Hvilke Spikes skal jeg kjøpe?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Er på utkikk etter nye spikes. Har dere noen gode forslag til hvilke jeg bør prøve.
Myke puter som holfi og tema isolators har jeg prøvd noen av, så er fortrinnsvis spikes av eller annen sort jeg ser etter.
Forslag mottas med enorme mengder takknemlighet
:)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Er det disse de bruker i Muchmuhl og Kaizerslautern? ;D ;D ;D
(intern)

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
710
Sted
Longnose
Ja det er det :)

Spøk til side,intressant tråd gette også,håper du finner no!!

AH

Fersking
Ble medlem
21.12.2002
Antall liker
0
Det finnes jo en mengde av dem uten at jeg har prøvd dem alle. Men av de jeg har prøvd er det faktisk Soundcare som virker best. De brukes ennå etter 3 år. Forbedringen jeg opplevde var veldig hørbar, og til det bedre. Ikke så mye i toppen men bassen ble tydligere og mer distinkt. Om den gikk dypere tør jeg ikke si, men en klar forbedring i forhold til de spikesene jeg hadde før ble det iallfall.

Det er jo iallfall ikke de aller største summene det er snakk om her (for de fleste typer spikes, da) så om du ikke blir fornøyd med den første typen går det jo an å skaffe en ny.

Anders

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Under hva har du tenkt å bruke dem?
Soundcare og pulsar points har vært diskutert mye på forumet før, så leter du litt finner du sikkert en del råd.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Er under høyttalerne de skal brukes. Tror jeg vil prøve soundcare, men er gøy å høre hva andre har gode erfaringer med.
Søkte på forumet, og det så ut som om soundcare er tingen.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Er på utkikk etter nye spikes. Har dere noen gode forslag til hvilke jeg bør prøve.
Myke puter som holfi og tema isolators har jeg prøvd noen av, så er fortrinnsvis spikes av eller annen sort jeg ser etter.
Forslag mottas med enorme mengder takknemlighet
:)
Hei,

Jeg har mange forskjellige typer "i hus"men jeg har ikke testet skikkelig til å danne meg en endelig mening.
Soundcare monterte jeg under Ht og sub av praktiske hensyn, mye enklere å flytte på disse etterpå uten å skade gulvet, pulsar point er nok heller ikke en god løsning på ht hvis du må flytte litt.

Pulsar point i titan kjøpte jeg først et sett av for å prøve under daværende EMC1-Up, de synes jeg der fungerte utmerket kontra Black diamond racing cones jeg hadde kjøpt noe tidligere, kjøpte da flere sett (brukt- altfor dyre nye) og satte under monoblokkene, de hadde soundcare fra før og var det da noen forskjell etterpå så var det minimalt.
Ellers så har eg noen andre typer også samt noen base plattformer, litt usikker på hvor mye dette egentlig betyr for totalen.

Mvh
Geir :)

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Kjøpte soundcare til å lime på mine basic 510, og borte ble romlebassen. Måtte kjøpe de som skal limes pga de første basic har ikke gjenger i kassa.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Er under høyttalerne de skal brukes. Tror jeg vil prøve soundcare, men er gøy å høre hva andre har gode erfaringer med.
Søkte på forumet, og det så ut som om soundcare er tingen.
Jeg får soundcare superspikes antageligvis i morgen, skal ha dem under høytalerne og kan gi deg beskjed om resultatet:)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Skal du bruke de under høyttalerne kan du kjøpe de litt dyrere de har på Eltek (dynabel.no). Etter du har montert dem setter du høyttalerne på hageheller som du får kjøpt på en hvilken som helst byggevare forretning. Kjøp de som er støpt av sement. Etter at du har justert og vatret høyttalerne på hagehelene tar du knyttneven og slår et godt slag oppå høyttaleren. Da går spikesene litt ned i sementen og du har nye høyttalere. Dette funker faktisk.

Håvard

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Har drevet og testet endel her! Valget falt på Pulsar Points, kontra Soundcare i mitt til felle. Men hvis du flytter masse på høytallerne dine så ville jeg ha godt for Soundcare.

Har også testet med betongheller under. Lyden ble veldig anemisk i mitt lyterom. Mye av bassen forsvant! Ergo; hvis du plages med "rumle" bass så kan det være en god ide og prøve det.

Har også drevet og testet litt med Pulsar Points og ishocky pucker. Det strammer opp lydbildet en god del, litt for mye etter min smak. Kan kansje også være vært og prøve hvis lyd bildet har en tendens til og skli litt ut.

mvh

B

brand-x

Gjest
Har ikke funnet ut hvilket underlag de skal stå på, men rent generellt skal du holde deg unna harde materialer da disse kobler til underlaget enten det er elektronikk eller HT. Og uansett hvilket high tech materiale disse er fremstilt av vil de virke som en resonance-forsterker ved kobling til hardt underlag. Unntaket kan være betong gulv. myk avkobling kan resultere i mindre presisjon pga. bevegelse av elementene, man da skal du spille fryktelig høyt.
Titan f.eks er nesten umulig å bearbeide pga hardheten i materialet og ikke spesielt egnet til frakobling, men det koster mye penger og høres veldig flott ut. Aluminium er mykere og forholsvis resonance-dødt men virker mot sin hensikt til dette formål pga. stor tilbake respons=lite absorberende og uegnet. Messing/kobber mye mykere men kun egnet som støtabsorberende ved trykk som deformerer materialet . Det finnes gummiputer med en liten kjerne hardt materiale til konvensjonelle spikes disse er egnet da det er mykt materiale mot underlag som ikke er medfører mindre presisjon pga. Ht`s bevegelse energi.

mvh
brand-x

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Oi, her hadde det skjedd ting ja. Vel, da ser det ut til at jeg umulig kan trø veldig feil med soundcare. Stikker innom klubben og kjøper i morgen hvis jeg får tid.

Solo: Det hadde jeg satt pris på.

Har de "lime på plass" soundcare like god effekt som "skru på plass" soundcare? De som skal limes er jo en del lavere, og det passer meg bra siden jeg kommer til å prøve sement eller granitt plater under i tillegg.

Tusen takk for hjelpen folkens :)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Tror jeg går for disse her jeg :)
De var tøffe

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Jeg hadde "lim fast" soundcare på L401MKII'ane og det var noe dritt :) Høyttaleren stod ikke stabilt i det hele tatt.. Lydmessig var det vel noe av samme.. men gå for gjenget versjon thomand!

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Sjekk ut ViaBlue TRI Absorber (Xtreme-Cable)..........

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Jeg hadde "lim fast" soundcare på L401MKII'ane og det var noe dritt :) Høyttaleren stod ikke stabilt i det hele tatt.. Lydmessig var det vel noe av samme.. men gå for gjenget versjon thomand!
Symphonicen som jeg har, har 3 ben, så da slipper jeg heldigvis vakling, selv om jeg ser fordelen med muligheten til å kunne justere høyttalerne i lodd med "skru fast" soundcarene. Men takker for rådet :) Må tenke meg om litt her.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Har eksperimentert både med kork, sorbotan, hardgummi, jernbolt, dreide messingkoner og vanlige spikes, samt kombinasjoner av disse. Mest for gøy, da. Jobba på lageret på et skipsverft, og hadde tilgang på mye rart. Når jeg endelig fikk råd til å skaffe meg noen sett med Pulsar Points og plasserte under høyttalerne og Aavik-racket mitt, var forbedringen ganske betydelig.

De dreide messingkonene (som ble ganske fine...) står nå under kabel-TV tuneren, ha, ha... (hadde jeg hatt digitalt kamera og internettilkobling hjemme, så skulle jeg lagt ut et bilde). Ser tøft ut, men har egentlig ikke noen annen funksjon enn å gi luft til videospilleren som står under...

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har prøvd en masse her. For meg fungerer det best med Black Diamond RC under elektroniken med spissen opp, helst plassert på en passende Base-plattform.

Under høyttalerne er det Soundcare som gjelder dersom ikke de medfølgende spikes gjør nytten som i mitt tilfelle med Kef 207. Pulsar P i aluminium blir jeg litt fort lei av.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Prisen på Pulsar Points i titan gjør jo at dette er helt uaktuelt å kjøpe. I hvert fall nytt. Har liten tro på at forskjellen i lyd forsvarer forskjellen i pris.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bruker selv SoundCare under HT. Synes disse fungerer bedre enn mye annet jeg har prøvd i egen stue. Også i tillegg er HT lette å flytte bortover parketten hvis man jager optimale posisjoner.

Bruker utgaven med M8 skru-ben. Har prøvd utgavene med lim under HT men disse gir ikke helt samme effekt, egner seg bedre under elektronikk.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Fikk kjøpt meg et par soundcare i går, og de gjør en helt grei jobb, dog ikke i nærheten av et par vanlige spikes jeg fikk låne av en kompis. Husker ikke hva de het, men det kommer jeg tilbake til.
Likte soundcare veldig godt siden de ikke gjorde noe galt oppover sånn som pulsat points gjør i mitt oppsett. Snarere tvert imot en liten men god forbedring over det hele. Kan leve med disse :)
Takk for alle tips og råd. Snille gutter hele gjengen :):)

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Det mest praktiske er vel Soundcare kansje. Men det beste? Vel det kan vel diskuteres.....

Snakket litt med Pual(pmaudio) i dag(ganske lenge ble det!). Han anbefalte BCD cones under høytallerne. Mente at det var det beste han har hørt. Jeg har et sett liggende men jeg har ikke fått testet de under enda. Har jo også bare et sett, så jeg skulle ha hatt et sett til.

Tror det kan være en meget bra løsning.

mvh

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Sjekk ut gummiføtter. Disse får du fra ELTEK (Dyre) eller Europris (billige). Fordelen med disse er at de absorberer vibrasjoner i motsetning til spikes som står stivt mot underlaget og sender vibrasjoner mot underlag slik at det går tilbake til høyttalerene. Og vibrasjoner er hørbare. Dette er påvist vha undersøkelser.

O

omholt

Gjest
Hi-Fi klubben selger også gummiføtter/puter, Valhalla. Med hardt underlag (parkett) er vel dette bedre enn spikes?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Spikes ska man aldrig använda (förutsatt att man vill slippa resonerande högtalarlådor). Jag tycker du ska köpa SD-fötter

http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html
Så enkelt er det nok desverre ikke. Har prøvd både myke puter og spikes, og spikes gjør en langt bedre jobb hos meg. Er nok for mange faktorer som spiller inn til av man bastant kan påstå at en type er bedre enn andre.

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Antall liker
0
Hei.
Jeg har et par Helicon 400 ht,og gjengene der passer ikke til noen av Soundcares fastmonterte spikes.
(er klar over limversjonen)

Er det noen heliconeiere som vet om "faste"spikes som passer?(bortsett fra de medfølgende)

B.R.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg bruker Soundcare. Kan ikke si at de gir noen lydmessig fordel, men de er veldig praktiske når man skal flytte rundt på høyttalerne.

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Jo så enkelt är det ofta, för mer info i frågan kan du ju läsa denna tråden

http://www.faktiskt.se/modules.php?...pic&t=10808&postdays=0&postorder=asc&start=30
Har sett den tidligere, men hos meg fungerer ikke myke puter så godt som enkelte spikes jeg har prøvd. Vil bare fram til at det som fungerer godt en plass ikke nødvendigvis fungerer godt en annen. En ting har jeg erfart innen hifi, og det er at det finnes ingen eller få regler for hva som funker :)
Men takker for tipset

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Nej du har rätt, fysikens lagar har inte att mycket att säga till om i hifivärlden.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.833
Torget vurderinger
49
Har selv testet en "haug" med forskjellige spikes puter under ht og komponenter,men har tilgode å finne noe som er "perfekt" .

Bruker for øyeblikket Vibrapods under høytalerne ,det fungerer greit . Men som med alle myke ting eller Baseplatform under høytalerne ,forsvinner endel bass samt at allt blir liksom litt tammere .

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Nej du har rätt, fysikens lagar har inte att mycket att säga till om i hifivärlden.
Så er vi igang igjen, du og LTS har rett i alt og vi andre kan ingenting og det vi hører i våre anlegg er ihvertfall feil hvis Svante, Morello eller Ingvar Öhman sier det er slik ::)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.169
Torget vurderinger
7
Så er vi igang igjen, du og LTS har rett i alt og vi andre kan ingenting og det vi hører i våre anlegg er ihvertfall feil hvis Svante, Morello eller Ingvar Öhman sier det er slik ::)
Tenkte det samme, men gidder rett og slett ikke starte en diskusjon på bakgrunn av slike kommentarer. Vi får heller leve med dumheten vår ;D

B

brand-x

Gjest
Legg ned stridslysten og prøv heller å forstå det slik att de som bidrar motsatt enten det går den ene eller andre veien gjør det med gode hensikter og da blir det feil å fremstille seg selv som offer selv om det også er en naturlig reaksjon. Jeg har også bidratt til å prøve å forklare litt virkelighet rundt dette temaet og det kan jo tenkes att det faktisk er noen bidragsytere her, som ikke bare kan teorien rundt dette men som også har konstruksjonsmessig kunnskap ved slike passive innretninger.

mvh
brand-x

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Det viktigste er jo å stole på det en selv hører og foretrekker.. Så får heller de som vil det, regne seg frem til hva som er ok...

Ikke det at man skal se bort fra teorien bak det hele, men det oppfattes noe arrogant å påstå at noen tar feil fordi det ikke kan forklares med x'er og y'er... Men for all del brand-x, jeg ser jo poenget ditt også da :)

Topp Bunn