Kanskje mer åpenhet rundt emnet ville medført en bedring i kvinnenes psykologiske ettervirkninger? Slik det er i dag er det jo knapt "lov" å debattere. Det betyr jo at de få som sier noe blir analysert ihjel, og det er jo ikke gitt at det å ha stor fokus på problematikken rundt skyldfølelse faktisk bedrer dette forholdet. "Du må ikke føle skyld", det er jo et klassisk bomgrep.Roald skrev:Hva fedre, samboer eller venn gir råd om er ikke det samme som å gå offentlig ut i media, når man gjør det treffer man også de som allerede er ofre.Snickers-is skrev:Men nå omtaler du voldtektsofre. Legen som uttaler seg i linken din snakker om forholdsregler for kvinner som ikke er blitt voldtatt og som ikke ønsker å bli det, selv om de opptrer på en måte som øker sannsynligheten for at det skal inntreffe.Roald skrev:Nei jeg misser ikke poenget det er helt fraværende og om du hadde kjent til konsekvensene av voldtekt hadde du aldri påstått at skyldspørsmålet er irrelevant.
Skyldfølelsen er ofte stor hos kvinnene og slik lefling med at de burde utvise mer ansvar er kanskje dråpen som fører til et ruinert liv og muligens selvmord.
I tillegg kan overgriperne se at andre også stiller spørsmål ved påkledning, oppførsel med mer og hvem vet hvordan slik påvirker disse med et allerede forkvaklet kvinnesyn.
Vi har jo heller ikke akkurat noen resultater som tilsier at dagens situasjon har noen positiv effekt, snarere tvert i mot.
Jeg leste nylig en artikkel om en ung kvinne som ble overfalt og voldtatt da hun gikk av bussen. Jeg ser ikke bort fra at for henne å lese en artikkel om hvilke forholdsregler man bør ta for å unngå å havne i målgruppen ville gjort at hun hadde fått en slags annerkjennelse, siden hun mest sannsynlig hadde oppfylt alle nevnte kriterier. Uten en slik artikkel har hun en ting mindre som kan hjelpe henne med å sette ting i perspektiv.