Hva var dine første små forsøk på DIY?

O

OivindJ

Gjest
Er vel flere som prøvde seg på litt forskjeldig i yngre alder?

Her er noen av mine:

Fiskestang: Modifisert fra lukket snelle til åpen-haspel(?). satt på nye "øyne" som fiske-tråden skulle gå igjennom. Ble surret på med fiske-tråd uten en eneste knute. Benga-lakk over til slutt. Var veldig stolt av resultatet. ;D

Div bomber ;D : F.eks en fluor boks med krutt fra div raketter og en gløde-tråd med litt svovel teipet på inni, to sider fra se&hør og masse teip utapå. Heeeelt tett :) , kaboom....

"Varmluftsballong:" Silkepapir, ståltråd, lim, bomullsdott, rødsprit, dere skjønner vel hvordan det funka. Ikke mitt prosjekt egentlig denne, men det var gøy å være med. Gikk 20-30 meter opp.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Bomber, man tar knallpapir og bretter det i to på tvers og surrer to tre ruller rundt en rund og fin stein og pakker den inn i elektrikerteip. Man kaster den foran en lærer på skolen og vips så er man på rektors kontor der man blir skjelt ut etter noter for hvor smal tankegang man har når man bringer "våpen" (hans ord) på skolen og prøver og bombe lærere. Suspended? In Deed

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.460
Torget vurderinger
1
Necroth skrev:
Bomber, man tar knallpapir og bretter det i to på tvers og surrer to tre ruller rundt en rund og fin stein og pakker den inn i elektrikerteip. Man kaster den foran en lærer på skolen og vips så er man på rektors kontor der man blir skjelt ut etter noter for hvor smal tankegang man har når man bringer "våpen" (hans ord) på skolen og prøver og bombe lærere. Suspended? In Deed
;D

Alternativ 1: Resirkulering av brukte patronhylser. Hylsene (7,62, 6,55 og 30-08 passer fint) fylles med svovel avskrapt fra fyrstikker. Tuten på hylsa klemmes samme og brettes bakover for å gjøre det lufttett. Fyres av ved å sleppe en passe stor stein oppå, dvs den må ligge på et hardt underlag type stein, betong eller asfalt.

Alternativ 2: Fyrstikkbombe. Man tager en stk fyrstikkeske, skjerer av den ene rifleflata på eska og legger den forran fyrstikkene. Fyrstikkeska tapes sammen med tyn pakketape slik at den blir lufttett. Jo ferre lag med tape som skal til for å få den lufttett jo bedre, tilsvarende jo tynnere og mindre elastisk/seig tape som brukes jo bedre. Avfyres ved å kaste den i bakken. Alternativt så kan man legge den i kjørebanen på veien og vente på at en bil skal kjøre over ...

Vi drev på med dette i 3-4-5-etc.-klasse på barneskolen .... 8)

mvh
KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Radiomottaker. :D
Vikla autotrafo på en tom dorull, (mye kulere enn å lage nisser), fikk justerbar kondensator og germaniumdiode av en lærer på skolen, og sneik til meg (stjal?) et par høyimpedante hodetelefoner fra onkelen min. Han brukte dem ikke likevel.

Jeg lagde også en DC-motor av jernstang, kobbertråd, kobberplater og tre, og en elektromagnet til leketøysheisekrana.

Jada, jeg er nerd.

EDIT: Jeg lagde også varmluftsballong. Det var kult. Og så lagde vi fallskjerm, men den måtte lillebror til kompisen teste..... Haha.

O

OivindJ

Gjest
Bombe...

En jackass i millitæret lagde en liten sak ut av en enkelt del-ladning fra bombekasteren.

Ble endel bråk rundt dette, noe som resulterte i at en på rommet mitt kvittet seg med en BÆREPOSE med slike del-ladninger (HØY-EKSPLOSIVER !!!).

Kanskje like greit.. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvor lang tid går det før denne er flyttet til OT?

Uansett, her er min oppskrift på DIY-bombekaster:
Man tager en seksjon av en teltstang, propper den igjen med papp og tape i en ende. Deretter tager man en 0,8 kinaputt, tenner lunta og slipper den ned i røret, etterfulgt av en klinkekule.

Resultat:
Papp-pluggen kommer ut nede, hull i buksa, og et vidunderlig blåmerke på størrelse med håndflata. Klinkekula kommer ikke lenger enn at du lett finner den igjen.

;D

R

RL69

Gjest
KJ skrev:
Alternativ 1: Resirkulering av brukte patronhylser.

Alternativ 2: Fyrstikkbombe.

mvh
KJ
Gammle minner kommer tilbake 8)
Alternativ 1 ble utvidet til å bruke små CO2-patroner m/lunte fra fyrverkeri. Farlige greier!

Lagde en bitte-liten FM-sender også. Fikk plass i en fyrstikkeske (m/9V batteri og en variabel kondis stikkende ut. Jeg ga den til min fetter som var noen år yngere. Han brukte den på skolebussen for å irritere sjåføren som hørte på radio ;D

Da jeg var inne til førstegangstjeneste var det et befal som modifiserte et knallskudd på befalskontoret. Sprengte av seg en finger. TOSK!!!

MVH
KOL69

O

OivindJ

Gjest
Rhesus skrev:
Jada, jeg er nerd.
Å være litt mer nysgjærrig enn andre og å være litt nerd av og til, synes jeg ikke er det minste flaut i det hele tatt. Er heller litt stolt av det.

bambadoo skrev:
Lego også så klart, alt skulle ha en eller annen hemmelig funksjon. ;D

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Zomby_Woof skrev:
Hvor lang tid går det før denne er flyttet til OT?

Uansett, her er min oppskrift på DIY-bombekaster:
Man tager en seksjon av en teltstang, propper den igjen med papp og tape i en ende. Deretter tager man en 0,8 kinaputt, tenner lunta og slipper den ned i røret, etterfulgt av en klinkekule.

Resultat:
Pappluggen kommer ut nede, hull i buksa, og et vidunderlig blåmerke på størrelse med håndflata. Klnkekula kommer ikke lenger enn at du lett finner den igjen.

;D
;D

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.251
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Bortsett fra å fjerne blintarmen på alle dukkene til storesøster, og lobotomere de etterpå, noe som resulterte i en herlig diy blåveis,var mitt første diy en strøm pil og bue.Den ble laget ved hjelp av 2 batterier som jeg knabbet fra hennes bærbare philips kassettspiller(resten av familien betraktet det som en god gjerning)og litt sprengtråd koplet til hver ende av en plastikkbue!!!Den skjøt etter dette lengst i gata helt til den var tom for strøm ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Startet vel diylivet med kirurgi på gamle radioer som er samleobjekt i dag. Tilkobling av philips kasettspiller på de store fine pappmembranene i radioene, disse hadde utrolig liten magnet. Demontering av de samme elementene og bygging av kasser til disse, delefilter var et fremmedord, men det spilte mye større enn høyttaleren i kassettspilleren.

Senere har det vært en del diy-motorkjøretøy før diy-feberen tok meg igjen på 90tallet med bygging av Audiovector-kit fra Eltek. Etter det har det ene tatt det andre.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Kommer fra en kystby og har en del sjørelaterte prosjekter bak meg.

Det mest innbringende var en spesiallaget håv for å fiske krabbe. Det ble festet på et agn og den ble firt ned i sjøen. Når det gikk på en krabbe ble den heist opp. Når bæreposen var full var det å gå på dørene til folk og selge krabbe.

Flåter og kanoer har det også blitt noen av. Dette var vanligvis samarbeidsprosjekter med 2-3 deltakere, hvorav de fleste endte i sjøen på et eller annet tidspunkt ;D (dette må det da være flere som har vært gjennom?).

J

Jurassic

Gjest
Prøver å spore denne tråden inn på Hi-fi jeg.....

Mitt første DIY var et par 3 veis tandberg høyttalere som jeg modifiserte ved å sette inn bass og domediskant fra SEAS, Måtte skjære ut større hull for å få plass til elementene og de spiller fortsatt de, faren min bruker de nå med en NAD3020 og de spiller riktig så flott.

Senere kjøpte jeg et par ferdigbygde Merrimac MK1 som jeg utførte modifikasjoner i delefilteret på etter konstruktørens anvisning og kjøpte samtidig nye bassrefleksrør for å modifisere også men kom aldri så langt før jeg solgte de.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Digre horn med Coral Beta 10" fulltone. Elementene kjøpt på Audioscan (de går for hysteriske summer på e-bay i dag!) sponplatene til kabinettet rett over gata på Osterhauggsgatens høvleri. Vi snakker sommeren 1979. Det spilte fantastisk fint, syntes jeg. Nikko forsterker, Luxman platespiller, Audio Technica element. Nirvana! I alle fall for meg, dengang.

K

kbwh

Gjest
Lite og lite..
Bygde The End mk. II sammen med 3 andre på ingeniørhyskolen. Den brant selvfølgelig opp et par ganger før jeg ikke gadd mere og kjøpte Tandberg igjen.

Siden har jeg holdt meg i det små, så som konvertering av en Tandbergtuner til tunereffektforsterker. Den er stabil.

R

RL69

Gjest
Bygde et par 212A MkII (Audio) tidlig på 90-tallet. Gav med mange gode timer med lyd. De er pakket vekk nå, men de blir vel tatt frem igjen en dag.

MVH
KOL69

T

theStig

Gjest
Det begynte vel egentlig med reverse-engineering av husets radioer, kasettspillere og sånt. Til mot og fars store fortvilelse... siden ingenting kunne reverseres tilbake til fungerende stand igjen.

Første audio DIY prosjekt tror jeg var å bygge en høyttaler. Jeg og brodern bygde hver vår kasse, med element vi hadde hentet fra gamle radioer fra dynga. Min fungerte ikke, høyttaleren var nok død i utgangspunktet. Det var litt av en nedtur! Tror jeg var rundt 8-9 år den gangen.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.512
Sted
'
Jeg husker ikke hva som var det første DIY prosjektet jeg startet på (jeg tror det var en radiosender basert på OC71 en gang tilbake på slutten av 60-tallet), men et av de første som ble gjort for andre var et elektronisk delefilter. Det ble snekret sammen på Unikit universalprint og var basert på FET-transistorer. Det var toveis og det hadde knapper for ulike delefrekvenser og step-nivåregulering av hver utgang. (Jeg vet jeg har et Polaroidbilde av det en eller annen plass og skal legge det ut hvis jeg finner det).
Det jeg husker spesielt godt med dette var at jeg ymtet frempå om at jeg ikke var sikker på om jeg hadde nok penger til å bestille kasse og komponenter til dette prosjektet for HiFi-freaken som skulle ha det, hvor han deretter prompte dro frem sjekkheftet og skrev ut en sjekk på 1000 kroner som forskuddsbetaling. Det var veldig mye penger den gang da. (for over 30 år siden).

Jan E Veiset

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Gamma monitor (M/Gamma horndiskant med folie-element) på Audioscan og sponplater kappa på Osterhaugsgaten høvlerei rett bort i gata. "Korkfinér"frå spesial korkbutikk på Sankthanshaugen som finish! Syntest dei var kjempetøffe.

Sigurd

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Etter å ha lest om La folia (eller hva det var den het) i High fidelity i gymnasdagene, forsøkte jeg å bygge meg en bånddiskant. Det kom bitte bitte bitte litte grann lyd ;D. Det kostet meg en nad 3020. Trist det, men morro. :p

Mvh
Sniff

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg spilte i band. Dette av på slutten av 60-tallet og greia var Vox gitarforsterker, fortrinnsvis AC 30 med en forvregning som ikke ligna grisen. AC 50 hadde noe mere trøkk så man slapp å skru helt opp for å få nok lyd. Dessuten hadde den separat høyttalerkasse, noe AC 30 ikke hadde. En kompis av meg hadde fått jobb med å reparere defekte forsterkere og bytte ut sprengte høyttalere hos Cappelen musikkforretning. Jeg kjøpte en AC 50 og bygget høyttalerkassa som kopi av originalen, med originale Vox høyttalere, originalt frontstoff og VOX-merke på fronten til en brøkdel av prisen. Siden dengang har det bare fortsatt. Første rørforsterker var med ECC83 rør husker jeg. Den tjenestegjorde hjemme hos mine foreldre i flere år. Første transistorforsterker var etter skjema i en transistorkatalog i fra RCA. Den brant opp, - heldigvis tok den ikke med seg noe mer. Ikke alt var NEMKO godkjent nei.

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
audiy skrev:
Gamma monitor (M/Gamma horndiskant med folie-element) på Audioscan og sponplater kappa på Osterhaugsgaten høvlerei rett bort i gata. "Korkfinér"frå spesial korkbutikk på Sankthanshaugen som finish! Syntest dei var kjempetøffe.

Sigurd
Jeg bodde i Osterhausgt, 2 etasjer over Audioscan , i 1978-82.

O

OldBoy

Gjest
theStig skrev:
Det begynte vel egentlig med reverse-engineering av husets radioer, kasettspillere og sånt. Til mot og fars store fortvilelse... siden ingenting kunne reverseres tilbake til fungerende stand igjen.

.......
Reverse-engineering.....heter det dét nå?

:) :) :)

Vel....da var det reverse-engineering jeg drev med. Flerfaglig sådan. Klokker, radioer, platespillere, lekebiler, elektriske motorer, sykler. Jeg ble tidlig kjent for å plukke ting fra hverandre. Jeg fikk dem, tro det eller ei, stort sett sammen igjen. Slik har jeg fortsatt. Viker ikke en tomme hvis det er snakk om å gyve løs på en defekt brødrister eller miksmaster. Det er moro å få det til.

Men hi-fi holder jeg meg unna. På samme måte som jeg holder meg unna bilmotorer etter at alt ble forseglet og det eneste man får lov til å gjøre er å åpne de gule plastlokkene for å fylle på spylervæske, frostvæske og motorolje. Jeg har hjulpet en kamerat med å bygge en høyttaler, når jeg tenker meg om. Det ga ikke mersmak. For mye støv og pirk. Greit nok å få til én lik, men to? Ikke det at jeg har ti tommeltotter, men serieproduksjon er ikke noe for meg. Går fort lei.

O

OivindJ

Gjest
Har lyst til å spørre om en sak:

Har dette virkelig ingenting med høyttaler-byggingen å gjøre?

Jeg mener; hvor mange "Petter Smart" folk er det her som synes at flere former for DIY er av interesse og som ser på sine tidligste forsøk som viktig lærdom i forkant av et større DIY-hifi-prosjekt de har gjennomført?

..og hvor mange "rene" lydintereserte er det her som kun ser på DIY som et nødvendig onde i jakten på enda mere golyd for pengene?

(Dere må gjerne flytte denne til OT for min del, alt i orden ;) )

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
1. Som liten lagte fettern og meg Hydrogen-bomber.

Dvs med saltsyre og sink lagde vi hydrogen gass, og med kaliumpermanganat fikk vi rent oksygen.
Blandet i forholdet 2:1 i en tom flaske Salo... gummipropp men 2 nåler nål igjennom, syltynn kobbertråd som gløde tennsats mellom nålene... koblet til Marklin togtranformator med laaang sprengtråd...

..ventet til kvelden/mørket ..flasken ute ...vi inne.. vred om på trafoinnstilling og spenningen steg både her og der.... BAAAANG+LYS=suksess.. vi var 2 fornøyde ti-åringer :D :D

vi lagde FM radiosendere også ... kit fra Clas Olson...

2. Som student lagde vi sporlygranater av poteter og fyrstikker.:

Man tager en brukt "granathylse" ca 3-4 cm diameter og 30 cm lang... tager en rå potet ..stikker inn fyrstikker i enden med det røde ut.... tager en stor svensk kinaputt kjøpt i Østersund.. en person tenner kinaputten og hiver den raskt ned i hylsen/røret+ jeg tager poteten og presser den raskt inn i den åpne enden hylsen ( med fyrstikkene inn i hylsen).. peker ut av vinduet på studentbyen.. og over gressplenen utenfor... :p

BAnnnng . Poteten skytes ut 50-100 m , og stikkflammen antenner "svovelet " på fyrstikkene om lager fine sporlys i mørket......

det gikk også fint å stappe en kinaputt i en kokt poter og hive den inn gjennom kjøkkenvinduet hos studentnaboene..men det kan hende at man får majonesposer og ketsjup tapet til en påtent kinaputt i retur... :eek:

mvh
Sleiven
forhenværende kjemistudent...

ps lagde også en høyttaler med sponplatekasse og stappet den full av gamle filler.. lyden ble så som så

Topp Bunn