Hvilken fugl er dette?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nøttekråke kan jo være et annet kråkealternativ, jeg tror på grunn av størrelsen at det er kråkefugl.
    Nøttekråke er betydelig større enn stær.

Men hvor er fuglen sett?

Mvh.KW

Vedlegg

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    Nøttekråke kan jo være et annet kråkealternativ, jeg tror på grunn av størrelsen at det er kråkefugl.
    Men hvor er fuglen sett?
    Mvh.KW
    Den var større enn en nøttekråke (både vanlig norsk og sibirsk). Fuglen ble sett i Holmenkollen, Oslo.
    Jeg heier også på blåråke og pirol og er temmelig sikker på at det ikke kan ha vært en kråke, de er veldig mye kraftigere plugger uansett hvor utsultet de er. Dette var en slank og elegant (svartspett:) fugl.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RJEL skrev:
    Til fuglekjennere her på forumet.

Jeg har et gråspurv-rede inni veggen oppi røstet på huset.
    Når kan jeg forvente at unger er ute av redet?
    Dette er andre året på rad jeg har rede der.
    Er det samme paret og blir dette en gjenganger hvert jævla år nu?
    La de få lov, det er i ferd med å bli langt mindre gråspurv enn før nettopp p.g.a. manglende redemuligjeter som igjen skyldes andereledes husbyggemåter.
    yndet sted er eldre bygårder med vanlig takstein, hvor de finner plass innunder i nederste rekke.
    Mange blander gråspurv med pilfink.

Legger inn et bilde av en annen spurv som jeg tok bilde av og aldri bevisst har sett før.

Tatt like bortenfor dette kjente stedet..........som er?
    Ingen svarte noen gang på det i en annen tråd hvor det også ligger, derfor har jeg manipulert det for å gjøre det langt enklere 8)

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Solo skrev:
    KW skrev:
    Men hvor er fuglen sett?
    Mvh.KW
    Den var større enn en nøttekråke (både vanlig norsk og sibirsk). Fuglen ble sett i Holmenkollen, Oslo.
    Jeg heier også på blåråke og pirol og er temmelig sikker på at det ikke kan ha vært en kråke, de er veldig mye kraftigere plugger uansett hvor utsultet de er. Dette var en slank og elegant (svartspett:) fugl.
    OK! Slank, elegant Kollenkråke da ;D

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
    Solo skrev:
    KW skrev:
    Men hvor er fuglen sett?
    Mvh.KW
    Nøttekråke - nucifragas er det nok ikke, den har en rundere kropp og jeg syns at nebbet på Solos fugl er altfor spisst til den.
    Kjenner arten meget godt, da jeg var 15 reddet jeg en nøttekråke fra en katt, og den ble værende hos meg i over et år. Den bodde på rommet mitt, og fløy etter meg når jeg gikk ute.

Men, man skal aldri si aldri. Bildet er vel like høyoppløst som en ståltrådinnspilling av Al Jolson.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Solo skrev:
    KW skrev:
    Men hvor er fuglen sett?
    Mvh.KW
    Nøttekråke - nucifragas er det nok ikke, den har en rundere kropp.
    Kjenner arten meget godt, da jeg var 15 reddet jeg en nøttekråke fra en katt, og den ble værende hos meg i over et år. Den bodde på rommet mitt, og fløy etter meg når jeg gikk ute.

Men, man skal aldri si aldri. Bildet er vel like høyoppløst som en ståltrådinnspilling av Al Jolson.
    Hadde det for godt hos deg og fikk for mye mat og lite mosjon (trengte og kunne ikke fly langt etter maten) ;D

Fikk for mye nøtter av type pea.

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
    KW skrev:
    vredensgnag skrev:
    Solo skrev:
    KW skrev:
    Men hvor er fuglen sett?
    Mvh.KW
    Nøttekråke - nucifragas er det nok ikke, den har en rundere kropp.

Hadde det for godt hos deg og fikk for mye mat og lite mosjon (trengte og kunne ikke fly langt etter maten) ;D

Mvh.KW
    Måtte spjelke vingen som katten hadde tygd på, og trodde ikke den skulle fly igjen. Stor dag da den tok av, og enda morsommere da den etter a ha fløyet rundt kom tilbake til meg.
    Jeg ville først den skulle tilbake til skogen, men den insisterte på å holde seg rundt huset, og likte å sitte på skulderen min.
    Var nok maten som holdt den igjen - men morsomt å se hvordan den "preget" seg til meg.

Syns nebbet på Solos fugl er for tynt til nøttekråke. Og så virker den for smekker i kroppen. EDIT: Kan være Solos bilde er misvisende, men den står veldig steilt, rankt på den grenen.

Ga nøttekråken hasselnøtter o.a. - utrolig å se hvordan den åpnet disse med nebbet. Holdt nøttene i skrustikke med foten og kakk.
    De tar også mus. Jager mus, nærmest!

(Litt rar skygge på nøttekråkebildet over, som gjør at nebbet virker spinkelt:)

Og selv i silhuett burde man sett den hvite randen på halefjærene:

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har orginalbildet i RAW og er selv helt inkompetent på bildebehandling. Sender gjerne orginalen på e-post til noen som kanskje kan hente mer ut av det. Send i tilfellet PM.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Ingen svarte noen gang på det i en annen tråd hvor det også ligger, derfor har jeg manipulert det for å gjøre det langt enklere 8)

Mvh.KW
    Eilif Peterssen? Fleskum gård i Bærum .

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    KW skrev:
    Eilif Peterssen? Fleskum gård i Bærum .
    Dælivannet ved Fleskum gård ja, hvor Chr. Skredsvig bodde og malte "Seljefløiten"
    Det er gutten med fløyta fra maleriet jeg har kopiert (diffust) inn i mitt bilde.

Flink gutt ;)

Da er det bare typen spurv som står igjen ;)

Fanden meg ikke lett å få tatt gode bilder av slikt når de knapt sitter rolig og det er masse buskas, samtidig med 12x zoom og manuell fokusering grunnet nettopp alt buskaset og stadig nye steder den satte seg.
    Brukte litt tid på det ja.

Mvh.KW

Vedlegg

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Der satt det brått to spetter i treet i hagen, igjen dårlige lysforhold, men er det en gråspett hannfugl jeg har knipset?

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.093
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stilig, Solo.
    Jeg tror du ser en ung grønnspett-hann der, den er så spraglet under. Gråspetten har heller ikke så mye rødt på hodet som dette.

Var dette den samme du hadde i det første bildet? Hodeprofilen kan stemme, bare posituren i treet som var så uvanlig.

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Stilig, Solo.
    Jeg tror du ser en ung grønnspett-hann der, den er så spraglet under. Gråspetten har heller ikke så mye rødt på hodet som dette.

Var dette den samme du hadde i det første bildet? Hodeprofilen kan stemme, bare posituren i treet som var så uvanlig.
    Kan meget godt være en grønnspett, var i tvil da det er en ungfugl og jeg syntes den hadde mer tendens til svart skjeggstripe (gråspett), enn rød (grønnspett), men ellers likner den jo veldig på en grønnspett. Det kom to samtidig nå, og jeg hørte dem tidligere i dag også så de er altså i området....

V

vredensgnag

Gjest
    Fint liv i hagen din.
    Nebb og hode passer med bildet. Vanskelig å si skråsikkert fra bildet, men jeg innbilte meg at halefjærene lå parallelt og ikke svakt vifteformet, som på grønnspetten.
    Men det er alltid best å gå for fuglen i hånden enn for de mer usannsynlige budene. Det eneste måtte være at grønnspetten også henger mer enn den står, og at fuglen på bildet ditt er så steil.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Grünspecht_Picus_viridis.jpg]

Takk for fugleinspirasjonen!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Størrelser.

Grønnspett 32 cm
    Nøttekråke 32 cm
    Gråspett 25 cm

Svartspett 45 cm ca. det samme som kråke.

Altså dersom nøttekråke er for liten så er også grønnspett for liten.

Hvor sikker er du egentlig på størrelsen Solo?
    Jeg har nå fått bildet ditt, tatt det opp i photoshop, bare for å konstantere at det ikke er mulig å hente noe som helst ut av det.
    Den enste antydningen til eventuelle lysere parti(er) er en mulig lysere nakke.
    Halen til en svartspett ender ut i en mer spiss form og sammen med hodeformen gjør det sitt til at jeg tviler på om det er en slik.
    Legger inn bildet hvor jeg har dratt opp tilnærmet maks i høylysa bl.a. (øke kontrasten)

Fuglen er svært langt borte og dermed liten i motivet på originalen.

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her er bildet i ruta.

Og som dere så av forrige bilde så er det så godt som null å hente også ved overdrevet kontrast, selv ikke ved kun å øke kontrast ved å lysne mellomtone, det er en grå kontrastfattig masse, med bare siluetten igjen.

Egentlig så er bildet som Solo la inn først ikke noe dårligere enn det det går an å få ut av det og også der kan en vel om en legger godviljen til se antydning av litt lyser parti på skulder.........?
    Det jeg snakker om å ha gjort kommer ikke særlig godt frem på bildene jeg har lagt inn, det ble så lyst i lysa at nebbet forsvant ved et forsøk på å finne tegning.

Mvh.KW

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg stusset litt på om det vi tror er halen kunne være fra treet - ikke umulig. Og da har vi noen fugler å velge mellom med kortere haler.

Men jeg tror ikke jeg noensinne har sett en spett sitte så i dagen, så høyt oppe i et tre. De er gjerne tettere på stammen.

Hadde det ikke vært for det lange nebbet kunne man tenke i retning en gjøk. Men gjøker har også hengende vinger, og i det forstørrede bildet fikk jeg et inntrykk av at vingene på Solos fugl hadde vinger krysset over halen, så jeg avskrev gjøk. Sitteposisjonen er dog riktig for en gjøk, og de sitter gjerne utsatt slik når de holder på med sitt ko-ko. Og gjøker er heller ikke så steile i posituren.

Her ser du hva jeg mente med "butt kropp" på nøttekråke, samtidig som jeg ikke har sett dem sitte så steilt, hverken den jeg "hadde" eller andre jeg har sett. (De er blitt ganske vanlige etterhvert.)

Men den fuglen jeg ser i det store bildet har ikke kråkestørrelse, så jeg tviler på kornkråke og svartkråke. Og den sitter ikke som en stær, samtidig som halen på en stær ikke er så lang.
    Trost har kortere hale (så om det vi ser er en del av treet ...) -- og stær har hengende vinger.

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Takk til KW for forsøket med bilderedigering! Når det gjelder størrelsen fikk jeg følelsen av at fuglen var svartspett-størrelse, men avstanden var ca 45 meter og jeg så den kun i ca 20 sekunder- Dagens opplevelse med grønnspettene gjør derfor at jeg tror det kan ha vært en slik, men det blir mye etterpåklokskap og sannsynlighetsvurderinger. Magefølelsen sier fortsatt at fuglen på det første bildet var større, det var ingen kråke, muligens en svartspett, eller kanskje noe mer eksotisk. Gjøk er et godt tips, men den sitter ofte "tyngre" enn jeg fikk inntrykk av at denne fuglen gjorde. Svartspettten har derimot den rette elegansen.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    11
    Svartspett er det nok ikke. Sjekk nakkepartiet! Gjøk er det heller ikke.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.093
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Solo skrev:
    Jøgga skrev:
    Stilig, Solo.
    Kan meget godt være en grønnspett, var i tvil da det er en ungfugl og jeg syntes den hadde mer tendens til svart skjeggstripe (gråspett), enn rød (grønnspett), men ellers likner den jo veldig på en grønnspett. Det kom to samtidig nå, og jeg hørte dem tidligere i dag også så de er altså i området....
    Det er ung grønnspett-hann på de to fargebildene, det er jeg sikker på. Sånne hadde jeg nærkontakt med gjennom flere år da et par hekket i nærheten. De to er sannsynligvis søsken.

Og det hele minner meg på at jeg må prioritere riktig og skaffe meg en skikkelig tele igjen. Satt i skogen med 600mm speil-tele ved soloppgang i min ungdom, og fortaper meg ofte i livet i den frodige hagen vår.
    Fin tråd.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.093
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjære vene, det er en isfugl med Q-tips i ræva.
    Hva har du gjort?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Isfugl/Kingfisher (Alcedo atthis) som bærsjer ;D
    Eter små fisk og insekter i og på/ved vann/elver.
    Med dertil ganske så flytende avføring er det greit å skyte/hive det ut i en fart, har dette sjøl på egenopptatt video, men da en annen type.
    Mener at denne typen finnes på de Britiske øyer og SørSverige bl.a.

Mvh.KW

J

JIGSAW

Gjest
    Er du hobby ornitolog KW?

Fugler har interessert meg i alle år.

Syntes bildet var så kult, så jeg MÅTTE bare ta det med
    her.
    Har ikke tatt bildet selv, bare så det er sagt, har ei heller kamera
    som er i stand til å forevige en Kingfisher når den "skyter" driter på den måten.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.093
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da hører vel Kypros til de britiske øyer.
    Jeg kunne betrakte isfugl blant klippene mens jeg snorklet på Kypros i sommer. Eventyrlig.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    JIGSAW skrev:
    Er du hobby ornitolog KW?

Fugler har interessert meg i alle år.

Syntes bildet var så kult, så jeg MÅTTE bare ta det med
    her.
    Har ikke tatt bildet selv, bare så det er sagt, har ei heller kamera
    som er i stand til å forevige en Kingfisher når den "skyter" driter på den måten.
    Kan vel ikke kalle meg det, men sterkt fugleinteressert har jeg vært (svært dalende nå for tiden).
    Har holdt på med fuglehold og oppdrett i over 30 år og har oppdrettet nær 40 forskjellige arter.
    Fra små spissnebb (både frøetere og insekt/fruktspisere/nektarspisere) kromnebb (parakitter og papegøyer)
    Minste, Guldbrystet astrild 9 cm største Grå Jaco.

Min nektarfugl rødbenet honningsuger, har også hatt en annen type Gulbenet begge er nå historie.

Det var litt lite det av den rødbenede, så jeg legger inn ett av den gulbenede som jeg ikke har tatt sjøl, fantastisk flotte fugler og jeg hadde en slik som på dette bildet i mange år (opprinnelig hadde jeg et par men hannen som døde i fjor høst må ha vært over 8 år.

Mvh.KW

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn