Høyttalere Hvem kan høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Jeg opplever det som at bokyller, og mest mulig annet interiør og av mest mulig forskjellig art er svært så positivt for lyden. For drøyt to tiår siden var jeg hjemme hos Niels Nørby ("guru-konstruktøren" i daværende Dansk Audio Teknik), hvor det første jeg sanset da jeg stod i stua hans - her må da være "en million" forskjellige gjenstander i rommet... Kun ett sett dobbeltviduer, og taket, bød på slette flater. Rommet var dessuten lite, firkantet, høyt under taket også. Men, det var en "akustikk-følelse" så man trodde man satt i en stor lydbehandlet sal - noe jeg tror alle de forskjellige gjenstandene som "opp-brytere" var årsaken til den fine lyden. I motsatt ende - alle vet vel hvor dårlig det låter med et nakent rom...
    En bokhylle er veldig mye bedre enn ingenting. Det demper en god del og sprer lyden litt. Vil redusere flutterekko.

    Det kan derimot ikke sammenlignes med verken en godt designet diffusor eller absorbent. I videoen under kan du Ethan Winer spille foran både en bokhylle og en QRD diffusor. Det låter definitivt veldig forskjellig. Starter fra ca. 9.40.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Toole har forøvrig aldri sagt at det er foretrukket med veldig tidlige siderefleksjoner. Skal man det være siderefleksjoner, så er det viktig at de er tilstrekkelig forsinket i tid noe Toole er inne på. Men uavhengig av når de kommer i tid, så er det allikevel ingen fasit. Noe også Toole sier.
    PrecedenceEffect.png

    Ja, Toole har ikkje sagt at refleksjonane skal vera "veldig tidlege", og han har ein lang diskusjon om dette [1]. Mange andre har òg forska på dette. Figuren her er henta frå [1], men gjeld tale, som kanskje ikkje er så borti natta for opera og annan song. Eg er heilt samd i at refleksjonane ikkje bør koma for tidleg, og det var grunnen til at er påpeika at høgtalarane bør ha noko avstand til sideveggane. "Noko avstand" er litt diffust, men høver godt med at du påpeika at det ikkje fint noko fasit. I mange små rom er det òg vanskeleg å få nok avstand, og da er det kanskje fornuftig å dempa sideveggane. Men då lyt ein passa på at absopsjonskoeffisienten ikkje varierer for mykje med frekvensen.

    Det avhenger blant annet om man ønsker en korrekt gjengivelse av kildemateriale eller et mer diffust og mer upresist lydbildet.
    Lydbiletet treng ikkje å verta diffust når ein har siderefleksjonar. Men ein vil få meir romklang. Her kan det vera at dei som lyttar til studioopptak (det gjer ikkje eg) ikkje er like begeistra for siderefleksjonane.

    For min del foretrekker jeg til det meste av musikk å senke nivået på siderefleksjoner og heller ha aktivt lateralt bidrag med diffusjon som kommer senere i tid bakfra. Det er også slik veldig mange studioer/masteringsrom er behandlet forøvrig. Det er nesten ingen slike rom hvor musikken blir mikset som bruker siderefleksjoner aktivt. Det går utover områder som klarhet, tydelighet, lokalisasjon og tonalitet. Dette skjer selv om høyttalere har konstant direktivitet. I et studiomiljø hvor korrekt gjengivelse er vesentlig vil det ikke være ønskelig. Til avlytting er det selvsagt opp til lytteren selv.
    Ja, det er ikkje heilt ukjent at dei som miksar lyd i studio likar å dempa siderefleksjonane. Tool har ein interessant diskusjon om dette fenomenet; han spekulerer i at lydteknikarar er mykje meir følsame for refleksjonar enn andre. Men så vidt eg veit er ikkje dette noko som er vist ved formelle lyttetestar. Etter min smak er musikk som er oppteke i studio ofte alt for mykje manipulert. Gamle opptak frå 1950- og 1960-talet let ofte meir naturleg. Her bør eg gjera merksam på at eg for det meste høyrer på klassisk musikk, og det er ikkje enkelt å ta opp eit symfoniorkester i eit studio. Sjølv NRK sitt Store studio er lite i høve til ein typisk konserthall. Eg er heller ikkje overtydd om at eit typisk studio er eig godt lytterom; dei er ofte for mykje dempa til at det let bra. Men di som miksar lyttar vel ikkje fyrst og fremst for å nyta musikken.

    Men husk på at Toole sine studier er meget begrensede i forhold til hvordan rommet ellers er behandlet og ulike romdimensjoner. Så en fasit her finner ikke. Det kommer helt ann på.
    Dette med ideelle romdimensjonar fungerer best på papiret. Så fort ein møblerer eit rom endrar ein dimensjonane.

    Siderefleksjoner som kommer veldig kort tid etter direktelyden (f.eks innen 5-6 ms) er IMO alltid best å behandle.
    Ja, det er for tidleg. Da er avstanden mellom høgtalarane og sideveggene for kort.

    2. En bokhylle diffuserer i det store og hele ikke. Den demper en del og så gir den en kaotisk spredning helt forskjellig i ulike frekvenser. En god diffusor skal gi en jevn distribusjon av frekvensområdet den operer i, noe som er helt vesentlig for å unngå et sterkt farget tilbakeslag av energien. Helst bør den operere minimum i området 500 Hz til 5 KHz, men gjerne helt opp i frekvens. Man kan sammenligne det med spredningen til en høyttaler. Man trenger også her en god "powerrespons" for at lyden som kommer tilbake til ørene ikke får for store avvik. Skal lydbildet bli psykoakustisk større så trenger man dessuten temporal diffusjon, noe man heller ikke får med verken stablete vedkubber eller bøker.
    I kor stor grad ei bokhylle diffuserer kjem vel an på kor full hylla er og om storleiken på bøkene varierer. Diffusjonen vert sjølvsagt ikkje like god som med spesiallaga diffusorar, men ei bokhylle er betre enn ingen diffusjon. Som du peikar på er ei bokhylle òg ein absorbator, så i praksis vert det ein kombinert absorbator/diffusor. Diffusorar er dyre om ein kjøper dei ferdig og det er litt arbeid å laga dei sjølva. Kanskje treng ein ikkje så mykje diffusjon i eit lite rom? Ein får likevel ikkje eit diffust lydfelt der. Eg har ikkje noko i mot diffusorar, men er ikkje overtydd om at ein treng for mange av dei. Ein bør handsama diffusorar på same måte som alkohol og religion: med måte. Litt diffusjon, blanda med absorberande flater er kanskje ei god løysing, men dette er i stor grad avhengig av det einskilde rom. Om kanskje i noko grad avhengig av kva musikksmak ein har. Men å legga pengar i diffusorar er opplagt mykje betre enn å surra dei bort på svindyre kablar.

    Referansar
    [1] F. Toole, “Sound reprodution - Loudspeakers and rooms, Focal Press 2008.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå begynner Big Brain Bolinder og Bjørn The Builder å flexe sine akademiske muskler! Kommer vel snart Allknowing Asbjørn og Super Snickers på banen...

    1608378523599.png
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Trolletråd eller ikke, mange Pro audio shops her på berget selger PA i compact utførelse for veldig lite penger.
    Her er eksempel på et plug and play system jeg har sansen for. Om morro-faktor ønskes i heimen, så fåes Dave i
    ymse størrelser for å plage naboen i blokka eller kyra i kringliggande fjøs:

     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Du er så villmann ass, SAVAGE;)

    En band kompis bruker Dave til hjemme øving. Greit trøkk i hjemmestudioet.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    En bokhylle er veldig mye bedre enn ingenting. Det demper en god del og sprer lyden litt. Vil redusere flutterekko.

    Det kan derimot ikke sammenlignes med verken en godt designet diffusor eller absorbent. I videoen under kan du Ethan Winer spille foran både en bokhylle og en QRD diffusor. Det låter definitivt veldig forskjellig. Starter fra ca. 9.40.
    Denne videoen handlar mykje om multimikrofon-/nærmikrofonopptak, som oanset let kunstig (etter min snak). Det var vel eigentleg ein salgsvideo.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.517
    Torget vurderinger
    2
    Revel og KEF og JBL og Dynaudio kan høyttalere og baserer seg på vitenskapelig tilnærming og tildels også blinde lyttetester .
    Resten er det værre med selv om det finnes andre gode også. Nok highend skrap å få om man ikke sjekker objektive data og ikke «lytter med øynene lukket» og åpen sinn.
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Revel og KEF og JBL og Dynaudio kan høtattalere og baserer seg på vitenskapelig tilnærming og tildels også blinde lyttetester .
    Resten er det værre med selv om det finnes andre gode også. Nok highend skrap å få om man ikke sjekker objektive data og ikke «lytter med øynende lukket» og åpen sinn.
    Resten er det verre med sier du, hva baserer du det på, sin egen synsing eller noe annet ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.517
    Torget vurderinger
    2
    Basert på at de nevnte er de som åpent og spesifikt forteller og dokumenterer at de tester og designer med vitenskapelig bakrunn , målinger og lyttetester utført blindt og fritt for maleriske beskrivelser og anekdotiske påstander. De nevnte har omfattende forskning, ekkofrie kamre, Klippel osv og bruker det i utviklingen
    Det er jo flere som feks KII Audio , Ducthk&Dutch, TAD, mm. Kjennetegnes av jevn frekvensgang og jevne spreding til siden og lite kanselleringer og urregullaritet

    Så der er også delvis basert på 25årganger med målinger i Stereophile, og da ser man et visst mønster,:
    De klassiske seriøse merkene som jevnt over lager riktige og gode produkter, mens ultra high-end boutique produkter , med høyst variable kvaliteter mildt sagt

    Dutch & Dutch 8c active loudspeaker system Measurements | Stereophile.com
    Revel F328Be Speaker Review | Audio Science Review (ASR) Forum

    Vil jo heller fremeheve de gode enn å henge ut de dårligere, men der er jo slike highends overpriset skrap som dette jeg tenker på , selges som high-end og og fullrange referanseheøyttaler for noen hundre tusen kroner.
    c1.JPG


    c2.JPG
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Basert på at de nevnte er de som åpent og spesifikt forteller og dokumenterer at de tester og designer med vitenskapelig bakrunn , målinger og lyttetester utført blindt og fritt for maleriske beskrivelser og anekdotikse påstander. De nevnte har omfattende forskning, ekkofrie kamre, Klippel osv og bruker det i utviklingen
    Det er jo flere som feks KII Audio , Ducthk&Dutch, TAD, mm. Kjenne tegnes av jevn frekvensgang og jevne spreding til siden og lite kanselleringer og urregullaritet

    Så der er også delvis basert på 25årganger med målinger i Stereophile, og da ser man et visst mønster,:
    De klassiske seriøse merkene som jevnt over lager riktige og gode produkter, mens ultra high-end boutique produkter , med høyst variable kvaliteter mildt sagt

    Dutch & Dutch 8c active loudspeaker system Measurements | Stereophile.com
    Revel F328Be Speaker Review | Audio Science Review (ASR) Forum

    Vil jo heller fremeheve de gode enn å henge ut de dårligere, men der er jo slike highends overpriset skrap som dette jeg tenker på , selges som high-end og og fullrange referanseheøyttaler for studioer for noen hundre tusen kroner.
    Vis vedlegget 683344

    Vis vedlegget 683346
    Hva er dette målinger av @Balle Clorin?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.846
    Antall liker
    964
    en av de minner om zu audio, noe av det verste møkket jeg har hørt :ROFLMAO:
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Er vel ikke fritt for refleksjoner i konsertsaler heller. Skrangling/ resonanser i slagverk på scenen. for høy lyd i monitor, slik at utlyden blir ødelagt ++++. PA er ikke enkelt nei. Har hatt artister som har høyere lyd på scenen (monitor), enn det var ut fra PA'n. Nytta ikke å påpeke det heller, de kulle jo ha det gøy de også. Jaja, diskusjonen kan fortsette i det uendelige. :)
    Litt artig det du nevner her. Har sjøl vært i situasjonen du beskriver mange ganger, der lydteknikeren stadig mer fortvilet har stormet frem under soundcheck og bedt flere av musikerne (selvfølgelig også meg, hehe...) dempe nivået på backline. Ikke enkelt det der nei, for det ER unektelig en skuffelse hver gang å måtte skru ned til nivået teknikeren er fornøyd med, da det ofte for egen del føles som å "hviske" frem det man gjør, mens trommene dundrer i vei på full gass. Jeg ble vel i grunn aldri helt fornøyd som musiker fra den dagen PA ble måten å distribuere live-lyd på. Savner faktisk tida da man kun brukte sanganlegg og hadde en vegg med backline bak seg, og kunne denge på så man kjente egne bassanslag i kroppen og buksebeina blafra. Det var tider :love:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hey hey litt travel helg, så er jeg plutselig troll, siden jeg ikkje har svart. Kan moderator utstede ett diplom på dette? No er det muligens ett tilfelle at med alkolås på HFS fredag kveld hadde produsert en blank side her. Men vi Bergensere må få lov å skyte litt fra hoften av og til, slik at Bæl- folket sitter sherry'en i halsen, såpass må det være lov og si.

    Trolletråd eller ikke, mange Pro audio shops her på berget selger PA i compact utførelse for veldig lite penger.
    Her er eksempel på et plug and play system jeg har sansen for. Om morro-faktor ønskes i heimen, så fåes Dave i
    ymse størrelser for å plage naboen i blokka eller kyra i kringliggande fjøs:
    Her sitter jeg sherryen i halsen Compact PA for veldig lite penger, det låter piggtråd, det som å sitere Ghandi når du skal starte en krig, da anbefaler jeg heller Audio Note, sorry! Dyre installasjons PA systemer, L'Acoustics, d&b Audiotechnic, MeyerSound, KV Audio, Adamson osv. Da har du noe som kan spille alt.. Billig JBL, Alto, Behringer osv. styr langt unna...

    Med vyrdsam hilsen Trollefar
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Neinei! Dette er HIGH END så det holder! Og jeg har eiet bla Audio Note. Kan ikke måle seg i det hele tatt, for her har du masse watt vettu, og da er alt bra. Hvis du setter deg på subben, så kommer sherryen opp av seg selv også
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja har ikke sjekket det merket, så var bare utsagnet som kunne høres ut som å anbefale billig compact PA eg ville avlive...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har dere veteraner en sånn stillingskrig eller kult gruppe tilhørighet jeg ikke har skjønt enda? Dette sitatet synes ihvertfall minst like umodent som trollefar / trådstarters åpningsgalle. Kommer vi noe vei hvis ikke folk skal få ha sin mening eller agenda for den saks skyld. Da er jo det likså greit å bruke sin tid på GearSlutz... Seriøs skjerpings...

    Nå begynner Big Brain Bolinder og Bjørn The Builder å flexe sine akademiske muskler! Kommer vel snart Allknowing Asbjørn og Super Snickers på banen...

     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja har ikke sjekket det merket, så var bare utsagnet som kunne høres ut som å anbefale billig compact PA eg ville avlive...
    Hehe! Det må trolles litt en gang i blant..
    Men seriøst, de er fete de Meyer HT dine, aktive med kl.A/B Mosfet? Og en liten bass med;?
    Kan jeg spør deg hvor du benytter utstyret, hjemmebruk eller DJ/annet?
    Hvordan spiller dette på lavt volum? Mye egenstøy, viftestøy og slikt?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Trollefar har da sef beleilig glemt å nevne at jeg har 65kvm med mye demping, so your milage may vary... Skjønner jo det at ikke alle har rom til det, det er liksom bare prinsippet at active PA er monstrøs drit og High-End er tingen,. Synes Sluk-o-rama og gjengen med selvlagde beist burde få oversende jule akevitt m.m. fra HFS for keeping up the good work...
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hehe! Det må trolles litt en gang i blant..
    Men seriøst, de er fete de Meyer HT dine, aktive med kl.A/B Mosfet? Og en liten bass med;?
    Kan jeg spør deg hvor du benytter utstyret, hjemmebruk eller DJ/annet?
    Hvordan spiller dette på lavt volum? Mye egenstøy, viftestøy og slikt?
    Jeg har en man-cave på låven som skal leies ut til klubb/musikk/øvingslokale, etter corona, men ikke for mye da så jeg må stå utenfor å lengte inn. Jeg hadde noe Energy høytalere før, og så noen TurboSound, og så MeyerSound. De spiller flott, forferdelig mye bedre enn de billige TurboSound'ene, Energy hadde ingen Energy. De har ikke vifter tror jeg, litt usikker, kan være de finns og skal slå inn når de drives hardt, det blir de aldri, så de er stille. De er designet til å brukes med sub, har mest problemer med subben, men begynner å finne ut av AudioLense, så kommer seg. De spiller vel greit på lavt nivå tror jeg. Jeg spiller stort sett aldri på lavt nivå. Det er jo premium høytalere som brukes av alt fra kammermusikk til hard rock, så tenker de ikke hadde vært i markedet hvis de hadde noen særlig egenstøy.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tøfft! Så ikke pipe&slippers her altså ;)
    Gøy å leke seg med Pro utstyr om man har muligheten, mange av oss som drømmer om det tror jeg, om plass/forhold og livet lå til rette for det. Godt dempet 65kvm «lytterom» -DET hadde vært noe:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Nå har dere sporet av denne tråden med alt gnåle om akkustikk tiltak. Det er bare 2mann som er enig med trådstarter :) Ikke noe for dem med statushøyttalere!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Den er god Motorhome, du er herved utnevnt til Skapbergenser. Forvrengning er vel 70% rom, 25% høytalere og 5% elektronikk, så da er det naturlig å diskutere den 5% delen 95% av tiden. En akustikk avzporing er alltid en god avsporing, nytt jungelord....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har dere veteraner en sånn stillingskrig eller kult gruppe tilhørighet jeg ikke har skjønt enda? Dette sitatet synes ihvertfall minst like umodent som trollefar / trådstarters åpningsgalle. Kommer vi noe vei hvis ikke folk skal få ha sin mening eller agenda for den saks skyld. Da er jo det likså greit å bruke sin tid på GearSlutz... Seriøs skjerpings...
    Ikke bare starter du en typisk fredagstråd med intetsigende fjas, så krever du at vi skal følge opp med seriøse betraktninger?! Du spør om det er noe du ikke har skjønt? Åpenbart! Og inntil du har skjønt det, er det kanskje ikke så dumt med en porsjon ydmykhet?

    Om du virkelig ønsker en seriøs respons på åpningsinnlegget?

    Du er ikke den eneste som gjennom årene har dukket opp her, nyfrelst og med klarsyn, for å forkynne det eneste korrekte budskap. Du ramser opp kunnskap og viten, vi alle som er interesserte i akustikk og objektive spesifikasjoner, har lest på diverse forum og har prøvet på ulike kalkulatorer. De fleste er også klar over at utstyr med fraktfinish og med design ment for å overdøve fulle mennesker på et dansegulv, har en del attraktive egenskaper som ikke er bygget inn i jålete hjemmeutstyr.

    At du har funnet utstyr som passer deg og som i tillegg kan la deg tjene noen kroner på leikarringer og BUL-fester på låven, er veldig bra. Men i stedet for å starte slike splittende tåpetråder, hvorfor ikke heller ta noen bilder, presentere noen målinger, vise oss hva du har fått til og på den måten tiltrekke deg interesse?:)

    Skjerpings, back at ya!
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    TS spørsmål er av en slik art, at enn aldri får to streker under svaret. Mine prioriteringer er ikke lik noen andres.. og da blir det og feil om jeg skal prakke på dere mitt konsept (slik andre gjør hver eneste dag). Det er rett og slett en uting, greit og dele enns egen erfaring, men og og si at jeg meg og mitt er det eneste riktige er og blir BS.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken

    Hvorfor svarer du når du ikke skjønner en dritt ??
    Makkintosken forsto jeg og kan svare, ja! Men resten fikk meg til å gå inn i en kausalitetsloop? Forbyr min idioti meg å svare eller var dette kun en advarsel til de rundt meg? Og om jeg svarer riktig, lyver jeg da og faktisk skjønner mer enn en dritt?

    Nei, dette gikk over mitt hode, sorry!:(
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Makkintosken forsto jeg og kan svare, ja! Men resten fikk meg til å gå inn i en kausalitetsloop? Forbyr min idioti meg å svare eller var dette kun en advarsel til de rundt meg? Og om jeg svarer riktig, lyver jeg da og faktisk skjønner mer enn en dritt?

    Nei, dette gikk over mitt hode, sorry!:(
    Hvis det går over hode ditt forstår jeg :LOL:, men mer på hvorfor svare, når det ikke er noe og svare på/for (og sitatet er ditt) :LOL:;)

    Nei, vi har for mye tid... enjoy og go hjul !!!!
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.720
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stenger denne tråden da jeg ikke klarer å se at den vil skape annet enn dårlig stemning. Hvis en ønsker å fremheve PA-høyttalere som det ultimate - greit nok - men da ville jeg åpnet tråden på en helt annen måte.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn