Jeg klikket nå på linken og fant at han har en "more" link etter avsnittene. Han kan tydelig vis det han snakker om, men etter min mening er introteksten misvisende.
Temaet DOF på ulike brennvidder dukker ofte opp i forbindelse med formater. Canon APS-C vs fullformat for eksempel. Når man benytter seg av en brikke som gir annet utsnitt men der man i praktisk bruk kompenserer ved å bruke en annen brennvidde kan man få følgende tall om man sammenlikner 50 og 80mm som da gir samme utsnitt på de to ulike kameraene:
Fokusdistanse: 3 meter, F/8, COC 0,029mm:
50mm gir DOF = 181cm
80mm gir DOF = 66cm
Imidlertid regnes COC som mindre på APS-C sensorer. Om vi legger 0,018mm til grunn for APS-C formatet for å kompensere for at utsnittet fra den fysisk mindre billedbrikken printes i en større forstørrelse får vi en noe mindre forskjell:
50mm gir DOF = 107cm
80mm gir DOF = 66cm
Et annet interessant aspekt med DOF er at forholdet mellom ulike brennvidder er blenderavhengig. DOF er selvsagt blenderavhengig i seg selv, men om vi for eksempel tar 50mm vs 100mm, blender 1 vs blender 45 og kompenserer for objektavstanden får vi:
50/1 @ 1 meter gir DOF = 2,32cm
100/1@ 2 meter gir DOF = 2,32cm
Forholdstall mellom DOF for 50 og 100mm = 1
50/22 @ 1 meter gir DOF = 55cm
100/22@ 2 meter gir DOF = 52cm
Forholdstall mellom DOF for 50 og 100mm = 1,05
50/45 @ 1 meter gir DOF = 144cm
100/45@ 2 meter gir DOF = 112cm
Forholdstall mellom DOF for 50 og 100mm = 1,28
Det er med andre ord ikke lineart ift blender.
Endrer man fokuseringsavstanden slik at den blir lik for begge får vi:
50/1 @ 1 meter gir DOF = 2,32cm
100/1@ 1 meter gir DOF = 9,06cm
Forholdstall mellom DOF for 50 og 100mm = 2,56
50/22 @ 1 meter gir DOF = 55cm
100/22@ 1 meter gir DOF = 20cm
Forholdstall mellom DOF for 50 og 100mm = 2,71
50/45 @ 1 meter gir DOF = 144cm
100/45@ 1 meter gir DOF = 43cm
Forholdstall mellom DOF for 50 og 100mm = 3,37
Så til det jeg synes er det mest interessante aspektet ved DOF og brennvidder, og som kan være særdeles nyttig å huske på når man tar bilder. Et objektiv har jo noe man kaller "hyperfocal distance". Dette er den avstanden der man oppnår at alt på uendelig avstand blir skarpt fordi fjerngrensen for DOF forsvinner ut i horisonten. Med gjeldende kriterier (F/45) vil dette være 1,9 meter for 50mm. For 100mm vil den være 7,7 meter. Om vi setter fokusavstanden til 1,8 meter og kompenserer med dobbel avstand for 100mm skjer det noe interessant:
50/45 @ 1,8 meter gir DOF = 28,9meter
100/45@ 3,6 meter gir DOF = 4,3meter
Forholdstall mellom DOF for 50 og 100mm = 6,65
Dette skyldes at ved denne blenderen og denne avstanden befinner 50mm seg nær hyperfocal distance mens 100mm befinner seg et godt stykke unna. Setter vi blendere til 1 faller verdiene her også slik at forholdstallet blir ~1.
Det betyr at forskjellen i DOF ikke avhenger av brennvidden i seg selv så lenge avstanden er den samme, men den avhenger av hvor nært man befinner seg objektivets hyperfocal distance. Siden denne endrer seg når man endrer blenderåpning kan det være greit å tenke over hvordan avstanden til hyperfocal distance er ved den aktuelle blenderen om man ønsker å ha en viss kontroll over dybdeskarpheten.
På digitale kameraer vil man nok også regne pixelstørrelsen som en vesentlig faktor for å beregne CoC, så om man utnytter kameraets oppløsning betyr det at større oppløsning gir mindre DOF.