Hvilken kaptein!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Rettet det til Lorentzen over - Wilhelmsen kom min far på senere.

Har mange opplevelser fra de turene, men ingen med aquavit. Trodde Sprite var brennevin første gang jeg skulle drikke det!

Ellers har Corriere della Sera og en del andre italienske aviser dekket hendelsen med cruiseskipet grundig, og har ingen grunn til å overdrive. Det er knapt så man tror det som skjedde. De har engelske nettversjoner. Tre av skipsoffiserene datt tydeligvis opp i samme livbåt, ikke dårlig.

N

Nifelheim

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Synes du skal følge VilhelmW sitt eksempel. "dertil kjenner jeg saken alt for dårlig"(sic). Ingenting tyder på at baserer dine uttalelser på noe annet enn det som har kommet frem i medi, og konklusjonene dine er steinharde. "Skuta er et reir"." De har tradksjon for harem". "lettere distraherte". For ikke å nevne synsingen din om ordrer. Gå og ta deg en bolle, sånn at de som faktiskt vet litt om skipsfart kan komme forbi all støyen du genererer.
    Jaha, har du vokst opp ombord på et linjeskip i Amerikafart, da, Nifelheim?

For meg holder det i massevis å høre opptaket av samtalene mellom kapteinen og kystvakten ("Kom deg om bord, din kuk!") og høre kapteinens stadig varierende forklaringer ("Mente ikke egentlig å gå fra borde før passasjerene var evakuert, men var dessverre så uheldig å snuble litt og så falt jeg rett ned i en livbåt og så satt jeg tilfeldigvis der sammen med nestkommanderende...") for å vite at denne fyren har ikke vist spesielt godt sjømannskap. Ikke resten av offiserene ombord heller, men det er nå engang kapteinen som er øverstkommanderende ombord.

Trivia: Grunnen til at en kaptein gjerne valgte å gå ned med skipet ved et seilskuteforlis var at han hadde personlig økonomisk ansvar for både skip og last. Ble han reddet, så var han likevel ruinert og kom til å tilbringe resten av livet i gjeldsfengsel.
    Jeg har aldri påstått at jeg har vokst opp ombord på et linjeskip, ei heller sagt at jeg har masse kompetanse om skipsfart. Media har ved flere ganger bevist at de ikke er til å stole på, så å ta alt de sier for god fisk er direkte tåpelig. I Norge henrettet de Erik Schjenken i ukesvis på noe som viste seg å være feil, og norsk media er snille. Nå sier jeg ikke at kapteinen løste dette på en god måte, for som du sier så har han et forklaringsproblem da han forlot skipet til feil tidspunkt. Det at han forlot skipet vil ikke si at han gjorde en fryktelig jobb i forkant. Joda, det er en indikasjon, men det var massevis av indikasjoner mot Erik Schjenken også. Etterforskningen får vise hva som skjedde.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har et yrke hvor vi av og til må løpe på grunn av krisesituasjoner. De som løper feil vei er på feil sted i utgangspunktet, og slutter. Sånn antar jeg at det er i sjøfarten også, og med rette.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg har et yrke hvor vi av og til må løpe på grunn av krisesituasjoner. De som løper feil vei er på feil sted i utgangspunktet, og slutter. Sånn antar jeg at det er i sjøfarten også, og med rette.
    I overført betydning har jeg det slik jeg også. Heldigvis er det sjelden vi må "løpe". Må man det er det ofte fordi "noen" ikke har gjort jobben sin. Og så må man feste sikkerhetsbeltet på grunn av sterk turbulens på grunn av avisers og andre medias mer eller mindre ville spekulasjoner!!!!

Er faktisk på linje med Niefel her, la havarikommisjonen få jobbe i fred og vent til den konklusjonen kommer før dere roper "korsfest korsfest"! Det ser dog ut som om kapteinen "sliter litt her", men man vet aldri??

V

vredensgnag

Gjest
    En underlig impuls, å skulle legge død diskusjon, spekulasjon, og refleksjon rundt hendelser, bare fordi noen har slått på sin prektighetsspreder igjen og ønsker å munnbinde andre. Det skulle vært litt av en arbeidsplass eller venneflokk, der alle sa til hverandre at "Vi snakker om noe annet. Etterforskningen får vise hva som skjedde."

Niefelheims utspill er dill. Om det byr ham meget i mot at mennesker diskuterer og debatterer og raljerer på et diskusjonsforum på nettet, så anbefaler jeg at han stikker den lange nesen sin ned i noe mer betydningsfullt enn noen HFSeres forbauselse - delt med en hel planet - over denne kapteinens merkelige oppførsel, mange løgner, unnvikende utsagn, underlige praksis ombord, dødelige samarbeid med rederiet på land, livbåtfallflaks*, osv.

Informasjon er greit tilgjengelig. Sjøforklaringen ligger langt frem i tid og etterforskningen vil ta evigheter. I mellomtiden pleier lunsjrom å syde med samtaler omkring slikt, og noe tilsvarende burde også være tilfelle her.

Der er det også plass til forbauselse over at kaptein Schettino ikke måtte avlevere promilleprøve. Han bedyret at han "drikker ikke, røyker ikke og tar ikke narkotika", da han ble anholdt. Dette til tross for at passasjerer så ham i den beste restauranten ombord, der han bevertet sin nyansatte utkårede "stilling ombord uavklarte", og tok godt for seg av karaffen med vin som de delte. Men hvem vet, kanskje skal vi vente til etterforskerne har vært ombord, funnet den karaffen, og fastslått hvorvidt denne potensielt ansvarsfulle og gode kapteinen drakk alkoholfritt.

*(I en artikkel i Corriere della Sera blir det tørt kommentert at kapteinen var meget heldig som falt ned i den livbåten sammen med både sin 2. og 3. offiser, noe man mener muligens motsier kapteinens påstand om hvor tilfeldig det var at han befant seg i en livbåt, mens hundrevis av passasjerer var igjen på cruiseskipet.)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Nå regnes vel ikke vin som "å drikke" der nede. Det er i allefall min ringe erfaring etter besøk i et kontrolltårn på en italiensk flybase der rødvinsglassene så ut til å være en del av inredningen. ::)

Hva vi skriver her på HFS er nok ikke engang å regne for irelevant for den italienske havarikommisjonen, hvis de mot formodning overhodet skulle vite at vi er her. :-\

Diskusjoner rundt lunchbordene er selvsagt noe man ikke kan gjøre så mye med, og de lever nå sitt eget liv, men media bør ikke spekulere for mye på saker som behandles seriøst av kommisjoner. En havarikomisjon bruker gjerne et år eller mere for å komme fram til en riktig konklusjon mens media ønsker konklusjonen i løpet av et par dager. Og da er risikoen stor for at feil person "henges". Jfr Sofienbergparken. :-[

N

Nifelheim

Gjest
    "Ellers var den skuta et reir. Offiserene hadde visst tradisjon for å ha et lite harem ombord"

Der har du utsagnet som er dill, vreden.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim skrev:
    "Ellers var den skuta et reir. Offiserene hadde visst tradisjon for å ha et lite harem ombord"

Der har du utsagnet som er dill, vreden.
    Neida, slett ikke. Kapteinen og en del av offiserene hadde "ansatt" kvinner som eskorterte dem. Kapteinens elskerinne bodde i hans lugar, spiste med ham på ulykkeskvelden og var tom med ham opp på broen under operasjonene etter grunnstøtingen. Kapteinen beordret at man skulle gå tett på land, for å "bukke" til en tidligere ansatt, men var tydeligvis meget distrahert av sin nært forestående personlige underholdning.

Det finnes også bilder av kapteinen sammen med sin utkårede samme kveld, hun bedyrer nå intenst at hun ikke var kapteinens elskerinne, men har vansker med å forklare at hun bodde på hans lugar, og ikke i sin egen.

N

Nifelheim

Gjest
    Hva med å ikke ta alt som avisene skriver for god fisk? Du er svært rask til å komme med konklusjoner basert på løse rykter.

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Italienske aviser er ganske informative - og levner sjøoffiserene ombord liten ære.

Jeg er nok litt predisponert for å følge slikt - min far var sjøkaptein, og her er min første lekeplass, som jeg herset rundt på som 3-5 åring mens skuta gikk mellom Sør-Amerika og USA. Og alt man har hørt om Schettino & Co strider mot alt man forventer å høre om sjøoffiserer ombord i et passasjerskip, i en slik situasjon.
    Ja du verden for en kompetanse å uttale seg med, passasjer på ett linje skip fra 60 tallet, var det 40 mann ombord?!, mot ett samfunn som ett moderne cruise skip er, var det 4200 personer ombord?
    Fortsett heller å snakke om det som lyrikk enn virkelighet, den har du tydeligvis ikke peiling på i dette tilfellet.

At fyren har gjort noe han absolutt ikke skulle gjøre er soleklart, Niefelheim m.fl har absolutt ett poeng om ta det litt rolig rundt de øvrige spekulasjoner som florer.
    Og ja jeg har komptanse fra sjøfarten, både som seilende offiser og fra det admistrative/logistiske på land, og når man leser dine fablerier i denne tråden kan man bare riste på hodet og håpe det går over...

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Overhodet ikke ment som noe bevis på kompetanse, annet enn at man ikke er total landkrabbe og har vokst opp med sjøfart som bakteppe.

Men det forundrer at denne Schettini har så mange sverddragere her i Norge, når man ser hva mannen har begått av underligheter. Og jeg betakker meg for Niefelheims skinnhelligheter, som er patetisk forutsigelige.

N

nb

Gjest
    Er ikke det meste av beslutninger som tas på et skip til syvende og sist kapteinens ansvar?

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Overhodet ikke ment som noe bevis på kompetanse, annet enn at man ikke er total landkrabbe og har vokst opp med sjøfart som bakteppe.

Men det forundrer at denne Schettini har så mange sverddragere her i Norge, når man ser hva mannen har begått av underligheter. Og jeg betakker meg for Niefelheims skinnhelligheter, som er patetisk forutsigelige.
    Mannen er komplett udugeligi en krise situasjon, når det er sagt er flere av mine nuværende kolleger offiserer fra cruiseflåten og de har mye rart å si om den Italienske kulturen på cruise.
    Hvorfor du tydeligvis har Niefelheim om bakfoten skal jeg ikke kommentere, men jeg har ikke lest ham i denne tråden som annet enn en som maner til å besinne seg i sine spekulasjoner basert på det dagspressen skriver, og det holder jeg med ham.

Mannen er ett kron eksempel på hvordan man IKKE skal håndtere krise situasjoner med passasjerer, iaf slik jeg selv lært ved siste refresh av CCM (Crowd Crises Management) kurset. Det er lett å spekulere fra utsiden, men fakta vil forhåpentligvis kommer på bordet og man kan dra noe mer edruelige konklusjoner enn hva denne tråden oppviser.
    Det er mye som har gått feil i denne situasjonen, mannen er ubestridelig ansvarlig, men det er også flere andre sertifiserte personer og andre igjen som ikke har gjort jobben sin her, men det blir bare spekulasjoner å skrive om her, de tar jeg heller i messa med kollegene ;) ...

mvh

M

musicus

Gjest
    nb skrev:
    Er ikke det meste av beslutninger som tas på et skip til syvende og sist kapteinens ansvar?
    Jo, mannen er øverste ansvarlig, men det er også sertifiserte styrmenn m.fl som spiller inn her...

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    musicus skrev:
    nb skrev:
    Jo, mannen er øverste ansvarlig, men det er også sertifiserte styrmenn m.fl som spiller inn her...

mvh
    Flaks at alle datt ned i samme livbåt!

;D

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Skipet hadde nettopp lagt ut på cruise, og det kan synes som om man utsatte evakueringsordren fordi man ikke ønsket å refundere billetter. Det var kommunikasjon mellom kaptein og rederi etter grunnstøtingen.

Men det unnskylder ikke ordren kapteinen ga, mens han var på broen, og hans reaksjoner etterpå. Corriere de la Sera er en seriøs avis - tabloidene i Italia er langt mer hardtslående når det gjelder kapteinen.

http://www.corriere.it/english/

A number of circumstances are still hard to explain. The latest of these is the fact that on the bridge there was a 25-year-old Moldovan woman who does not appear on any list. Was she the captain’s guest? Why is there no record of her presence? Was she working without a contract? Some witnesses have mentioned the woman, saying her name is Domnika. Public prosecutor Francesco Verusio has asked Carabinieri to find her since she appears in a photograph taken not long after the Concordia’s departure from Civitavecchia. Officers will have to discover why she was on board and where she was at the moment of impact. According to some witnesses, she was in a room next to the control room. Did she see or hear anything that might throw light on what happened? Did she stay there even in the confusion that followed the collision with the reef?
    http://www.corriere.it/english/12_g...on_e236cbae-429c-11e1-8207-8bde7a1445db.shtml

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    24
    HVA? Bilde av MEG? :D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Nå får vi mest sannsynlig en norsk variant i Hustadvika, det er virkelig idioti.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.350
    Sted
    Sørlandet
    Skitten diesel som blir rørt om i dårlig vær er et velkjent problem. Alt tettes og det er et mareritt å fikse. Ser nå at det ligger en tauebåt tett inntil og jeg tenker dem forbereder slep.

Håper virkelig at dette løser seg for alle involverte og uten skader.

-BB-

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Krysser fingrene for at det går bra. De fleste venter i dag så det er et spenstig valg.
    1F3F8C32-07B4-4EE3-86BD-ABC1287E7D55.jpg 45FD3418-905E-48B1-A78C-8DDF636BC5F9.jpg

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ække bÆrre bÆre å vÆre Kapitän på skute vet man....

Basert på en faktisk hendelse

Autentisk lydlogg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Passasjerene skryter uhemmet av kvalitetn på redningsapparatet og folkene der. Det var jo hyggelig.

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.148
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Det ser jo flott ut der det ligger i Molde havn. Et bra samtale emne på ferga Molde - Vestnes i dag tidlig.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.638
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Detg stilles en de spørsmål ved kapteinens bedømmelser, men det bekreftes helt klart at to loser faktisk tilrådde å fortsette...

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.346
    Detg stilles en de spørsmål ved kapteinens bedømmelser, men det bekreftes helt klart at to loser faktisk tilrådde å fortsette...
    Et eller annet sted måtte han jo gå, når han først hadde forlatt Bodø. Og i sannhetens navn, været ville normalt sikkert være ubehagelig for passasjerene, men neppe til fare for skipet, hadde det ikke vært for at samtlige maskiner fant det for godt å få til kollektiv streik. Det skal bare ikke skje, og losene kunne selvsagt ikke forutse en så absurd situasjon.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Selv det mest usannsynlige inntreffer innimellom. Det blir sikkert en granskning som forhåpentligvis belyser hva som gikk galt. Det kan sikkert skyldes forurenset diesel, men det likevel litt rart om man ikke klarer å hanskes med det.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når alle 4 motorene stanser i slikt vær er sjansen for tette drivstoffiltre nok en svært sannsynlig årsak men selv om en har bypassfiltere kan disse tette seg like kjapt når båten ruller ute av kontroll.

Når skipet ruller rotes all skit, vann og dieseldyr opp fra bunnen av tanken og dras inn i drivstoffinntaket. Det er det vanlige på både små og store fartøyer fra fritid og opp om man ikke har faste rutiner for å ta hånd om slikt. Det typiske er jo at det skjer på verst tenkte tidspunkt enten båten er stor eller liten. Det en ikke har gjort på forhånd treffer en midt i ansiktet når ting roter seg til.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ekspertene menerat tette drivstoffiltere ikke skal kunne skje med alle fire motorer samtidig, da minimum to skal være dagtanker.

Det kan ha vært luft i kjølevannet med påfølgende overoppheting.

R

rr30629

Gjest
    Ser at noen av de som ble skadet ble sendt til Molde sykehus, det er jo mye farligere enn noe annet. Satser på at det går bra.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.137
    Noe som ikke kommer frem i media, er at notasjonen Safe Return to Port tillater full blackout av hele skuta ved 1 enkelt feil. Denne situasjonen skyldes brukerfeil (kapteinen)

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.201
    Her er Dnvgl's guidelines:
    https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw2yA1HcBnAtKUSc5LEwlSj7

Som vanlig er det tenkt på dobling av alle mulige systemer til fremdrift, styring og brannbekjempelse. Til og med matservering.
    Noe som derimot ikke er nevnt eksplisitt, såvidt jeg kan se, er å doble sjøvannsinntakene. De kan vel fint ta ut vann til flere maskinrom fra en crossovertank.

Har selv jobbet på DP2-fartøy, med dypvannsdykkere. Et trygt fartøy på de fleste vis, men vi fikk en overraskelse med kjølingen der. En såpass stygg en at det ble i overkant travelt å få opp dykkerklokka. Hjalp ikke mye at alt annet var dobbelt og tredobbelt. (Kjørte fullt hele inntaket og alt av siler og kjølere med småfisk.)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.137
    Man kjører de to systemene sammenkoblet for å spare fuel og timetall på maskineriet, når DNVGL aksepterer sammenkoblingen samt at 1 enkelt feil kan slå ut begge systemene.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.137
    Når du vet at 1 feil kan ta ut hele skuta så setter du ikke ut over et strekke beryktet for ekstremforhold, med 1300 mennesker hvor halvparten knapt orker å ta trappa fra dekk 5 til 7. Ekvivalenten er å fylle bilen med familien og se hva bilen klarer av maxfart på autobahn. Det er noen ting man bare ikke gjør.

Tett drivstofftilførsler eller tett kjølevannssystem er også brukerfeil.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn