Hva syns herrene om denne "vaskemaskinen" ?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
Fant denne i min endeløse søken etter vinylnirvana :)

Fikk vel ikke helt med meg hvordan den vasker, eller om den bare er en "tørketrommel".

Kul design, i hvert fall for denne Bauhaus-tilhengeren.

Noen som har vært borti den, eller sett tester ?

Prisen var jo ikke så gal (ca 2300) ...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
skumle greier. For det første så omtaler de singler som 7 1/2", hva er det?? Lukter som noen ikke har peil ha de driver med. Opptatt av vinyl kan de ikke være.
Hva med slitasje på lablene? Ville ikke følt meg trygg.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.307
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sitat fra hjemmesiden: "It uses one motor and there are no other moving parts".

Og så koster den 550 USD? For en pleksiglassboks med en rotende skive? Highend HiFi har virkelig sine egne lover gitt.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
S$ 550 (singapore dollars) er ca 2.230.

Platerensemaskiner jeg har sett på, koster 5-30.000.

Denne er "billig" - hvis den funker.

Jeg har LP-er for over 250.000, så prisen må ses i forhold til det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Det er vel ikke noen grunn til å være en gnitalus og kjøpe denne når det finnes så mange gode platevaskere. Har du råd til 250.000 i vinyl så har du råd til en skikkelig platevasker.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
I stand corrected :)

Det må riktignok sies at Lp-samlingen er bygget opp gjennom over 40 år...

Det som virket litt besnærende med denne, var også at den virket så enkel. Mange av de andre, mer tradisjonelle jeg har sett virker kompliserte og styrete.

Men det er kanskje slik at når noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.861
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Keith Monk var den fyrste og einaste platevaskaren på 70-talet. Dingsen er meir effektiv enn dei andre platevaskarane, fordi ein arm støvsuar rillene, spelaren går i motsett retning, og all drit vart trukke ut. Dei andre maskinene (med unntak av Loricraft, importert av www.plsn.no) har ein "støvsugarspalte" som går over heile platesida, ikkje einskildrilla. Vasken vert såleis ikkje så målretta som Monk/Loricraft.
Det vart demonstert ein prototype på sist Hortenmesse av ein ultralydvaskar. Eg snakka med konstruktøren som fortalde at godt reinsa plater avga endå meir skitt når dei fekk ein ny reins i ultralydmaskina.
Sentrifugalkraft til platereins? Anar ikkje - det er kanskje effektivt, men at det skal vere meir effektivt enn støvsugarvakuum rett i rilla - vel, eg trur ikkje det. Derimot var dette ultralydstyret ganske overtydande.

A

aair

Gjest
I motsetning til ovennevnte herrer så har undertegnede hatt Zenn-vaskeren i eie noen år og den har så langt fungert plettfri. Platene blir vasket rene etter mine begreper, om enn ikke så rene som med en ultralydsvasker. Fordelen med Zenn er at den er meget enkel i bruk og at støy er helt fraværende. Mao. er jeg godt fornøyd! Og ja, jeg har fortsatt alle label'er inntakte ;)

BigSwifty, har du sett denne tråden om vinylvaskere: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=12096.60

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.861
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
aair skrev:
I motsetning til ovennevnte herrer så har undertegnede hatt Zenn-vaskeren i eie noen år og den har så langt fungert plettfri. Platene blir vasket rene etter mine begreper, om enn ikke så rene som med en ultralydsvasker. Fordelen med Zenn er at den er meget enkel i bruk og at støy er helt fraværende. Mao. er jeg godt fornøyd! Og ja, jeg har fortsatt alle label'er inntakte ;)

BigSwifty, har du sett denne tråden om vinylvaskere: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=12096.60
Veldig oppklarande. Det er ingenting som er så greitt som solid utprøving når ein skal vurdere eit produkt.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , sikkert bruktbar den derre zen vaskern , men hvis du har kjøpt plater for 250k , da er det vel ikke så mye å legge 5-6k på bordet for en automatisk vasler fra clearaudio , vpi , eller nitty gritty,....???

ES

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fra mitt ståsted, så er det ikke så rart om en har brukt masse penger på musikk eller et oppsett- at det da blir litt for mye slark i lommeboka til å bruke enda 5-6k på en vaskemaskin. Jeg skulle veldig gjerne ha hatt en...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Audiophile-Arve skrev:
Det vart demonstert ein prototype på sist Hortenmesse av ein ultralydvaskar. Eg snakka med konstruktøren som fortalde at godt reinsa plater avga endå meir skitt når dei fekk ein ny reins i ultralydmaskina.
Denne blir å se i Horten om ikke så lenge. Hentet den hos eieren i går. Skal vaske plater som har ankommet siste året før den blir tatt med på messa.
Titt innom hos MOTRON. Grupperom 3 og Møterom 1

Den er ikke til salgs, men det er fritt fram for DIY'ere å stjele noen ideer.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg har aldri hørt om at noen har brukt vakuumsugemaskin på salat. Derimot gjør de fysiske lovene i en salatslynge sitt til at vannet forlater salaten, og salaten blir "tørr" og herlig å spise. Kan ikke skjønne noe annet enn at metoden må passe ypperlig til tørking av LP-plater også. Ang. labelene, så skulle de være på trygg grunn, da vannet umulig kan bevege seg innover på platen under en slik roterende bevegelse.

Jeg kunne godt tenke meg å prøve denne platevaskeren.

Birdman

A

aair

Gjest
Birdman skrev:
Ang. labelene, så skulle de være på trygg grunn, da vannet umulig kan bevege seg innover på platen under en slik roterende bevegelse.
Riktig! Og i tillegg er label beskyttet av plateklampen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Grunnet at til jeg nevnte det medlabler, var ikke væske, men det faktum at de utsettes for A:plateklamp B: sentrifugalkraft. Bare litt antydning av slark i systemet lukter "ringwear" lang vei. Selvsagt er det synsing fra min side, og når en reell bruker kan melde noe annet, er det ikke mer å "krangle" om. ;)

Selv bruker jeg VPI 17,5 og må si at en ultralydvasker, hvis de er fornuftig konstruert og tar singler med både store og små hull, så står det høyt på ønskelista. Helt klart.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
ErosLoveking skrev:
og må si at en ultralydvasker, hvis de er fornuftig konstruert og tar singler med både store og små hull, så står det høyt på ønskelista. Helt klart.
Tar hva som helst.
Hvis behovet er der kan den også brukes til å rense smykker, ur, forgassere (like nostalgiske som vinyl), verktøy og mye annet.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
169
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
ErosLoveking skrev:
og må si at en ultralydvasker, hvis de er fornuftig konstruert og tar singler med både store og små hull, så står det høyt på ønskelista. Helt klart.
Tar hva som helst.
Hvis behovet er der kan den også brukes til å rense smykker, ur, forgassere (like nostalgiske som vinyl), verktøy og mye annet.
Ultralyd, eneste logiske løsningen for vasking av plater IMO.
Og utrolig effektivt.
Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Første vask unnagjort før frokost i dag. Staret kl 06 med 16 plater i maskinen.
Fortsetter i ettermiddag. Du er velkommen til en test Olaps. Johnny kommer.
Er du enda en som er omvendt Olaps? Hva har skjedd?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
169
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Første vask unnagjort før frokost i dag. Staret kl 06 med 16 plater i maskinen.
Fortsetter i ettermiddag. Du er velkommen til en test Olaps. Johnny kommer.
Er du enda en som er omvendt Olaps? Hva har skjedd?
Omvendt..........? :) nei, kan vel ikke kalle meg det, har nemlig aldri hatt sansen for de konvensjonelle vaskerne. Og har jo en ultralydvasker stående i påvente av bedre tid og lange vinterkvelder for mekking av drivverk etc.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En "trekkfugl" kvittret om at du hadde noe stående ;)
Dette er vaskemaskinen alle snakker om:

Dette er sikkert den første. Siden har det kommet forskjellige løsninger på drivsystemet. Det er viktig at ikke platene roterer for fort. 2-5 minutter pr runde er passe. Hvis en ikke finner en motor som går sakte nok, kan giret bli en dominerene del av vaskeren.
Sett i gang olaps. Snart går vi mot lysere tider igjen ;) Da blir det ikke tid vet du.
Nå hørte jeg at det skal finnes en kommersiell vasker laget etter dette prinsippet. Omtalt i et eller annet HiFi blad. Med en prislapp rundt $4-5000.00. Da bør den være bra.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Nå hørte jeg at det skal finnes en kommersiell vasker laget etter dette prinsippet. Omtalt i et eller annet HiFi blad. Med en prislapp rundt $4-5000.00. Da bør den være bra.
Den tar desverre bare en plate om gangen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har du noe mer info?
Denne som er vist over tar glatt 15 skiver i slengen.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Har du noe mer info?
Denne som er vist over tar glatt 15 skiver i slengen.
Ikke her og nå. Jeg så et bilde og et navn i en messerapport i et av de siste hifi-magasinene. Lurer på om jeg har sett annonse i stereophile også. Kan sjekke når jeg kommer hjem, hvis jeg husker det... :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Noen har stjålet ideen vår!
For meg virker det unødvendig å ha børster i tillegg til ultralyd.
Med børster blir det unødig komplisert og det begrenser tydeligvis kapasiteten til 1 LP.
Nå har jeg vasket siste års innkjøp av vinyl pluss en bærepose med plater for en kompis.
"Min" vaskemaskin tar i hvert fall 15 skiver i en ladning.
Den er ikke så automatisk som den over, men hva er automatisk ved vinylspilling?
En DIY løsning koster mindre i norske kroner enn den over i $$.

Topp Bunn