Hvilken Macro (Micro) /vidvinkel zoom til Nikon FX

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Det er tydligvis en del ekspertise på foto her inne, så her bærer det løs;

Jeg konverterterte fra Minolta//Konica/Minolta//Sony til Nikon for ca. et år siden
    og er storfornøyd med mitt D700. Linsene jeg bruker fast er AF-S 24-85 mm /
    1:3,5-4,5 og AF-S 70-300 mm / 1:4,5-5,6. Jeg kommer vel også til å kjøpe meg
    en rask 50 mm i tillegg.

Meget fornøyd som sagt, men ingen av disse egner seg noe særlig til pickup-
    fotografering ;) Derfor har jeg ambisjoner om å investere i et godt macro-
    (eller Micro som Nikon kaller det) objektiv. Foruten pickuper blir det selvfølgelig
    bier, blomster og alt det der som skal fotograferes.

Nikons egne alternativer som er aktuelle er AF-D 60 mm, AF-S 60 mm og
    AF-S 105 mm VR. Hadde ikke pengene spilt noen rolle ville jeg også vurdert
    85 mm "belg" og 180 mm. Er det noen som har erfaring med nevnte linser.
    Finnes det noen gode alternativer fra Sigma, Tokina eller Tamron?
    Linsa må passe til fullformat FX billedbrikken (24 x 36 mm) så DX-linser
    er ikke aktuelt.

mvh :)
    Gunnar Brekke

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hvilken Macro (Micro) til Nikon FX

Hei, Gunnar. Jeg har erfaring med Nikons 60- og 105mm, de er fantastisk bra begge to. 105mm gir deg litt mer fleksibilitet mht arbeidsavstand, det er ikke noe man skal kimse av. Sigma får utrolig god omtale for sin 105mm, jeg hadde den og fikk veldig gode resultater, men jeg gav opp hele digital-speilrefleks-greia for en stund, så jeg fikk ikke prøvd den helt ut før jeg solgte alt.

Ellers heter det makrofotografering når du bruker Nikon også, selv om makroserien deres kalles Micro-Nikkor. Det heter forøvrig objektiv, unge mann ;). En linse er bare en av delene i et objektiv. Det er flere grupper med linser inne i et, faktisk. Ikke for å pirke, jeg er bare litt begrepsnazi innimellom. ;)
    Lykke til med valget!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.346
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Her ikke erfaring med det selv, men dersom du skal ta bilder av lettskremte, bevingede insekter er det nok en klar fordel med en viss arbeidsavstand. I tillegg til Nikons egen 105mm, får både Tamron 90mm, Tokina 100mm og Sigma 150mm generelt veldig gode omtaler.
    Tester av dem her: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    0

Tidligere jobbet jeg endel med Tokina og belg til macro bilder. Men det var analog utstyr og helt 100% manuellt. Lysmåleren satt i kamerahuset, men fokus, blender og tid var variabler jeg styrte selv. Både ulemper og fordeler med å jobbe på den måten.

At det var manuellt gjorde at det tok tid å "sette opp" bildene, men på den annen side var det uansett snakk om "lite" levende motiver og bruk av stativ. De gangene det var snakk om insekter og slikt som beveget seg gikk det greit, fortrinnsvis pga en rutine og erfaring som dessverre er borte i dag.

Men konklusjoenen er at belg er?/var snope greier.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5

Gjetter litt -men det kan være vanskelig å kombinere de interessene i ett objektiv, tror tele macro kan gi problem med å få dybdeskarphet som dekker hele pu, antagelig vil en 50-60mm macro passe best til den bruken mens de lengre passer bedre for å få "arbeidsavstand" så langt unna at insektene ikke stikker av.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Kongsberg

Hei.

Takker for svar så langt.

Av Nikons egne framstår vel 105 mm-eren som mest interessant.

60 mm-eren har veldig kort arbeidsavstand så belysning av motivet
    kan være vanskelig. Dessuten blir 60 mm veldig nærme 50 mm når det
    gjelder generell fotografering.

Er det forresten noen som har erfaring med Sigmas 150 mm/1:2,8
    http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13195
    Dette objektivet ser unektelig svært spennende ut med en hyggelig
    pris. Enyone?

mvh
    Gunnar Brekke

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.210
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20

Hadde en 60mm, og denne egner seg lite til naturbilder osv. da du kommer alt for nærme motivet. Vet mange faktisk foretrekker Sigma 150mm fremfor Nikons egen. Det er et meget godt objektiv, og uten konkuranse i forhold til prisen.

Jeg brukte belg i kombinasjon med en Zoom i mange år, noe som fungerte utmerket. Har selv vurdert Sigma 150mm, eller et sett mellomringer. (Jeg bruker Nikon D700.)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

60 mm er uaktuell, siden den er laget for cropformat. Du må skriver om hva du har tenkt å ta bilder av. Står insekter på menyen så bør du velge 180 mm. Sigma har en 180 mm som kalles bugzilla eller noe slik av fansen. Men er det blomster og andre statiske motiver synes jeg at 105 mm passer best til fullformat. Nikons egen 105 har antishake, og det er den jeg ville valgt. Den fungerer også greit til portretter.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11

Tamron 90mm er knivskarp og svært billig i innkjøp i forhold til ytelse.

litt støyende og treg AF men ikke noe som sjenerer innsekter eller PU'er så da burde valget være meget enkelt spør du meg.

Supplementer gjerne med Kenko ringer for skikkelig nærfelts grenser. Du må også skaffe deg ett skikkelig stativ til makro arbeider.

McLaren.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5

baluba skrev:
    60 mm er uaktuell, siden den er laget for cropformat.
    ?

Har ikke brukt det selv men kan ikke nikon afs 105 macro brukes med telekonverter, det bør jo være en fleksibel løsning

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

yzfr17 skrev:
    baluba skrev:
    ?

Har ikke brukt det selv men kan ikke nikon afs 105 macro brukes med telekonverter, det bør jo være en fleksibel løsning
    Men langtfra optimal. Jeg satser personlig ikke på slike løsninger, for de går utover skarpheten. Og skarphet er alfa omega i makro. 105 mm er et safe valg. Det fungerer til nesten alt, men er litt kort til skyggeredde insekter ifølge ekspertisen. Når det gjelder makro bør man enten velge objekter (statisk eller bevegelige), eller velge en mellomting og stor tålmodighet. Når jeg velger 105 så er det fordi det også er optimalt til ansiktsportretter på fullformat i tillegg. Ikke verdens vakreste bokeh, men det holder godt. Og det holder til det aller meste innen makro.

Så hvis det er meningen at objektivet skal være til flerbruk er 105 mm det riktige valget. Skal det brukes som ren makro til insekter bør trådstarter gå opp et steg eller to på brennvidde-stigen.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.796
    Sted
    Østfold

Jeg er Canonbruker, men jeg har en erfaring jeg allikevel synes er relevant i forhold til dette.

Jeg har Canon 50mm F/1,4 og Sigma 50mm F/2,8 macro. Førstnevnte er et knakende godt normalobjektiv, men uten spesielt god nærgrense. Sistnevnte er et knakende godt macroobjektiv med veldig presis fokus, men den er ikke godt egnet som normalobjektiv. Med andre ord utfyller de hverandre selv om de har samme brennvidde.

Jeg har også en Sigma EM 140 DG ringblitz (veldig bra til prisen) og en Sigma 180mm/3,5 Macro. Jeg foretrekker i de fleste tilfeller 50mm/2,8 macro av 2 grunner, for det første gir den mer perspektiv i bildet, for det andre belyser ringblitzen veldig fint sammen med 50mm, men sammen med 180mm synes jeg ikke ringblitzen funker i det heletatt.

Så om budsjettet er tilstrekkelig så anbefaler jeg deg å vurdere Sigma 50mm macro med EM 140 ringblitz. Du kan jo evt ta med deg kamera og en pickup til Japan Foto og be om råd, så evt få prøve å ta et bilde eller fire.

Jeg synes også ringblitz/macroblitz er viktig fordi det er veldig vanskelig å få skikkelig belysning av objektet ved skikkelig macrofoto. Spesielt med 50mm så vil zoom-tuben komme så langt ut at det kan være bare en cm eller to fra objektivglasset til objektet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

coolbiz skrev:
    baluba skrev:
    Ikke korrekt. 60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor er for fullformat.
    Det eneste Nikon makro-objektiv som kun er for crop er AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR.
    Arggg, da har jeg forvekslet med Canons tilsvarende makro, som er EF-S. Da er den aktuell likevel, men multibruken av en 60 mm blir litt begrenset. Litt for snau til normal, litt for kort til tele. Sigmas 50 mm er vel det desidert rimeligste objektivet, men jeg har et bedre forslag enn det hvis tredjepart er like aktuelt som Nikkor.

Tamrons 90 mm er blitt legendarisk med årene. Det er også legendarisk som portrettobjektiv. Personlig ville jeg ikke gått under 90 til fullformat, og du har vel D700. Det koster ikke så mye mer enn Sigmas 50, og Tamron har litt bedre byggkvalitet enn Sigma. Jeg har selv en Sigma-zoom, og er ikke missfornøyd med byggkvaliteten. EX-serien til Sigma er også blant det bedre når det gjelder byggkvalitet, men som sagt er Tamron regnet som hakket bedre i den disiplinen.

Personlig synes jeg 50 mm er for snaut til makro på fullformat, men det holder fint på crop.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.796
    Sted
    Østfold

baluba skrev:
    Personlig synes jeg 50 mm er for snaut til makro på fullformat, men det holder fint på crop.
    Vil du ha et flatere perspektiv eller synes du man kommer for nær rett og slett?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Snickers-is skrev:
    baluba skrev:
    Vil du ha et flatere perspektiv eller synes du man kommer for nær rett og slett?
    I utgangspunktet synes jeg det bli for nært, men en komprimering av perspektiv gjør seg også godt på makro.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312

Hei
    Er selv canon bruker, men kan komme med valget jeg selv ville tatt i dag.
    Til pickup fotografering: en 50mm med god lysstyrke og med mellomringer for å få fin nærgrense.
    (ser Mclaren anbefaler Kenko. Har dette mellomringsettet og det funker kjempeflott )
    Dette er en flott og allsidig combo.

til insekter ville jeg gått for en 180mm macro nettopp for at en kan ha litt avstand til "lettskremte" innsekter
    Har selv en Sigma105mm/2,8 macro som er kjempegod og flott,MEN synes det blir litt for lite til insekter og litt for mye til pickup
    Lykke til med valget uansett hva du kjøper

Mvh Jan I

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Jan_I skrev:
    Hei
    Til pickup fotografering: en 50mm med god lysstyrke og med mellomringer for å få fin nærgrense.
    (ser Mclaren anbefaler Kenko. Har dette mellomringsettet og det funker kjempeflott )

til insekter ville jeg gått for en 180mm macro nettopp for at en kan ha litt avstand til "lettskremte" innsekter
    Har selv en Sigma105mm/2,8 macro som er kjempegod og flott,MEN synes det blir litt for lite til insekter og litt for mye til pickup

Mvh Jan I
    Bruker du fullformat (5D & 1Ds)? Hvis ikke må du ikke glemme omregningsfaktoren, for trådstarter bruker fullformat/FX (D700). Det som du da liker godt med 50 er overførbart til Tamron 90 mm, og ikke 50. Skulle du derimot bruke fullformat så stemmer det godt, spesielt siden det er et normalobjektiv også i slike tilfeller.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312

baluba skrev:
    Jan_I skrev:
    Hei

Mvh Jan I
    Bruker du fullformat (5D & 1Ds)? Hvis ikke må du ikke glemme omregningsfaktoren, for trådstarter bruker fullformat/FX (D700). Det som du da liker godt med 50 er overførbart til Tamron 90 mm, og ikke 50. Skulle du derimot bruke fullformat så stemmer det godt, spesielt siden det er et normalobjektiv også i slike tilfeller.
    Ja selvfølgelig, tenkte ikke over det i farta.
    Bruker selv 40D som er et 1,6 crop camera så..

Mvh Jan I

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Jan_I skrev:
    baluba skrev:
    Jan_I skrev:
    Hei

Mvh Jan I

Mvh Jan I
    Det er en ærlig feiltakelse, men nå forstår du sikkert min argumentasjon bedre. ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312

baluba skrev:
    Jan_I skrev:
    baluba skrev:
    Jan_I skrev:
    Hei

Mvh Jan I

Mvh Jan I
    Det er en ærlig feiltakelse, men nå forstår du sikkert min argumentasjon bedre. ;)
    Joda det er flott, eneste er jo at en bør gå opp i størrelse for insektsfotografering.
    Men er nok enig i at 90-105mm passer flott til "fullformat"
    Mvh Jan I

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.975
    Sted
    Holmestrand

Jeg har en Tamron 90 mm som jeg er svært fornøyd med!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

xerxes skrev:
    Jeg har en Tamron 90 mm som jeg er svært fornøyd med!
    Ikke rart det, for det er ikke et legendarisk objektiv uten grunn.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.796
    Sted
    Østfold

baluba skrev:
    Jan_I skrev:
    Hei

Mvh Jan I
    Akkurat det stemmer vel ikke 100%. Det er jo bare snakk om et utsnitt av billedbrikken, og perspektivet innenfor dette området er identisk med samme brennvidde. Det samme er dybdeskarpheten, forstørrelsesgraden og nærgrensa.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Snickers-is skrev:
    baluba skrev:
    Jan_I skrev:
    Hei

Mvh Jan I
    Akkurat det stemmer vel ikke 100%. Det er jo bare snakk om et utsnitt av billedbrikken, og perspektivet innenfor dette området er identisk med samme brennvidde. Det samme er dybdeskarpheten, forstørrelsesgraden og nærgrensa.
    Det stemmer i og for seg, men siden utsnittet er smalere så står du på lenger avstand. Det forandre regneskapet ytterligere, men ikke voldsomt.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.796
    Sted
    Østfold

Grunnen til at jeg ville pirke litt på akkurat det var at Jan I henviste til insektfoto som jo ofte foregår ved størst mulig objekt i bildet, altså så nær som mulig 1:1, og har man plass i billedrammen er det nærgrensa som blir den begrensende faktoren, ikke billedbrikkestørrelsen.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Kongsberg

Hei igjen og takk for svar.

Listen er vel nå redusert til Nikon 105 mm, Tamron 90 mm og Sigma 150 mm.
    Jeg får ta med meg huset å prøve hvordan disse tre alternativene "føles" i
    butikken. Det spørs i hvilken grad det er mulig å se forskjellene på billed-
    kvaliteten på kameraets LED-skjerm, men det får så være. Alle tre får skryt
    for skarphet, så sannsynligvis vil ingen av dem utgjøre totalt skivebom.
    Jeg kommer tilbake med hva jeg velger.

Når jeg først tar turen for å vurdere makro kommer jeg også til å titte på en
    ekstrem vidvinkel zoom (ikke fisheye). Her ser jeg at Sigma 12-24 mm får mye
    skryt, men er det noen andre som bør vurderes? Nikons egen 18-35 mm f/3,5-
    4,5D er også av interesse, men litt lang. Nikons 14-24 mm f/2,8 AFS hadde
    passet perfekt men er så alt for dyr. Den nye 16-35 mm f/4 VR kan være et
    alternativ men finnes vel ikke i butikkene ennå (blir vel også for dyr)?
    Jeg minner igjen om at det er objektiv til FX-formatet jeg er på jakt etter så
    det er ingen vits å anbefale Tokina 11-16 mm (desverre).
    Kom med innspill - gjerne basert på egne erfaringer.

mvh
    Gunnar Brekke

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.796
    Sted
    Østfold

12-24 har jo et interessant bruksområde, men kvaliteten er dessverre ikke så god.

Tokina 11-16 funker på FF, men gir skygge fra 14mm og nedover.

De beste objektivene som kan kjøpes ganske billig i denne brennviddeklassen er faktisk fisheyeobjektiver, men du kan jo vurdere å "defishe" bildene.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.346
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Nå som 16-35mm f/4 har blitt lansert, vil det sikkert dukke opp brukte 17-35 mm f/2.8 på markedet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Jeg vet ikke nok om Nikons vidvinkelprogram, men vet at de er glimrende. Det er også Nikkor 105mm VR, og jeg vil hevde at det er den beste av de tre marko-ene.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    1

Dette er en nyttig side for Nikon brukere
    http://www.naturfotograf.com/index2.html

Jeg har 200AF f4 og det er fremdeles ikke lett å snike seg inn på bugsa ;)

Huset ditt fortjener best mulig glass, så om du ikke har det travelt dukker det meste opp på bruktmarkedet

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11

Roald skrev:
    Dette er en nyttig side for Nikon brukere
    http://www.naturfotograf.com/index2.html

Jeg har 200AF f4 og det er fremdeles ikke lett å snike seg inn på bugsa ;)

Huset ditt fortjener best mulig glass, så om du ikke har det travelt dukker det meste opp på bruktmarkedet
    Skal du ta innsektsbilder så må du ikke skygge for solen så de ser det eller ta raske bevegelser.

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.796
    Sted
    Østfold

Fluer og en del andre innsekter har et lysfølsomt protein i bena som responderer på plutselig skygge uten at hjernen behøver å reagere og nærmest skyter insektet opp fra underlaget.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Fluene er de greieste. De er ganske tålmodige sammenlignet med andre insekter.

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1

Sigma 150mm f2.8 fungerer veldig godt på D700!

Vedlegg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Kongsberg
    Knall bilde tomerik :eek:

Sigmaen datt ikke nedover listen akkurat med dette.
    Er bevegelsen "frosset" med blitz eller bruker du bare
    naturlig lys (ser litt sånn ut)?
    Hvordan fungerer 150 mmeren som portrettobjektiv/
    kort tele?

Dere andre må gjerne komme med mere input om
    vidvinkel zoom. Er det noen med personlig erfaring
    med noen av nevnte vidvinkel zoomobjektiver?

mvh
    Gunnar Brekke

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.796
    Sted
    Østfold
    Jeg nevnte tidligere i tråden at perspektivet mellom 50 og 100mm varierer ganske mye. 150mm vil bli enda flatere enn 100. Jeg har 50 og 180 macro, og jeg har tatt et par bilder for å demonstrere dette. Mitt inntrykk er at selv ved 100mm vil du få et noe for flatt perspektiv til å få virkelig interessante bilder av rektangulære objekter.

Jeg har selv vurdert Tilt/Shift-objektiv til produktfotografering, og i den sammenhengen har 24mm, 45mm og 90mm vært oppe til vurdering. I den sammenhengen har jeg kommet frem til at det må bli 45mm, det er den som gir det mest øyevennlige perspektivet.

Jeg har 180 Macro for å kunne ta bilder av insekter og slikt som ikke har rett geometri, og der det kan være en fordel å befinne seg på litt avstand fra motivet. Den blir utelukkende benyttet med naturlig lys, fast lys eller blitz plassert et stykke bort fra kamerahuset.

Samtidig viser dette en markant forskjell i dybdeskarphet. Jeg har benyttet F/14 for begge bildene. Det er lavt nok til at man ikke får alt for mye diffraksjon. Allikevel gir 180mm for lite dybdeskarphet til denne fotograferingen etter min mening. Det er derfor jeg ikke har croppet bildene og lagt dem ut i tråden, jeg vil de skal være store så du kan se dybdeskarpheten.

En tredje faktor som jeg synes er vesentlig er bruk av blitz. Jeg har benyttet macroblitz (også Sigma) på disse bildene for å illustrere virkningen av dette på ulike brennvidder. På 180mm synes jeg personlig lyset kommer alt for direkte på motivet. På 50mm kommer lyset inn fra to sider ganske naturlig og gir mindre direkte refleksjoner. I tillegg til at lyset blir flatt kan man også se skyggespor rundt kanten på sløyfa og over den grønne boksen.

Konklusjonen min er at dette ikke handler om "bra" og "dårlig" men om hva som passer til det du skal bruke det til.

Bildene er tatt med 5D (samme sensorstørrelse som D700) og er jpg rett fra kameraet.

50mm:
    http://midgardaudio.no/HiFisentralen/Sigma 50 2_8 F14 Macroflash.JPG

180mm:
    http://midgardaudio.no/HiFisentralen/Sigma 180 3_5 F14 Macroflash.JPG

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Gunnar_Brekke skrev:
    Knall bilde tomerik :eek:

Sigmaen datt ikke nedover listen akkurat med dette.
    Er bevegelsen "frosset" med blitz eller bruker du bare
    naturlig lys (ser litt sånn ut)?
    Hvordan fungerer 150 mmeren som portrettobjektiv/
    kort tele?

Dere andre må gjerne komme med mere input om
    vidvinkel zoom. Er det noen med personlig erfaring
    med noen av nevnte vidvinkel zoomobjektiver?

mvh
    Gunnar Brekke
    Takker :) Bildet er frosset med 2x blits. Kamera står en liten halvmeter fra nedslagspunktet. Det gikk noen forsøk før jeg fant teknikken med å treffe både fokus og korrekt timing.
    Sigma sin 150mm fungerer også godt til normal fotografering, men som andre makroobjektiv så bli fokusen treg.

Det finnes mange fin eksempler på nett, feks her: http://www.flickr.com/photos/just-a-rendezvouz/sets/72157604080615239/

Vedlegg

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg må si perpektivet fra 50mm var det beste og 180 det kjedeligste. 180 manglet former og distanser mens det hadde 50mm.

Dog slike vanbilder kan man få til med 50/90/150 og 180mm linser bare man har nok lys.

En ting som ikke er nevnt her enda er at lukkertiden bør være ekvivalent eller helst raskere enn brennvidden for og få ett noe lunde skarpt fotografi. Noe som taler for crop-brikkenes sak forøvrig.

McLaren

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn