U
utgatt medlem 1034
Gjest
Geir Fredriksen kan høyttalere
En bokhylle er veldig mye bedre enn ingenting. Det demper en god del og sprer lyden litt. Vil redusere flutterekko.Jeg opplever det som at bokyller, og mest mulig annet interiør og av mest mulig forskjellig art er svært så positivt for lyden. For drøyt to tiår siden var jeg hjemme hos Niels Nørby ("guru-konstruktøren" i daværende Dansk Audio Teknik), hvor det første jeg sanset da jeg stod i stua hans - her må da være "en million" forskjellige gjenstander i rommet... Kun ett sett dobbeltviduer, og taket, bød på slette flater. Rommet var dessuten lite, firkantet, høyt under taket også. Men, det var en "akustikk-følelse" så man trodde man satt i en stor lydbehandlet sal - noe jeg tror alle de forskjellige gjenstandene som "opp-brytere" var årsaken til den fine lyden. I motsatt ende - alle vet vel hvor dårlig det låter med et nakent rom...
Toole har forøvrig aldri sagt at det er foretrukket med veldig tidlige siderefleksjoner. Skal man det være siderefleksjoner, så er det viktig at de er tilstrekkelig forsinket i tid noe Toole er inne på. Men uavhengig av når de kommer i tid, så er det allikevel ingen fasit. Noe også Toole sier.
Lydbiletet treng ikkje å verta diffust når ein har siderefleksjonar. Men ein vil få meir romklang. Her kan det vera at dei som lyttar til studioopptak (det gjer ikkje eg) ikkje er like begeistra for siderefleksjonane.Det avhenger blant annet om man ønsker en korrekt gjengivelse av kildemateriale eller et mer diffust og mer upresist lydbildet.
Ja, det er ikkje heilt ukjent at dei som miksar lyd i studio likar å dempa siderefleksjonane. Tool har ein interessant diskusjon om dette fenomenet; han spekulerer i at lydteknikarar er mykje meir følsame for refleksjonar enn andre. Men så vidt eg veit er ikkje dette noko som er vist ved formelle lyttetestar. Etter min smak er musikk som er oppteke i studio ofte alt for mykje manipulert. Gamle opptak frå 1950- og 1960-talet let ofte meir naturleg. Her bør eg gjera merksam på at eg for det meste høyrer på klassisk musikk, og det er ikkje enkelt å ta opp eit symfoniorkester i eit studio. Sjølv NRK sitt Store studio er lite i høve til ein typisk konserthall. Eg er heller ikkje overtydd om at eit typisk studio er eig godt lytterom; dei er ofte for mykje dempa til at det let bra. Men di som miksar lyttar vel ikkje fyrst og fremst for å nyta musikken.For min del foretrekker jeg til det meste av musikk å senke nivået på siderefleksjoner og heller ha aktivt lateralt bidrag med diffusjon som kommer senere i tid bakfra. Det er også slik veldig mange studioer/masteringsrom er behandlet forøvrig. Det er nesten ingen slike rom hvor musikken blir mikset som bruker siderefleksjoner aktivt. Det går utover områder som klarhet, tydelighet, lokalisasjon og tonalitet. Dette skjer selv om høyttalere har konstant direktivitet. I et studiomiljø hvor korrekt gjengivelse er vesentlig vil det ikke være ønskelig. Til avlytting er det selvsagt opp til lytteren selv.
Dette med ideelle romdimensjonar fungerer best på papiret. Så fort ein møblerer eit rom endrar ein dimensjonane.Men husk på at Toole sine studier er meget begrensede i forhold til hvordan rommet ellers er behandlet og ulike romdimensjoner. Så en fasit her finner ikke. Det kommer helt ann på.
Ja, det er for tidleg. Da er avstanden mellom høgtalarane og sideveggene for kort.Siderefleksjoner som kommer veldig kort tid etter direktelyden (f.eks innen 5-6 ms) er IMO alltid best å behandle.
I kor stor grad ei bokhylle diffuserer kjem vel an på kor full hylla er og om storleiken på bøkene varierer. Diffusjonen vert sjølvsagt ikkje like god som med spesiallaga diffusorar, men ei bokhylle er betre enn ingen diffusjon. Som du peikar på er ei bokhylle òg ein absorbator, så i praksis vert det ein kombinert absorbator/diffusor. Diffusorar er dyre om ein kjøper dei ferdig og det er litt arbeid å laga dei sjølva. Kanskje treng ein ikkje så mykje diffusjon i eit lite rom? Ein får likevel ikkje eit diffust lydfelt der. Eg har ikkje noko i mot diffusorar, men er ikkje overtydd om at ein treng for mange av dei. Ein bør handsama diffusorar på same måte som alkohol og religion: med måte. Litt diffusjon, blanda med absorberande flater er kanskje ei god løysing, men dette er i stor grad avhengig av det einskilde rom. Om kanskje i noko grad avhengig av kva musikksmak ein har. Men å legga pengar i diffusorar er opplagt mykje betre enn å surra dei bort på svindyre kablar.2. En bokhylle diffuserer i det store og hele ikke. Den demper en del og så gir den en kaotisk spredning helt forskjellig i ulike frekvenser. En god diffusor skal gi en jevn distribusjon av frekvensområdet den operer i, noe som er helt vesentlig for å unngå et sterkt farget tilbakeslag av energien. Helst bør den operere minimum i området 500 Hz til 5 KHz, men gjerne helt opp i frekvens. Man kan sammenligne det med spredningen til en høyttaler. Man trenger også her en god "powerrespons" for at lyden som kommer tilbake til ørene ikke får for store avvik. Skal lydbildet bli psykoakustisk større så trenger man dessuten temporal diffusjon, noe man heller ikke får med verken stablete vedkubber eller bøker.
Denne videoen handlar mykje om multimikrofon-/nærmikrofonopptak, som oanset let kunstig (etter min snak). Det var vel eigentleg ein salgsvideo.En bokhylle er veldig mye bedre enn ingenting. Det demper en god del og sprer lyden litt. Vil redusere flutterekko.
Det kan derimot ikke sammenlignes med verken en godt designet diffusor eller absorbent. I videoen under kan du Ethan Winer spille foran både en bokhylle og en QRD diffusor. Det låter definitivt veldig forskjellig. Starter fra ca. 9.40.
Not bad - den «grotta» diJeg lener meg tilbake vel vitende om at utstyret jeg dekorerer grotta med er både akseptert av de profesjonelle og av audiofile.
Resten er det verre med sier du, hva baserer du det på, sin egen synsing eller noe annet ?Revel og KEF og JBL og Dynaudio kan høtattalere og baserer seg på vitenskapelig tilnærming og tildels også blinde lyttetester .
Resten er det værre med selv om det finnes andre gode også. Nok highend skrap å få om man ikke sjekker objektive data og ikke «lytter med øynende lukket» og åpen sinn.
Det hjelper på i hvertfallJeg lener meg tilbake vel vitende om at utstyret jeg dekorerer grotta med er både akseptert av de profesjonelle og av audiofile.
Vis vedlegget 683156
Vis vedlegget 683158
Hva er dette målinger av @Balle Clorin?Basert på at de nevnte er de som åpent og spesifikt forteller og dokumenterer at de tester og designer med vitenskapelig bakrunn , målinger og lyttetester utført blindt og fritt for maleriske beskrivelser og anekdotikse påstander. De nevnte har omfattende forskning, ekkofrie kamre, Klippel osv og bruker det i utviklingen
Det er jo flere som feks KII Audio , Ducthk&Dutch, TAD, mm. Kjenne tegnes av jevn frekvensgang og jevne spreding til siden og lite kanselleringer og urregullaritet
Så der er også delvis basert på 25årganger med målinger i Stereophile, og da ser man et visst mønster,:
De klassiske seriøse merkene som jevnt over lager riktige og gode produkter, mens ultra high-end boutique produkter , med høyst variable kvaliteter mildt sagt
Dutch & Dutch 8c active loudspeaker system Measurements | Stereophile.com
Revel F328Be Speaker Review | Audio Science Review (ASR) Forum
Vil jo heller fremeheve de gode enn å henge ut de dårligere, men der er jo slike highends overpriset skrap som dette jeg tenker på , selges som high-end og og fullrange referanseheøyttaler for studioer for noen hundre tusen kroner.
Vis vedlegget 683344
Vis vedlegget 683346
Takker!du har PM
Litt artig det du nevner her. Har sjøl vært i situasjonen du beskriver mange ganger, der lydteknikeren stadig mer fortvilet har stormet frem under soundcheck og bedt flere av musikerne (selvfølgelig også meg, hehe...) dempe nivået på backline. Ikke enkelt det der nei, for det ER unektelig en skuffelse hver gang å måtte skru ned til nivået teknikeren er fornøyd med, da det ofte for egen del føles som å "hviske" frem det man gjør, mens trommene dundrer i vei på full gass. Jeg ble vel i grunn aldri helt fornøyd som musiker fra den dagen PA ble måten å distribuere live-lyd på. Savner faktisk tida da man kun brukte sanganlegg og hadde en vegg med backline bak seg, og kunne denge på så man kjente egne bassanslag i kroppen og buksebeina blafra. Det var tiderEr vel ikke fritt for refleksjoner i konsertsaler heller. Skrangling/ resonanser i slagverk på scenen. for høy lyd i monitor, slik at utlyden blir ødelagt ++++. PA er ikke enkelt nei. Har hatt artister som har høyere lyd på scenen (monitor), enn det var ut fra PA'n. Nytta ikke å påpeke det heller, de kulle jo ha det gøy de også. Jaja, diskusjonen kan fortsette i det uendelige.
Her sitter jeg sherryen i halsen Compact PA for veldig lite penger, det låter piggtråd, det som å sitere Ghandi når du skal starte en krig, da anbefaler jeg heller Audio Note, sorry! Dyre installasjons PA systemer, L'Acoustics, d&b Audiotechnic, MeyerSound, KV Audio, Adamson osv. Da har du noe som kan spille alt.. Billig JBL, Alto, Behringer osv. styr langt unna...Trolletråd eller ikke, mange Pro audio shops her på berget selger PA i compact utførelse for veldig lite penger.
Her er eksempel på et plug and play system jeg har sansen for. Om morro-faktor ønskes i heimen, så fåes Dave i
ymse størrelser for å plage naboen i blokka eller kyra i kringliggande fjøs:
LD DAVE 15 G3
www.ljudia.no
Nå begynner Big Brain Bolinder og Bjørn The Builder å flexe sine akademiske muskler! Kommer vel snart Allknowing Asbjørn og Super Snickers på banen...
Hehe! Det må trolles litt en gang i blant..Ja har ikke sjekket det merket, så var bare utsagnet som kunne høres ut som å anbefale billig compact PA eg ville avlive...
Jeg har en man-cave på låven som skal leies ut til klubb/musikk/øvingslokale, etter corona, men ikke for mye da så jeg må stå utenfor å lengte inn. Jeg hadde noe Energy høytalere før, og så noen TurboSound, og så MeyerSound. De spiller flott, forferdelig mye bedre enn de billige TurboSound'ene, Energy hadde ingen Energy. De har ikke vifter tror jeg, litt usikker, kan være de finns og skal slå inn når de drives hardt, det blir de aldri, så de er stille. De er designet til å brukes med sub, har mest problemer med subben, men begynner å finne ut av AudioLense, så kommer seg. De spiller vel greit på lavt nivå tror jeg. Jeg spiller stort sett aldri på lavt nivå. Det er jo premium høytalere som brukes av alt fra kammermusikk til hard rock, så tenker de ikke hadde vært i markedet hvis de hadde noen særlig egenstøy.Hehe! Det må trolles litt en gang i blant..
Men seriøst, de er fete de Meyer HT dine, aktive med kl.A/B Mosfet? Og en liten bass med;?
Kan jeg spør deg hvor du benytter utstyret, hjemmebruk eller DJ/annet?
Hvordan spiller dette på lavt volum? Mye egenstøy, viftestøy og slikt?
Ikke bare starter du en typisk fredagstråd med intetsigende fjas, så krever du at vi skal følge opp med seriøse betraktninger?! Du spør om det er noe du ikke har skjønt? Åpenbart! Og inntil du har skjønt det, er det kanskje ikke så dumt med en porsjon ydmykhet?Har dere veteraner en sånn stillingskrig eller kult gruppe tilhørighet jeg ikke har skjønt enda? Dette sitatet synes ihvertfall minst like umodent som trollefar / trådstarters åpningsgalle. Kommer vi noe vei hvis ikke folk skal få ha sin mening eller agenda for den saks skyld. Da er jo det likså greit å bruke sin tid på GearSlutz... Seriøs skjerpings...
Makkintosken forsto jeg og kan svare, ja! Men resten fikk meg til å gå inn i en kausalitetsloop? Forbyr min idioti meg å svare eller var dette kun en advarsel til de rundt meg? Og om jeg svarer riktig, lyver jeg da og faktisk skjønner mer enn en dritt?
Hvis det går over hode ditt forstår jeg , men mer på hvorfor svare, når det ikke er noe og svare på/for (og sitatet er ditt)Makkintosken forsto jeg og kan svare, ja! Men resten fikk meg til å gå inn i en kausalitetsloop? Forbyr min idioti meg å svare eller var dette kun en advarsel til de rundt meg? Og om jeg svarer riktig, lyver jeg da og faktisk skjønner mer enn en dritt?
Nei, dette gikk over mitt hode, sorry!