Hvilken film?

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
På slutten av nittitallet en gang så jeg en film som antageligvis var spillt inn på 80 eller 90-tallet.
Den handlet om andre verdenskrig og soldatene som kjempet på fronten julen 1944.
Etterhvert feirer de julaften sammen og gjør noen avtaler slik at tyskerne (tror det var dem) skulle
slippe unna ved en tilgjort situasjon. Det skjærer seg ved at det dukker opp noen andre patruljer
som ikke var inkludert i den planlagte situasjonen og tyskerne ble drept.

Mener å huske filmen ble sendt på NRK og het på norsk "En annerledes jul(aften)".
Klarer ikke å søke hverken på Google eller Imdb og finne noe fornuftig.
Tror det kanskje var en amerikansk eller engelsk film.

Noen som har sett denne eller vet hvilken film det er?
 

Elmer Midd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2006
Innlegg
419
Antall liker
514
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Høres ut som "A midnight clear" (1992).
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
For rundt 7-8 år siden var jeg innom Hifiklubben i Trondheim, før de flyttet til det lokalet de har nå. I kjelleren der var det et digert lerret og et voldsomt B&W kinooppsett. Lyden var nå en ting, men jeg ble sittende å se på filmen som var svært fascinerende. Animasjonfilm i svart/kvitt. Scenen var lagt til en amerikansk storby i mellomkrigstiden antar jeg, mener å huske at det ble fløyet med gamle dobbeltvingede fly. Samtidig var dette tydeligvis sci-fi da det var invasjon av robotaktige kjemper på gang.

Noen som kan hjelpe meg videre med denne her? Er litt usikker, men mener at det hele var tegnet/animert i en stil der realismen var blandet opp med litt art deco-aktige elementer. En dæsj 'take on me' om dere skjønner hva jeg mener.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
649
Antall liker
306
Torget vurderinger
11
For rundt 7-8 år siden var jeg innom Hifiklubben i Trondheim, før de flyttet til det lokalet de har nå. I kjelleren der var det et digert lerret og et voldsomt B&W kinooppsett. Lyden var nå en ting, men jeg ble sittende å se på filmen som var svært fascinerende. Animasjonfilm i svart/kvitt. Scenen var lagt til en amerikansk storby i mellomkrigstiden antar jeg, mener å huske at det ble fløyet med gamle dobbeltvingede fly. Samtidig var dette tydeligvis sci-fi da det var invasjon av robotaktige kjemper på gang.

Noen som kan hjelpe meg videre med denne her? Er litt usikker, men mener at det hele var tegnet/animert i en stil der realismen var blandet opp med litt art deco-aktige elementer. En dæsj 'take on me' om dere skjønner hva jeg mener.
Denne her? Sky Captain and the World of Tomorrow
https://www.youtube.com/watch?v=11Mide2KXow
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Ja den kan det ha vært, ser at beskrivelsen min var ganske dårlig, men det kan likevel være riktig film. Jeg så bare noen minutter et gost stykke uti filmen. Ble raskt kommandert videre av shoppingmonsteret man er gift med.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Jeg nærmer meg en slags hjemmekino, sakte men sikkert. Projektor og lerret:)

jeg er fascinert av gode animasjonsfilmer. Disney/Pixar/Dreamworld kan lage fantastiske ting når de legger seg i selen. Men det er helt sikkert mye annet som er laget rundt om kring. Er det noen som har god oversikt over morsomme, spennende, fantastiske, visuelle animasjonsfilmer og kan anbefale noe? Animasjon gir kunstneriske muligheter som sprenger rammene i forhold til mer konvensjonelt laget film. Barnefilmer, familiefilmer, voksenfilmer, alt av interesse her.
 
Topp Bunn