Hvilken av disse bør en som skal starte opp med vinyl kjøpe?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

Håper på hjelp, er fersk innen vinyl, hadde for 25 år siden!
    Har kommet over noe spillere fra 70 tallet og det er vel rundt der jeg ønsker å kjøpe.

Noen som kan anbefale, og i så fall hvorfor?

Her er noen av modellene jeg kan få tak i nå:

Mikro Seiki DD-20 (1400,-)
    Marantz 6170 (1500,-)
    Technics SLQ212 (900,-)

Noen tanker folkens?

Ha en fin dag...

mvh
    Jan-Erik Rasmussen

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Om jeg skal prøve meg på en forsiktig anbefaling, så ville jeg om mulig styrt utenom de foreslåtte.
    Alle tre har vel i sin tid fått gode omtaler, men jeg vil tro at tiden har løpt fra dem?
    Har vært i akkurat samme situasjon, og gått "fem på" ved å kjøpe en gammel Dual 704, direktedrevet og med en angivelig god Shure PU med ny SAS-nål. Også denne kombinasjonen ble i sin tid oppfattet som meget bra!
    Må innrømme at jeg uansett ble ganske skuffet over resultatet, og var nære ved å gi opp hele greia.

Fikk imidlertid et godt tilbud på den spillere som er beskrevet i signaturen min, og da ble det andre boller! Riktignok i en heelt annen prisklasse enn de ovenfor nevnte, men jeg fant i alle fall investeringen som god.
    Så om du legger litt mer kroner i det, og kjøper noe nyere / nytt, så vil du neppe angre!
    Det skal ikke så alt for mange tusenlappene til, for å få et godt resultat.
    Lykke til!

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

Håpet jeg kunne komme i mål med noe billigere :(
    Hvilken spiller har du?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Som @Scrooge er litt inne på så er det langt fra alle vintage spillere som "holder mål" mot nyere vinylsnurrer - også de i lavere prisklasser. Det finnes klare unntak, men da forlanges det gjerne litt for eksemplarer i bra stand.
    Av "nyere" brukt så dukker det jo tidvis opp f.eks Rega i de prisklasser du er inne på (ligger jo f.eks en P3 på Torget til litt høyere pris)

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Har ikke prøvd den selv, men jeg har sett at Pro-Ject Debut Carbon skal gi vanvittig mye for pengene. Jeg ville nok absolutt vurdert denne.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.415
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Jo da.
    En kompis har / hadde. Jeg har forsøkt å fikse den to ganger.
    Til slutt ga jeg han en KD600 og sa at hans DD-20 kunne gå til resirkulering. Den havnet i garasjen. Siste stopp på vei ut vil jeg tro.
    Da jeg ga han min KD600, valgte jeg å beholde Thorens TD160 m/ SME og 2m Black.
    Nå reparerer jeg hans Kenwood stereo fra samme tid som DD-20. Tror det blir mer vellykket.
    Hvis du skal ha en virkelig billig spiller, må du se på loppemarkeder. Du kan ha flaks, men det kan ta tid. Sjelden de forlanger mer enn et par hundrelapper max.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Gå for en brukt Rega P3! De ligger på 1500-2000 og er plug & play deluxe;)

Hvis du derimot har lyst til å småmekke litt er utvalget brått mye større. Går man for 20-40år gamle spillere, er det stort sett alltid noe som må fikses.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Ja skjønner hva dere mener, vanskelig for en fersking å vite hvilke modeller som er verdt å satse på av 70 talls årgang, lenco, dual...etc.
    Er kanskje best å gå på nyere brukt, Rega 1,2 eller 3. Er lyden i disse like bra som eldre spillere?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Gammel Dual eller Lenco med mellomhjul. De holder enda, og noen av de spiller ringer rundt moderne spillere.

Er du nevenyttig kan du lage en slik: LencoL75

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Skal vel helst litt maskin utstyr til sånt arbeid, men pent var det :)
    Så det der spiller mye bedre en en Rega 3?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Enig med mange her.
    Gamle spillere må gjerne fixes på.
    Får du tak i en Thorens 160, 124, 125 er disse ganske enkle å fikse så sant drivverket fungerer og de spiller veldig bra.
    Hvis du ikke vil skru eller lodde er nyere brukt smartest, eller en av innstegsmodellene til Project, Rega feks.
    Jeg ville også lagt på et par tusenlapper som mange her sier, rett og slett fordi det betaler seg i bedre lyd og mindre skruing.

Når det er sagt har jeg ennå til gode å høre en P3 spille bedre enn en eldre Thorens.

Det viktigste rådet jeg vil gi deg er å bruke god tid på å bestemme seg, hør på forskjellige spillere hos evt kompiser, og slå til når pris og modell du ønsker er tilgjengelig på torget.

/Per Olav

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Vedlegg

• 50.6 KB Visninger: 1.278

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.675
    Sted
    Boðin
    Om man ønsker å avspille "gammel" vinyl, så finnes det vell ikke bedre alternativer enn de beste spillerne fra den tida som f.eks Dual 701 (ikke 704).
    Mellomhjulspillere er svært gode på rock/pop da de har ett driv og en gøyfaktor som passer bra til slikt. Om man ønsker enn mere nøytral avspilling så har jeg erfart at direktedrift er best. Der er også noe eget med lette armer og mm pickuper.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    En custom L75Lenco spiller ringer rundt en P3 og spesielt vrient er det ikke heller. Men, da er man som sagt inne på en sti hvor man bør ha litt teori og tålmodighet.
    Har du det, skal det vannsklig finnes noe mer for pengene enn en L75.

Skal du derimot ha noe som er fiks ferdig plug and play uten å tenke mer på VTA/Azimut/overheng/armavstand/ osv er Rega P3 ett utmerket valg som lett kan selges videre uten tap om ønsket om noe bedre skulle melde seg.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Tror du bør styre unna.
    La gå at selv om reguleringsproblemene på 33rpm sannsynligvis lar seg løse med en rens av potmeteret, så er det uansett et sjansespill.

Har selv en slik, siden du spør: Dark Star *NYHET* / JR Trans Rotor / Platespiller / Analog / Produkter / Hifi Stasjonen - Main site

Men så langt er det slett ikke nødvendig å dra det. ptb og Gammeln har jo allerede gitt deg noen gode tips! Se litt nærmere på disse du, som et MYE bedre valg enn den du linker til på Finn....

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    TAkk for gode råd,litt av problemet er at jeg ikke har noen kompiser som driver med slikt, bor også i en liten by (Narvik) så alt blir liksom vanskelig. Må lese meg opp på forum og slikt for å lære noe som helst om noe, og da kjøpe ting utifra det kan som sagt bli litt sjansespill. Noen sier kjøp eldre de låter så fint, mens andre sier kjøp nytt, vil ha noe som låter bra, ikke ser pent ut, liker ikke plast :)

Så det er vanskelig...

Men takker for alle innspill :)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Du trenger ikke gjøre så mye med en Lenco som Troels Gravesen. Smøre opp motor og drivverk og bytte v-blokker på armen. Finne en god pu etter din smak, og du har en betydelig bedre spiller enn Rega. Hvis du customiserer fullt ut så er det vel lite som er bedre enn L 75. Det var en kar på forumet her som kjøpte en L 75. Han solgte sin Linn Sondek etterpå. Den lå ute for merer enn 50k, mener jeg å huske.

L 75 er sveitsisk kvalitet, robust bygget som en "swiss army knife" og like enkel å forstå.

Mange gode Dual også. 1228 er nevnt, men også andre i 1200-serien. Jeg har hørt mye godlyd fra disse, og de er lette å fikse og få til. Disse er også bedre enn Rega IMHO.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.675
    Sted
    Boðin
    Med vintage spillere så kjøper mann seg en artig hobby. Det er alltid god hjelp på dette og andre forum når man står fast.

Black_Base_022.jpg

Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Start med noe rimelig og nytt. Ta det derifra. Moro med vintage, og det kan spille dertil fett, men nygammel jomfrudom ville jeg heller miste til friskt blod enn gammal høne.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    På tide å prøve selv da, Eros!

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hærlige bilder av eldre spillere :)

Må bli noe slik, ikke nytt!

Skal spille på min MA-KT88 så lyden av spilleren samt driftssikkerhet og kvalitet er viktig. Av høyttalere har jeg pene JBL L-50 fra 70 tallet, bare så dere vet litt om hva spilleren skal brukes til :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det går an å customisere en TD160 også:)

Vedlegg

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Har fått tak i en bra Lenco L75, hva må selger gjøre når han skal pakke denne så den er hel når jeg får den? Mener jeg så en huskeliste en gang på punkter som skulle gjøres.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er meg du sikter til Gjest. Jeg har flere Sondeker og vil nok neppe bytte ut LP12 med Lenco, men når det er sagt er Lencoen såppas god, at prisforskjellen er vrien å forsvare.

Det trådstarter derimot lurer på er ett greit og rimelig sted å starte og da synes jeg du skal styre unna vintage i første omgang. Det koster jo ikke all verden å kjøpe en prosjekt spiller man kan pusle med på si, men skal man begynne med vinyl er jeg redd man kan miste litt gleden dersom man går rett på ett Lenco prosjekt.

Kjøp en P3, og få pengene igjen om det ikke faller i smak, er etter min mening ett utmnerket utgangspunkt.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Jeg synes Lenco er lett å ha. Du trenger ikke lage et prosjekt, den er temmelig god i standard utgave. Det finnes noen pene og nesten ikke brukte L 75 der ute. Du kan bare spille i vei. De er smurt en gang for alle, jfr fabrikken. Men det er ikke feil å gi de litt smøring, og evt et regummiert mellomhjul. Det er ikke vanskelig.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er en dårlig idé å starte med noe gammelt skrot som liksom skal settes i stand, med forsikringer fra selger om at dette er gull. Det kan fort bli såpass frustrerende nostalgien fordufter og prosjektet legges på is, som alle de gamle trebåtene som står i hager rundt omkring. Kjøp en helt ny Rega RP1. Da får du null problemer og en smak av hva vinyl innebærer med et design som har blitt forfinet gjennom 30 år. Så kan du alltids prøve vintage siden når du har litt flere referansepunkter. Takket være moderne produksjonutstyr kan billige spillere i dag lages med en presisjon som var utilgjengelig på 70-tallet, og Regas billigste er antagelig bedre enn en eldre P3.

Audio Aktøren

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.05.2002
    Antall liker
    2.118
    Torget vurderinger
    3
    Hva med denne kombinasjonen.
    Hanss Acoustics T10 med Jelco SA-750D arm og Soundsmith Carmen eller Boheme pickup

Terje

Audio Aktøren

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hva sier ekspertene, 800,- ble prisen for denne:
    Skicket är mycket bra. En lite spricka i locket på baksidan finns. Syns knappt. Lite ytrepor på locket från putsning genom åren. Men ovanligt lite jämfört med andra.

Och den fungerar till 100%. Har köpt nya gummilager till tonarmen. Dom brukar bli dåliga med åldern.

Lenco L75.jpeg
    Lenco_1 L75.jpeg
    Lenco_2 L75.jpeg
    Lenco_3 L75.jpeg

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Nydelig! God pris!

Mange pessimister her. På 70 tallet ble disse solgt i en isoporpakke med tallerken, lodd og headshell pakket for seg. Lenco regnet med at kjøperen greide å sette den opp selv, det sto forklart i bruksanvisningen. Den finner du på Lencoheaven. Der finner du svar på alt du lurer på- fra amatører til amatører.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med kjempeflott platespiller! Denne vil nok gi masse eieglede fremover.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    På 70 tallet ble disse solgt i en isoporpakke med tallerken, lodd og headshell pakket for seg. Lenco regnet med at kjøperen greide å sette den opp selv, det sto forklart i bruksanvisningen.
    Hvordan er dette forskjellig fra måten platespillere blir levert i dag?

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Takk gutter, gleder meg, den skal være smurt opp og eier skal pakke bra før han sender...tror denne blir bra, i alle fall til prisen. Kanskje bytte pickup og stift?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn