Hvem setter sammen det "beste" anlegget: Målefan vs. Subjektivister

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ting tar generelt mer tid enn man tror. Denne tråden beskriver byggingen av mine egne UcD monoblokker med påfølgende innkjøring av DEQX. Forholdsvis enkelt, elektrisk sett, men med en nokså høy brukerterskel for programmeringen.

Det mest krevende med det skisserte høyttalerprosjektet vil være at alle plater må skjæres i litt odde vinkler for å få det hele til å passe sammen, pluss at man må tenke nøye gjennom avstivning og demping, samtidig med kassevolumer og formgivning. En viss evne til å visualisere en tredimensjonal konstruksjon med sære vinkler vil være nødvendig. Dette bør nok ikke være det første høyttalerprosjektet man begir seg ut på. Denne tråden gir en viss idé om hva som inngår i et slikt prosjekt, selv om den høyttaleren er enda mer fancy enn hva jeg skisserte.

Jeg tror nok at hvilken som helst timepris på egeninnsats vil sprenge kostnadsrammen for prosjektet ganske grundig. Jeg tipper jeg ville brukt noen hundre timer, dvs det meste av disponibel fritid i et halvt års tid, på å lage noe slikt. Man vil dessuten trenge sirkelsag, overfres, båndslipemaskin, bormaskin og stikksag til trearbeidene, et strykejern og et sett skalpeller til finérarbeidet, loddebolt og multimeter til det elektriske. Dessuten trengs et stødig arbeidsbord og diverse klemmer, klyper og skrustikker for å holde ting fast. Hvis man skal skaffe seg alt dette for første gang blir dette dyrt. Tålmodig familie trenger man også.

Likevel tror jeg konseptet er nokså fremtidsrettet - gode høyttalerelementer i en hensiktsmessig kasse; aktiv drift med en dedikert klasse-D-forsterker pr element innebygd i høyttalerkassen; digitalt delefilter, høyttaler- og romkorreksjon før DAC og analog volumkontroll; signalkilde som leverer en høykvalitets digital bitstrøm direkte til delefiltrene. Enkelte som B&O og NHT har også kommersielle produkter langs disse linjene, men er likevel ikke helt fremme ennå.

Topp Bunn