Jeg stusset litt på om det vi tror er halen kunne være fra treet - ikke umulig. Og da har vi noen fugler å velge mellom med kortere haler.
Men jeg tror ikke jeg noensinne har sett en spett sitte så i dagen, så høyt oppe i et tre. De er gjerne tettere på stammen.
Hadde det ikke vært for det lange nebbet kunne man tenke i retning en gjøk. Men gjøker har også hengende vinger, og i det forstørrede bildet fikk jeg et inntrykk av at vingene på Solos fugl hadde vinger krysset over halen, så jeg avskrev gjøk. Sitteposisjonen er dog riktig for en gjøk, og de sitter gjerne utsatt slik når de holder på med sitt ko-ko. Og gjøker er heller ikke så steile i posituren.
Her ser du hva jeg mente med "butt kropp" på nøttekråke, samtidig som jeg ikke har sett dem sitte så steilt, hverken den jeg "hadde" eller andre jeg har sett. (De er blitt ganske vanlige etterhvert.)
Men den fuglen jeg ser i det store bildet har ikke kråkestørrelse, så jeg tviler på kornkråke og svartkråke. Og den sitter ikke som en stær, samtidig som halen på en stær ikke er så lang.
Trost har kortere hale (så om det vi ser er en del av treet ...) -- og stær har hengende vinger.