Bil, båt og motorsykkel Hvilken bil, og hvorfor?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Går og tygger på om jeg skal pensjonere V40`n min...bl a fordi jeg ikke "trenger" like stor bil lenger.
Men det er ikke bare enkelt å velge blant alt som finnes.
Hva anbefales, og hvorfor, blant følgende modeller?
Citroen C4?
Ford Focus? 5-dørs kombi (kan til nød også godta stasjonsvogn)
Honda Civic, FRV eller Insight?
Mercedes A-klasse (140, 150, 160, 170 eller 180)? 5-dørs kombi) - eller bør jeg heller se på B-klassen, som er større men ellers mye lik?
Opel Astra 5-dørs kombi (kan til nød også godta stasjonsvogn)
Peugeot 307 5-dørs kombi (kan til nød også godta stasjonsvogn)
Skoda Octavia stasjonsvogn
Toyota Auris

I bakgrunnen lurer ellers modeller fra VW og Saab 9-3 stasjonsvogn

Trenger ikke noe voldverk av en motor. Tenker at jeg kan klare meg med 1,6liters motor, men da helst diesel. Motor over 2liter blir ikke aktuelt.

Er det modeller jeg har oversett?

mvh
Proffen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Skoda Octavia stasjonsvogn er vesentlig større enn Volvo V40 så jeg skjønner ikke hvorfor du har den med?

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Av de du nevner synes jeg kun Skoda octavia og Toyota auris er noe, reste blir litt annen rangs/ sære biler spør du meg, slikt kan være kjipt den dagen man skal selge igjen hvertfall, det har jeg forstått på selgerne jeg har snakket med i min bilrunde de siste månedene.

Sambo kjøpte nylig en 2012 Skoda octavia, du verden så stor plass å mye bil for pengene. Har også forstått det slik at Audi utvikler og tar de største barnesykdommene, så får VW ta den siste biten med barnesykdommer og når teknikken havner i Skoda så er det ekstremt lite problemer med dem.

Ellers er Toyota overlegent teknisk etter hva jeg har hørt fra det meste av mekanikere, men så er det plasticfeelingen igjen da.

Skulle jeg selv hatt ny bil og mest for pengene hadde jeg sett på Skoda Rapid, kjekk liten bil som ikke koster sjorta om du putter på litt utstyr. VAG sin 1,6 Diesel er kanall, hatt det i en polo og sambo har det i octaviaen. Godt med krefter og et veldig pent forbruk.

Fransk bil kjøper man bare ikke, Ford er njæh og Opelbart er det vel ingen som ønsker :p

Sikkert ikke til mye hjelp, men lykke til med bilvalget !!

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Av de du nevner synes jeg kun Skoda octavia og Toyota auris er noe, reste blir litt annen rangs/ sære biler spør du meg, slikt kan være kjipt den dagen man skal selge igjen hvertfall, det har jeg forstått på selgerne jeg har snakket med i min bilrunde de siste månedene.

Sambo kjøpte nylig en 2012 Skoda octavia, du verden så stor plass å mye bil for pengene. Har også forstått det slik at Audi utvikler og tar de største barnesykdommene, så får VW ta den siste biten med barnesykdommer og når teknikken havner i Skoda så er det ekstremt lite problemer med dem.

Ellers er Toyota overlegent teknisk etter hva jeg har hørt fra det meste av mekanikere, men så er det plasticfeelingen igjen da.

Skulle jeg selv hatt ny bil og mest for pengene hadde jeg sett på Skoda Rapid, kjekk liten bil som ikke koster sjorta om du putter på litt utstyr. VAG sin 1,6 Diesel er kanall, hatt det i en polo og sambo har det i octaviaen. Godt med krefter og et veldig pent forbruk.

Fransk bil kjøper man bare ikke, Ford er njæh og Opelbart er det vel ingen som ønsker :p

Hvorfor ikke fransk åpning?
Fruen har en 307, og jeg synes ærlig talt det har vært mindre "tull" med den enn med V40`n.......

mvh
Proffen

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Vanskelig spørsmål, men liker du utseende er Honda Civic med 1.6 diesel en knall bil å kjøre med rå kvalitet og lite forbruk. Mazda 3 med 2.2 diesel går også veldig bra. Focus og Astra har vel vært på markedet en stund, så her ville jeg ventet på noe nytt... C4 har masse kjørekomfort, men taper seg mye og fort i verdi hvis du skal ha ny bil. Toyota er Toyota... fint for de som ikke bryr seg noe noe om bil. Mercedes har jeg ikke vært noe borti, men liker utseende. Den blir vel kanskje også blant de dyreste hvis du skal ha litt utstyr. VW Golf er jo også ganske safe... Og liker personlig de litt rette linjene på den "nye" modellen.

Hvor mye ønsker du å legge i kjøpet og hvor lenge planlegger du å ha bilen?

A.J.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217

Fruen har en 307, og jeg synes ærlig talt det har vært mindre "tull" med den enn med V40`n.......

mvh
Proffen
peugot 307? kåret som verste bil noen sinne av Top Gear. Jeg ville holdt meg langt unna.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Vanskelig spørsmål, men liker du utseende er Honda Civic med 1.6 diesel en knall bil å kjøre med rå kvalitet og lite forbruk. Mazda 3 med 2.2 diesel går også veldig bra. Focus og Astra har vel vært på markedet en stund, så her ville jeg ventet på noe nytt... C4 har masse kjørekomfort, men taper seg mye og fort i verdi hvis du skal ha ny bil. Toyota er Toyota... fint for de som ikke bryr seg noe noe om bil. Mercedes har jeg ikke vært noe borti, men liker utseende. Den blir vel kanskje også blant de dyreste hvis du skal ha litt utstyr. VW Golf er jo også ganske safe... Og liker personlig de litt rette linjene på den "nye" modellen.

Hvor mye ønsker du å legge i kjøpet og hvor lenge planlegger du å ha bilen?

A.J.
Tanken er jo kanskje å bytte begge bilene, omtrent samtidig.
Tenkte ikke på nybilkjøp, til det er bil et alt for stort tapsprosjekt.
Hvor lenge jeg beholder bilen, avhenger gjerne av hvordan jeg opplever samlivet med bilen. Er det sutalaust, kan jeg godt ha bilen en god stund...

mvh
Proffen

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Hvilken prisklasse?

A.J.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger

mvh
Proffen

Alle jeg kjenner som har eid og skudd på fransk bil sier aldri mer.

Det er også viktig synes jeg å tenke popularitet / annenhåndsverdi når man velger bil.

Selv som mange årig bilitresert har jeg aldri lakt et øye på en fransk bil, å det er mange med meg.

Din V40 og flere andre volvo modeller har en del Renault motorer, altså fransk. Har et vennerpar med V70, skikkelig mandagsbil og alltid små irriterende feil med den, noe jeg ble overrasket over da Volvo skal være bra greier, men det gjelder vist bare 240,740 og 940.

Kjører selv BMW, og er igrunnen BMW og VAG mann.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hvilken prisklasse?

A.J.
+/- 100k...? for den større bilen
+/50k...? for konebilen
Tanken var en "større" - men ikke stor - og en liten bil....
Utfordringen blir da å finne to "riktige" biler der begge har automatgir....

mvh
Proffen

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hvor bra er forresten slike Mercedeser ifht rustangrep?

Tenker jo i utgangspunktet 2006-7-modeller eller nyere....det gjelder for øvrig alle modellene jeg listet opp.

mvh
Proffen

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hadde sjekket ut Toyota.
Min samboer har corolla 95mod aut,trillet 50k når ho kjøpte den i 2001,idag er den gått 245k.
Altså 200kkm,heilt uten problemer,bruker 0,5-0,6/mil,det har den brukt i alle år.(liten motor,kun 1400ccm,men allikevel.)

Og aller helst kjøpe bil der det er lite nedbør og salting,altså ikkje oslo/bergen.
Og sånne biler er jo også ofte kjørt fint,og ofte med lav km.

Grei konebil,så kan du jo flaske til med ein flott bmw/mb til deg sjøl:)
Også kan ein jo kjøpe ferrarimerke til ratt og grill på ein corolla,da bli kona ekstra blid og fornøyd.

Mvh.

Sist redigert:

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Vrien prisklasse ja... Kommer jo også veldig an på smak.

Jo eldre og rimeligere bilene blir, jo mer har ihvertfall tidligere eiere og hvordan bilene er behandlet noe å si. Generelt er vel Honda og Toyota de mest driftsikre. En liten og rimelig bil som stort sett er ganske problemfri er også Opel Corsa.
Hvis du tenker alder i forhold til pris så kommer vel Ford ofte ganske bra ut. Nye Astra fra 2010 har det vært lite tull med, og disse nærmer seg nok 100k nå... Ville holdt meg unna VAG og Mercedes....

A.J.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

Jo eldre og rimeligere bilene blir, jo mer har ihvertfall tidligere eiere og hvordan bilene er behandlet noe å si. Generelt er vel Honda og Toyota de mest driftsikre. En liten og rimelig bil som stort sett er ganske problemfri er også Opel Corsa.
Hvis du tenker alder i forhold til pris så kommer vel Ford ofte ganske bra ut. Nye Astra fra 2010 har det vært lite tull med, og disse nærmer seg nok 100k nå... Ville holdt meg unna VAG og Mercedes....

A.J.
VW er jeg for så vidt ikke så veldig keen på, men hvorfor fraråder du Mercedes, AJ?

mvh
Proffen

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
hei

har hatt en 2001 mod. C5 siden 04. den har nå kjørt 250 000 Km.
Dette er Citroen nr. fire i rekken.

Fruen har nå Toyota nr.to,kjøpt like før jul 2013.
Var nylig hos NAF til garantiutløptest.
Fikk en laaang smørbrødliste til Toyotaforhandleren.

Vi har aldri hatt så mye tull med biler som med disse Toyotaene.
Yaris og RAV 4,begge diesel.

Den ene testeren hos NAF har selv den Toyotaen vi var til test med.
Han kommer ikke til å kjøpe Toyota en gang til.
Testeren av vår Toyota sa det slik; Totota,det var den gang de het Carina og Corolla

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
Det Toyota er flinke på er garanti. Sjekk bakgården hos en Toyotaforhandler, skrapkontaineren er full av defekte motorer. På grunn av ryktet om driftssikkerhet er bruktprisene høye.
Skal man få mye bil for pengene må man kjøpe en ukurant bil, nødvendigvis ikke ukurant merke. Velger man en bil med minste motoralternativet og lite utstyr kan man gjøre en god handel. Også "feil" farge senker bruktprisen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Toyota har vært uheldig med en del motorer og byttet de på garantien men det gjelder ikke alle Toyota motorer av den grunn.

Jeg hadde Yaris med diesel tidligere og makan til billig bil med tanke på driftskostnader, vedlikeholdskostnader og verditap skal man lete lenge etter. Selv etter 160k km viste den ingen tegn til slitasje, selv førersetet var som nytt.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.883
Torget vurderinger
0
Vi har som flere har lagt merke til byttet til Skoda. fruen har en Oktavia Stv. En meget grei bil med masse plass. Vi er meget godt fornøyde med den.

Den andre bilen jeg ville anbefale er faktisk Citroen. Har en eldre nabo, han har alltid kjørt Citroen. Har ikke hatt problemer med dem i det hele tatt, noensinne!

Han bruker også bilene sine lenge, byttes ikke før de passerer 500K kilometer. Nå har han en 17 år gammel Xantia som nærmer seg 450K kilometer og en C5 han kjøpte brukt fra Hammerfest for en slikk og ingenting. Den var lagt ut for 180K og han ventet tålmodig og fikk den for 50.000. Bilen ser ut som om den er ny!! Jeg tror at Citroen er en bil som har et meget ufortjent dårlig rykte og at det derfor er mulig å gjøre gode kjøp. Men du bør nok styre unna C6. Forhandleren jeg snakket med sa at den bilen ikke var ferdig før den ble sluppet ut på markedet så det var veldig mye feil på dem! C5 er noe helt annet og den er stor og bekvem å kjøre. Jeg hadde den som leiebil og ble veldig imponert.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
130
Sted
Halden
Det Toyota er flinke på er garanti. Sjekk bakgården hos en Toyotaforhandler, skrapkontaineren er full av defekte motorer. På grunn av ryktet om driftssikkerhet er bruktprisene høye.
Skal man få mye bil for pengene må man kjøpe en ukurant bil, nødvendigvis ikke ukurant merke. Velger man en bil med minste motoralternativet og lite utstyr kan man gjøre en god handel. Også "feil" farge senker bruktprisen.

Spør drosjeeierne hva de synes om Toyota.

Mvh Roar

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.895
Torget vurderinger
49
Prøvekjør bilene, og kjøp den DU liker best.
Hold den vedlike så har du den lenge :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.381
Sted
Holmestrand
Mine 2 forrige biler var Ford (Connect og Mondeo).
Ford hadde jeg fullstindig blokk for. Skulle aldri ha Ford.
2xFord=Null problemer

Nå kjører jeg en Citroen C4 Aircross med firhjulstrekk.
God å kjøre, firhjulstrekk er veldig fint, veldig fornøyd.
Ca 40.000 km uten problemer.
Tabba oss ut og tok skinninteriør, det er eneste jeg ikke liker.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6

A.J.
VW er jeg for så vidt ikke så veldig keen på, men hvorfor fraråder du Mercedes, AJ?

mvh
Proffen
Vil tippe at i den prisklassen du ser på er sjansen veldig stor for rust... Dette gjelder vel alt fra rundt 97 til rundt 2006/7.

Du burde vurdere Honda Civic Hybrid hvis du skal bruke under 100k. God kjørekomfort, automat, ganske rimelig priset og overlegen Honda kvalitet...

A.J.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.895
Torget vurderinger
49
Enig med AJ , i den prisklassen ville jeg utelukket Mercedes.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.784
Torget vurderinger
3
Jeg må alltid smile litt når folk langer ut mot franske biler. Tenker man da at alle franskmenn som kjører Renault og Citroën ikke veit bedre ? er patrioter ?

GS og GSA skulle ikke vært solgt i Norge og rusta i filler, de første XM og C6 modellene var ikke helt klare da de ble sluppet, og Norsk Citroën ( som ikke finnes lenger ) drev elendig oppfølging. Slike ting gir selvsagt dårlig rykte, men jeg har tenkt å ha min Xantia II Hdi, nå 260.000 km i hvertfall 100.000 km til. Problemfri bil med akkurat så mange bulker og riper at man kan gi litt f.... Mer penger til plater :)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Vel, man gjør seg jo sine tanker.
Ford og Honda bør være bankers, og de taper seg kanskje mindre i verdi enn en del andre merker.
Renault vil jeg aldri ha...
Ser at andrehåndsverdien på Citroen og Peugeot ramler fort - men da bør det jo også være greit å gjøre ok kjøp. Ser jo at en del er veldig godt fornøyd med bilene, både ifht kjøreopplevelse og slitasje - mens andre igjen mener at dette er biler med mye feil....
Trodde i grunn at Toyota var sutalause biler, men noen sier at det de er best på, er garanti. Det KAN jo bety at der dukker opp problemer som dekkes av garanti. Men hva hvis/når garantitiden utløper...?
Hadde ellers et håp om at Mercedes hadde klart å lære seg hvordan man lager biler som ikke ruster i hjel, men det høres jo nesten ut som om det motsatte er tilfelle....
Det er jo litt gøy å sitte å gjøre Research, så får man se hva det fører til....

mvh
Proffen

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Hei

Har en bil interessert nabo som leser mye tyske bilblader.
Når det gjelder Citoen og problemer fikk de et velfortjent
dårlig rykte pga. XM modellen.Etter hva naboen forteller
var det øverste innkjøper som gikk for rimeligere deler
ved produksjonstart.Dette resulterte i at prestige bilen
XM fikk mye feil.
Denne personen ble avskjediget,fikk samme jobb
hos Wolkswagen og gjentok det samme der...

Ja,Citroen faller i pris,noe som gjør den attraktiv som bruktbil
for oss med slank lommebok.Mye bil for lite penger,
men som da bør kjøres helt ut

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei

Har en bil interessert nabo som leser mye tyske bilblader.
Når det gjelder Citoen og problemer fikk de et velfortjent
dårlig rykte pga. XM modellen.Etter hva naboen forteller
var det øverste innkjøper som gikk for rimeligere deler
ved produksjonstart.Dette resulterte i at prestige bilen
XM fikk mye feil.
Denne personen ble avskjediget,fikk samme jobb
hos Wolkswagen og gjentok det samme der...

Ja,Citroen faller i pris,noe som gjør den attraktiv som bruktbil
for oss med slank lommebok.Mye bil for lite penger,
men som da bør kjøres helt ut
Jeg har nå kjørt min V40 og madamen sin 307 siden 2005, så vi bytter ikke bil annet hvert år....så da blir ikke andre/tredje/fjerdehåndsverdien såååå viktig....
Hvordan er Citroen Picasso 2006-2009modeller mtp rust? Er karosseriet galvanisert?
Har ellers funnet en annen bil jeg trolig må snakke alvor med fruen om.... :cool:

mvh
Proffen

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hadde ikkje vert det minste bekymret ang Toyota til 50k,da blir den såpass gammel at det er i den perioden kvaliteten var bra.

Og garanti på ein så gammel bil er vel også utgått?

Her er ein gammal corolla med Aut og nermest null km,som går 10år uten store feil vil eg tru,lav komfort høgt støynivå,plastikkfølelse osv,men billig og bra:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48995736&searchclickthrough=true

Mvh.

Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hvis du skal kjøpe brukt, og har tenkt å beholde bilen lenge, hadde jeg kjøpt en som ikke er av de mest populære.
Du får feks en Opel Astra til en slikk og ingenting sammenlignet med Golf e.l Auris.
Kvaliteten er omtrent lik på de fleste nyere bilene i dag.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.563
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Kunne jo saktens tenkt meg en Audi A3 sportback, men fire ringer gjør sitt ifht pris.
En slik Audi 2005 modell ligger ca i samme prisskikt som Auris, Focus m flere andre i 2007-8modeller....
Så blir jo spørsmålet hva som er "mest bil for penga"....

Prøvde å lokke på madamen en Astra, men hun mente den var litt vel stor. En Peugeot 307, derimot, var helt passe.....
Selv har jeg vel kommet dithen at det blir enten Focus, Auris, A3 eller Citroen C4 med 1,6liters dieseldyr under panseret.
Skal sjekke ut hva som finnes av gøye Astraer for egen del og, men har ikke helt troen på at jeg ender opp som Opelsjaffis....

mvh
Proffen

Topp Bunn