kan komme for salg.
    IMG_20200723_065928 (Medium).jpg
    IMG_20200723_065905 (Medium).jpg

    Ja, CBTen kommer trolig kun med aktiv deling. Men ekstern elektronikk/delefilter og valgfrihet til å velge effektrinn selv. Selve delefilteret fungerer også som preamp og multikanals DAC. Det gjør det f.eks fleksibelt å integrere subwoofer(e) eller endre på frekvensresponsen og det tonale. Vil sikkert bli levert med flere ulike EQ profiler som man kan veksle mellom og f.eks tilpasse høyttaleren til hvilke avstand man har til vegg (gir ulik bassforsterkerning).

    Med aktiv deling så har man en fleksibilitet som man ikke får med passive høyttalere i tillegg til andre klare fordeler. High-end, og som er målet med denne høyttaleren, er aktiv deling slik jeg ser det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn