Hvilken elektronikk har du som reagerer på nettet,nettkabler og filtre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Siden det stadig oppfordres til å kjøpe elektronikk som ikke er feilkonstruert,
    med mer moderne ? strømforsyninger som dermed ikke reagerer på nettkabler og filtre
    blir det store spørsmålet,
    HVILKEN ELEKTRONIKK HAR VI SOM OPPLEVER FORSKJELLER?

    Dette er kun en tråd der VI SOM ERFARER FORSKJELLER ramser opp utstyret vi har erfart forskjeller med,samt tydelige negative opplevelser med utstyr andre steder enn i eget hjem,dvs feilkonstruert.


    Så da starter jeg.

    Hegel hos Soundgardens tidligere lokaler i Haugesund.
    Electrokompaniet hos Budal,Kopervik.
    Xindak,Audiofil? Haugesund

    Stereopile Oslo,ukjent elektronikk

    DSC_1586.jpg



    Hjemme


    Opera audio div Consonance,riaa,rør pre og A100
    Meridian 506 CD
    NAD ?? CD
    Xindak dac 5
    Chord dac 64
    Mytek dac
    Heed Obelisk

    Audio (Lauvland) 12W kl A
    Mark Levinson ML 11&12
    OCM 200
    Belles 28a ref.
    Belles 350a ref
    Belles 350a ref V2

    Hypex UcD 400 sub forsterker (Zu Audio Method)

    NAD 701
    Yamaha AX-590


    Da er det bare å legge ut all den feilkonstruerte elektronikken vår ;)

    Noen eraringer står sikkert nevnt i signaturen til enkelte i disse trådene bl.a

    https://www.hifisentralen.no/forume...doo-eller-na-dvendig.html#eWhlz00XRwwBBSAB.99

    https://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#eBt3hIkOyCQd9VfL.99

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/73047-power-isotek.html

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/91405-audio-insight-isovolt.html
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Naim er det eneste merket jeg har hatt store problemer med mange komponenter. En Luxman rørforsterker og en DAC fra Nuprime.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Xindak,Audiofil? Haugesund
    Hva testet du der?
    Vet ikke men du husker det sikkert.Elektronikken drev disse Dunlup høyttalerne.
    Umiskjennelig variant av hardhet på stemmer,
    men for min del anser ikke jeg elektronikken som feilkonstruert.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Naim er det eneste merket jeg har hatt store problemer med mange komponenter. En Luxman rørforsterker og en DAC fra Nuprime.
    Og på disse merket du forskjeller ved bytte av nettkabel og bruk av nettfiltre?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Med nettfilter ja, strømkabel nei. Det var feil på Nuprime som lot seg fikse ved å lodde en bro over en motstand. Luxman ble helt tyst med nettfilter, mens Naim bare forbedret seg litt på noen områder.


    Naim er det eneste merket jeg har hatt store problemer med mange komponenter. En Luxman rørforsterker og en DAC fra Nuprime.
    Og på disse merket du forskjeller ved bytte av nettkabel og bruk av nettfiltre?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Xindak,Audiofil? Haugesund
    Hva testet du der?
    Vet ikke men du husker det sikkert.Elektronikken drev disse Dunlup høyttalerne.
    Umiskjennelig variant av hardhet på stemmer,
    men for min del anser ikke jeg elektronikken som feilkonstruert.
    Skjønner ikke hva du mener egentlig og hvorfor referere til Audiofoni i tråden din?
    Loudspeaker Art deco 10 var til utstilling. Det er disse du tenker på?
    Er det slik at din opplevelse av metallisk klang skyldes elektronikken og kan bedres med hhv. nettfilter/strømkabel?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Xindak,Audiofil? Haugesund
    Hva testet du der?
    Vet ikke men du husker det sikkert.Elektronikken drev disse Dunlup høyttalerne.
    Umiskjennelig variant av hardhet på stemmer,
    men for min del anser ikke jeg elektronikken som feilkonstruert.
    Skjønner ikke hva du mener egentlig og hvorfor referere til Audiofoni i tråden din?
    Loudspeaker Art deco 10 var til utstilling. Det er disse du tenker på?
    Er det slik at din opplevelse av metallisk klang skyldes elektronikken og kan bedres med hhv. nettfilter/strømkabel?
    Audiofoni het butikken ja,og hvorfor referere til opplevelsen der?Da får du lese første innlegg en gang til.
    Ja,Art deco 10 var høyttalerne som ble drevet av Xindak elektronikk,
    og dersom du mener at det ikke er slik,at oppsettet låt bra..vel du om det.
    Min mening er at mesteparten av vanlig kommersielt elektronikk kan gi forandringer i lyden
    med nettkabler og filtre,dersom forholdene ang støybilde og nettimpedansen tilsier det.

    Og dersom de av oss som erfarer dette lister opp utstyret en har erfart dette med,borte og hjemme,
    blir utvalget med "rett " konstruert strømforsyning etter hvert ganske så snevert vil jeg tro.

    Så da er det bare å brette opp ermene å taste i vei.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har hjemmebygd P-P power amp som reagerer på filter i nett.
    NEGATIVT.
    På andre som forforsterker og CD spiller er det ingen forskjell.
    Akkurat som forventet.
    Kabler hører jeg ingen forskjell på.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hadde ein Hiraga "Le Tube" forforsterkar som reagerte på det meste, iallfall når han vart brukt saman med transistorsluttrinn. Utgangsimpedansen var visstnok 50 kOhm. Det kan kanskje ha noko med prinsesse-på-ert-åtferda.....?
    50 kOhm utgangsimpedans?
    Helt umulig.
    En eller annen har surret med komma.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Electrocompagniet Preampliwire IIA reagerte i hine hårde dag positivt på nettfilter hos meg - alle flosklene om større ro, svartere bakgrunn, større soundstage osv.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde ein Hiraga "Le Tube" forforsterkar som reagerte på det meste, iallfall når han vart brukt saman med transistorsluttrinn. Utgangsimpedansen var visstnok 50 kOhm. Det kan kanskje ha noko med prinsesse-på-ert-åtferda.....?
    50 kOhm utgangsimpedans?
    Helt umulig.
    En eller annen har surret med komma.
    Dette har eg høyrt før. Rett nok har eg ikkje måleutstyr, men det er ein ganske sær konstruksjon. Den baserer seg på eitt ECC83-rør pr kanal, der halve røret fyrst brukast til riaaforsterkning på 20 dB, deretter på linjedelen med same forsterkning. Dette gjer at skilnaden mellom vinyl og aux er ganske ekstrem. Let veldig godt, men er det definitivt særaste apparatet eg har hatt i hus (med nokre spinnville unntak)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeff Rowland, Hegel, Electrcompaniet, Abrahamsen,Pioneer, MBL,Mcintosh, Luxman,Burmester da var de fleste nevnt alle reagerer i mer eller mindre grad.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Og dersom de av oss som erfarer dette lister opp utstyret en har erfart dette med,borte og hjemme,
    blir utvalget med "rett " konstruert strømforsyning etter hvert ganske så snevert vil jeg tro.

    Så da er det bare å brette opp ermene å taste i vei.
    Opplistingen av av folks erfaringer og meninger i en tråd som denne kommer ikke til å kunne si noe som helst om utstyret har «rett» konstruert strømforsyning. Det er fortsatt bare «tilfeldige» meninger og erfaringer, uten noe grunnlag for «allmengjøring» eller utsagnskraft om et underliggende faktum. Folk erfarer og mener så mangt. Skal «vi» komme videre så kan «vi» 1) undersøke kvaliteten på nettspenningen ute i de tusen lytterom (stabilitet, støynivå/variasjon/spekter, nettimpedans mm), 2) undersøke hvor følsomme ymse hifikomponenter er for gjengse og mer ekstrem variasjoner kvaliteten på nettspenningen, og 3) undersøke om nettledninger og nettfiltere ev påvirker hvor følsomt utstyret er for kvaliteten i nettspenningen. Det fordrer kompetanse, nitidige målinger og en betydelig innsats. Du har jo mer erfaring enn de fleste av oss om hva som skal til for å kartlegge kvaliteten på nettspenningen.

    mvh
    KJ
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Den eneste som ikke har reagert er den berømte MAen.
    Music Angel med 4 KT88
    Den reagerte ikke på noe.

    Men da er vel den, den eneste som ikke er konstruert feil?
    Og resten er feilkonstruert?
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har gjort flere forsøk med skilletrafo og diverse IsoTek-produkter.

    Der jeg bodde frem til februar i år var utslagene nærmest fraværende, så jeg kjøpte verken IsoTek eller IsoVolt. OHC's utskremte ble lett frustrert... ;D

    Så flyttet jeg fra enebolig til leilighet, og da ble historien en helt annen. Da var plutselig nettstøyen på et helt annet nivå, og IsoVolt ryddet ganske bra opp.

    Jeg skal ikke påberope meg fagkunnskap på området - jeg regner meg som subjektivist her - men jeg valgte å legge en del surt opptjente i dette.

    Om Adyton og dCS er feilkonstruert får andre mene noe om...
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Siden det stadig oppfordres til å kjøpe elektronikk som ikke er feilkonstruert,
    med mer moderne ? strømforsyninger som dermed ikke reagerer på nettkabler og filtre
    blir det store spørsmålet,
    HVILKEN ELEKTRONIKK HAR VI SOM OPPLEVER FORSKJELLER?

    Dette er kun en tråd der VI SOM ERFARER FORSKJELLER ramser opp utstyret vi har erfart forskjeller med,samt tydelige negative opplevelser med utstyr andre steder enn i eget hjem,dvs feilkonstruert.


    Så da starter jeg.

    Hegel hos Soundgardens tidligere lokaler i Haugesund.
    Electrokompaniet hos Budal,Kopervik.
    Xindak,Audiofil? Haugesund

    Stereopile Oslo,ukjent elektronikk

    Vis vedlegget 554103


    Hjemme


    Opera audio div Consonance,riaa,rør pre og A100
    Meridian 506 CD
    NAD ?? CD
    Xindak dac 5
    Chord dac 64
    Mytek dac
    Heed Obelisk

    Audio (Lauvland) 12W kl A
    Mark Levinson ML 11&12
    OCM 200
    Belles 28a ref.
    Belles 350a ref
    Belles 350a ref V2

    Hypex UcD 400 sub forsterker (Zu Audio Method)

    NAD 701
    Yamaha AX-590


    Da er det bare å legge ut all den feilkonstruerte elektronikken vår ;)

    Noen eraringer står sikkert nevnt i signaturen til enkelte i disse trådene bl.a

    https://www.hifisentralen.no/forume...doo-eller-na-dvendig.html#eWhlz00XRwwBBSAB.99

    https://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#eBt3hIkOyCQd9VfL.99

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/73047-power-isotek.html

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/91405-audio-insight-isovolt.html
    Kan du legge ut noen bilder av Audio (Lauvland) 12W kl A ?
    Innsiden er mest interesant da.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har gjort flere forsøk med skilletrafo og diverse IsoTek-produkter.

    Der jeg bodde frem til februar i år var utslagene nærmest fraværende, så jeg kjøpte verken IsoTek eller IsoVolt. OHC's utskremte ble lett frustrert... ;D

    Så flyttet jeg fra enebolig til leilighet, og da ble historien en helt annen. Da var plutselig nettstøyen på et helt annet nivå, og IsoVolt ryddet ganske bra opp.

    Jeg skal ikke påberope meg fagkunnskap på området - jeg regner meg som subjektivist her - men jeg valgte å legge en del surt opptjente i dette.

    Om Adyton og dCS er feilkonstruert får andre mene noe om...
    Erfart det samme.
    Her jeg bor nå fikk jeg aldri diverse rør-pre stille.
    Vi har en Ullvaredabrikk i nærheten. Dog på annen trafo.
    Ellers bare hus på denne trafoen. Ok nett.

    Der jeg bodde før var det tyst.

    Men at alt mulig er feilkonstruert er jo tull.
    Hver enkelt har sine tanker.
    F. Eks har ikke jeg høyttaler rele på effekten. Er det navnet på dette? Uansett, fordi produsent mener de ødelegger lyden på sikt i form av slitasje/korreksjon.

    Men så kan vi jo ta alle de vanlige merka.. Pioneer, Sony osv til 2 tusen som alltid virker flott.
    Eller gjør det det faktisk?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Siden det stadig oppfordres til å kjøpe elektronikk som ikke er feilkonstruert,
    med mer moderne ? strømforsyninger som dermed ikke reagerer på nettkabler og filtre
    blir det store spørsmålet,
    HVILKEN ELEKTRONIKK HAR VI SOM OPPLEVER FORSKJELLER?

    Dette er kun en tråd der VI SOM ERFARER FORSKJELLER ramser opp utstyret vi har erfart forskjeller med,samt tydelige negative opplevelser med utstyr andre steder enn i eget hjem,dvs feilkonstruert.


    Så da starter jeg.

    Hegel hos Soundgardens tidligere lokaler i Haugesund.
    Electrokompaniet hos Budal,Kopervik.
    Xindak,Audiofil? Haugesund

    Stereopile Oslo,ukjent elektronikk

    Vis vedlegget 554103


    Hjemme


    Opera audio div Consonance,riaa,rør pre og A100
    Meridian 506 CD
    NAD ?? CD
    Xindak dac 5
    Chord dac 64
    Mytek dac
    Heed Obelisk

    Audio (Lauvland) 12W kl A
    Mark Levinson ML 11&12
    OCM 200
    Belles 28a ref.
    Belles 350a ref
    Belles 350a ref V2

    Hypex UcD 400 sub forsterker (Zu Audio Method)

    NAD 701
    Yamaha AX-590


    Da er det bare å legge ut all den feilkonstruerte elektronikken vår ;)

    Noen eraringer står sikkert nevnt i signaturen til enkelte i disse trådene bl.a

    https://www.hifisentralen.no/forume...doo-eller-na-dvendig.html#eWhlz00XRwwBBSAB.99

    https://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#eBt3hIkOyCQd9VfL.99

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/73047-power-isotek.html

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/91405-audio-insight-isovolt.html
    Kan du legge ut noen bilder av Audio (Lauvland) 12W kl A ?
    Innsiden er mest interesant da.
    Ble nok solgt for en god stund siden.Kjøpte den hos Arild på HiFi-Guiden som sa at den kom fra Lauvland selv.
    Men har tegningene/byggbeskrivelsen enda.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Den eneste som ikke har reagert er den berømte MAen.
    Music Angel med 4 KT88
    Den reagerte ikke på noe.

    Men da er vel den, den eneste som ikke er konstruert feil?
    Og resten er feilkonstruert?
    Nå skulle denne tråden beså av elektronikk vi har erfart lar seg påvirke av nettkabler og filtre,
    og IKKE av elektronikk som vi har erfart IKKE lar seg påvirke.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Da kan vi vel gjøre slik på ny side ;)


    Hegel hos Soundgardens tidligere lokaler i Haugesund.
    Electrokompaniet hos Budal,Kopervik.
    Xindak,Audiofoni,Haugesund

    Opera audio div Consonance,riaa,rør pre og A100
    Meridian 506 CD
    NAD ?? CD
    Xindak dac 5
    Chord dac 64
    Mytek dac
    Heed Obelisk

    Audio (Lauvland) 12W kl A
    Mark Levinson ML 11&12
    OCM 200
    Belles 28a ref.
    Belles 350a ref
    Belles 350a ref V2

    Hypex UcD 400 sub forsterker (Zu Audio Method)

    NAD 701
    Yamaha AX-590


    Naim
    En Luxman rørforsterker og en
    DAC fra Nuprime.

    Hiraga "Le Tube" forforsterkar

    hjemmebygd P-P power amp

    Electrocompagniet Preampliwire IIA

    Jeff Rowland,
    Hegel,
    Electrcompaniet,
    Abrahamsen,
    Pioneer,
    MBL,
    Mcintosh,
    Luxman,
    Burmester

    Adyton og
    dCS
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så ca 1/2 delen av forrige post er elektronikk du personlig har erfart reagerer på strømkabler/filtre? (det som er listet opp/kopiert fra åpningsinnlegget)
    Dvs. testet med audiofil kabel/standard og/eller filtre i forkant både hjemme og på butikker?
    Forstår jeg det riktig da?

    PS: En kabel og et aktivt filter er 2 helt forskjellige dyr.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Marantz AV 8805. Tidligere havde jeg Marantz AV 8803, der også viste forskel.

    Her sad der et sort medfølgende net kabel på, fordi jeg havde for få kabler. Det sorte blev taget af, og erstattet af AudioQuist Thunder som jeg havde lånt med hjem i 14 dage for testning. Det var så godt, at jeg bestilte 3 styk af det AudioQuist Thunder.


    20190823_160340.jpg



    De to andre net kabler af AudioQuist Thunder blev monteret på mine to monoblokke med meget kraftige strømforsyninger, bygget af Drossel. Høj spænding. Store trafoer vist på 2000 VA og mange lyttere. Mono blokkene er ombyggede fornylig med lidt svagere trafoer. før sad der 2300 watt i. Men spændingen blev sat op med meget mere vellyd. Jernlåget blev fjernet og bagpladen blev udskiftet til træ i stedet for. Højttaler bøsningerne blev skiftet ti Tellurkobber, som Modifix producere. De er så lækre.

    Enorm forskel. Mange kabler brugt i lytte prøver:
    WireWorld Silver Electra. Længe siden og manglede punch.
    Quide Tunami, der er et kraftig net kabel med 3 x 5,5 kvadrat. Et meget stille kabel og jeg høre meget svage lyde i baggrunden, som ikke skulle have været med. Men giver det autentiske udtryk.
    Nogle Aventis Plus der er ovale net kabler fra Drossel, duede ikke. De gjorde det hele så tamt og kedeligt, på trods af stort kvadrat. På min Dac, bygget af Drossel, er det et rigtig godt net kabel. Fin dyb fysisk bas.
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Alt jeg har hatt av komponenter i anlegget jeg har hatt har reagert negativt på støy/dårlig nett. Lydkvaliteten varierer gjennom døgnet, og årstidene. Samme gjør det i alle anlegg av noenlunde kvalitet som jeg har hørt rundt om der jeg har tilbrakt noen timer. Mulig jeg er mer var for dette enn de fleste...
    Dessverre har jeg enda ikke kommet over noen remedier som klarer å fremskaffe ren strøm, og får mer og mer tro på at en må til med batteri....
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Alt jeg har hatt av komponenter i anlegget jeg har hatt har reagert negativt på støy/dårlig nett. Lydkvaliteten varierer gjennom døgnet, og årstidene. Samme gjør det i alle anlegg av noenlunde kvalitet som jeg har hørt rundt om der jeg har tilbrakt noen timer. Mulig jeg er mer var for dette enn de fleste...
    Dessverre har jeg enda ikke kommet over noen remedier som klarer å fremskaffe ren strøm, og får mer og mer tro på at en må til med batteri....
    Her hjælper egen gruppe gevaldigt. Egen gruppe og lav modstand i installationskablet.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Alt jeg har hatt av komponenter i anlegget jeg har hatt har reagert negativt på støy/dårlig nett. Lydkvaliteten varierer gjennom døgnet, og årstidene. Samme gjør det i alle anlegg av noenlunde kvalitet som jeg har hørt rundt om der jeg har tilbrakt noen timer. Mulig jeg er mer var for dette enn de fleste...
    Dessverre har jeg enda ikke kommet over noen remedier som klarer å fremskaffe ren strøm, og får mer og mer tro på at en må til med batteri....
    Leste ikke tittel på tråd godt nok. Komponenter som reagerer på støy,ja. Husker noek ikke en brøkdel, men her er noe .

    DP
    Electrocompaniet
    Audio Research
    Audiomeca
    Audio Aero
    Midtgaard
    Kora
    Denon
    BAT
    Master Audio
    Hjemmemekk av noe Hypex greier
    o.s.v... Listen er uendelig...
    Konklusjon er at jeg har aldri hørt noe som helst av komponenter som ikke lar seg påvirke av strømforhold og støy. Hos meg ser/hører jeg at når forholdene er dårlige blir støyen en del av signalet, og det ser jeg med en gang på VU metrene på forsterkeren at signalet mister dynamikk og "henger". En av de verste "lydkollapsene" hørte jeg på et hjemmemekket anlegg med hypex, Audiolense og PC, så de er langt fra imune de også ja....
    Problemene varierer nok mye rundt om, men med EL-bil ladere, led og induksjonsovner i hvert hus blir nok ikke problemet mindre fremover nei...
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører lettere forskjell på ulike strømkabler som er koblet mellom strømfilter og støbslet i veggen enn ulike kabler som kobles mellom strømfilter og forsterker, da er det altså strømfilterne som er feilkonstruert. De er den store synderen!!
    Jeg har nettopp kjøpt meg Audioquest jitterbug og lyden ble litt klarere og da er Dragonfly dacen feilkonstruert den også!? :D :confused: Jeg gir opp! Selger alt og kjøper meg en lampe som jeg kan teste ulike strømkabler på. ;D
    Strømfilter hvor jeg hører forskjell på strømkabel. i leddet foran: Isotek, Isovolt, wireworld Matrix strømskinne som egentlig ikke er noe strømfilter og ps audio regenerator.
    Men av og til kan det være godt å vende tilbake til den gode gamle svarte standardpotetstrømkabærn som av en eller annen grunn kan låte mer MUSIKALSK enn svindyre med såkalt silverplated. Eller at de heter silver uten at de er det. Bare juks.

    Til alle strømfilterskeptikere! Wireworld lager strømfiltere uten kripskraps bugs i strømskinna. Men man må bruke wireworld strømkabler på grunn av at kablene er dobbelt skjermet.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Dessverre har jeg enda ikke kommet over noen remedier som klarer å fremskaffe ren strøm, og får mer og mer tro på at en må til med batteri....
    Løsningen heter roterende omformer. Man tager en stk. trefase asynkronmaskin og lar denne drive en stk. synkrongenerator. Resultatet er garantert 100% ren sinus! Fullstendig støyfri!

    Bane Nor har muligens fortsatt noen slike i drift. Men de omformer fra noen titalls kV 50Hz til 16kV 16 2/3 Hz. Så du kan ikke kjøpe brukt fra de.

    03U16hrRTk.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre har jeg enda ikke kommet over noen remedier som klarer å fremskaffe ren strøm, og får mer og mer tro på at en må til med batteri....
    Løsningen heter roterende omformer. Man tager en stk. trefase asynkronmaskin og lar denne drive en stk. synkrongenerator. Resultatet er garantert 100% ren sinus! Fullstendig støyfri!

    Bane Nor har muligens fortsatt noen slike i drift. Men de omformer fra noen titalls kV 50Hz til 16kV 16 2/3 Hz. Så du kan ikke kjøpe brukt fra de.

    Vis vedlegget 554458
    BS,en generator produserer harmonisk støy så det holder.
    Sikkert en av grunnene til att ett Honda Bensin aggregat lånt av kraftprodusenten
    ikke fungerte som forventet.

    Var over lang tid tilsluttet denne.

    aggr..jpg



    Tidvis denne når netteier må utføre vedlikehold etc,også nå førstkommende tirsdag og onsdag kommer vi til å få strøm fra denne.


    DSC_1664.jpg



    Dette gir THD og bl.a 5 harmoniske laaangt over grenseverdiene.
    Årsak;Naturlig støy fra generator,som pga for liten dempning i nettet lokalt gir slike forhold.
    Men elektronikken klarer seg svært så bra allikevel FORDI

    he addition of harmonics to the supply signal does not affect
    the fluctuation because these harmonics are synchronized with
    the fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the
    AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the
    capacitor varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since
    this fluctuation is excessive, it affects the operation of the
    equipment.


    Generatorer (synkronmaskiner) vil gi opphav til harmoniske som følge viklingsfordelingen i stator, som følge av polutformingen og som følge av andre konstruksjonsdetaljer. Normer utarbeidet for slikt utstyr krever at disse ulike faktorene holdes innenfor rammer. IEC normer i ….34-..serien er de mest anvendte i europeisk sammenheng. Amerikanerne har tilsvarende ANSI normer som dekker disse forholdene.
    Årsaken til at vi hos dere har fått store verdier av 5 og 7 under øydrift skyldes forholdet mellom aggregat + transformator impedansen og nettkapasitansen. Det er liten last i nettet slik at dempningen, som er gitt av effektforbruket dvs. resistansen, er lav. Resonanstoppene blir da høye slik at harmoniske fort blir forsterket selv om de ligger til dels langt fra resonansfrekvensen.


    Elementært for de med s.k formalkunnskap?
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Dessverre har jeg enda ikke kommet over noen remedier som klarer å fremskaffe ren strøm, og får mer og mer tro på at en må til med batteri....
    Løsningen heter roterende omformer. Man tager en stk. trefase asynkronmaskin og lar denne drive en stk. synkrongenerator. Resultatet er garantert 100% ren sinus! Fullstendig støyfri!

    Bane Nor har muligens fortsatt noen slike i drift. Men de omformer fra noen titalls kV 50Hz til 16kV 16 2/3 Hz. Så du kan ikke kjøpe brukt fra de.

    Vis vedlegget 554458
    BS,en generator produserer harmonisk støy så det holder.
    Sikkert en av grunnene til att ett Honda Bensin aggregat lånt av kraftprodusenten
    ikke fungerte som forventet.

    Var over lang tid tilsluttet denne.

    Vis vedlegget 554471


    Tidvis denne når netteier må utføre vedlikehold etc,også nå førstkommende tirsdag og onsdag kommer vi til å få strøm fra denne.


    Vis vedlegget 554472


    Dette gir THD og bl.a 5 harmoniske laaangt over grenseverdiene.
    Årsak;Naturlig støy fra generator,som pga for liten dempning i nettet lokalt gir slike forhold.
    Men elektronikken klarer seg svært så bra allikevel FORDI

    he addition of harmonics to the supply signal does not affect
    the fluctuation because these harmonics are synchronized with
    the fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the
    AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the
    capacitor varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since
    this fluctuation is excessive, it affects the operation of the
    equipment.


    Generatorer (synkronmaskiner) vil gi opphav til harmoniske som følge viklingsfordelingen i stator, som følge av polutformingen og som følge av andre konstruksjonsdetaljer. Normer utarbeidet for slikt utstyr krever at disse ulike faktorene holdes innenfor rammer. IEC normer i ….34-..serien er de mest anvendte i europeisk sammenheng. Amerikanerne har tilsvarende ANSI normer som dekker disse forholdene.
    Årsaken til at vi hos dere har fått store verdier av 5 og 7 under øydrift skyldes forholdet mellom aggregat + transformator impedansen og nettkapasitansen. Det er liten last i nettet slik at dempningen, som er gitt av effektforbruket dvs. resistansen, er lav. Resonanstoppene blir da høye slik at harmoniske fort blir forsterket selv om de ligger til dels langt fra resonansfrekvensen.


    Elementært for de med s.k formalkunnskap?
    Og da er vi som jeg antydet i et tidligere innlegg, tilbake til batteridrift. Det er produsenter som gjør dette med hell, og en del audiofile har gjort dette også med stort hell så vidt jeg har fått med meg. Det er så fantastisk lyd når strømmen er bra, og det er håpløst dårlig når strømmen er dårlig. For et ikke trent øre vil det nok ikke merkes så mye, men ved lytting i sweetspot er det katastrofe når dybde, separasjon, klang og "roen" i lydbildet forsvinner...
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Men hvem vil ha slike støyende innretninger i leiligheter/boliger?

    Er da svært få som melder i fra om feilkonstruert påvirkelig utstyr når en leser i disse,
    eller has det ingen ryggrad;)

    https://www.hifisentralen.no/forume...doo-eller-na-dvendig.html#eWhlz00XRwwBBSAB.99

    https://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#eBt3hIkOyCQd9VfL.99

    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/73047-power-isotek.html

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/91405-audio-insight-isovolt.html



    Tidene forandrer seg,TIL. Må jo tilhøre rette "klikken" Sluket

    https://www.hifisentralen.no/forume...lyd-i-forsterkeren-med-ny-stra-mkabel-51.html


    "Asbjørn, du har nå TRE napp i Slukets vandrepokal for ekstrem tålmodighet med minimale liksomproblemer. "


    FRA

    https://www.hifisentralen.no/forume...doo-eller-na-dvendig.html#eWhlz00XRwwBBSAB.99

    Hvis du er i high-end delen av denne hobbyen våger jeg å påstå at clean power er et must. Ikke noe woodoo eller snake oil her i det hele tatt. STor forskjell med og uten ren strøm.

    Kjenner ikke alt av utstyr der ute, selv bruker jeg 2 stk. PS Audio P-600 regeneratorer, og våger å påstå at dette er de mest fornuftige pengene jeg noensinne har brukt på lyd (eller mangel på sådan).

    Våkner stadig midt på natta, badende i svette over tanken på å ta disse ut av anlegget igjen



    Litt samling av erfart utstyr igjen.

    Hegel hos Soundgardens tidligere lokaler i Haugesund.
    Electrokompaniet hos Budal,Kopervik.
    Xindak,Audiofoni,Haugesund

    Opera audio div Consonance,riaa,rør pre og A100
    Meridian 506 CD
    NAD ?? CD
    Xindak dac 5
    Chord dac 64
    Mytek dac
    Heed Obelisk

    Audio (Lauvland) 12W kl A
    Mark Levinson ML 11&12
    OCM 200
    Belles 28a ref.
    Belles 350a ref
    Belles 350a ref V2

    Hypex UcD 400 sub forsterker (Zu Audio Method)

    NAD 701
    Yamaha AX-590


    Naim
    En Luxman rørforsterker og en
    DAC fra Nuprime.

    Hiraga "Le Tube" forforsterkar

    hjemmebygd P-P power amp

    Electrocompagniet Preampliwire IIA

    Jeff Rowland,
    Hegel,
    Electrcompaniet,
    Abrahamsen,
    Pioneer,
    MBL,
    Mcintosh,
    Luxman,
    Burmester

    Adyton og
    dCS


    DP
    Electrocompaniet
    Audio Research
    Audiomeca
    Audio Aero
    Midtgaard
    Kora
    Denon
    BAT
    Master Audio
    Hjemmemekk av noe Hypex greier
    o.s.v... Listen er uendelig...
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg har aldri hatt noe hifi som ikke har reagert negativt på forurensa strøm. Verste var Electrocompaniet. Helt grusomt å høre på når det ble ettermiddag. Hegel som jeg har nå er ikke noe unntak, men ikke like følsomt som companiet syns jeg.

    Jeg vurderer veldig seriøst å satse på et skikkelig nettfilter, men greia er at det koster altfor mye å få noe som virkelig duger. Her jeg bor nå opplever jeg kanskje en eller to dager i uka med god lyd. Men jeg er veldig følsom for gruff i lyden.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har aldri hatt noe hifi som ikke har reagert negativt på forurensa strøm. Verste var Electrocompaniet. Helt grusomt å høre på når det ble ettermiddag. Hegel som jeg har nå er ikke noe unntak, men ikke like følsomt som companiet syns jeg.

    Jeg vurderer veldig seriøst å satse på et skikkelig nettfilter, men greia er at det koster altfor mye å få noe som virkelig duger. Her jeg bor nå opplever jeg kanskje en eller to dager i uka med god lyd. Men jeg er veldig følsom for gruff i lyden.

    Enig det er det samme her alt reagerer på dårlig strøm og de anvendte kabler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn