Hvilke "ikke hi-fi" kabler kan brukes?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Re: Hvilke "ikke hi-fi" kabler kan bruke

Jeg liker både tull og eventyr jeg, R.

Men vi har nok forskjellig mening når det gjelder graden av forbedring....

;)

Joda, men så har vi vel ulikt erfaringsgrunnlag også ;)

Mvh. RS

S

slowmotion

Gjest

Joda, men så har vi vel ulikt erfaringsgrunnlag også ;)

Mvh.  RS
Det har de fleste... jeg har mine erfaringer, og du har dine.....

;)

K

kbwh

Gjest

Man lærer stadig noe. Takk for innspill folkens.
Det som slår meg med kabeldiskusjoner er at de gjerne inneholder
Store ord om små saker.
Teksten til Bulldetektor kan leses her i sin helhet: http://www.dumdumboys.no/index2.html

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16

Tull og eventyr. Hvorfor vet da fanden(?), men en snau time med festmusikk medfører udiskutable endringer :eek:

Mvh. RS
Tar du høyde for temperaturendringene i svingspolen? Å få rett arbeidstemperatur her er positivt for gjengivelsen.

Mvh
Bjørn

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Tar du høyde for temperaturendringene i svingspolen? Å få rett arbeidstemperatur her er positivt for gjengivelsen.

Mvh
Bjørn
Temperaturendringer i svingspolen fører ikke til endringer av det format det her er snakk om.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Det har de fleste... jeg har mine erfaringer, og du har dine.....

;)
Nettopp. Mye fornuftige innspill fra deg, men så lenge du opererer med ultrafølsomme hornsystemer vil strømbehovene dine være på en helt annen klode enn ved ordinære "dynamiske" systemer. Såsaså ::)

Mvh. RS

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16

Temperaturendringer i svingspolen fører ikke til endringer av det format det her er snakk om.

Mvh. RS
Ok, men hvordan vet du det? Har du isolert de to enhetene i testen? Sålenge du ikke benytter 2 sett like kabler eller 2 sett like høyttalere kan du vel ikke være sikker på hva som gir utslaget?

Mvh
Bjørn

B

bamsemann

Gjest

Hehe slomo, takk!
Med barn i huset må det nok være noe isolasjon igjen gitt!. Jeg trenger også en hifimessig relativt lang kabel (4.5m) til den ene høyttaleren, mens den andre kan være 2.5m.

Kom an og si at lengdeforskjellen er hørbar noen, så skal jeg le og be deg bytte plass på høyre og venstre høyttaler og rapportere om du hører forskjell.
Her berører du et hett tema Valentino..

Angående forskjellig lengde på kablene, jeg er egentlig helt enig med deg at det ikke er hørbart med forskjellige lengder, og muligens ikke målbart engang heller med de korte lengdene man har i et stereoanlegg.

Men det er noe med symmetrien liksom, her blir det noe mentalt forstyrrende, hvis du skjønner....

bamsemann.. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1

Tull og eventyr. Hvorfor vet da fanden(?), men en snau time med festmusikk medfører udiskutable endringer :eek:

Mvh.  RS
Hadde aldri trodd jeg skulle si det men, jepp, en time med festmusikk gir udiskutable endringer, i arbeidsbetingelsene til forsterkeri og høyttalere, samt ører og sinstilstand. Det virker stort sett hver gang. Gitt en 1/f fordeling av energien vs. frekvens så har hørselen mot for modning godt av det, forutsatt at man liker det man hører og at det ellers er uforvregnt og ikke helseskadelig høyt.

mvh
KJ

B

Back_Door

Gjest

Mvh.  RS
Stusser litt ved begrepet "festmusikk" i sammenhengen.. Dersom man tar med i betraktningen hva som vanligvis følger med "festmusikk" av flytende føde, får jeg langt mer forståelse for "udiskutable endringer" ;D

B

Back_Door

Gjest

Her berører du et hett tema Valentino..

Angående forskjellig lengde på kablene, jeg er egentlig helt enig med deg at det ikke er hørbart med forskjellige lengder, og muligens ikke målbart engang heller med de korte lengdene man har i et stereoanlegg.

Men det er noe med symmetrien liksom, her blir det noe mentalt forstyrrende, hvis du skjønner....

bamsemann.. :)
Kanskje hører man bedre en negativ forskjell dersom den ene kabelen er alt for lang i forhold til behovet og av den grunn ligger i en kveil?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Ok, men hvordan vet du det? Har du isolert de to enhetene i testen? Sålenge du ikke benytter 2 sett like kabler eller 2 sett like høyttalere kan du vel ikke være sikker på hva som gir utslaget?

Mvh
Bjørn

Ingen kunst når anlegget har god oppløsning og man har puslet med "det ultimate" fire-veis prosjekt i noen år ;)
Og jeg gjentar; det er ikke marginale synse-forskjeller jeg snakker om her, snarere brutale, iørefallende endringer.
Forleden oppgraderte jeg ett system fra 2,5kv massiv kobber (ht-kabel+filterspole) til 6kv til tross for at eier helst ville investere i større basser for mer trøkk/tyngde.
Etter kabelbytte og en snau time med mimring i platebunken sitter vi begge og gliser og nyter trøkket. Nå var den slappe rytmeboksen bytta ut med en ekte trommis!
Og hvorfor? Bedre strømbaner, rett og slett. Ikke noe opphypa overprisa hifi-juggel, men tykk massiv ren kobber rett fra el-installatør.

MVH. RS

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Re: Hvilke "ikke hi-fi&am

Må vel skyte inn med noen av mine egne erfaringer på dette området.

Hr Solhaug tipset meg engang om disse 6kv. solid core kobberkablene. Og jovisst, det gav et mye mer solid fundament i dem nedre regioner av frekvensspekteret. Derimot ikke helt optimalt på diskantgjengivelsen.
Byttet ut med kimber sine 8TC og 4TC, og joda der kom diskanten og denne delen av frekvensspekteret mye klarere frem, slik jeg også kunne ønske meg.

Så kompromisset, som heldigvis lot seg gjennomføre på mine AV M3Sup, som har 3 sett terminaler bak (bass, mellom og diskant), blei 4*6kv solid core kobber til bass, 8TC til mellom og 4TC til diskant.

Kan bare si at dette blei full klaff :) Pose og sekk!

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0

Ellers er jeg enig i at nøkkelen til lydforbedring etter en stund pådrag, ganske sikkert kommer av at komponentene i alle ledd oppnår etterhvert mer og mer ideell temperatur. Dvs jo varmere jo bedre...

En bunnsolid observasjon dem fleste med hifi interesse har fått med seg.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Må vel skyte inn med noen av mine egne erfaringer på dette området.

Hr Solhaug tipset meg engang om disse 6kv. solid core kobberkablene.  Og jovisst, det gav et mye mer solid fundament i dem nedre regioner av frekvensspekteret.  Derimot ikke helt optimalt på diskantgjengivelsen.
Byttet ut med kimber sine 8TC og 4TC, og joda der kom diskanten og denne delen av frekvensspekteret mye klarere frem, slik jeg også kunne ønske meg.

Så kompromisset, som heldigvis lot seg gjennomføre på mine AV M3Sup, som har 3 sett terminaler bak (bass, mellom og diskant), blei 4*6kv solid core kobber til bass, 8TC til mellom og 4TC til diskant.

Kan bare si at dette blei full klaff   :)  Pose og sekk!

Her kan du godt vente med å trekke konklusjoner JonnYb. Etter mange år med komponent- og kabellytting via svært oppegående utstyr rundt omkring både privat og i forretninger vet jeg en ting: om noe ikke er "riktig" ved diskantgjengivelsen din er det alt annet enn kobbertrådene det skriver seg fra. Ren massiv kobber gir ultimat lyd, vær du trygg.
Massiv tråd gir imidlertid en langt større ro i toppen (!) grunnet fraværet av spesielt transient/oppstart-forvregning. Tenk over det neste gang du hører levende musikk; hører du mye "diskant"?
Hører man diskanten i et anlegg er det som med billig konjakk; den bremser på veg ned :p

For ren diskant er det f.ex. absolutt avgjørende å ikke ha noen apparater med strømforsyninher i form av transformatorer til koblet, da spesielt den kursen anlegget står på. Ikke minst moboltelefonladere og halogenlamper er grusomme støykilder.

Gode signalkabler er en annen sak.

Mvh. RS

K

kbwh

Gjest

Tenk over det neste gang du hører levende musikk; hører du mye "diskant"?
Blink, RS. Jeg har ennå tilgode å høre "overtoneglans" på uforsterkede konserter.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Re: Hvilke &qu

Ok venta litt på noe fra deg Solhaug ;)

Og jeg ser det poenget du legger fram. Selv satt jeg og vurderte dette fenomenet når bare kobberkabelen blei brukt på alle terminalene. Jeg skal ikke komme med noen bastant påstand om at det ene er fasiten mot den andre måten i denne kabeldiskusjonen. Men tankene mine gikk fort mot at dette med bare kobberkabelen (6kv*4) nærmet seg noe jeg oppfattet som PA-lyd. Litt sånn "hol" tunnel-følelse i lydbildet. Om dette er riktig eller feil for lytteren er vel en smaksak. Personlig likte jeg kombinasjone tykk kobber bass - kimber TC til mellom/diskant.

Om dette er riktig på det generelle plan for et stereooppsett, handler vel mye om den generelle kabling og komponenter i resten av anlegget. Du nevner signalkabelen, og joda riktig det. Er meget fornøyd med Axiom kabelen fra Tara-labs. Grei pris, flott klart lydbilde.

Vil også legge til en opplevelse jeg fikk ute på torget en sommerdag et par år tilbake. Etter altfor mye lytting og testing av forskjellige småtriks her hjemme i stua, begynte jeg å bli temmelig sikker på at nå var det bare helt utrolig mye go'lyd som lekte seg ut av stereon her. Tatt i betraktning komponentene jeg satt med. Så måtte jeg opp i byen et ærend litt sånn utpå ettermiddagen og tuslet over torget. Der sto det et dusin danske musikere og rigget opp sitt strykeorkester. Alt fra fiolin ned til kontrabass. Så dro dem igang... Å fy for en følelse av musikk og følelser som kom flommende imot meg, jeg ble helt satt ut. Og når sant skal sies så ledet det meg in i gråtens verden. Det var så overveldende vakkert og så uendelig mye bedre enn hvilket som helst stereo oppsett jeg har hørt. Dette var balsam for skjelen, nesten i overkant hva jeg kunne takle. Forsto vel da at alle strereo oppsett, uansett hvor flott eller dyrt, vil aldrig klare å gjenngi sjelen i musikken slik det oppleves ved direkte nærvær. Og man slipper å diskutere hvor mye kablingen hadde å si for lydbildet også... ;)

Selv om sikkert strengene på instrumeneten som ble brukt ville etterhvert bli offer for diskusjon og kritikk og da måtte byttes ut i noe langt bedre og langt dyrere... :-X ;D

Mvh
John Egil

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1

Har samme erfaring som deg Svein B.

Tykke massive kobberkabler gjør noe nagativt med lyden fra øvre mellomtone og opp. ( her hos meg må tilføyes). Litt vanskelig å beskrive hva som går galt, men for min egen del har jeg landet på en løsning som kan minne om din.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Har samme erfaring som deg Svein B.

Tykke massive kobberkabler gjør noe nagativt med lyden fra øvre mellomtone og opp. ( her hos meg må tilføyes). Litt vanskelig å beskrive hva som går galt, men for min egen del har jeg landet på en løsning som kan minne om din.

No offence, men det er definitivt en uriktig konklusjon. Her skal man imidlertid være oppmerksom på at kobberet lyder absolutt dunkelt/lukket inntil det "innspilt". Og ettersom det går lite strøm til diskanter vil det ta (alt for) lang tid før det åpner opp. Når det åpner opp blir der derimot desto mer luftig/vektløst osv.
  Jeg anbefaler derfor å la kablene til topp/diskant få lov å jobbe en tid med bassene så de får den massasjen de behøver for å åpne seg.

Mvh.  RS

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

No offence, men det er definitivt en uriktig konklusjon. Her skal man imidlertid være oppmerksom på at kobberet lyder absolutt dunkelt/lukket inntil det "innspilt". . . . . . .
 Mvh.  RS
Stemmer forsåvidt bra med mine 10-år gamle observasjoner:
"Solid-core" kabler gir neste altid renere lyd enn "multistrand". Lyden kan imidlertid mange ganger oppleves som litt dau. Bassen kan også noen ganger føles litt mindre.

2.5 kvaderat installasjonskabel har jeg oplevet omtrent som din beskrivelse, man kanskje litt "kjedelig".
Solid core hjelper fremfor alt til å rydde opp noe skikkelig i diskanten.
Svein

K

kbwh

Gjest

Jeg er en heldig mann som ikke har biwiringsterminaler og får spilt inn diskantkablene automatisk :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Okay, tilbakemelding på 2x6 kvadrat EKKJ strippet ned til enkeltlederisolasjon og tvunnet. Skrudd rett i terminalene.
Kona synes de er penere (blå og svarte). Jeg synes at de kanskje åpner opp bassen noe i forhold til mine gamle Flatline, men jeg har ikke blindtestet eller prøvd de gamle igjen. For mye styr med fastnøkler og slikt. Diskanten er fløyel, men det er ikke nytt.

Saksopplysninger: Mine høyttalere støtter ikke biwiring. Terminalene på forsterkeren min ville ikke kunne svelge 10 kvmm.
Hva syns du nå da, etter en tids lytting?

K

kbwh

Gjest

De virker. I går kveld spilte Emil Gilels Beethovens "Les Adieux"-sonate så jeg trodde Steinwayen hans skulle hoppe ut av høyttalerne.
"Fly like a butterfly, sting like a bee". Og spark som en hest.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

De virker. I går kveld spilte Emil Gilels Beethovens "Les Adieux"-sonate så jeg trodde Steinwayen hans skulle hoppe ut av høyttalerne.
"Fly like a butterfly, sting like a bee". Og spark som en hest.
Så de er tifredsstillende da altså?

Noe de gjør klart bedre enn dine tidligere kabler eller?

K

kbwh

Gjest

Jeg liker ikke å bruke store ord om små saker.

Jeg tror at bassen er blitt mer dynamisk og at lydbildet ellers er blitt renere. Vi snakker i beste fall omørsmånyanser her. ABX hadde sannsynligvis blitt bingo, og det er ikke sikkert at Gilels hadde gitt meg samme opplevelsen i kveld.

De er mer barnevennlige enn Nordostkablene, det er sikkert. Og langt billigere for en lydkvalitet som ikke er dårligere.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Jeg liker ikke å bruke store ord om små saker.

Jeg tror at bassen er blitt mer dynamisk og at lydbildet ellers er blitt renere. Vi snakker i beste fall omørsmånyanser her. ABX hadde sannsynligvis blitt bingo, og det er ikke sikkert at Gilels hadde gitt meg samme opplevelsen i kveld.

De er mer barnevennlige enn Nordostkablene, det er sikkert.
Ingen negaive erfaringer da? Vet det har blittt rapportert om dårligere diskantgjengivelse med sc-kobber.

K

kbwh

Gjest

Nix. RME, Tandberg, B&O (med mod) og Sf gir tilsammen en diskant du ikke legger merke til. Dårlig med overtoneglans hos meg.

RS har vel sagt at disse kablene trenger juling for å "åpne seg". Folk som har rapportert om "dårlig" diskantgjengivelse har muligens kjørt biwiring slik at toppkablene ikke har fått den "nødvendige" juling? Jeg spekulerer bare. Sf lar ikke folk fjase med biwiring.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18

Ingen negaive erfaringer da? Vet det har blittt rapportert om dårligere diskantgjengivelse med sc-kobber.

Snarere tvert imot, lyden, inkludert toppen blir så mye renere at uerfarne typisk savner den pistrete forvrengte "diskanten" de er vant med fra hifi. Det kreves tilvenning.
Lyden blir så rolig og luftig at det kan til forveksling minne om virkeligheten :eek:

Mvh. RS

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22

Snarere tvert imot, lyden, inkludert toppen blir så mye renere at uerfarne typisk savner den pistrete forvrengte "diskanten" de er vant med fra hifi. Det kreves tilvenning.

Mvh.  RS
for en verdensmester, må si noen av dine inlegg er noe av det frekkeste jeg har sett på lang tid. Snakker om å altis skal tråkke på andres erfaringer stort sett hele tiden.

Topp Bunn