Hvilke merker gir mye for pengene?

magsl

Medlem
Ble medlem
01.10.2006
Antall liker
0
Gamle Electrocompaniet var mye god lyd for pengene. ECI3 ny for 9990 f.eks var god lyd for penga.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg tror aldri vi noen gang blir enige om hvilken merke som gir mest for pengene..
Det er også en del andre kriterier som skal spille sammen med annet, så har du smak og behag osv, veldig mange vil nok påstå at det de har er best, og det er nok ikke feil å si det på den måten, men hva er det koblet opp mot og så har du rommet som kanskje den viktigste faktoren.?

Høyttalere:
Patos, Klipsch osv er kjente for å lage kjipe kasser med god lyd, her er det ikkeno fancy innpakkning eller lign, pengene er brukt der det virkelig trengs for å få best mulig lyd pr krone..
Ergo så vil slike merker gi mest for pengene..
Samme går igjen i forsterkere, spillere og kabler, også en del tweaks har fancy innpakkninger til høy pris og lav virkningsgrad..

Andre ting som er viktig for meg og som andre kan/bør tenke litt over, er å bruke høyttalere med høy virkningsgrad, jevn impedansekurve og delefilter av den enkle sorten slik at pengene kan legges i kvalitet i steden for kvantiet, da kan du bruke små forsterkere med høy kvalitet, motsatt så kan du si mye effekt til samme pris vil gi litt mindre bra kvalitet, men ingen fasitt svar her heller..

Samspill og matching er alfa og omega, en liten telefon til merker som du liker, kan absolutt være verdt prisen sin og litt til, om du fx liker Dynaudio høyttalere og er bestemt på at det skal jeg ha, for den lyden liker jeg så godt..
Hva slags utstyr har da produsenten brukt på de modellene du har lyst på.?
Alt er jo tunet til spesiell type elektronikk, som regel fra en produsent, følger du opp den tråden der så kan du finne gull i den andre enden av regnbuen..

To ganger har jeg gjort dette, begge gangene med et utrolig godt resultat..
Da har jeg fulgt opp alt som forhandler/produsent har gitt meg av info, jeg har foretatt veldig små justeringer i forhold til dems anbefalinger, men dette er pga rommet og egne preferanser..

Skal du blande hummer å kanari, så kan du risikere å aldri komme i mål, da ender du opp i en bytte/selge/kjøpe situasjon som du fort blir lei..
Men det er mange som har kommet i mål ved å bruke bare forskjellige merker også, så heller ikke her er det noe fasitsvar..
De fleste av de jeg kjenner som blander hummer og kanari og får det til, er ofte veldig drevne og har vært med i det gode selskap en del år, som regel så er det også rør innblandet, da har du muligheten til å tune lyden en god del slik at magien trer frem og gir deg flere kister med gull, i form av musikalske opplevelser i heimen..

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kunne tenke meg å forslå Primare, men jeg er jaggu ikke sikker. Primare produseres i høykostland i Norden. Lurer på hva Primare hadde kostet dersom de var produsert på lisens i Østen? DA hadde Primare gitt mye for pengene. :)

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Antall liker
0
Jeg tror aldri vi noen gang blir enige om hvilken merke som gir mest for pengene..
Helt enig. Eksempelvis setter jeg Primare og Dynaudio over EC og B&W basert på egne preferanser. Min nåværende I21 banker vette ut av min tidligere ECI-1, og mine Focus 140 spiller "åh, så vakkert" sammenligning med mine tidligere P6.

EC fremstår derfor for meg som overpriset og da spesielt sammenlignet med preludeserien som visst nok skal være EC i rimeligutgave. Primare spiller veldig bra og jeg ser av tester at flere er enige med meg i dette. Tilsvarende "billigEC" koster betydelig mer.

Merker meg forøvrig at Naim nait5 ligger på samme prisnivå som i21 i en britisk test, men ligger nesten 2ooo,- over i21 i norge. Testvinner i testen var forøvrig Cambridge som i uk kostet tilnærmet det samme om i21 men på hifiklubben ligger 1000,- over.

Dynaudio FOCUS 140 spiller i mine ører mye penere og går lavere enn b&w p6 som i tidligere tider fikk mange lovord kastet etter seg. Det jeg har hørt av nyere b&w viderefører mye av det lydbildet p6 produserte og det er rimelig klart for meg at Dynaudio på mange måter er generelt bedre enn b&W sett i forhold til hva du betaler.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Dynaudio FOCUS 140 spiller i mine ører mye penere og går lavere enn b&w p6 som i tidligere tider fikk mange lovord kastet etter seg. Det jeg har hørt av nyere b&w viderefører mye av det lydbildet p6 produserte og det er rimelig klart for meg at Dynaudio på mange måter er generelt bedre enn b&W sett i forhold til hva du betaler.
Er det P serien som ble produsert samtidig som 800 Matrix serien du snakker om ? P serien var jo en flopp og ble vel aldri annerkjent av andre enn de som solgte de ? Jeg hørte fler av de og mener å huske at de var grusomme.. ?

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Antall liker
0
Er det P serien som ble produsert samtidig som 800 Matrix serien du snakker om ? P serien var jo en flopp og ble vel aldri annerkjent av andre enn de som solgte de ? Jeg hørte fler av de og mener å huske at de var grusomme.. ?
Nå kjenner jeg ikke til om de ble laget samtidig som 800 serien, men what hifi, lyd og bilde, osv presenterte mange godord dengang da.

Men igjen, smak og behag osv..

O

omholt

Gjest
Innenfor hjemmekino mijøet så regnes i hvert fall SVS å gi utrolig mye for pengene. SVS har vel ikke fått samme renome i hifi mijøet enda, men audiophile ga mye skryt i en nylig test. Noe av hemmeligheten til SVS ligger i at de ikke bruker mellomledd.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
JohnBender skrev:
Er det P serien som ble produsert samtidig som 800 Matrix serien du snakker om ? P serien var jo en flopp og ble vel aldri annerkjent av andre enn de som solgte de ?
Hvis du ser bort fra at de vant alt av tester i prisklassen under 10k for 10 år siden så....

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
304
wotg skrev:
Mest for pengene får man når man kjøper brukt überhigend. Jeg har inntrykk av at jo mer eksotisk et produkt er, jo høyere er pristapet idet man tar produktet ut av butikken.
Har selv handlet mye på f.eks audiogon og har gjort flere bra kjøp til 1/3 av ny pris.
La oss si at du kjøper en 2*4m nordost ht-kabel for for 50000 som kostet i butikk 250000 uka før, har du da gjort et røverkjøp???

O

OivindJ

Gjest
omholt skrev:
Lurer på hvilke merker som er kjent for å ikke være overpriset, men gir generelt mye for pengene. Tenker først og fremst på merker med high-end egenskaper.
Regner med dere som har fulgt med på hifi en stund, har gjort dere noen meninger om dette. Hadde vært fint å høre for newbies.
Ikke akkurat 100% High end alt de har, men jeg vil gjerne nevne Mission og Marantz.

Øivind

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Dette er ett spennende men vanskelig spørsmål.
Det er mange kriterier man bør ta før man kan bombastisk mene noe som helst bla.:

produktmatching
produktkvalitet
rom og akustikk (noen produkter egner seg bedre enn andre rom)
musikksmak
+ ethvert øre evne til å lytte

Det er vel derfor dette forumet preges av like mange meninger som det er medlemmer.

Mitt råd: prøv og feil - men ikke alltid kjøp = LÅN helst først!! :)

L

lark

Gjest
Selv om ikke kinesisk hi-fi lydmessigt er helt på høyde med europeisk og amerikansk hi-fi utstyr, så må man vel kunne si at man får svært mye for pengene?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jurassic skrev:
Må bare si at jeg føler Responsen gir mye for pengene. Å bytte ut mine nydelige Responser er like sansynlig som at jeg hopper på Moskva Marit i edru tilstand.

Men derimot i fylla.......!? ;D

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Xindak XA6950 gir utvilsomt mye for penga. I forhold til antall solgte florerer de heller ikke på bruktbørsen.

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
314
Torget vurderinger
1
MHZS CD66E. Første gang i min 15 år gamle hifikarriere at et produkt til 7500,- spiller atskilige bedre enn min Electrocompaniet EMC1UP spider til 30000,- kr. Det skal nevnes at EC var 4 år gammel da. Og at den var oppgradert til UP.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...når en ser på det mye norske produkter, EC, DP, Adyton synes jeg de holder seg gunstig høyt i pris...Men d et handler vel litt om lokal patrotisme det da ;)-

Er en heldig kan en finne mye bra brukt... Av ulike nasjonaliteter... ;). Personlig synes jeg det er mer spennede å kjøpe brukt high-end enn nytt mid range utstyr...

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Quad gir mye for penga.Elektronikken er så billig at de ikke blir tatt på alvor. Jeg har tidligere gjort sammenligninger mellom forsterkerutstyr fra Quad og ting som var mye større/sterkere/dyrere, hvor Quad kom meget godt ut.
Høyttalerne er ikke akkurat billige, men når flere av verdens "tunge" anmeldere sier at dette er den høyttaleren de ønsker seg mest i verden, uansett pris, så er de billige.
For ikke å snakke om brukt da....

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
Jurassic skrev:
Må bare si at jeg føler Responsen gir mye for pengene. Å bytte ut mine nydelige Responser er like sansynlig som at jeg hopper på Moskva Marit i edru tilstand.
Så jeg ikke disse på Bruktbørsen nå nettopp skal jeg tro...? ::)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.319
Torget vurderinger
18
Saint1111 skrev:
Jurassic skrev:
Så jeg ikke disse på Bruktbørsen nå nettopp skal jeg tro...? ::)
Dette tyder på at Moskva Marit er nedlagt :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
diamond73 skrev:
Dette er ett spennende men vanskelig spørsmål.
Det er mange kriterier man bør ta før man kan bombastisk mene noe som helst bla.:

produktmatching
produktkvalitet
rom og akustikk (noen produkter egner seg bedre enn andre rom)
musikksmak
+ ethvert øre evne til å lytte

Det er vel derfor dette forumet preges av like mange meninger som det er medlemmer.

Mitt råd: prøv og feil - men ikke alltid kjøp = LÅN helst først!! :)
Ein bør også ha med kriteria som kundeoppfylging, effektivitet og service når ein vurderer kva ein får for pengane.
Kvalitet er eit svært så omfattande omgrep. For mange vil også driftstryggleik vere avgjerande. Har du ikkje personleg kunnskap og bur på ein liten stad, kan det vere vanskeleg å få utstyret til å yte optimalt. Eglurer på kor mange som kvir seg for å kjøpe elles glimrande produkt som rørforsterkarar fordi dei ikkje kjenner seg trygge på korleis biasjustering og rørskift skal gjerast, eller ikkje kan justere platespelaren, eller veit noko om oppstilling og matching av elektrostathøgtalarar.....

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Her må jeg nevne Creek og Dynaudio... kan samtidig ta med Krixen.....

Destiny.. :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det som gir mest for pengene er nok det rimeligste produktet som fyller minimumskravene dine til lydgjengivelse og kvalitet. I mitt hode er det ihvertfall slik at en del produkter er søppel som jeg overhodet ikke kunne tenkt meg. Men når man så beveger seg oppover i kvalitet så kommer man til et punkt der man sier "Hmmm... dette kan jeg leve med". Og det er her man får mest for pengene. Min erfaring er ihvertfall at når man skal forbedre det som allerede er bra så, betaler man stadig mer for stadig mindre forbedringer ("the law of diminishing returns").

Så uten et sett av krav som skal oppfylles, så er dette vanskelig. Selv om et par høyttalere til 2000kr kan gi god lyd i forhold til prisen, så er det likevel ikke mye for pengene dersom man kontinuerlig irriterer seg over svakhetene. Da har man ikke oppfylt minstekravene. For noen går grensen for oppfylte minstekrav ved Dali Ikon 6, for andre går den ved B&W 802D. Og etterhvert som vi blir mer kresne så flytter grensen seg. Det er uansett dårlig butikk å kjøpe noe man er misfornøyd med. Det er også etter min mening dårlig valuta for pengene å kjøpe noe som koster mye mer enn et produkt som koster betydelig mindre og som man ville vært fornøyd med.

O

omholt

Gjest
Som nevnt i første innlegg; tenkte først og fremst på merker som gir mye for pengene i high-end klassen.

Synes denne tråden har gitt meg få svar. Folk har en tendens til å svare merker som de selv eier, synes er gode og vil forsvare. Ville tro at det finnes noen merker som stikker seg ut fra mengden i forhold til pris vs. kvalitet.
SVS er et eksempel på et sånt merke. Subene deres kan sammenligne seg med langt dyrere merker.

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Himmel og hav !! ;D Xindak rydder gulvet Folkens .Når det gjelder Høytalere mener jeg Patos greier seg meget bra . ;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
"High end" er et meget upresist begrep som har like mange definisjoner som mennesker som bruker ordet. Fint om du sier litt om hva du legger i det, omholt. Ser du nevner SVS i farten. Definerer du det merket som "High end"? I så fall hvorfor?

K

kbwh

Gjest
845 skrev:
diskantens følsomhed er sænket 8db via en modstand..gæt selv hvorledes impulser påvirkes!!
En motstand påvirker ikke signalets fase, kun dets amplitude. Det er elementær elektronikkunnskap.

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Jeg tror at mange på dette forumet er meget påvirket av hva prisen sier , grunnleggende oppfatning er jo dyrere jo bedre .
Hvorfor kjøpe Hegel H200 når Xindak XA6950 kan gjøre den samme jobben ,dere skjønner sikkert at ikke jeg er objektiv,jeg har kjøpt Xindak ,men jeg har lyttet meget grundig på H200 også .Kan nevne noen parameter som er utslagsgivende -Pris (dyrere jo bedre låter det)-Merkevarebygging (Hegel låter bedre en Jungson)- Hva Rognlien sa i annmeldelsen av H200(eksempel) - Renome ,Vanskelig og komme inn i High end klanen med Jungson/Xindak det går bedre med Conrad J . -- ;D ;D

O

omholt

Gjest
roffe skrev:
"High end" er et meget upresist begrep som har like mange definisjoner som mennesker som bruker ordet. Fint om du sier litt om hva du legger i det, omholt. Ser du nevner SVS i farten. Definerer du det merket som "High end"? I så fall hvorfor?
SVS sine dyreste suber tror jeg absolutt er i high-end klassen. Det sier jeg utifra hva jeg har lest om produktet, og hvor SVS har blir sammnelignet med langt dyrere merker og kommet seirende ut. Det gjelder først og fremst som hjemmekino sub. Som hifi sub er det nok mer diskutabelt, fordi integreringen kan være vrien.

Joda, high-end er et upresist begrep men vi snakker i hvert fall om produkter som holder meget høy standard og som er uten store svakheter/mangler. I grunnen ikke noe poeng å definere det utover det, men folk får heller nevne de produktene de selv mener har high-end kvaliteter.

Ofte er det jo også sånn at et merke har gjerne et eller noen produkter som gir veldig mye for pengene.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Valentino skrev:
845 skrev:
diskantens følsomhed er sænket 8db via en modstand..gæt selv hvorledes impulser påvirkes!!
En motstand påvirker ikke signalets fase, kun dets amplitude. Det er elementær elektronikkunnskap.
Vel. Motstanden i dette tilfellet er vel del av en spenningsdeler, der den andre delen er en RLC ekvivalent. Det påvirker q-faktoren til resonansen.

K

kbwh

Gjest
Det er en seriemotstand og parallellspole som står i stedet for den mer vanlige seriekondensatoren foran diskanten, Rhesus.

Off topic anyway. Jeg tillegger normalt heller ikke 845s uttalelser den største vekt.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
omholt skrev:
Joda, high-end er et upresist begrep men vi snakker i hvert fall om produkter som holder meget høy standard og som er uten store svakheter/mangler. I grunnen ikke noe poeng å definere det utover det, men folk får heller nevne de produktene de selv mener har high-end kvaliteter.
Da legger jeg ovenstående definisjon (min utheving) til grunn for diskusjonen i denne tråden.
I den forbindelse synes jeg f.eks. Xindak XA6950 absolutt hører hjemme i denne klassen (ser andre har nevnt den også). Ja, den har litt farging i lyden mot det varme, men ikke mer enn en god rørforsterker, spiller i kl A de første 10W, noe som gir et herlig oppløst lydbilde, har gode effekt- og strømreserver (2x100W) og koster såpass lite at bare effektdelen alene er verdt pengene.

Men det er vanskelig å si at alt fra Xindak gir mye for pengene. Har mer tro på å evaluere dette med valuta for pengene for det enkelte produkt enn for et helt merke.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Ja når lyd & bilde skriver det, så stemmer det sikkert....

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
net2 skrev:
Ja når lyd & bilde skriver det, så stemmer det sikkert....
De skrev vel også at Dynavoice F6 spilte til 5000,- også. F6 er et godt eksempel på hvor vanskelig dette med value for money er. De koster for såvidt ikke mye, og mange synes de er helt supre. Jeg synes svakhetene de har er helt uakseptable, så jeg vil være misfornøyd, uansett hvor lite de koster. Kostet de 0 kroner, så er det jo ganske mye for pengene, men jeg ville fremdeles ikke klare å like dem.

Topp Bunn