Hvem har rett?

De som tror/mener:

• At det overhodet ikke er forskjeller mellom signal/høytalerkabler, uavhengig av pris.

Stemmer: 0 0.0%
  • At det kan være visse forskjeller mellom signal/høytalerkabler, men dette er avhengig av de andre ko

• At det ikke kan være forskjeller hvis kablene er av 99,99% oksigen fri kobber.

• At det ikke kan være forskjeller hvis kablene er av 99,99% sølv, og 1% gull.

• Det kun er isolasjonen og pluggene som avgjør forskjellen på de to siste alternativene?

• Totalt antall stemmer
    0

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det skal bli spennende å se hvor avstemmningen havner, og personlig har man blitt litt usikker i det siste.

Har lest en del både på nettet og i enkelte blader (spesielt engelske), og mange HIFI journalister mener at en høytalerkabel til f.eks. 50 pund pr. meter er langt på vei det optimale. Hva skal man da med Nordost Odin til en årslønn?

U

utgatt19288

Gjest
"At det ikke kan være forskjeller hvis kablene er av 99,99% sølv, og 1% gull"

Hvordan kan et materiale bestå av en stoffelighet på mer enn 100% - i dette tilfelle 100,99% sølv og gull?

Men klart - hvis det er det som skal til for at kablene blir gode så stemmer jeg for det. Opplagt!!

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
f skrev:
Det skal bli spennende å se hvor avstemmningen havner, og personlig har man blitt litt usikker i det siste.

Har lest en del både på nettet og i enkelte blader (spesielt engelske), og mange HIFI journalister mener at en høytalerkabel til f.eks. 50 pund pr. meter er langt på vei det optimale. Hva skal man da med Nordost Odin til en årslønn?
Men det er da ikke noen motsetning mellom at en kabel til 50 pund pr. meter kan være det optimale for mange og at Odin likevel låter mye bedre. Det kommer helt an på hvilen betydning prisen har i vurderingen. Å finne den optimale betyr jo å finne det beste kompromisset.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Her er det åpenbart sneket seg inn en trykkfeil!

Det skal så klart være 99.00% sølv, og 1% gull.

Det virker som de fleste forsto det!

Tastene ligger jo rett ved siden av hverandre ;D Får desverre ikke forandret/redigert det på avstemmningen.

Det er ingen tvang, for dere som ikke vil lese, eller avstemme i denne tråden.

La oss andre ha det litt moro, og se hvor dette havner. Det er vel allerede nå ferdig avstemmnt?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Nei, det ser ut som de fleste har bestemt seg, men vi lar den stå litt til. Det kan jo hende at kverulantene mobiliserer ;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er bare å komme med andre svar alternativer!

Har blitt litt mindre påståelig, og tror nok at enkelte kabelprodusenter tar seg ekstra godt betalt.

Pratet med en grossist, for to uker siden, og han ganget kun med 11, før produktet når sluttbrukeren, det vil si oss!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg ønsker ikke å blande meg for mye inn i diskusjonen, men det var litt merkelige alternativer, og slik som det står nå så passer ikke svaralternativ 3 og 4 inn.

Temaet har jo vært diskutert nokså mange ganger tidligere, men det kan kanskje være en idè å ha følgende svaralternativ istedenfor:

1. Jeg tror det er forskjell på kabler hvor lederne består av forskjellig materialet (kopper, sølv eller annet).
2. Jeg tror materialet har betydning, men at komponentene i anlegget også har betydning.
3. Jeg tror ikke materialet har noen betydning, men at kabler kan spille forskjellig avhengig av komponenter som benyttes.
4. Jeg tror ikke det er forskjell på kabler uansett materialoppbygging eller hva som benyttes av komponenter.
5. Jeg tror ikke det er forskjell på selve lederne og dens oppbygging i en kabel, men at plugger og kontakter kan utgjøre en lydmessig forskjell på kabler.

Bare en idé.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
f skrev:
Pratet med en grossist, for to uker siden, og han ganget kun med 11, før produktet når sluttbrukeren, det vil si oss!
Dette med fortjeneste har jeg nevnt flere ganger for deretter å bli sablet ned. Hyggelig at noen andre har oppdaget det også.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Hvilket nummer i rekken av kabelavstemninger er dette mon tro.
Jeg får stemme litt annerledes denne gangen da, sånn for avvekslingens skyld.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.728
Torget vurderinger
1
f skrev:
Hvilken bransje jobber han i?

L

lark

Gjest
Hallo moderatorer!! Mitt svar #8 er blitt redigert av andre enn meg selv. De tre siste linjene og fjesene til slutt vedkjenner jeg meg ikke. Hvordan kan dette gå an??? Er det "flinkgutt" som prøver å være "lark"?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.728
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Hallo moderatorer!! Mitt svar #8 er blitt redigert av andre enn meg selv. De tre siste linjene og fjesene til slutt vedkjenner jeg meg ikke. Hvordan kan dette gå an??? Er det "flinkgutt" som prøver å være "lark"?
Dette var det en annen som også nevnte her forleden. At TRÅDSTARTER kunne redigere andres innlegg...

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
lark skrev:
Står redigert av flinkgutt :p

PK

L

lark

Gjest
pks skrev:
Står redigert av flinkgutt :p

PK
Jepp, så det nå. At trådstarter kan klusse med andre sine innlegg som han vil er slettes ikke bra.
Det får jamen holde med å bruke sitatfunksjonen. :mad:

Innlegget er forøvrig redigert tilbake til opprinnelig form.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det kommer nå et par svar alternativ, og Høvdingen går inn med de selv!

L

lark

Gjest
Dette alternativet burde være med:

"Av en eller annen ukjent grunn er det hørbare forskjeller på kabler. Men det er ingen automatikk i at jo dyrere jo bedre."

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
lark skrev:
Dette var det en annen som også nevnte her forleden. At TRÅDSTARTER kunne redigere andres innlegg...
Det er mulig for trådstarter å redigere andres innlegg under eget emne i "Mitt anlegg" og under 3 av musikkategoriene, men jeg ser at det plutselig var mulig å redigere andres innlegg i samtlige kategorier, hvilket nå er rettet på.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Legger ut en ny avstemmning i morgen, og da kommer også flere alternativ!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er et så overveldet flertall i avstemmningen, og ser derfor heller ikke noen god grunn, til å starte en ny diskusjon om dette tema!

Så stor enighet har det vel skjeldent vært, noen gang?
;D ;D ;D

P

Parelius

Gjest
Det er bare fordi det er flest av de enige som har stemt; da kommer jo resultatet med nødvendighet. Intetsigende, spør du meg!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
R.Solhaug skrev:
Jeg har rett :-*

Mvh. RS

Og du mener?

Har lest innleggene dine i de foregående trådene, og er ikke helt uenig i hva du skriver!

Det hadde vært veldig morsomt (og lærerikt), om noen kunne legge ut noen linker, der vi ser måle resultatene på de forskjellige kablene.

Det er forsatt mange som mener/påstår at en kabel ikke burde koste mere enn f.eks. 15.- meteren. De skal jo uansett "bare" være nøytrale!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
f skrev:
Har lest innleggene dine i de foregående trådene, og er ikke helt uenig i hva du skriver!

Det hadde vært veldig morsomt (og lærerikt), om noen kunne legge ut noen linker, der vi ser måle resultatene på de forskjellige kablene.

Det er forsatt mange som mener/påstår at en kabel ikke burde koste mere enn f.eks. 15.- meteren. De skal jo uansett "bare" være nøytrale!
De som påstår kabler kun burde være en rimelig metervare har et poeng, de vet bare ikke hva som skal til. For det er et stort lydmessig sprang mellom de beste og de dårligste alternativene, og det eksisterer mange villedende myter rundt dette med hifi-signaloverføring.

De som derimot tror de skal måle seg fram til hva som duger og hvorfor er ute og sykler på feil jorde. Her som med hifi-komponenter forøvrig er det lytting som må til, kvalifisert lytting av desiderte gullører.

Undertegnede gjorde en serie hakeslippframkallende gjennombrudd for noen år siden under jakten på pålitelige referansekabler til høyttalertuning. Tildels veldimensjonerte massive ledere viste seg å være overlegne. Dette hadde jeg da tidligere sett debattert i ymse hifi-fora, bare at den gang gikk det over hodet på meg som hifi-fersking.
Det eneste jeg har behøvd å justere i ettertid er anbefalt tykkelse på høyttalerkabler til bassbruk; her er minimum hevet fra 2,5 til 6kv massiv. Der et begynner morroa. Bare hornfolket slipper billigere unna, de får det til med ringeklokkeledning ;)

Strøm i overflod er i det hele tatt nøkkelen til å oppnå realistisk dynamikk. Dette er det tydeligvis svært få aktører som er i nærheten av å inkludere i sine produkter.

Mvh. RS

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Et godt innlegg, Solhaug.

Mvh. Bjørn

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Merkelige svaralternativer.
Mitt svar vill blitt omtrent slik: tverrsnitt og matriale har noe å si, det samme har isolasjon og plugger, det er derimot ingen sammenheng mellom pris og kvalitet i dagens kabelmarked. Forskjellene slik jeg har opplevd det er forsvinnende små mellom billige og dyre kabler. dyre kabler gir en bedre feelgoodfaktor, hvor mye man ønsker å betale for den er individuelt.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
R.Solhaug skrev:
f skrev:

De som påstår kabler kun burde være en rimelig metervare har et poeng, de vet bare ikke hva som skal til. For det er et stort lydmessig sprang mellom de beste og de dårligste alternativene, og det eksisterer mange villedende myter rundt dette med hifi-signaloverføring.

De som derimot tror de skal måle seg fram til hva som duger og hvorfor er ute og sykler på feil jorde. Her som med hifi-komponenter forøvrig er det lytting som må til, kvalifisert lytting av desiderte gullører.

Undertegnede gjorde en serie hakeslippframkallende gjennombrudd for noen år siden under jakten på pålitelige referansekabler til høyttalertuning. Tildels veldimensjonerte massive ledere viste seg å være overlegne. Dette hadde jeg da tidligere sett debattert i ymse hifi-fora, bare at den gang gikk det over hodet på meg som hifi-fersking.
Det eneste jeg har behøvd å justere i ettertid er anbefalt tykkelse på høyttalerkabler til bassbruk; her er minimum hevet fra 2,5 til 6kv massiv. Der et begynner morroa. Bare hornfolket slipper billigere unna, de får det til med ringeklokkeledning ;)

Strøm i overflod er i det hele tatt nøkkelen til å oppnå realistisk dynamikk. Dette er det tydeligvis svært få aktører som er i nærheten av å inkludere i sine produkter.

Mvh. RS
Likte dette innlegget!

L

lark

Gjest
wotg skrev:
Merkelige svaralternativer.
Mitt svar vill blitt omtrent slik: tverrsnitt og matriale har noe å si, det samme har isolasjon og plugger, det er derimot ingen sammenheng mellom pris og kvalitet i dagens kabelmarked. Forskjellene slik jeg har opplevd det er forsvinnende små mellom billige og dyre kabler. dyre kabler gir en bedre feelgoodfaktor, hvor mye man ønsker å betale for den er individuelt.
Jeg er så inn i helsike enig med deg, wotg.
En naturlig konsekvens av R. Solhaugs erfaringer er at også kontaktene er av svært stor betydning. Stort kontaktareal og reine kontakter er alfa og omega. For dem som ikke tror på betydningen av reine kontakter, prøv en runde med CRC Contact Cleaner eller Elektronikkrens. Begge deler løser opp ALT som finnes av ureinheter på kontaktene og fordamper fullstendig.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.670
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Dette alternativet burde være med:

"Av en eller annen ukjent grunn er det hørbare forskjeller på kabler. Men det er ingen automatikk i at jo dyrere jo bedre."
Ukjent grunn, lark?

L

lark

Gjest
Valentino skrev:
Ukjent grunn, lark?
Ja?
Ingen har så vidt jeg vet funnet ut hvorfor to kabler med tilsynelatende likt konstruksjonsprisipp har forskjellig påvirkning på lyden. Kanskje prisen har en viss innflytelse................

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.670
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å ja; Sånn ukjent. Nå er jeg med. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
f skrev:

Mvh. RS
-les nå litt hva Solhaug skriver her..!

Mvh. Bjørn

L

lark

Gjest
Hr. Solhaug predikerer areal, massive ledere og strømkapasitet. Greit nok når det gjelder høyttalerkabel.
Men kom ikke her og påstå at det samme gjelder for signalkabler.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
lark skrev:
Hr. Solhaug predikerer areal, massive ledere og strømkapasitet. Greit nok når det gjelder høyttalerkabel.
Men kom ikke her og påstå at det samme gjelder for signalkabler.

Selvfølgelig ikke samme krav til strømkapasitet her men fortsatt gjelder veldimensjonerte massive ledere der signalhalvdelene holdes adskilt, helst skjermet.

Mvh. RS

Topp Bunn