Vel - det er fordi realisme (som selvfølgelig alltid er implesitt) for en "full range" sound starter ved 100k.Flageborg skrev:Egentlig er det ikke nødvendig - for å komme i mål med trådstarters utspill....
Hvilket er grunnen til at jeg veier for og imot BL3, siden de sliter om man skrur opp volumet for å sitte 3 m unna og ha symfonitrøkk. Men bruker du dem til nærfelts lytting så har du "full range" sound. Det mener i hvertfall Manfred Eicher i ECM - og selv KV i Fidelity ble imponert da han hørte dem.Baard skrev:Vel - det er fordi realisme (som selvfølgelig alltid er implesitt) for en "full range" sound starter ved 100k.Flageborg skrev:Egentlig er det ikke nødvendig - for å komme i mål med trådstarters utspill....
Må være en med ti tommelfingre det da?En målemann hadde vel brukt 90% av penga på høytalere og resten på elektronikk (en god tommelfingerregel),
Dette bruker vi før vi kommer så langt som til å lytte til musikken. For å se om alt henger på greip. Om det i det hele tatt er mulig å oppnå god lyd.Nex skrev:Hvorfor legge opp til en enda en "krangletråd"
Har på følelsen at "subjektivistene" tror at målemafian dytter propper i øra og kikker på et slikt når de skal lytte til og nyte musikk...
Det tror jeg få av oss ehh.. har problemer med å forstå .Audiomix skrev:Dette bruker vi før vi kommer så langt som til å lytte til musikken. For å se om alt henger på greip. Om det i det hele tatt er mulig å oppnå god lyd.
De fleste som kjenner meg vil være enig i at det er mye enklere, raskere og riktigere å finne feil, korrigere feil og komme nærmere god lyd ved å justere mot egenet måleutstyr en mot ører.
....og så skulle vi basert på hva vi tror om hvordan disse anleggene spiller finne ut hva som er "best" eller mest realistisk? Hva med lytterom, strømforhold og omkringliggende faktorer og kvalitet på innspillingene? For ikke snakke om hvilken type musikk som skulle benyttes for å evaluere og hvordan evaluere? Nei, jeg har ikke noe tro på at dette er mulig. Uten å være skråsikker tror jeg at jeg vet hva resultatet hadde blitt - et markant todelt resultat som gjenspeiler de to frontene her på sentralen.knutinh skrev:Både det å finne ut hva som er "best" og hva som er "mest realistisk" har sine utfordringer.Roysen skrev:Nå var det vel "best" det stod i overskriften og ikke mest realistisk.Lyngen skrev:Nja.. jeg vil driste meg til å mene at å gjengi et symfoniorkester så realistisk som mulig er ganske så objektivt totalt sett.Roysen skrev:Før vi kan gå i gang med noe slikt måtte vi da på forhånd vite hvordan man skulle avgjøre hvilket av oppsettene som er best. Best er jo som vi vet en smakssak. Av den grunn blir egentlig dette bare tull.
Mvh
Roysen
Videre så hører vi på anelgget så hvordan det måler trenger ikke å bety noen verdens ting annet enn for de teknisk interesserte. Derfor burde det ikke være noen motpoler.
Bevisets stilling ved de ytterst små forskjellene er av like stor interesse som forskjellene, imo. Men det er vel ikke noe galt i å være nerdete?
Mvh
Roysen
Men ikke større enn at det ville være interessant å sett hvilket anlegg den jevne HFS-bruker hadde foretrukket (på rene lydkriterier), og hvilke valg som var tatt i å sette det sammen.
Det ville f.eks være vittig om jeg, Bx og Rhesus foretrakk et anlegg du, Espen R og om.s hadde satt sammen. Og motsatt =)
-k
Alle må spille i samme rom, med samme strøm og samme forutsetninger. Hvordan de velger å tolke forutsetningene og bruke remedier som strømfilter, akustisk behandling, romkorreksjon etc må være opp til dem og deres tilnærming.Roysen skrev:....og så skulle vi basert på hva vi tror om hvordan disse anleggene spiller finne ut hva som er "best" eller mest realistisk? Hva med lytterom, strømforhold og omkringliggende faktorer og kvalitet på innspillingene? For ikke snakke om hvilken type musikk som skulle benyttes for å evaluere og hvordan evaluere? Nei, jeg har ikke noe tro på at dette er mulig. Uten å være skråsikker tror jeg at jeg vet hva resultatet hadde blitt - et markant todelt resultat som gjenspeiler de to frontene her på sentralen.
Mvh
Roysen
Alt dette er greit Knutinh, men kun i teorien fordi vi har ikke tilgang til å sette sammen slike anlegg og få testet de. Dette blir derfor bare tro og synsing og derfor vanskelig å gjennomføre.knutinh skrev:Alle må spille i samme rom, med samme strøm og samme forutsetninger. Hvordan de velger å tolke forutsetningene og bruke remedier som strømfilter, akustisk behandling, romkorreksjon etc må være opp til dem og deres tilnærming.Roysen skrev:....og så skulle vi basert på hva vi tror om hvordan disse anleggene spiller finne ut hva som er "best" eller mest realistisk? Hva med lytterom, strømforhold og omkringliggende faktorer og kvalitet på innspillingene? For ikke snakke om hvilken type musikk som skulle benyttes for å evaluere og hvordan evaluere? Nei, jeg har ikke noe tro på at dette er mulig. Uten å være skråsikker tror jeg at jeg vet hva resultatet hadde blitt - et markant todelt resultat som gjenspeiler de to frontene her på sentralen.
Mvh
Roysen
Alle interesserte får full tilgang til rommet i noen mnd slik at de kan klappe, måle, eller hva enn man føler for. På dagen for lytting så settes anleggene opp på en måte som forstyrrer hverandre minst mulig, og høyttalerne trekkes ut fra veggen til forhåndsmerkede posisjoner bak et forheng slik at lytterne kan gjøre seg opp en mening om dem en etter en.
For min del kan gjerne lyttepanelet få en skala fra 1-5 hvor de skal avgjøre:
1. Hvor "realistisk" mener du at dette anlegget er
2. Hvor "bra" mener du at dette anlegget er
Å bedømme "realisme" har som du er inne på endel filosofiske problemer så lenge man ikke kjenner den absolutte referansen, men jeg ser ikke at det er spørsmålet man vil besvare med en test som dette.
Så lenge ingen vet hvilket anlegg de faktisk hører på, så er det slett ikke umulig at jeg ville gi best score på begge punkter for et anlegg satt sammen av deg (og motsatt), noe som ville være morsomt.
-k
Men hvorfor argumenterer du imot det med egen synsing, hvis du uansett mener at det ikke er realistisk?Roysen skrev:Alt dette er greit Knutinh, men kun i teorien fordi vi har ikke tilgang til å sette sammen slike anlegg og få testet de. Dette blir derfor bare tro og synsing og derfor vanskelig å gjennomføre.
Mvh
Roysen
Enig. 100K er jo en begrenset mengde kronasjer og da kommer kabler nederst på prioriteringslisten. Jeg tror faktisk jeg ville hatt problemer med å sette sammen et oppsett i den prisklassen uten på forhånd å vite hvilke kompromisser innehaver kunne tenke seg å prioritere bort. For å kunne kjøpe en ny fullfrekvens høytaler uten særlige kompromisser må man fort ut med den prisen bare til høytalere alene.Lyngen skrev:Det er jo litt morsomt å tenke på at hvis jeg skulle ha konkurrert med andre om å sette sammen best lydende anlegg for prisen så hadde jeg antagelig brukt veldig lite penger på kabler selv om jeg er kabeltilhenger .
Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg argumentere ikke mot dette annet med at det er vanskelig å få det gjennomført i praksis.knutinh skrev:Men hvorfor argumenterer du imot det med egen synsing, hvis du uansett mener at det ikke er realistisk?Roysen skrev:Alt dette er greit Knutinh, men kun i teorien fordi vi har ikke tilgang til å sette sammen slike anlegg og få testet de. Dette blir derfor bare tro og synsing og derfor vanskelig å gjennomføre.
Mvh
Roysen
-k
Men dette skulle vel være nettopp et anlegg med kompromisser - som alle andre anlegg.Roysen skrev:Enig. 100K er jo en begrenset mengde kronasjer og da kommer kabler nederst på prioriteringslisten. Jeg tror faktisk jeg ville hatt problemer med å sette sammen et oppsett i den prisklassen uten på forhånd å vite hvilke kompromisser innehaver kunne tenke seg å prioritere bort. For å kunne kjøpe en ny fullfrekvens høytaler uten særlige kompromisser må man fort ut med den prisen bare til høytalere alene.
Mvh
Roysen
OK, så det er hvilke kompromisser jeg selv ville gjort med 100K? I så fall skal jeg gjøre et forsøk (gi meg litt tid bare). Jeg regner med at vi snakker om nypriser og ikke fra bruktmarkedet?knutinh skrev:Men dette skulle vel være nettopp et anlegg med kompromisser - som alle andre anlegg.Roysen skrev:Enig. 100K er jo en begrenset mengde kronasjer og da kommer kabler nederst på prioriteringslisten. Jeg tror faktisk jeg ville hatt problemer med å sette sammen et oppsett i den prisklassen uten på forhånd å vite hvilke kompromisser innehaver kunne tenke seg å prioritere bort. For å kunne kjøpe en ny fullfrekvens høytaler uten særlige kompromisser må man fort ut med den prisen bare til høytalere alene.
Mvh
Roysen
Kompromisset skulle være noe sånt som at "hvordan får du det til å låte best for under 100.000,- og hvilken metodikk bruker du".
-k
Jeg forstod deg slik at du var skeptisk til hvilket:Roysen skrev:Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg argumentere ikke mot dette annet med at det er vanskelig å få det gjennomført i praksis.
Mvh
Roysen
Jeg tror ikke jeg har god nok oversikt over alle produkter til å gi noen gode allmengyldige forslag.Rojoh skrev:Hadde vært interessant om både Roysen og Knutinh kom med et forslag til 100K-anlegg. Hvor man velger å kompromisse, det velger man jo selv.
Mvh. Johan
Nei dette er ikke korrekt Knutinh. Du leser mine innlegg som om det var "kabelfanden selv" som hadde skrevet de ;Dknutinh skrev:Jeg forstod deg slik at du var skeptisk til hvilket:Roysen skrev:Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg argumentere ikke mot dette annet med at det er vanskelig å få det gjennomført i praksis.
Mvh
Roysen
- lytterom man skulle bruke
- hvilken akustikk dette ville ha
- hvor god "strømkvalitet" stedet har
- innspillingskvalitet/utvalg
- hvorvidt "realisme" eller "best" var målet
- hvordan evaluere om i hvilken grad målet var oppnådd
- Problemet med at folk er forutinntatt
Såvidt jeg kan se har det kommet forslag til løsninger på alle disse i tråden. At du regner forslagene som urealistiske er en fair sak (jeg tror vel heller ikke at det kommer noe håndfast ut av tråden), men ville det ikke være greit å diskutere disse forslagene?
-k
Da har jeg misforstått deg.Roysen skrev:Nei dette er ikke korrekt Knutinh. Du leser mine innlegg som om det var "kabelfanden selv" som hadde skrevet de ;D
Jeg er enig i at et "bra" anlegg i ett rom ikke trenger å være "bra" i et annet, dersom det er det du mener. Siden vi andre ikke nødvendigvis følger samme tankerekker som deg, så ville det ha vært lettere å si seg enig/uenig med en gang, dersom du hadde sagt at dine betraktninger var sett i lys av at du anså det som urealistisk å gjennomføre tiltakene bl.a. jeg har nevnt.Det jeg var skeptisk til var at siden vi ikke kan utføre dette i praksis ville vi måtte gjette oss til hvordan resultatet av oppsettene ville spille og når man i tillegg også må tippe hvordan de nevnte faktorene skulle kunne innvirke på resultatet ble dette litt "far fetched". Er du uenig i det?
Nok en missforståelse. Det jeg mener er at dersom jeg setter opp et anlegg og likeså du, så må vi hanke inn de produktene vi velger fra ulike forhandlere for å kunne teste ut dette i praksis. Det har vi ikke anledning til. Atlså må vi tippe resultatet. Det tror jeg ikke blir noen lett oppgave i tillegg til dette må vi også tippe hvordan de nevnte faktorer innvirker.knutinh skrev:Da har jeg misforstått deg.Roysen skrev:Nei dette er ikke korrekt Knutinh. Du leser mine innlegg som om det var "kabelfanden selv" som hadde skrevet de ;D
Jeg er enig i at et "bra" anlegg i ett rom ikke trenger å være "bra" i et annet, dersom det er det du mener. Siden vi andre ikke nødvendigvis følger samme tankerekker som deg, så ville det ha vært lettere å si seg enig/uenig med en gang, dersom du hadde sagt at dine betraktninger var sett i lys av at du anså det som urealistisk å gjennomføre tiltakene bl.a. jeg har nevnt.Det jeg var skeptisk til var at siden vi ikke kan utføre dette i praksis ville vi måtte gjette oss til hvordan resultatet av oppsettene ville spille og når man i tillegg også må tippe hvordan de nevnte faktorene skulle kunne innvirke på resultatet ble dette litt "far fetched". Er du uenig i det?
-k
Kanskje knutinh og Roysen kunne starte en egen tråd, der de diskuterer hva de har misforstått? ;DValentino skrev:Jeg nominerer dette fullrangeanlegget. Det vil måle innenfor +/1 1dB fra 200Hz og opp (lyddødt), og være EQ-kontrollert fra 100Hz og ned.
Høyttalersystem fra Tangen A-V Design:
Ragnarok 212 bassystem med eq og forsterkeri ferdig satt opp og målt i testrommet: 40000 (jeg spiller på dette selv hjemme).
Gjallarhorn 25 toveishøyttaler (prototype), antatt pris 30000.
Kontroll: Slimdevices Transporter DAC/Preamp/nettverksmusikkontrollør: 15000
Brukandes 100W ~effektforsterker til hovedhøytalere, la oss ta en Rotel: 10000
Ledninger fra CO: 1000
Jeg antar at man har en PC til musikklagring. Evt. tilkommer en DVD-spiller til å snurre sølvet på (1000).
96000,-.
7/10 av budsjettet er brukt på høyttalere og romintegrasjon.
Litt artig at ingen har kommentert signalkilden som stedet å begynne .
En målemann hadde vel brukt 90% av penga på høytalere og resten på elektronikk (en god tommelfingerregel),
Ikke??Må være en med ti tommelfingre det da?
Ikke vet jeg om du er alvorlig med den tommelfinger regelen din her, men det er isåfall en regel med stooore unntak, og det andre sammendraget, vel det taler for seg selv : ......loFi skrev:En målemann hadde vel brukt 90% av penga på høytalere og resten på elektronikk (en god tommelfingerregel), mens en subjektivist hadde brukt for mye av pengene på shakti-steiner, kabler og voodoo eller rett og slett aldri hadde blitt ferdig med å tweake...
Jeg er en av dem som sporadisk leverer en og annen artikkel til den kulørte Hifi-pressen, og jeg vil si det at selv om man tester enkeltkomponenter, så er man alltid klar over at en komponent alene ikke skaper noen lydopplevelse. Derfor presiserer jeg så ofte jeg kan (så lenge spalteplassen tillater) at matching med resten av anlegget er viktig.Baard skrev:Kjære i alle verden folkens - alle de fleste her inne holder seg rimelig godt oppdatert gjennom Hifi pressen som stort sett bare har en agenda: Beskrive og teste komponenter. Blir det for voldsomt å se på hele anlegget under ett? - eller liker dere bare testene av enkelt komponentene?
Enig i mye av det du skriver her. Men særnorsk er diskusjonen ikke.Baard skrev:Tror vi er klare for en oppsummering tar til meg tilbakemeldinger om at tråden burde vært omformulert til: Hvordan setter man best kan sette sammen et musikkanlegg til 100k etc..
Men tråden var skrevet litt i affekt rundt denne sær norske diskusjonen: Mål vs Sub.
Oppsummert:
Fokus på integrasjon av rom og akustikk. Starter med valg av HT og går bakover kabler til slutt.
Men det er ved etablering - anlegget har en livssyklus. Ser for meg at Fase II går mer i: Strømrensere, kabler etc. Og da er vel ringen sluttet.
Kommentar:
Litt artig at ingen har kommentert signalkilden som stedet å begynne .
Vi må vel regne rundt 200,-/timen. Verktøy/utstyr må også medregnes. Litt usikker på om tiden man bruker på bruksanvisning/måling/kalibrering skal regnes inn (I så tilfelle ryker mitt forslag på budsjett. Går fort mange timer der også...) Bedre blir det ikke om man pluselig finner ut at man skal prøve et annet basselement, og må lage nye kasser/handle inn nye elementer.Soundproof skrev:Fint innlegg, asbjbo. Går i tenkeboksen dersom det er åpent for å bygge selv -- hvordan kalkulerer vi byggetid kr/time?