Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    17.175
    Sted
    Sølvbyen
    Var på Asker kino i kveld og så Eyes Wide Shut. Dette er en del av NFKino sin nye Kinostalgi satsning hvor de tar eldre filmer og setter dem opp til spesialvisninger på kino. Jeg setter iallfall veldig pris på at jeg får muligheten til å se filmer på kino som jeg kanskje bare har sett på tv-skjerm tidligere. Mange filmer treffer helt annerledes. når man ser dem i stort kinoformat, og Eyes Wide Shut er ikke forskjellig fra andre filmer på det området. Det er en film jeg har sett flere ganger, og selv om jeg syns den er fascinerende får jeg liksom aldri helt tak på den eller hva den egentlig handler om. Det finnes forøvrig mange "forklaringer" og konspirasjonsteorier rundt den, litt som det gjør med flere andre av Kubrick sine filmer. Også er noen av scenene med Cruise og litt Kidman ganske cringe å se på, som de kule kidsa sier. Men uansett gøy, og faktisk den første Kubrick filmen jeg noen gang ser på kino. Tommel opp. 👍

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.960
    Sted
    Holmestrand
    Var på Asker kino i kveld og så Eyes Wide Shut. Dette er en del av NFKino sin nye Kinostalgi satsning hvor de tar eldre filmer og setter dem opp til spesialvisninger på kino. Jeg setter iallfall veldig pris på at jeg får muligheten til å se filmer på kino som jeg kanskje bare har sett på tv-skjerm tidligere. Mange filmer treffer helt annerledes. når man ser dem i stort kinoformat, og Eyes Wide Shut er ikke forskjellig fra andre filmer på det området. Det er en film jeg har sett flere ganger, og selv om jeg syns den er fascinerende får jeg liksom aldri helt tak på den eller hva den egentlig handler om. Det finnes forøvrig mange "forklaringer" og konspirasjonsteorier rundt den, litt som det gjør med flere andre av Kubrick sine filmer. Også er noen av scenene med Cruise og litt Kidman ganske cringe å se på, som de kule kidsa sier. Men uansett gøy, og faktisk den første Kubrick filmen jeg noen gang ser på kino. Tommel opp. 👍

Bedre sent enn aldri!
    🤗
    Tror min første var A clockwork orange i 1974.
    En av de første «voksenfilmene» jeg så etter fylte 16, selv om det var 18 år på den.
    Dr Strangelove samme år vil jeg tro.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    17.175
    Sted
    Sølvbyen
    Bedre sent enn aldri!
    🤗
    En av de første «voksenfilmene» jeg så etter fylte 16, selv om det var 18 år på den.
    1974 er året jeg ble født, så det er kanskje ikke helt unaturlig at jeg ikke fikk sett den på kino da. 🙂 Men jeg oppdaget den faktisk på VHS når jeg gikk på ungdomsskolen og har sett den mange ganger. Jeg tror den første Kubrick filmen jeg så var 2001: A space odyssey, for den gikk på tv flere ganger husker jeg. Nok en film som var fascinerende å se på, men som jeg nok ikke skjønte fullt ut. Fortsatt ikke helt sikker på hvordan man skal tolke den siste delen av den. Dr. Strangelove og The Shining er greiere sånn sett, siden de er en del tydeligere. Men uansett er jeg glad NFKino tar sitt samfunnsoppdrag på alvor og gir folk muligheten til å se filmer de ellers må ha gått glipp av på det store lerretet. For et par uker siden fikk jeg sett JFK: Director's Cut på Gimle også, og man går definitivt glipp av noe når man bare ser filmer på en tv. 🙂

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.960
    Sted
    Holmestrand
    1974 er året jeg ble født, så det er kanskje ikke helt unaturlig at jeg ikke fikk sett den på kino da. 🙂 Men jeg oppdaget den faktisk på VHS når jeg gikk på ungdomsskolen og har sett den mange ganger. Jeg tror den første Kubrick filmen jeg så var 2001: A space odyssey, for den gikk på tv flere ganger husker jeg. Nok en film som var fascinerende å se på, men som jeg nok ikke skjønte fullt ut. Fortsatt ikke helt sikker på hvordan man skal tolke den siste delen av den. Dr. Strangelove og The Shining er greiere sånn sett, siden de er en del tydeligere. Men uansett er jeg glad NFKino tar sitt samfunnsoppdrag på alvor og gir folk muligheten til å se filmer de ellers må ha gått glipp av på det store lerretet. For et par uker siden fikk jeg sett JFK: Director's Cut på Gimle også, og man går definitivt glipp av noe når man bare ser filmer på en tv. 🙂
    Jeg så Clockwork sammen med min far som elsket western, gjerne med John Wayne…
    Han syntes det var en møkkafilm.
    😂

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Oslo
    Bedre sent enn aldri!
    🤗
    Jeg er født i 63 og så 2001 veldig tidlig. Må nesten ha vært mens jeg var 6 og bodde i USA, siden de ikke hadde aldersgrense på sånt. Foreldrene mine var filminteresserte og min far leste sci-fi og hadde lest boka. Husker at det gjorde inntrykk, særlig den psykedeliske slutten. I Norge ville jeg ikke fått sett den før jeg var 16, og da så jeg den en gang til.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    17.175
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg er født i 63 og så 2001 veldig tidlig. Må nesten ha vært mens jeg var 6 og bodde i USA, siden de ikke hadde aldersgrense på sånt. Foreldrene mine var filminteresserte og min far leste sci-fi og hadde lest boka. Husker at det gjorde inntrykk, særlig den psykedeliske slutten. I Norge ville jeg ikke fått sett den før jeg var 16, og da så jeg den en gang til.
    I Norge kunne du nok få sett den tidligere, jeg var ikke veldig gammel første gangen jeg så 2001, men riktignok bare på tv en gang jeg overnattet hos besteforeldrene mine og fikk være oppe så lenge jeg ville. 🙂

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.257
    Var innom Platekompaniet i Oslo i dag. Dem bekreftet mange forhåndsbestillinger på 4K Ultra Hd av Once Upon a Time in America.

Det gledes….fordi her er de to første pre-reviews på nettet😊

«From what I could tell by checking a few clips, the video looks fantastic.

The fundamental grading is unchanged from the 2012 restoration, which introduced a specific warm/sepia bias to help differentiate the film's time periods. Thanks to Dolby Vision, though, the colour space is now much wider. So the image is rich, vibrant and much more natural, while still respecting Tonino Delli Colli’s warm cinematography. That means you should not expect a cool, flatly neutral 'modern' grade, which would not even be faithful to the film's original aesthetics.
    The theatrical cut is indeed 229 minutes.»

«…yes i've just watched a few moments too and i've been pleasantly surprised by HDR/DV pass. compared to old BD is a very nice step-up, despite sharing the same 2012 resto main characteristics (as everybody already knew). never found that grading particular offensive btw so YMMV. also, general bitrate for the theatrical (229minutes) is always around 40-50mbps and in those few scenes i've sampled i couldn't spot any particular encoding issues».

☺

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Knives out: Wake up, dead man

Netflix.

Som dei to førre, er dette ein frittståande who-dunnit med eit ordentleg komplekst (og, som alltid, litt duh) plott.

Setting er ei katolsk småbykyrkje, og det katolsk-kristne gjennomsyrar forteljinga. På meg verka det også inspirert av «En landsbyprests dagbok». Kristendomen står sentralt i historia, og vert utfordra, men ikkje gjort narr av; som heidning oppfatta eg han i det minste som respektfull, ikkje minst andsynes prestegjerninga.

Masse kritikk av GOP/MAGA, sjølvsagt.

Eg tykkjer denne var betre enn dei to førre.

Edit: Eg er litt mindre positiv enn Morten Ståle Nilsen, men han er innom ein del av det som gjer filmen bra.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.960
    Sted
    Holmestrand
    Knives out: Wake up, dead man

Netflix.

Som dei to førre, er dette ein frittståande who-dunnit med eit ordentleg komplekst (og, som alltid, litt duh) plott.

Setting er ei katolsk småbykyrkje, og det katolsk-kristne gjennomsyrar forteljinga. På meg verka det også inspirert av «En landsbyprests dagbok». Kristendomen står sentralt i historia, og vert utfordra, men ikkje gjort narr av; som heidning oppfatta eg han i det minste som respektfull, ikkje minst andsynes prestegjerninga.

Masse kritikk av GOP/MAGA, sjølvsagt.

Eg tykkjer denne var betre enn dei to førre.

Edit: Eg er litt mindre positiv enn Morten Ståle Nilsen, men han er innom ein del av det som gjer filmen bra.

Så filmen nå akkurat.
    Enig med dine kommentarer.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    476
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Jeg så Predator: Badlands i går. Synes vel egentlig at originalen er en ganske bra reinspikka actionfilm, Predator 2 er heller ikke verst og Prey er ok, men dette ble for Disney for meg. Synes faktisk animasjonsfilmen Predator: Killer of Killers var mye bedre enn denne, men vi har alle forskjellig smak.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.596
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Her er mer info fra Bluraymania på Once Upon a time in America:

Language
    Audio:

English DTS-HD MA 5.1
    Italian DTS-HD MA 5.1
    Italian DTS-HD MA 2.0

Subtitles:
    English, Italian

Extras
    The box set contains:
    • Once Upon a Time in America - Extended version in 4K UHD & Blu-ray
    • Once Upon a Time in America - Theatrical version in 4K UHD
    • Limited edition 4Kult Collector's Card

Det er også bekreftet at 4k versionen bruker 3-layer 100GB discer for minimalt med kompresjon.
    Hvis dette stemmer, inkl engelske undertekster, er dette veldig oppløftende.
    Da dukket denne opp på dørmatten i natt levert av Helthjem. Og vi kan bekrefte at alle tre versjonene har både engelske og italienske undertekster og engelsk og italiensk lyd. Alt er på plass. Da gjenstår det bare å få sett på den.;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.257
    Da dukket denne opp på dørmatten i natt levert av Helthjem. Og vi kan bekrefte at alle tre versjonene har både engelske og italienske undertekster og engelsk og italiensk lyd. Alt er på plass. Da gjenstår det bare å få sett på den.;)
    Da har du en fin opplevelse i vente :)
    Min har ikke ankommet enda.

Hvor kjøpte du ditt eksemplar?

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.596
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kjøpte den fra amazon.it. Jeg har sett filmen før, men den lange versjonen bare på en amerikansk BD. Jeg ser frem til å se denne versjonen i 4K. Det kan fort bli en fest.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.257
    Jeg kjøpte den fra amazon.it. Jeg har sett filmen før, men den lange versjonen bare på en amerikansk BD. Jeg ser frem til å se denne versjonen i 4K. Det kan fort bli en fest.
    Jeg har den lange versjonen på BD region B med norske undertekster, tror den er fra 2011. Men den ble trukket etter ganske kort tid fordi Disney overtok rettighetene og ville ha filmen eksklusivt på strømming, som en del for å bygge opp makedet med en stor kundemasse på månedlig betaling.

Har lest litt reviews på forum hvor sånne die hard filmentusiaster poster. Sånne type folk som alltid leter med lupe etter feil. Jevnt over veldig gode reviews, men noen henger seg opp i den svakt gul/brune farvetoningen som er gjennomgående i bildet og som restaureringsstudioet har valgt. Disse kritikerne ønsker en mer nøytral tone. Mens andre sier toningen kler handlingen i filmen godt og det var intensjonen Sergio Leone ønsket for filmen, et slags gyldent nostalgisk skjær over fortellingen.

Du får si hva du syns om den saken.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.403
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Denne
    1000012455.png

Hadde det ikke vært for at jeg så den med venner, (en har jeg ikke sett på mange år) så hadde dette vært totalt bortkastet tid og penger. Makan til oppgulpa vræl skal en lete lenge etter. Finnes null på terningene? Det burde det i hvert fall.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.819
    Torget vurderinger
    96
    Hugh Grant imponerer. Glimrende dialog i denne, men den halter litt på slutten. Interessant tema.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.819
    Torget vurderinger
    96
    Denne
    Vis vedlegget 1168829
    Hadde det ikke vært for at jeg så den med venner, (en har jeg ikke sett på mange år) så hadde dette vært totalt bortkastet tid og penger. Makan til oppgulpa vræl skal en lete lenge etter. Finnes null på terningene? Det burde det i hvert fall.
    At James Cameron kaster bort resten av karrieren på dette, gudene vet hvor mange han har tenkt å lage, er helt uforståelig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn