Hvem er den 4. .....eh 3. tenoren?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.005
Sted
Kongsberg
Hei operaelskere.

Etter at den kanskje tredje største tenoren gjennom tidene; Luciano Pavarotti (etter Caruso og Bjørling) har meldt overgang til englekoret - hvem er den største tenoren i dag?

Av de "Tre tenorene" er det vel bare Placido Domingo som fortsatt kan holde en tone. Til tross for alder bør han vel være med på listen over de beste i dag? Eller...

Flores er vel også en herremann som bør være med. For dem som så han i Figaros bryllup (eller var det barbereren?) på hovedsenen før jul bør vel også han være en kandidat?

Min absolutte favoritt er Rolando Villason. Jeg ser noen avskriver han som klovn men det er jeg ikke enig i. Ja han har nok ADHD men det er det mange store kunstnere som har. At han i tillegg ligner påfallende på Rowan Atkinson hjelper vel lite i forhold til klovnestempelet. Mannen er dessuten pr-kåt til tusen så alt av interjuer får et litt humoristisk preg. Men på scenen er han gud. Jeg hadde anledning til å se han som Don Diego (?) i Carmen ved Deuche Statsoper i fjor sommer. Wow. Jeg trodde tittelrollen var den store rollen i denne operaen men ikke her. Rolando var høflig og holdt igjen i duettene sine sammen med Carmen - men i ariene ga han alt. Fy flate. Dette forklarte meg hvorfor de krydde av kjøpere med skilt utenfor lokalene. Gjengse txt var; "Kjøper billetter. Er villig til å betale alt." Skikkelig Rockekonsertstemning ved inngangen. Sjekk han også på DVDer som "kjærlighetsdrikken" og "bohemen". Han er etter min mening den aller største i dag.

Hvilke andre tenorer er værdt å nevne?

mvh
Gunnar Brekke

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
Jeg vet at dette sannsynligvis er et kontroversielt forslag i denne sammenhengen fordi han har laget en del mindre seriøse ting, men stemmen hans er upåklagelig: Andrea Bocelli.

Mvh
Roysen

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.164
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Roberto Alagna, kanskje? Han har i heldige øyeblikk en lys og lett tenor som minner litt om unge Pavarotti (eller blander jeg ham med Villazon?). Bocelli er jeg redd kommer i "smør"-kategorien for meg, han gjorde såvidt jeg husker en grei Boheme, men det er vel maks. Ellers ser det mørkt ut for tenoryrket; hvor finner vi en Radames, en Otello, en Siegfried? Alagno/ Flores/ Villazon ville vel orke belcantoroller som Radames, il duca, ja tidlige Verdi/ Pucciniroller, men de tyngre? Florestan kan jeg ikke tenke meg fylt av noen av de nevnte, bare for å nevne et eksempel; selv Vickers sleit med Namenlose Freude. Når jeg tenker etter ligner dette katastrofetilstander!

Få noen navn på banen, o operaens guder!

Bernt K

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.005
Sted
Kongsberg
Hei igjen.

Lite respons her. Er ikke tenoren den store helten lenger?

En av kandidatene til tittelen "den tredje tenoren";
Ramon Vargas kan oppleves på hovedsenen på NRK 2 i
kveld kl. 21.10 - i godt selskap.

Dette må man jo bare se på!!!!

mvh :)
Gunnar Brekke

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.164
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og så fikk vi høre Jonas Kaufman(n) i forrige "på sporet", og jeg syntes det var glimrende; han har noe av det Vickers hadde til overmål. Kanskje den neste Otello? Ren belcanto er kanskje ikke riktig "mat" for ham, men jeg kan tenke meg ham som Otello, Siegfried, Grimes og andre.

Bernt K

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er et godt råd å kjøpe den musikken som ligger ens hjerte nærmest. Sangerne og musikerne er der for å tjene verket, og ikke omvendt. Den harde måten å finne ut av hvem som er virkelig flotte sangere, dvs. hvem som tilfører helhetsopplevelsen av et gitt verk noe, er å følge med på stadig nye innspillinger. Hvis en så sammenligner med de store tolkningene fra tidligere tider, kan en etterhvert danne seg et bilde - både mht. egen smak og utifra mer objektive kriterier.

Domingo startet sin sangkarriere som baryton, og vil - etter eget utsagn - avslutte som nettopp det. Hans siste store tenorrolle var nok Tristan, som han hadde drømt om å gjøre i 30 år. Han er i tillegg tungt involvert i management og business i musikkindustrien, samtidig som han har dirigert stadig mer. Han er i dag en formidabel merkevare på det klassiske markedet. Slik går det dessverre, når rollen overstiger mannen. Og da kan det være fint å oppdage nye stemmer, å ta sjansen på å kjøpe ferske innspillinger med til dels ukjente navn.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.174
Sted
Trondheim
Jeg har en følelse av at perioden med de store stjernene er i ferd med å gå over. Det finnes så ekstremt mange gode musikere nå, langt fler enn tidligere, så det er ikke mange (om noen) som skiller seg skikkelig ut. Når snittet er 3, er det lett å se 6erne, men når snittet er 5,5 blir det værre.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Otare har et godt poeng, men de 5,5erne vi hørte på hovedscenen ikveld
Anna Netrebko, Ramon Vargas, Elina Garenca og Ludovic Tezier
var jo dog en nytelse. :) Så det er vel kanskje bare Netrebko/Villazon (Hvis han blir frisk igjen) som er 6ere idag?

Uansett er det vel idag flere virkelig gode instrumentalister/sangere enn det har vært i manns minne?

Flere 6ere vil nok dukke opp :)

Mvh
Geir

M

maestro

Gjest
Mine herrer: Dere har glemt Giuseppe di Stefano!!! Villazon blir dermed nr. 4 (sannsynligvis enda lenger ut også, etter alle de andre som er glemt) og Alagna hører ikke hjemme i dette selskapet. :D
For ikke å forglemme Fritz Wunderlich.... Han levde opp til sitt navn!

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Siden Carreras ikke er nevnt, hvor lavt blir han egentlig rangert nå for tiden?

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.021
Hei
Satt i går og hørte på NRK Klassisk, og ba ungene om å skru ned for TV'en da jeg ville høre Bjørling i en arie fra Rigoletto. Skrudde litt mere opp, men begynte å undres over det underlige fraværet av bakgrunnstøyen som normalt følger med innspillinger fra den tid. Jeg måtte opp av godstolen for å sjå på dabteksten, og utøveren viste seg å være en herre ved navn Joseph Calleja. En rask googling gav info om en 26 år gammel malteser som nylig har gitt ut en recitel CD med Chailly. Jeg hørte på han i en halv times tid, og vil vove den påstand at denne type kommer til å gå utenpå det meste som finnes av tenorer i dag. Han er minst like god som Pavarotti i 1969, og farlig nær Bjørling.
Steen

Topp Bunn