Hvilken service Per Abrahamsen Leverer !

idiot57

Medlem
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
1
Kjøpte meg ny forforsterker av typen v.3 på fredag 8 juli, så ble det noe feil med den dagen etterpå. sankket med Thomas abrahamsen på søndag, ble avtalt at forsterkeren skulle hentes på elkjøp i moss på tirsdagen 13 juli, den ble hentet kl 10:00, forsterkeren ble levert igjen kl 14:00 samme dag!

Dette er den beste kundeservicen jeg noen sinne har opplevd!

Dette er en service alle skullt gitt!

Takk til Abrahamsen og Co

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.581
Torget vurderinger
24
Per & co. er hederskarer. Alltid vært.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har selv også bare gode erfaringer med Abrahamsens respons på en V3.0 med for høy gain. Kjapt utbedret.

idiot57

Medlem
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
1
kan bare si flotte karer! Når mann får denne servicen så blir det bare letter og kjøpe produkter ifra de :)

Det er en trygghet og vite at hvis det skjer noe, så går ting fort. Du slipper og sitte der og vente i flertall av uker på at forsterkeren skal bli ferdig :)

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
Takker Abrahamsen for at jeg fortsatt kan spille på min 31 år gamle El-Co.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Imponerende og litt betryggende for en ny Abe-venn som meg, selv om jeg ikke regner med samme iver hvis min A-DAC må inn til service. Det er kanskje litt betenkelig at så mange komponenter trenger en tur innom fabrikken igjen like etter innkjøp, men det er ikke så ille når den servicen blir gjennomført så kjapt og enkelt. Da sitter man jo med en komponent som har vært inne for individuell sjekk, og kan regne med et problemfritt eierskap i årevis etterpå. Nå er ikke det nye merket gammelt nok til å innhente noen langtidserfaringer, men det er vel ikke noe som tyder på at de blir dårlige.

Aldri i livet om de øvrige produktene låter like bra pr. krone som lokkeproduktet A-DAC, men er de i nærheten av 50 prosent på kronelyd-indeksen burde mulighetene for å slå an internasjonalt være et realistisk mål. Distribueres Abrahamsen i utlandet, eller er det et rent nasjonalt fenomen?

Det er sjelden jeg ønsker noen mer lykke til i bransjen enn det jeg ønsker gamle Abe. Den som jeg ønsker like mye lykke til må være den sympatiske herr Mikkelsen. Han har liksom alltid vært der, helt siden jeg fikk øynene opp for at en forsterker kunne deles i to, og jeg kjøpte flett nytt Nad 1020/2140. En sekstenåring hadde ikke finanser til Elcomp Ampliwire II og matchende preamp på den tiden. Håper han lykkes med Abrahamsen-merket, men jeg har hørt at de var på trappen til skifteretten tidligere i år. Jeg bryr meg ikke om rykter, og han har klart å komme seg ned av trappen nesten skadefri tidligere.

Det eneste negative jeg kan si om Abrahamsen for min del er at jeg er redd for at A-DAC blir min eneste Abe. Det skyldes at oppgraderingen til V6 ikke er betydelig sålenge USB skal være primærinngangen. Å bla opp flere tusen kroner for å få noe som er litt bedre enn A-DAC er et unødvendig mellomtrinn for meg. Neste gang skal jeg ha fullt utbytte av asynkron USB og mulighetene for å få det beste ut av den overføringen. I alle fall en i venneklubben som har brei erfaring med Abrahamsen mente i en diskusjon på privaten at forskjellen mellom A-DAC og USB på V6 bar tydelige preg av å være nesten identiske teknisk. Min teori er at strømforsyningen (veggvorten) kan utgjøre den detaljen som gir V6 en relativt knepen seier. Jeg vurderer å sjekke ut Mascots utvalg.

Derfor er det mer sannsynlig at jeg kjøper enda en A-DAC enn noe annet fra Abrahamsen. Den jeg har nå kommer jeg alltid til å beholde, for livsløpet er nesten planlagt fram til pensjonsalderen for den. Det er et stykke fram i tid. Men kommer Abrahamsen med en ny DAC innen rimelig tid som er betydelig oppgradert i USB-delen så kan det stille seg annerledes. Kommer de med asynkron USB eller noe like velfungerende som ikke bare oppsampler til 24 bit så vil det være uhyre interessant for meg, men prisen bør ikke stige mer enn vanlig inflasjon. Gjør de det, så kan det hende at de får en mer lojal venn i meg. Jeg kan nemlig vanskelig se at sounden/signaturen til Abe ikke skal passe i mine fremtidsplaner. :)

Se der. Nå fikk jeg kommet ut av skapet som Abrahamsen-venn utenfor vennetråden også. Og det er jo alltid hyggelig, for det ser ut som om svorne venner av bestemte merker blir glade når andre oppdager noe de selv har oppdaget for lenge siden. Og jeg liker jo å spre glede rundt meg, så vel bekomme. ;D

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Her er det kanskje viktig å holde tunga rett i munnen, og ikke lage for mye baluba av de nasjonalromantiske følelsene og la disse overskygge kvalitet på produktene.

Mange innen bransjen mener jo dessuten at at Abe hadde sin storhetstid tidlig på 90-tallet....

At et nytt apparat må på service er jo i seg selv lite betryggende.
Ville neppe skjedd m japanske saker, som f.eks min kenwood surround amp fra -94 eller Denon PMA S-10 fra -97. et par av mange apperater som har fungert knirkefritt fram til dags dato....

Jeg har selv testet V6.0 Dacen mot både nyere og gamle Dac, og integrerte spillere m digital inn (denon s-10)

etter de store lovprisninger i norsk presse ble dette en nedtur av dimensjoner....

Eneste måten å få noe som minnet om musikk ut av Dacen var å kople optisk inn og balansert ut.

Nå testa jeg bare kjapt USB, da dette ikke var veldig aktuelt, men rimelig USB til Spdif-konverter (MF V sak) får man jo til ca en tusenlapp, og i følge Stereophile skal den låte veldig bra....

V6.0 fungerte nærmest som en rullgardin foran anlegget, så den fikk en rask retur.
(Stor kontrast til f.eks EC-Qube m sin klare og oppløste lyd)

På brukten fins masser av gode 90 talls Dacer, så lenge man ikke trenger høyere oppløsning enn 44 (CD) og 48 (kabel tv).

Angående norske Dacer så går jo EC PD-1 sin seiersgang i hifipressen verden over til tross for at prisen er ca 25% høyere enn introprisen her på 10k.

Men så er det jo et par kroner forskjell på 4 og 10 k ;)

Mvh " Den musikalske hukommelsen varer 20 sekunder. Resten er minner "
(sitat fra Stereophile)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er mulig at V6 ikke lever opp til prisklassen sin. Det har jeg ikke grunnlag til å diskutere. Som ren USB-konverter lever den garantert ikke opp til prisen, og det er årsaken som gjør den uaktuell for meg. For jeg har vel for tiden bestemt meg for at en god USB-inngang er det jeg ønsker å bruke. Det er enkelt å forholde seg til når det fungerer så problemfritt som min Abe.

Jeg vet ikke helt om du har lest det jeg skriver om norske produkter generelt, for jeg regner med at de fleste finner meg i overmåte kritisk til nasjonalfølelse i hifi. Jeg er av den oppfatning at den tause majoriteten av norske kjøpere av norsk hifi velger merke av feil årsak - troen på at "godt norsk" er mye bedre enn det er i virkeligheten.

Det er også under enhver kritikk at Abrahamsens produkter lider sterkere under barnesykdommer enn de fleste andre merker, og at familien Abrahamsen har en lang vei å gå før de kan være fornøyde med produktene de leverer i så måte. Slike feil kan være tuen som velter lasset, noe jeg håper de tar høyst alvorlig. Det holder ikke at fjernkontroller og display er dårligere enn på OEM-produkter fra Kina. Det holder heller ikke at kort må skiftes på produkter som har vært i handel så lenge. Alle andre ville tilbakekalt produktene fra butikkene for å foreta oppgraderingen før de på ny sendes ut igjen.

Men i og med at Per Abrahamsen har betydd så mye ønsker jeg ham alt godt, og synes han fortjener kudos for sin kjappe og seriøse service. Det veier litt opp for min mer generelle kritikk. Og et firma som lager et så utrolig produkt til prisen som A-DAC er fortjener applaus. Med forbehold om at jeg ikke har hørt tilsvarende produkter fra eBay så synes jeg at dette er den rimeligste veien til en virkelig god kilde for oss som ikke har dype nok lommer til å kjøpe noe som er klart bedre sålenge matchen er bra. Jeg vil faktisk rette en takk til Abe for å ha gjort så god lyd mulig i min stue allerede i juli 2011. Trodde det ville ta lenger tid før jeg var så "nær" nirvana som jeg er nå.

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Antall liker
170
Skjønner ikke hvorfor ett nytt produkt skal inn til "justering" rett etter at det har forlatt hylla i butikken? Hadde ikke det vært tatt action med en gang fra Abr. så har han i mine øyne skutt seg selv i begge beina...
Var innom E.C på slutten av 90 tallet og jeg kunne vel sagt mye om det-men det var nok til å kurere meg for all framtid- jeg skulle IKKE ha no derfra..

For de som liker det og syntes det er verdt prisen-knock your self out. Jeg kjøper no annet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Newton skrev:
Skjønner ikke hvorfor ett nytt produkt skal inn til "justering" rett etter at det har forlatt hylla i butikken? Hadde ikke det vært tatt action med en gang fra Abr. så har han i mine øyne skutt seg selv i begge beina...
Var innom E.C på slutten av 90 tallet og jeg kunne vel sagt mye om det-men det var nok til å kurere meg for all framtid- jeg skulle IKKE ha no derfra..

For de som liker det og syntes det er verdt prisen-knock your self out. Jeg kjøper no annet.
Har du hørt A-DAC? Det hadde ikke jeg heller hørt for to uker siden. Først lot jeg min bror kjøpe, for det jeg husker som Elcomp-lyd ville ikke fungert i mitt oppsett. Men for han var det en enkel måte å få startet med HDD, og Elcomp ville heller ikke kledd hans KT88 + Sequerra-oppsett. Siden han kjøpte i Bergen så fikk jeg lyttet litt hjemme hos meg selv før han tok den med hjem til Karmøy, og til min store overraskelse kunne jeg ikke høre noen slektskap med Elcomp i det hele tatt. Den er rett og slett dem mest nøytrale produktet som har kommet fra Abrahamsens hender siden dag 1 imo. Min sunne skepsis ble raskt snudd 180 grader da jeg fikk hørt en cd hjemme hos meg selv, og samme dag som jeg ankom Bergen igjen løp jeg kjapt opp til butikken for å hente den jeg hadde lagt til side for sikkerhets skyld.

A-DAC er sikker altfor simpelt for deg (i beste mening), for den koster ingenting og er langt fra high end. Men du skylder deg selv å låne den et øre før du dømmer den nord og ned basert på tidligere erfaring med Elcomp. Eneste sammenheng er Abe selv, og et kabinett som ser ut som Elcomp anno Ampliwire II. Lydmessig kan jeg ikke høre noen sammenheng. Hadde det låt likt slik jeg kjenner Elcomp så hadde jeg aldri kjøpt den. Du burde høre den, for du har sikkert et utall venner som trenger en billig måte å få kvalitetslyd ut av datamaskinen.

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Antall liker
170
Jeg er på ingen måte noen hifi snobb, jeg sitter selv med en TEAC VRDS10 SE. Det jeg reagerte på når jeg var innom EC var bare intrykket av bakgårdsfirma med en haug med skrot liggende over alt. Ett kabinett her, en forsterker der og hvordan kvalitetskontrollen var da kan jeg ikke helt uttale meg om. Dog vet jeg det var problemer med AW250 på den tiden hvor de forsøkte å brokoble disse for å komme inn på proff/PA markedet.
Sitat Abrahamsen selv "de brenner som bare fan".

Har ikke driftskulturen endret seg så ja, da skjønner jeg at de må ta tilbake en forsterker hvis ikke kvalitetskontrollen er på plass.

Kjenner ikke den DACen du nevner, sist det var en separat DAC i huset så lagde jeg den selv. Brukte noen kroner i komponenter og jeg kan ikke fatte at folk bruker 10-20k på no slikt.

Uansett, happy listening!
Skal forsøke å tune litt på mitt eget oppsett nå:)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg mener ikke at du snobber, og ordet simpel ble brukt i ordets beste betydning. Jeg mente altså en enkel og billig modell som du sikkert har vokst fra med ditt utstyr. Det er altså ikke noe som er aktuelt for deg etter mine antagelser. Men jeg mener likevel at du bør låne den et øre, for da kommer du sikkert til å anbefale den til de som har behov for en god og uproblematisk måte å starte med HDD på. Mer enn god nok for nesten alle som jeg kjenner i alle fall, sett bort fra de som driver med hifi som hobby. De er forlengst kommet mye lenger lydmessig enn det Abrahamsen kan levere. Jeg kjenner ingen som driver med hifi på mitt sølle nivå. De andre er stort sett ekte high end-folk, med unntak av mine to brødre. De er midfi som meg.

Jeg ville heller ikke kjøpt en forsterker eller cdp fra Abrahamsen, men den avgjørelsen er tatt før firmaets kvalitetskontroll er tatt med i betraktning. Det er flasketuter det spilles på i Casa baluba, og slik kommer til å fortsette sålenge jeg grisler med midfi. Seriøs high end kan forandre på den oppfatningen, men det er i og for seg lite sannsynlig. Med unntak av klasse A-saker fra f.eks. Malmin, Luxman, Accuphase eller Sugden. For å nevne noen av de som stiller sterkest uten rør.

Det er mulig jeg ville bekymret meg med forsterkere og andre dyrere apparater fra Abe, og det baserer jeg på all den kritikken de har fått for småtullet jeg nevner lenger oppe. Men såpass hengivne som vennene er så er det mulig at det ikke hadde betydd så mye for meg heller sålenge det blir ordnet opp i, men jeg liker ikke tanken. V6 er ikke aktuell av andre grunner. Som jeg nevner lenger oppe er det kun A-DAC som er aktuell for meg nå, hvis de ikke kommer med en ny DAC som representerer en reell oppgradering fra A-DAC.

Men A-DAC inneholder jo det samme kortet som eiere av V6 må skifte til når det klurer seg til. Derfor føler jeg meg rimelig trygg på at A-DAC er et "perfekt" og ferdig produkt. Jeg kan ikke skjønne hva som kan gå galt med noe så simpelt (= enkelt og billig)? Det er rett og slett en no-brainer for vanlige folk med vanlig lommebok, og bør bli en storselger. Jeg har vanskeligheter for å tro at de tjener noe penger på å selge den så billig, så den er nok ment som et lokkeprodukt for å få kunder til de dyrere produktene på sikt. De satser på at folk blir bitt av basillen når de får høre en god kilde for første gang, og forholder seg lojale i mangel på kunnskaper om alternativene. En ren markedsføringsgreie, altså. De "gir bort" en billig DAC for å skape lojale kunder av folk som fra før ikke driver med hobbyen, men som gjerne er troenes til å snobbe med "norsk kvalitet". Det er nok kalkulert avskriving, og godt er det for meg. Billig for Ola Nordmann hans nabo betyr jo også billig for meg. Det er rett og slett en perle for de som vil ha en stabil og vellydende kilde, uten å være freak.

Jeg skrev forresten noe riv ruskende galt lenger oppe. Min bror kjøpte A-DAC uhørt fordi i kombinasjon med hans KT88 og Sequerra vil matche Elcomp greit, så det var ingen fare for direkte missmatch. Det jeg skrev lenger oppe var det motsatte, for det snek med seg et "ikke" som ikke skulle være der. At den ikke er Elcomp-varm men heller mer i retning nøytral er jo bare greit for han også. I mitt tilfelle derimot ville en DAC med typisk Elcomp-lyd vært døden. Derfor måtte jeg høre hans i mitt system før jeg våget å dra kortet selv.

Alle kjenner vel i alle fall et dusin andre mennesker som ikke er interessert i å bruke tusenlapper på en kilde alene, men er likevel glad i musikk. Det er disse som har mest behov for A-DAC, for de ville normalt aldri kjøpt en skikkelig kilde. Men de har jo pc, og denne lille boksen til 900 kroner vil gi dem en kilde som holder mye høyere standard enn noen spiller de ville vært troenes til å kjøpe, selv med en lottogevinst. Du skal betale noen tusenlapper for å finne en spiller som overgår den. Den rett og slett demokratiserer skikkelig hifi, for det går en magisk grense ved tusen kroner for mange. Det at den er såpass nøytral gjør at det skal godt gjøres å trå feil med matchingen også, så det er liten fare forbundet med å anbefale den til både kreti og pleti. Gjør dine venner en tjeneste og hør på den. Det er mulig at flere av dem kommer til å nyte godt av at du får høre at det ikke låter som Elcomp, for jeg tror nok du vil anbefale den til hvem som helst som ikke vil bruke tusenlapper på kilden alene.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Rart hvordan noen FÅ (3 stk.) brukere som sier de er fornøyd med supportresponsen til Abrahamsen blir snudd til "Det er også under enhver kritikk at Abrahamsens produkter lider sterkere under barnesykdommer enn de fleste andre merker" og påstander om at Abrahamsen driver i dag slik EC var for ørten år siden.

Rart er vel ikke ordet. Trist er vel det jeg egentlig mener...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Rart hvordan noen FÅ (3 stk.) brukere som sier de er fornøyd med supportresponsen til Abrahamsen blir snudd til "Det er også under enhver kritikk at Abrahamsens produkter lider sterkere under barnesykdommer enn de fleste andre merker" og påstander om at Abrahamsen driver i dag slik EC var for ørten år siden.

Rart er vel ikke ordet. Trist er vel det jeg egentlig mener...
Tja, det er vel bare en som er litt i overkant negativ her. Han har dårlige erfaringer med Elcomp, og lurer på om ikke det samme gjelder Abrahamsen. Og det jo rett at det har vært litt mer barnesykdommer enn det jeg er vant med i alle fall. At det i gamle dager var varierende kvalitetskontroll er vel opplest og vedtatt, men det er vel mulig at Abrahamsen har lært siden da. Jeg tviler på at det ser ut slik som det så ut for 20 år siden i produksjonslokalene i dag, både hos Abrahamsen og i Ryfylke.

Det som jeg synes er mest interessant er skiftet i filosofi. Borte er den litt fyldige og romantiske lyden vi kjenner fra tidligere tider. Tilbake står en mer nøytral filosofi, som jeg forstår oppstod med det nye USB-kortet som det ble byttet til i V6. Det er visstnok samme kortet som står i A-DAC ifølge en som har peiling (ergo ikke meg) på merket. Det er jo de som har klaget på lyden fra det nye kortet, for den avviker litt fra det noen av de dedikerte tilhengerne setter så stor pris på. For meg er det den positive overraskelsen, for andre kanskje negativ. For vår kritiker her antar jeg det blir positivt, siden han neppe vil foretrekke den gamle foran den nye lyden. Svakheter florerer det av i prisklassen, men her er det ingen som er så plagsomme at det ikke oppleves som relativt høy klasse. Minus i margen for at det kun er oppsampling til 24 bit. Hegel tilbyr ekte saker til 2000, men det er hele elleve hundre mer. Og hvordan det låter vet jeg ingenting om.

Jeg må jo si at jeg synes det er litt morsomt at jeg nå eier et norskprodusert hifi-produkt fra Per Abrahamsen. Designet sender meg tilbake i tid, og minnene fra tenårene strømmer på. Har blitt endel Rickie Lee Jones i det siste, musikk som betydde mye for meg i 1981 og utover. Jeg lot de følelsene få spille inn fordi det dreide seg om småpenger. For fremtiden er det alltid morsomt å ha noe norsk å dra frem for utenlandske gjester etc. Kanskje den blir med til Afrika en gang? Der nede ville gutta ha digget den lille, norske boksen. Og da er det jo litt gøy å være norsk. Hadde prisen vært dobbel så ville ikke den faktoren vært så artig, faktisk. Jeg tillater ikke slike faktorer å spille noen rolle når det dreier seg om litt mer penger.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Til ditt spørsmål Baluba; så har jeg ikke lest dine innlegg om norsk hifi.

A dac virker spennende, og til prisen så er det jo verdt et forsøk. (Har man en grei dac fra før så får man derimot en god Musical Fidelity Usb converter til ca 1k , som sagt)

I rettferdighetens navn skal jeg opplyse at jeg , som lang fremskreden retrofil, har en liten samling med 20 år gamle Abe produkter. De fleste fungerer veldig bra, og jeg liker mye bedre lydsignaturen i de gamle aw 250 DMB og aw 75 DMB, EC-1 preamp etc, enn de senere Revised 250 og nyere El Comp sakene.

Det var vel slik med de gamle sakene og, at de som røyk gjorde det ganske fort...

Ellers synes jeg ikke man skal la seg skremme av rot i et verksted. Ta en sjekk på kjøkkenet til favorittrestauranten din, og det er godt mulig du vil lage maten sjøl en periode ;)

I bunn og grunn er det beundringsverdig at noen i det heletatt kan lage norsk elektronikk i Norge i dag, med all kina produkjon i tankene......

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Det er ikke noe som er spesiellt for Abrahamsen at produkter kan inneha barnesykdommer,selv ikke i høye prisklasser.Det er tvert i mot nesten vanligere i de produktene som beskriver seg selv som bortimot "håndlagede".Når det er nevnt,så stiller de aller fleste seriøse aktører opp med ganske så god service,og det at en produsent i de litt lavere prisklasser også gjør det bør være mer et kvalitetstegn, enn en pekepinn på at produktene generellt er av dårlig kvalitet.Er et produkt individiuellt laget,så er rommet for småfeil også større.Irriterende;javel,men helt som det pleier å være.Mennesker er og blir mennesker. (PS,nå vet ikke jeg om P.A. setter dette sammen i Norge eller ikke,men kvantumet han produserer,som ikke er veldig stort, tilsier vel at dette er satt sammen av folk,og ikke av maskiner)
Mvh Rune :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.752
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Huldra57 skrev:
...........
Ellers synes jeg ikke man skal la seg skremme av rot i et verksted. Ta en sjekk på kjøkkenet til favorittrestauranten din, og det er godt mulig du vil lage maten sjøl en periode ;)

I bunn og grunn er det beundringsverdig at noen i det heletatt kan lage norsk elektronikk i Norge i dag, med all kina produkjon i tankene......
Lages Abrahamsen elektronikk i Norge?

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Antall liker
170
Jeg skjønner at mitt innlegg kan være litt "motsatt" av hva tråden egentlig ville si men for å nøyansere dette litt:
-Jeg syntes at det er fantastisk at vi har elektronikk industri i Norge. Alt koster så sykt mye her hjemme da man skal flås i alle bukter og kanter hvis man skal få noe gjort.
Dette gjør at noen kostnader blir større sammenlignet med andre land-noe som medfører at man må ha stor fortjeneste for å få ting til å gå rundt. Man får derfor fantasi priser på enkelte produkt og det er overraskende at en DAC koster 900kr..,

- Man bør i mine øyne forvente at ett produkt produsert her på berget SKAL ha i det minste samme kvalitet som det som importeres uttaskjærs fra. Hvis ikke har man som kunde kjøpt seg ett problem-med mindre man er entusiast og tar den biten som "eksotisk" tillegg som man aksepterer.

Av alle mine komponenter så har jeg hatt ett som måtte fixes, det var ett spesiellt potmeter-utover det zipp,zero,nada.

Ett eksempel er f.eks dette med bunader-å NEI- jeg har det ikke og vil ikke ha. Når man betaler 40000 for en bunad så forventer man at det er en budeie på vestlandet som har trokla den sømmen for hånd. Man forventer at produktet er i topp kvalitet og at man ikke må tilbake dagen etter fordi knappa falt av eller at vesten spjære seg i ryggen. Man betaler for noe man tror er kvalitet.

Det er storartet at noen er villig til å forsøke å leve av dette her hjemme og det er kanskje feil av meg å trekke fram min tur til EC for såppas mange år siden. Ting kan og bør ha endret seg slik at produktene konkurerer på kvalitet og ikke bare på lyd. EC er nå etter det jeg skjønner re-etablert under nye eiere noe som sikkert ikke er helt lett for Abrahamsen som startet det hele.

Skal dog Abr. lykkes på egenhånd så tror jeg innkjøringsperioden på produktene bør bli så kort som mulig....... Og de som må tilbake for innjustering bør bli behandlet som trådstarter har beskrevet.

Personlig har jeg ikke endret mitt syn, jeg kjøper nok det produktet som gir meg best lyd for pengene OG har en kvalitet som gjør at jeg slipper å være med på produsentens bugfixes. Har kjøpt for mange Nokia telefoner til det :)

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
609
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Abrahamsen blir vel produsert i Sverige, har lest det en plass. :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Stereofix skrev:
Det vet jeg ikke, for Abrahamsen har ikke engasjert meg så mye før jeg fikk meg en boks selv. Kanskje de settes sammen i Norge? Ikke vet jeg.

Men når det kommer til barnesykdommer så har jeg alltid hatt det inntrykket at det er et større problem med esoterisk hifi enn masseprodusert hifi fra Japan. Kanskje det er et feil inntrykk, men jeg kan ikke huske å ha hørt om slike problemer med standard-hifi. Men jeg kjenner mange som har slitt litt med dyrere utstyr, som kanskje er mer sårbart av forskjellige årsaker?

Selv har jeg ikke hatt problemer med noe som helst apparat, sett bort fra en ubrukelig cd-spiller fra Harman Kardon. Den lider så under kvalitetsproblemer at jeg er blitt erklært Harman-uvenn med årene. Og andre venner med Harman Kardon har hatt masse tull med både dvd-spillere og receivere. I det hele tatt et merke som har skuffet meg stort, og som vel er et eksempel på at Abrahamsen kan være bedre enn større aktører også. De er i alle fall mye mindre problematiske enn det jeg har opplevd med Harman Kardon, som for meg er blitt hifi-merket fra helvete. Kanskje det er en årsak til at vi ikke har en aktiv vennetråd for det merket, selv om det regnes som "høyverdig".

La oss feire det vi har i litt nasjonal glede i alle fall. Vi har Elcomp, Abe og Hegel som leverer (nesten) komplette systemer. I tillegg har vi DP, Adyton, Doxa, MI, Forsmann og Pathos (sikkert noen jeg har glemt) som leverer mindre komplette kataloger. Ikke alt er produsert her til lands, men regnes som norske merker. Jeg synes det er flott at vi har såpass mange i bunn og grunn. Det ville vært nesten litt utopi å tro at vi skulle ha tre merker som leverer så og si komplette systemer i mellomklassen for femten, tyve år siden. Da trodde vi at det toget gikk med Tandberg, men dengang ei. Norsk hifi har reist seg.

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Newton skrev:

Fordi, Abrahamsen sine produkter lett kan tunes m.t.p spesielt GAIN
Noe som ikke er "bare bare" med andre utenlandske produkter. Gain er sterkt undervurdert som problemkilde.
(Mange som får tilpasningsproblemer med bytte av utstyr, så blir dem urettferdig missfornøyd og kvitter seg med produktet)
Hadde alle sittet med "lik" tilpasset gain på alle sine produkter, så hadde det ikke vært så store problemer med matching.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
DP har vi dog ikke lenger :(

EC kjøpte det opp for så å legge det ned etter hva jeg har forstått.

Usportslig opptreden for å si det pent....

Selv heier jeg mye på sverige ;)

Primare er et undervurdert merke her hjemme. Nøytral lydsignatur, musikalsk og strømsterke effekttrinn i kompakte kabinett med en byggekvalitet hinsides denne verden...... Var vel oprinnelig dansk før eierskapet dro over kjølen.
PRE 30 er f eks konstruert av Mike Bladelius.

Angående barnesykdommer så er det jo mye skrot fra kina og; har en Huawei telefon, oppskrytt av bransjen. stadig på vei ut av vinduet her....
Venter på sin andre service for samme feil. så gir Elkjøp deg en steinalder modell
Nokia eller sony på lån. Hvordan skal man få fulgt med på sentralen da 8)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Stereofix skrev:
Først ble de det, og senere har de vært produsert hos en norsk underleverandør, og nå sier jungeltelegrafen at de vurderer å flytte mer av produksjonen til en produsent i østen som Abe har brukt tidligere på Electrocompaniet-produkter. Av kvalitetshensyn, ikke pga.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Huldra57 skrev:
Primare er et undervurdert merke her hjemme. Nøytral lydsignatur, musikalsk og strømsterke effekttrinn i kompakte kabinett med en byggekvalitet hinsides denne verden...... Var vel oprinnelig dansk før eierskapet dro over kjølen.
Alt er vel ikke like grønt der eller tenker jeg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.752
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dazed skrev:
Stereofix skrev:
Først ble de det, og senere har de vært produsert hos en norsk underleverandør, og nå sier jungeltelegrafen at de vurderer å flytte mer av produksjonskostnaden til en produsent i østen som Abe har brukt tidligere på Electrocompaniet-produkter. Av kvalitetshensyn, ikke pga.
Sikkert lurt. Og det er jo kjekt med lave priser.
EC monterer forresten kretskort selv, det har jeg sett selv på fabrikken på Tau. Det selger også godt i Kina.
Strange world.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ottone skrev:
Sikkert lurt. Og det er jo kjekt med lave priser.
EC monterer forresten kretskort selv, det har jeg sett selv på fabrikken på Tau. Det selger også godt i Kina.
Strange world.
Hups. Jeg mente "produksjonen". ikke "produksjonskostnaden". Aner ikke hvor den kom fra. ;)

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
el_mariachi skrev:
Huldra57 skrev:

Hvilke innstegsmodell er det du har letta lokket på der ? 8)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Huldra57 skrev:
el_mariachi skrev:
Huldra57 skrev:

Hvilke innstegsmodell er det du har letta lokket på der ? 8)
I21 tror jeg, A32 så derimot flott ut.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
A30.2 or 30.5 og ser gedigne ut.

Har jo den pussige betegnelsen A32 på kolossen, den største, mens etterfølgeren til 30.2 heter 33.2.
Helt svensk spør du meg!

Men AW 75 DMB fra ca -91 ser ikke ille ut den heller. (har en åpna på benken her, men intet kamera for hånden)

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Nå har jeg erfaring med
Abrahamsen:
v6.0
v3.0
V2.0 upgr
V1.0 upgr
2x V4.0
Classic series SA-1
4x A-dac
Fs201

Har ikke hatt en enste feil på noen av disse produktene.
I tillegg til dette har jeg hatt en rekke av de eldre EC produkter og hatt stor glede av disse også.

Når dette er sagt kan jeg si litt om min oppfattning av det som er nevt i tråden ellers:

At enkelte v6.0 dac har et problem, skyldes fult og helt en produksjonsfeil i crystal chippen som er brukt. Alle andre som også har brukt denne chipen, vil også ha tilsvarene problem.
Denne feilen vil ikke si at alle crystal chippene i alle v6.0 har denne feilen, men enkelte enheter vil slite med dette.
De fleste enheter, vil ikke ha denne feilen, de som hadde feilen fikk gratis reprasjon av dette.

Display, fjernkontroll saken.. Er vi ikke ferdig med denne enda?
Dette er ikke en feil, det er heller snakk om for lite testing før bestilling til produsent.
Under utvikling av produkter så er man på et eller annet tidspunkt nødt til å sette ting i produksjon.
Jeg er helt sikker på at dette ikke er den delen av ampene,cd spilleren eller pre ampen abrahamsen er mest stolt av, men den har ikke forandret seg fra salgs tidspunktet.
Dette vil si at dette ikke er en feil, men produktet var bare ikke bedre når det ble kjøpt.
Da dette ikke var noen god del av produktet ble det laget nye motakerkort + nye display som en oppgradring slik at en kunne få et bedre produkt enn det som ble levert.

At ec for 20 år + siden hadde noget problemer med stabelitet skyltes mange ting, men ikke rent få av "feilene" skyltes at det utfordrene designet brokobling tilbakekoblinger osv., ikke var så glad i induktive laster og ampen gikk i selvsving. Når dette er nevnt så er det jaggu drøyt at Det nye firmaet Abrahamsen får på pukkelen for feil gjort av en ingeniør for over 20 år siden, de fleste dømt for mord soner mindre tid en dette.
Og ampene låt jo nydelig, :)

Christopher Kise

(redigert for retting av skrivefeil)
(dette ble rettet eller fjernet: erfarign,på de enhetene feilen er på.,ingengjør )

Topp Bunn