Diverse Hva tror du skal til for å løfte anlegget ditt betydelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Så feit lommebok at jeg kan anskaffe meg de innspillingene jeg ønsker meg.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    1. Så gode høyttalere som man bare har råd til.
    2. Akustisk forbedring av rommet.
    3. Akseptere at "godt nok" er godt nok.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    1) Nytt rom til utstyret
    2) Ny preamp
    3) Ting jeg nok sikler etter, men ikke har oppdaget enda!
    4) Høyere inntekt slik at sønnen får spist seg mett hver dag. Utsagnet ‘hifi er dyrt’ har han null forståelse for ??? :rolleyes:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    1) Nytt rom til utstyret
    2) Ny preamp
    3) Ting jeg nok sikler etter, men ikke har oppdaget enda!
    4) Høyere inntekt slik at sønnen får spist seg mett hver dag. Utsagnet ‘hifi er dyrt’ har han null forståelse for ??? :rolleyes:
    Ja en må aldri under vurdere hva en god pre kan gjøre i oppsettet :)

    mvh
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke anelse. Har vert i dyrere prisklasser i alle ledd, men har aldri vert mer fornøyd enn nå. Tror dyrere anlegg gjør at jeg forventer mer.

    Vi får se nå da. Selger unna rubbel og bit nå. Så får man se om jeg går på en smell igjen.

    Skulle jeg endra på noe nå, så måtte det vert å fått enda sortere bakgrunn, litt bedre oppløsning og enda mer futt i memlombassen. En bedre riaa tror jeg også jeg ville satt høyt på ønskelista.

    Vi får se hva som skjer fremover her
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter hva som står i Stereo+ er det noe å hente på bedre forsterkere og dac'er:) I min verden er det der det er minst å hente, og jobber videre med rommet og en bedre kalibrering.
    Ja såg de var visst gamle og at det var noe å hente på det.. :rolleyes:
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Hvis man ikke har gjort det allerede, sett deg inn i alt, les deg opp og prøv ut ting, vær konsekvent.
    -tilpass rommet, jobb med akustikk så langt det er mulig eller ønskelig.
    -gå gjennom og eksperimenter med underlag, til alle komponenter, rack og HT.
    -rull på rør om du har det, finn ut hvilke og hvorfor.
    -jobb med plasseringen av HT etter hva du vil oppnå.
    -vær åpen for å gå utenfor det som er mainstream hva elektronikk angår.
    -bry deg om alle detaljer i anlegget, også kabler (dyrere = ikke nødvendigvis bedre, ofte langt derifra).

    Nest viktigst?: Finn ut hvilke HT du vil gå for, hva er du ute etter, ikke begrens deg til hi-fi klubbens utvalg..
    Om du har muligheten, hør på (vidt) forskjellige anlegg, eller ta en tur på Horten messen.

    Og det siste og viktigste:
    Det går ikke an å kjøpe seg god lyd, det oppnår man kun med iherdig og langsiktig innsats.

    Mine 2 cent;)
     
    Sist redigert:

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ikke glem FEIT LOMMEBOK! ;D
    l

    Ikke glem FEIT LOMMEBOK! ;D
    Behøver ikke koste all verden hvis en bruker litt fornuft og tid men seff koster det litt mere en et vanlig husmor anlegg :)

    mvh
    Problemet er at jeg trenger eget lytterom og det betyr oppgradering til en villa med anneks med underjordisk adgangstunnell ,?og det må være på en strandeiendom på Bygdøy / Snarøya for at kona skal være villig til å flytte
    Så jeg mangler bare 30-60 millioner...
    Lotto er din venn.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke anelse. Har vert i dyrere prisklasser i alle ledd, men har aldri vert mer fornøyd enn nå. Tror dyrere anlegg gjør at jeg forventer mer.

    Vi får se nå da. Selger unna rubbel og bit nå. Så får man se om jeg går på en smell igjen.

    Skulle jeg endra på noe nå, så måtte det vert å fått enda sortere bakgrunn, litt bedre oppløsning og enda mer futt i memlombassen. En bedre riaa tror jeg også jeg ville satt høyt på ønskelista.

    Vi får se hva som skjer fremover her
    Du hadde en bra riia.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Etter hva som står i Stereo+ er det noe å hente på bedre forsterkere og dac'er:) I min verden er det der det er minst å hente, og jobber videre med rommet og en bedre kalibrering.
    Utdaterte, til og med.... '05-'12 i følge dpguiden.no. Knapt konfirmasjonsalder, jo. Må jo være lov å flire litt av den. :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Må være akustiske tiltak i rommet som kan gjøre store utslag, men det skjer ikke i min stue.
    Du får gjøre som jeg gjorde det; sett opp alle akustikk-plater og bass-traps på vegger/tak når kona er borte på reise. Ble ikke veldig populært, men etter 3 år henger dem fortsatt på sin plass (både i tak og vegger). Det var verdt et par uker bitter stemning :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skal du bytte ut alt: JO
    Skal du gjøre akustistke tiltak: JO
    Skal du øke membranarealet: JO
    Skal du oppgradere høyttalere: JO
    Skal du benytte DSP: JO
    Skal du ha stamcelletransplatasjon: JO
    Skal du utvide lytterommet: JO
    Skal du øke antall forsterkere: JO
    Skal du kjøpe gaffeltruck: JO
    Skal du flikke på det du har: NEI

    Got it?
    Det er nå en gang 'flikka' litt på gjennom de 13 årene jeg har hatt høyttalerne, sikker 5-6 årene jeg har hatt forsterkerne 2-3 årene jeg har hatt platespilleren, og så bortetter. Livslang flikking høres ut som en hobby mer enn noe som kan løfte anlegget betydelig dag for dag gjennom et helt liv.

    Forøvrig skal jeg ikke gjøre noe særlig med akustikken. Har ikke plass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Skal du bytte ut alt: JO
    Skal du gjøre akustistke tiltak: JO
    Skal du øke membranarealet: JO
    Skal du oppgradere høyttalere: JO
    Skal du benytte DSP: JO
    Skal du ha stamcelletransplatasjon: JO
    Skal du utvide lytterommet: JO
    Skal du øke antall forsterkere: JO
    Skal du kjøpe gaffeltruck: JO
    Skal du flikke på det du har: NEI

    Got it?
    Det er nå en gang 'flikka' litt på gjennom de 13 årene jeg har hatt høyttalerne, sikker 5-6 årene jeg har hatt forsterkerne 2-3 årene jeg har hatt platespilleren, og så bortetter. Livslang flikking høres ut som en hobby mer enn noe som kan løfte anlegget betydelig dag for dag gjennom et helt liv.

    Forøvrig skal jeg ikke gjøre noe særlig med akustikken. Har ikke plass.
    Som du sikkert fikk med deg, så var egentlig mitt innlegg et tilsvar på motorens innlegg, men det visste du sikkert..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Må være akustiske tiltak i rommet som kan gjøre store utslag, men det skjer ikke i min stue.
    Du får gjøre som jeg gjorde det; sett opp alle akustikk-plater og bass-traps på vegger/tak når kona er borte på reise. Ble ikke veldig populært, men etter 3 år henger dem fortsatt på sin plass (både i tak og vegger). Det var verdt et par uker bitter stemning :)
    Her er det desverre ingen kone (foreløpig) og en viss estetisk sans har jeg utviklet. Det er sjeldent akustikktiltak er særlig vakkert i et hjemmemiljø
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Må være akustiske tiltak i rommet som kan gjøre store utslag, men det skjer ikke i min stue.
    Du får gjøre som jeg gjorde det; sett opp alle akustikk-plater og bass-traps på vegger/tak når kona er borte på reise. Ble ikke veldig populært, men etter 3 år henger dem fortsatt på sin plass (både i tak og vegger). Det var verdt et par uker bitter stemning :)
    Her er det desverre ingen kone (foreløpig) og en viss estetisk sans har jeg utviklet. Det er sjeldent akustikktiltak er særlig vakkert i et hjemmemiljø
    Estetisk vakkert har aldri vært førstepri i rommet jeg hører på mest musikk og ser en hel del filmer :) Det ser helt ok ut; ser mer på det som alternativ stil - kjenner ingen andre som har prøvd å kjøre på denne stilen (ref kona som synes det hele har passert galskap for lenge siden) :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Må være akustiske tiltak i rommet som kan gjøre store utslag, men det skjer ikke i min stue.
    Du får gjøre som jeg gjorde det; sett opp alle akustikk-plater og bass-traps på vegger/tak når kona er borte på reise. Ble ikke veldig populært, men etter 3 år henger dem fortsatt på sin plass (både i tak og vegger). Det var verdt et par uker bitter stemning :)
    Her er det desverre ingen kone (foreløpig) og en viss estetisk sans har jeg utviklet. Det er sjeldent akustikktiltak er særlig vakkert i et hjemmemiljø
    Estetisk vakkert har aldri vært førstepri i rommet jeg hører på mest musikk og ser en hel del filmer :) Det ser helt ok ut; ser mer på det som alternativ stil - kjenner ingen andre som har prøvd å kjøre på denne stilen (ref kona som synes det hele har passert galskap for lenge siden) :)
    Men i en stue så har selv jeg visse krav til utseende
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Her er det desverre ingen kone (foreløpig) og en viss estetisk sans har jeg utviklet. Det er sjeldent akustikktiltak er særlig vakkert i et hjemmemiljø
    Estetisk vakkert har aldri vært førstepri i rommet jeg hører på mest musikk og ser en hel del filmer :) Det ser helt ok ut; ser mer på det som alternativ stil - kjenner ingen andre som har prøvd å kjøre på denne stilen (ref kona som synes det hele har passert galskap for lenge siden) :)
    Men i en stue så har selv jeg visse krav til utseende
    Det er her flertallet feiler etter mitt syn; kjenner flere som har bygget "rom-i-rom" for den optimale både stereo og surround lyd-opplevelsen, problemet er bare at de etter å ha lagt ned flere 100.000 på rommet, og enda mer på utstyret - så står ting ubrukt (kanskje rommet brukes 1 gang i måneden). Mitt motto er at om man har interesse for god lyd; så må det tilrettelegges der man tilbringer meste delen av tiden. Men vi er alle heldigvis forskjellige.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.741
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Kan ikke se at jeg har feilet i nevneverdig grad. De som har vært her og hørt på anlegget har unisont uttrykket begeistring for hvordan det låter. Har dog fått litt trekk fra SonusFabergutta for litt tilbaketrukket mellomtone, men dem om det. Et oppsett er alltid et kompromiss uansett akustiske tiltak eller ei. Skal man ha et anlegg til alminnelig beskuelse for Hvermannsen og frue og samtidlig kunne leve med det i en stue, så kan man sjeldent «tapetsere» rommet med absobenter og diffusorer, bassfeller og andre duppeditter uten at det går på bekostning av det estetiske/visuelle
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Akkurat det poenget ser jeg veldig godt. Furterom har jeg aldri helt klart å få tak på.

    Hvis jeg nå, en vakker dag, skulle få en vakker brukskonto, så hadde jeg nok lagt vekt på å få til et rom som byr på seg selv som sosial arena, men som samtidig er så godt som det kan bli lydmessig. Et sted hvor man kan ha high end-utgaven av classic album sundays med venner, men hvor alle mer enn gjerne blir sittende etter at anlegget er slått av for kvelden. Et sted hvor man like gjerne setter seg for å lese som for å høre på musikk. Selvsagt skal det dagslys inn.

    Jeg kjenner et par arkitekter som gjerne må drømme med meg i håp om at det en dag kan realiseres....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man står helt klart friere mhp. akustikktiltak i en man cave.
    Har dog full forståelse for dem som må ta hensyn, spesielt i stua.
    Sitter noen ganger med en følelse av at ikke alle mener at estetikk skal bety noe i jakten på godlyden og at dette også skal gjelde den gemene hop og ikke bare dem selv....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Om man trives eller mistrives i et rom handler om alle sanser. Om man skal ha ei stue som også virker som et musikkrom, eller omvendt, har egentlig ikke annet å si enn at det skyver på balansen mellom forskjellige hensyn.

    Jeg må forresten si at jeg oftere er i stuer med så bedriten akustikk at det er ubehagelig å oppholde seg der, enn i lytterom hvor det blir utrivelig av Glava og tussmørke.

    Go figure...
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Førsteprioritet blir å få nye høyttalere. De jeg har er vel snart 20 år gamle.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ønsker å løfte lydbildet med mer ro, mørk bakgrunn, evne til å spille mer uanstrengt på mellomhøye nivåer med mer kropp og dypere bass.

    Tror det som må til for å å oppnå dette er større og bredere rom helst 5-6 meter i bredden, lettdrevne og mer direktive høyttalere, separat bassanlegg og tilpasset kalibrering/akustikkbehandling.
    DIY eller M2 neste?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde morsomt å høre hva folk tenker om dette.

    Så sant du tror det er relativt mye å gå på, hva tenker du skal til for å løfte lyden i anlegget ditt betraktelig?
    Hva mener trådstarter selv?
    Det er nok litt å gå på i hifianlegget mitt på følgende områder:
    1. Delefilterinnstillinger/EQ av høyttalerne
    2. Akustiske tiltak. Spesielt nedover i frekvens
    3. Bedre høyttalere og elementer
    4. Kanskje ørlite og hente på en bedre DAC

    Men en virkelig markant forbedring krever nok et nytt og større lytterom med bedre dimensjoner. Ideelt sett bygd fra grunnen av slik at form og diverse løsninger kan sette ønsket standard og akustisk prinsipp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg ønsker å løfte lydbildet med mer ro, mørk bakgrunn, evne til å spille mer uanstrengt på mellomhøye nivåer med mer kropp og dypere bass.

    Tror det som må til for å å oppnå dette er større og bredere rom helst 5-6 meter i bredden, lettdrevne og mer direktive høyttalere, separat bassanlegg og tilpasset kalibrering/akustikkbehandling.
    DIY eller M2 neste?
    M2 overbeviste ikke veldig, men gir den vel flere sjanser. Tror det blir noe kommersielt tilgjengelig det ikke er veldig vanskelig å tweake litt med. ;)
    Bredden på rommet bør komme først og det blir verre å løse.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    1) Nytt rom til utstyret
    2) Ny preamp
    3) Ting jeg nok sikler etter, men ikke har oppdaget enda!
    4) Høyere inntekt slik at sønnen får spist seg mett hver dag. Utsagnet ‘hifi er dyrt’ har han null forståelse for ??? :rolleyes:
    Ja en må aldri under vurdere hva en god pre kan gjøre i oppsettet :)

    mvh
    Det føles godt å motta kudos for at prioriteringene blir vel ivaretatt :rolleyes:
    Der hvor disse kræsjer med familien utøves ‘order of precedence’ prinsippet ;)

    Når preamp kommer øverst, så er mesteparten annet på plass allerede tenker nå jeg.
    Jeg har tapsfri volumregulering i DAC’en (i digitaldomenet).
     
    Sist redigert:

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Akustiske tiltak er nok det lureste.....
    Se på tråden til scolaris, ingen kan påstå at det ikke ser bra ut!!!!!!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.938
    Antall liker
    32.874
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hva tror du skal til for å løfte anlegget ditt betydelig?

    Hmm, betydelig mere penger enn jeg er villig til å bruke. En oppgradering ville bety et trinn eller to opp på alle komponenter.

    Kanskje noe å hente på jobbing med rommet , men betydelig løft tror jeg neppe det ville blitt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn