Hva står volumet på subbene på?

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Står at volumet bør stå på 50%. Men vil man kunne max volum da? Bør de stå på max?
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Den/de skal jo spille på nivå med de andre HT du har, ofte treffer det bra på 50 prosent.. De fleste (alle?) kombinasjoner jeg har hatt av subber og HT har endt mellom 40 og 60 prosent. Du har kanskje mulighet til å styre nivå ut fra forsterker også. En tommelfingerregel er å skru opp til du akkurat hører suben og så skru litt ned igjen.. siden jeg har naboer bruker jeg denne ;)
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.033
Antall liker
1.305
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Her integreres det på 43%, på hytta rundt 25% tenker jeg. Varierer vel fra oppsett til oppsett og rom til rom. Har hatt noen subs i ulike anlegg og aldri så mye som 50% noe sted om jeg husker riktig. Man ønsker jo en mest mulig frekvenslineær integrasjon og da blir volumet deretter avhengig av effektiviteten i høyttalerne dine og sef. På 100% tipper jeg du hører mest på bare sub og resten av frekvensregisteret drukner. Men litt tynt grunnlag å svare på i forhold til hva du spør om. Kanskje jeg misforstår hva du mener?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.298
Antall liker
3.643
Torget vurderinger
1
Signalet inn styrer jo også signalet, gain står det ofte på sub og den bør stå lavt for å unngå susing. Allerede på 25% så kjøres den godt ned i nivå på Dirac kan det nevnes.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Den/de skal jo spille på nivå med de andre HT du har, ofte treffer det bra på 50 prosent.. De fleste (alle?) kombinasjoner jeg har hatt av subber og HT har endt mellom 40 og 60 prosent. Du har kanskje mulighet til å styre nivå ut fra forsterker også. En tommelfingerregel er å skru opp til du akkurat hører suben og så skru litt ned igjen.. siden jeg har naboer bruker jeg denne ;)
Problem er at det kan se ut som at nivå ut fra miniDSP er i rødt område 🤔. Redd for at den skal klippe. Må nok opp på 75%
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Signalet inn styrer jo også signalet, gain står det ofte på sub og den bør stå lavt for å unngå susing. Allerede på 25% så kjøres den godt ned i nivå på Dirac kan det nevnes.
Hvordan kan du noengang få max ut av subben med volum på 25%? Da må jo prosessor/preamp gi 8V+ ut?!
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.395
Antall liker
1.282
Sted
Horten
Dette er jo i korte trekk gain-staging.
Om du merker at pre-amp må peise på med mange +dB ifm romkorreksjon så er det jo ofte lurt å øke gain på sub. Merker man at pre-amp må dra ned med mange -dB ifm romkorreksjonen, så er det jo ofte lurt å senke gain på sub.
Startpunkt er ofte gain 50% på sub, men er kun startpunkt.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Kjenner ikke mini dsp, men at det skal være nødvendig å skru mer opp for å unngå klipping rimer ikke med min logikk 🤔 Har du for liten sub i forhold til resten av anlegger så kan det selvfølgelig være vanskelig for den å holde følge med resten, spesielt i store rom og om du liker å spille høyt..
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.298
Antall liker
3.643
Torget vurderinger
1
Hvordan kan du noengang få max ut av subben med volum på 25%? Da må jo prosessor/preamp gi 8V+ ut?!
Her så gis det -10dB på signalet ifølge Dirac inn på sub. Sub har vel mer kapasitet enn høyttalerne så det er vel ikke så stort problem, er ikke om å gjøre å ha max ut til sub heller.
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
Volum/frekv. er jo til for å integrere sub sømløst. Jeg byttet nettop ht og amp, og måtte gå fra 40 til 70% for å oppnå »usynlig sub»
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Kjenner ikke mini dsp, men at det skal være nødvendig å skru mer opp for å unngå klipping rimer ikke med min logikk 🤔 Har du for liten sub i forhold til resten av anlegger så kan det selvfølgelig være vanskelig for den å holde følge med resten, spesielt i store rom og om du liker å spille høyt..
Enklere å legge ut en systemregning. Det er altså nivået ut av de 8 kanalene som er for høyt. Ser egentlig ingen annen utvei enn å øke på subbene ?!
20230125_185252.jpg
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.395
Antall liker
1.282
Sted
Horten
Hehe, jeg så for meg det typiske oppsette med en subwoofer borti hjørnet. -Ikke 4 x 15 tommer og så 4 x 12 tommer. :D

Ikke kjent med Mini DSP, men av tegningen så ser det ut som alt inn på DSP dempet med -12dB, for så å ha 0 dB/full utstyring på hver kanal?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Skalen går av en eller annen grunn til +12 db per kanal, så 0db er i praksis
-12 db og input blir faktisk -24db Sånn ser det ut:
20230125_195055.jpg
20230125_194957.jpg
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Bare til å kjøre på, så lar du ørene bestemme når det treffer 🎶
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.395
Antall liker
1.282
Sted
Horten
Verdien 0 er det som ofte refereres som unity gain.
-Typisk bruk er å sette utgangene dine der til unity og så justert power-amp'ene dine til det max volum du ønsker. Så kan du justere ned hver kanal som det passer med nivå.

Du demper innsignalet med 12dB det ser det ut som. Merk at -6dB er halvering av nivået, så du demper endel inn.

Men skal du ikke bruke noe eq og kurver for å justere inn disse bass'ene med resten?

PS: Jeg har aldri tatt i MiniDSP så her er det synsing så det holder fra min side. :cool:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.592
Antall liker
3.129
Torget vurderinger
0
Enklere å legge ut en systemregning. Det er altså nivået ut av de 8 kanalene som er for høyt. Ser egentlig ingen annen utvei enn å øke på subbene ?!
Er det separat Gain og Phase på hver sub?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Verdien 0 er det som ofte refereres som unity gain.
-Typisk bruk er å sette utgangene dine der til unity og så justert power-amp'ene dine til det max volum du ønsker. Så kan du justere ned hver kanal som det passer med nivå.

Du demper innsignalet med 12dB det ser det ut som. Merk at -6dB er halvering av nivået, så du demper endel inn.

Men skal du ikke bruke noe eq og kurver for å justere inn disse bass'ene med resten?

PS: Jeg har aldri tatt i MiniDSP så her er det synsing så det holder fra min side. :cool:
Joda, EQ ligger inne på PEQ menyen og gjør kurven fin. Volum på basserne er justert etter min smak. Ved heavy duty testing blir går skalaen på monitor til rødt område, så logikken er å dempe input og øke på subbene får å få ned nivå ut av miniDSP. Men har en følelse at det er noe som ikke stemmer her 🤔
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Du har samlet subbene som 2 tårn i front og Gainer i bestemt rekkefølge manuelt?
Fire av dem står i tårn i front, to rett bak sofarygg og to omtrent ved surround ht. Gainer og faser en og en manuelt ja. Begynner å lure på hvor korrekt monitor Vu meterne er....🙄
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ifm. en miniDSP setup, vil jeg tro at du burde sette subene dine på max volum.
Så må dette i miniDSP setupen gain matches mot front høyttalere...for å unngå klipping.

Jeg har tuklet litt med 2x4 HD på sånne saker, og fikk best resultat med høy gain på de lave frekvenser, for deretter å matche nivået i miniDSP setupen.

Jeg aner ikke om dette kan hjelpe noe i din situasjon.
Gain struktur er egentlig ganske skumle saker om man ikke skjønner den totale sammenhengen.
....som f.eks. meg.

:unsure: :p ;)

... kanskje @Snickers-is eller Ass-bjørn :p kan utdype?
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.592
Antall liker
3.129
Torget vurderinger
0
Fire av dem står i tårn i front, to rett bak sofarygg og to omtrent ved surround ht. Gainer og faser en og en manuelt ja. Begynner å lure på hvor korrekt monitor Vu meterne er....🙄
Du Gainer og Faser deg fra 1. sub og deretter 2. sub osv. slik at de adderes i optimal rekkefølge ? :unsure:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.592
Antall liker
3.129
Torget vurderinger
0
Du Gainer og Faser deg fra 1. sub og deretter 2. sub osv. slik at de adderes i optimal rekkefølge ? :unsure:
Ok......hva er den optimale rekkefølgen på subbene ift dine plasseringer i rommet ?
Skisse ?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Først de fire i front, deretter de ute på sidene (beste plassering) til slutt de bak sofa.
20230127_115637.jpg
 
Topp Bunn