epicurus,
symfoniorkestre med store besetninger er ikke favorittmaten for mine 2-veis stativhøyttalere. Det ene er høyttalerens begrensniger nedad i frekvens (42 hz.), det andre er at store akustiske besetninger krever fysisk store høyttalere for å få tilstrekkelig volum og "kropp", spesielt i nedre mellomtone/bass.
Men en annen ting som er en skikkelig "killer" for stereoanlegget er korplater, gjerne store korbesetninger med dype barytonrøster blandet med kvinnelige sopraner innspilt i et relativt hardt akustisk rom, eksempelvis en kirke.
Ok, også her er det en fordel at de nedre frekvenser er tilstede for å oppnå optimal "kropp" på vokalen og for å gjengi hele kirkerommet. MEN, her er det sannelig områder hvor en "state of the art" 2-veis stativer "banker" store 3-veis systemer, nemlig fra det egentlige mellomtoneområdet og oppover, pga. av mindre resonanser i kabinettet + som oftest bedre integration mellom elementer og filter.
Men uansett 2-veis, eller 3-veis, store korbesetninger i et akustisk levende, ganske hardt kirkerom er en "killer" !
symfoniorkestre med store besetninger er ikke favorittmaten for mine 2-veis stativhøyttalere. Det ene er høyttalerens begrensniger nedad i frekvens (42 hz.), det andre er at store akustiske besetninger krever fysisk store høyttalere for å få tilstrekkelig volum og "kropp", spesielt i nedre mellomtone/bass.
Men en annen ting som er en skikkelig "killer" for stereoanlegget er korplater, gjerne store korbesetninger med dype barytonrøster blandet med kvinnelige sopraner innspilt i et relativt hardt akustisk rom, eksempelvis en kirke.
Ok, også her er det en fordel at de nedre frekvenser er tilstede for å oppnå optimal "kropp" på vokalen og for å gjengi hele kirkerommet. MEN, her er det sannelig områder hvor en "state of the art" 2-veis stativer "banker" store 3-veis systemer, nemlig fra det egentlige mellomtoneområdet og oppover, pga. av mindre resonanser i kabinettet + som oftest bedre integration mellom elementer og filter.
Men uansett 2-veis, eller 3-veis, store korbesetninger i et akustisk levende, ganske hardt kirkerom er en "killer" !

