Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Jeg ble litt skuffa jeg også, men jeg er veldig uenig med deg i at de fantasyfilmene ( har bare lest LOTR ) behandler religion bedre. Kanskje synes man det hvis man er religiøs selv? Hvis man derimot ser på Messias-religioner som undertrykkende ( "bare hold ut, frelseren kommer" ) er Dune II mye mer tankevekkende.
    Ja, bare det at messias-myten er plantet for århundrer siden av Ben Gesserit og hovedpersonen er fanget av den myten.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Ja, bare det at messias-myten er plantet for århundrer siden av Ben Gesserit og hovedpersonen er fanget av den myten.
    Foregår ikke dette i år 10000 et eller annet ? jeg tenker at det er den samme messias-myten som religionsmakere har sysla med hele tiden.

    Og er han fanget ? Eller sier han : "Jeg er ikke Messias, men det folkelige opprøret trenger en leder, og jeg ofrer meg for saken." ?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Foregår ikke dette i år 10000 et eller annet ? jeg tenker at det er den samme messias-myten som religionsmakere har sysla med hele tiden.

    Og er han fanget ? Eller sier han : "Jeg er ikke Messias, men det folkelige opprøret trenger en leder, og jeg ofrer meg for saken." ?
    Ben Gesserit plantet slike myter på primitive planeter for å kunne kontrollere dem senere. Han tar rollen fordi han ikke ser noen annen utvei (og han er jo synsk). Veien ble lagt av myten. Han vet at det vil ta livet av billioner og det er ikke noe han ønsker. Hele bokserien er basert på en advarsel mot messiasdyrking.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Ben Gesserit plantet slike myter på primitive planeter for å kunne kontrollere dem senere. Han tar rollen fordi han ikke ser noen annen utvei (og han er jo synsk). Veien ble lagt av myten. Han vet at det vil ta livet av billioner og det er ikke noe han ønsker. Hele bokserien er basert på en advarsel mot messiasdyrking.
    Den kan jo virke som vi er enige i at Dune har et litt mer sofistikert forhold til Religion enn f.eks. Star Wars.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn