f skrev:
Har lest innleggene dine i de foregående trådene, og er ikke helt uenig i hva du skriver!
Det hadde vært veldig morsomt (og lærerikt), om noen kunne legge ut noen linker, der vi ser måle resultatene på de forskjellige kablene.
Det er forsatt mange som mener/påstår at en kabel ikke burde koste mere enn f.eks. 15.- meteren. De skal jo uansett "bare" være nøytrale!
De som påstår kabler kun burde være en rimelig metervare har et poeng, de vet bare ikke hva som skal til. For det er et stort lydmessig sprang mellom de beste og de dårligste alternativene, og det eksisterer mange villedende myter rundt dette med hifi-signaloverføring.
De som derimot tror de skal måle seg fram til hva som duger og hvorfor er ute og sykler på feil jorde. Her som med hifi-komponenter forøvrig er det lytting som må til, kvalifisert lytting av desiderte gullører.
Undertegnede gjorde en serie hakeslippframkallende gjennombrudd for noen år siden under jakten på pålitelige referansekabler til høyttalertuning. Tildels veldimensjonerte massive ledere viste seg å være overlegne. Dette hadde jeg da tidligere sett debattert i ymse hifi-fora, bare at den gang gikk det over hodet på meg som hifi-fersking.
Det eneste jeg har behøvd å justere i ettertid er anbefalt tykkelse på høyttalerkabler til bassbruk; her er minimum hevet fra 2,5 til 6kv massiv. Der et begynner morroa. Bare hornfolket slipper billigere unna, de får det til med ringeklokkeledning
Strøm i overflod er i det hele tatt nøkkelen til å oppnå realistisk dynamikk. Dette er det tydeligvis svært få aktører som er i nærheten av å inkludere i sine produkter.
Mvh. RS