Høyttalere Hvilken aktiv høyttaler til stuen? 3000-5000 kr.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
276
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
1
Disse hadde jeg ikke hørt om så jeg googlet litt. Virker interessante i ny versjon V3. Har du hørt denne?
Driv og flytter inn i (for meg) nytt hus. Og har kjøpt inn eit par brukte Event BAS 20/20 V3. Men ikkje fått kobla dei opp enno...

Opal vart dessverre for dyrt for meg, sjølv om det låg eit par her på HFS til kr 14’, som må være ein ok pris. 😊

Mvh Arild

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
7.011
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Opal er fortsatt "stygge", men har likevel sin sjarmerende industrielle fremtoning.

20200911_183826.jpg

De Event Opal på torget til 14' havnet i kjellern min.
Har hatt de tidligere også, fra 2013 da de kosta kun 21'

Nå, rett før Event som produsent ble lagt dødt av sin eier Røde kostet Opalene godt over 30' for paret.
Selv for over 30' er Opal fortsatt mest bang for the buck, både i studio og hifi sammenheng.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
77
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Opal er fortsatt "stygge", men har likevel sin sjarmerende industrielle fremtoning.

Vis vedlegget 661529

De Event Opal på torget til 14' havnet i kjellern min.
Har hatt de tidligere også, fra 2013 da de kosta kun 21'

Nå, rett før Event som produsent ble lagt dødt av sin eier Røde kostet Opalene godt over 30' for paret.
Selv for over 30' er Opal fortsatt mest bang for the buck, både i studio og hifi sammenheng.
Tøffe de der, men passer kanskje ikke i alle møblerte hjem. Kunne godt tenkt meg å hørt. Ellers til trådstarter: Focal alpha eller cms serien dukker ofte opp på brukten. Låter bra. Eve sc205 eier jeg og disse liker jeg veldig godt. De kan også spille meget høyt uten å bli masete.

KapteinUfattelig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
125
Torget vurderinger
4
Her et par, Gold 7 som er litt store for knøtterommet mitt. Ta kontakt på PM om interessant.
Ja, da er jakten over. Jeg slo til på Tannoy Gold 7 som pelsjeger her skulle selge. De er en perfekt pakke med etter sigende god lyd, pene å se på (her er det nok delte meninger), greit med justeringsmuligheter og til en fin pris. Gleder meg!
IMG_20200912_144749.jpg

Jeg kunne nok ha levd veldig godt med hvilken som helst av kandidatene jeg hadde satt opp, med det ørlite forbeholdet at jeg aldri har hørt dem, ei heller Tannoy Gold 7 ;)

Takk for alle verdifulle innspill! 👍🏻

Kaptein Ufattelig

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
641
Ja, da er jakten over. Jeg slo til på Tannoy Gold 7 som pelsjeger her skulle selge. De er en perfekt pakke med etter sigende god lyd, pene å se på (her er det nok delte meninger), greit med justeringsmuligheter og til en fin pris. Gleder meg!

Jeg kunne nok ha levd veldig godt med hvilken som helst av kandidatene jeg hadde satt opp, med det ørlite forbeholdet at jeg aldri har hørt dem, ei heller Tannoy Gold 7 ;)

Takk for alle verdifulle innspill! 👍🏻

Kaptein Ufattelig
Gi gjerne en rapport om hvordan disse funker i stua. Har selv vurdert dem, men har fått inntrykk av brukeranmeldelser at sweet spot er litt trangt.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.713
Torget vurderinger
2
Jeg liker spesielt denne formuleringen på nettsiden til Gear4music:
- Tulip waveguide gir nøyaktig stereoinnbilning

Så det er ikke stereo, altså, det hele er bare innbilning?? :D

Oh, denne google translate, dere

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
641
For meg som jobber som oversetter, er det helt frustrerende å se hvordan Google Translate forpester nettet. GT er helt klart et kjekt hjelpemiddel for å få et inntrykk av hva som står på fremmedspråklige nettsider, men at så mange (seriøse) bedrifter lar GT-oversettelser stå uredigert, synes jeg er trist. Skjønner at det handler om kroner og øre, men det gjør så dårlig inntrykk. Og jeg er også overbevist om at det kommer til å vanne ut det norske språket. Behøver ikke gå lenger enn til avisene, hvor journalistene pøser ut direkteoversettelser over en lav sko.

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.263
Parafinoksen, Håkon: Litt humoristisk fortvilelse der, ja..MIn erfaring da er at journalistene enten har for mye å gjøre til å SELV skrive oversettelsen (informasjons-overbelastning) eller er FOR FÅ til å REKKE det. Det KAN selvfølgelig være noen derav som absolutt ikke behersker språket våres- eller er for late-, men det er vel en sjeldenhet. Iallefall i Norge. Her er det både russere og svensker som kan oversette norsk helt korrekt- og bedre enn noen "innfødt" Men også av og til avsløre sitt ikke-norske opphav. Selv er jeg svært glad i språk- har lært fire av dem. Pluss det "halve" som utgjøres av sidemål/nynorsk. Dette er nok en sak for en annen tråd, men det finnes imo et par ting til ved den norske språkpolitikken som er helt feil..For eksempel det å fornorske for enhver pris. Verden er større enn Norge, og det er noe HELE Norge snart bør lære. Skal vi være så digitale som myndighetene vil? Da er det uunngåelig å bli påvirket av den. Tar du derimot styringa SELV over teknologien, og IKKE lar DEN styre DEG...Det er bedre.

KapteinUfattelig: Gratulerer!

Sist redigert:

KapteinUfattelig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
125
Torget vurderinger
4
Nå har Tannoy Gold 7 fått stativer og blir plassert i stuen. Skulle stått på en skjenk, men den solgte vi til fordel for et konsollbord. Da måtte stativer til.

Stuen er relativt nyoppusset og har foreløpig minimalt med bilder, hyller etc på veggene. Derfor mye gjenklang og ekko. Men jeg er likevel veldig fornøyd med lyden fra Tannoy Gold 7! Til vårt bruk er de perfekte, med tilstrekkelig punch i bassen til å gjøre det gøy å høre på alt mulig. Har ikke opplevd noe trangt sweetspot, men har også begrenset lyttetid midt foran høyttalerne. Disse skal være til daglig bruk når vi er på kjøkkenet eller stuen, ikke til finlytting.

Ja, jeg vet de ikke er plassert optimalt og tett på frontvegg, men det er de forutsetningene de får.

Selv om grunnlaget mitt er ennå litt tynt kan jeg varmt anbefale disse høyttalerne. Utrolig hva man får for pengene, selv om man kjøper de nye.

IMG_20200925_202510.jpg
IMG_20200930_104848.jpg
IMG_20200927_081504.jpg
IMG_20200927_081346.jpg

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
293
Torget vurderinger
4
Det der gled pent inn!
Et prakteksempel på hvordan man enkelt og greit vis kan implementere noe i hjemmet uten at det tar av med antall bokser og innfløkthet 😁 - og der familie kan ha glede av det.

Topp Bunn