Hvilken lyd vil du ha?

Hvor avslørende kan ditt anlegg være?

• Alle feil i innspillingsprosessen skal kunne høres

Stemmer: 0 0.0%
  • Det må ha et realisisk lydbilde

• Viktigst at jeg får spilt 90% av platene mine

• Det må lyde fint

• Det skal lyde deilig og behagelig uansett

• Totalt antall stemmer
    0

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.221
epicurus,
symfoniorkestre med store besetninger er ikke favorittmaten for mine 2-veis stativhøyttalere. Det ene er høyttalerens begrensniger nedad i frekvens (42 hz.), det andre er at store akustiske besetninger krever fysisk store høyttalere for å få tilstrekkelig volum og "kropp", spesielt i nedre mellomtone/bass.

Men en annen ting som er en skikkelig "killer" for stereoanlegget er korplater, gjerne store korbesetninger med dype barytonrøster blandet med kvinnelige sopraner innspilt i et relativt hardt akustisk rom, eksempelvis en kirke.
Ok, også her er det en fordel at de nedre frekvenser er tilstede for å oppnå optimal "kropp" på vokalen og for å gjengi hele kirkerommet. MEN, her er det sannelig områder hvor en "state of the art" 2-veis stativer "banker" store 3-veis systemer, nemlig fra det egentlige mellomtoneområdet og oppover, pga. av mindre resonanser i kabinettet + som oftest bedre integration mellom elementer og filter.

Men uansett 2-veis, eller 3-veis, store korbesetninger i et akustisk levende, ganske hardt kirkerom er en "killer" !

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.221
Men uansett 2-veis, eller 3-veis, store korbesetninger i et akustisk levende, ganske hardt kirkerom er en "killer" !
Vil bare legge til at på denne type plater avsløres virkelig hvor stor oppløsninga i lyden på stereoanlegget ditt er. Samt, slike ting som et par middelmådige IC'er i analogdelen på CD spilleren din avsløres nådeløst.

Topp Bunn