Hva skjer når NOS-rørene er borte?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
65finger skrev:
Når NOS rørene blir borte må man bruke rør som produseres eller gå over til en annen teknologi enn rør. Innlysende
:eek: :eek: :eek:
O gru! Best å hamstre så man har resten av livet...
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Jeg synes litt synd at folk her inne ser på dette temaet med så lett hjerte, å bare skrive "nytt til transistor" er kansje enkelt for den som skriver det, men for oss som virkelig ikke liker transistor eller, med soleklar margin fortrekker rør, er det ikke slik.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Det beste råd jeg kan gi er å begynne og bygge selv.
Hvis man bruker rør som ikke er så vanlige
er det fremdeles ganske mange forskjellige NOS rør å ta av.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Bygge NOS-rør selv? Er det noe hvem som helst kan begynne med?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Roberth skrev:
Jeg synes litt synd at folk her inne ser på dette temaet med så lett hjerte, å bare skrive "nytt til transistor" er kansje enkelt for den som skriver det, men for oss som virkelig ikke liker transistor eller, med soleklar margin fortrekker rør, er det ikke slik.
Det finnes gode rørforsterkere som låter omtrent som en god transistorsak
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
BT skrev:
Bygge NOS-rør selv? Er det noe hvem som helst kan begynne med?

hehe, ikke akkurat det jeg tenkte på,
men det er jo amatører som bygger rør selv i våre dager.
Jeg vet ikke hvor vellydende de er .
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Anonym skrev:
Roberth skrev:
Jeg synes litt synd at folk her inne ser på dette temaet med så lett hjerte, å bare skrive "nytt til transistor" er kansje enkelt for den som skriver det, men for oss som virkelig ikke liker transistor eller, med soleklar margin fortrekker rør, er det ikke slik.
Det finnes gode rørforsterkere som låter omtrent som en god transistorsak
De gode rørforsterkerne du må ha hørt kan umulig ha vært over middels gode.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
BT skrev:
Anonym skrev:
Roberth skrev:
Jeg synes litt synd at folk her inne ser på dette temaet med så lett hjerte, å bare skrive "nytt til transistor" er kansje enkelt for den som skriver det, men for oss som virkelig ikke liker transistor eller, med soleklar margin fortrekker rør, er det ikke slik.
Det finnes gode rørforsterkere som låter omtrent som en god transistorsak
De gode rørforsterkerne du må ha hørt kan umulig ha vært over middels gode.

Ser da ingen grunn til å lage rørforsterkere som lyder så dårlig som transistorforsterkere?



;)
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
BT skrev:
Anonym skrev:
Roberth skrev:
Jeg synes litt synd at folk her inne ser på dette temaet med så lett hjerte, å bare skrive "nytt til transistor" er kansje enkelt for den som skriver det, men for oss som virkelig ikke liker transistor eller, med soleklar margin fortrekker rør, er det ikke slik.
Det finnes gode rørforsterkere som låter omtrent som en god transistorsak
De gode rørforsterkerne du må ha hørt kan umulig ha vært over middels gode.
Jeg stiller samme spørsmålet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Anonym skrev:
Roberth skrev:
Jeg synes litt synd at folk her inne ser på dette temaet med så lett hjerte, å bare skrive "nytt til transistor" er kansje enkelt for den som skriver det, men for oss som virkelig ikke liker transistor eller, med soleklar margin fortrekker rør, er det ikke slik.
Det finnes gode rørforsterkere som låter omtrent som en god transistorsak
De gode rørforsterkerne du må ha hørt kan umulig ha vært over middels gode.
Den saken du har, SF Power 3 og største ref. saken til ARC har sannsynligvis mer til felles med en DP A1S enn en Music Angle når det kommer til lyden....
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Baserer det ikke på min forsterker, uansett transistor klarer aldri å hamle opp med rørforsterkere.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg mener det finnes gode forsterkere innenfor de ulike typene teknologi. Andre ting som høyttalervalg har mer å si etter min mening.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Roberth skrev:
Baserer det ikke på min forsterker, uansett transistor klarer aldri å hamle opp med rørforsterkere.

Ikke uventet sklir tråden ut i slikt rør ::)



Mvh. RS
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Anonym skrev:
Jeg mener det finnes gode forsterkere innenfor de ulike typene teknologi. Andre ting som høyttalervalg har mer å si etter min mening.
Nå legger vi denne diskusjonen på hyllen, denne tråden handler utelukkende om rørbasert elektronikk.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Anonym skrev:
Jeg mener det finnes gode forsterkere innenfor de ulike typene teknologi. Andre ting som høyttalervalg har mer å si etter min mening.
Det er lov å mene det. Det som har forbløffet meg når jeg har testet forskjellig ustyr hjemme er hvor lite forskjell det har vært på høyttalere. Bortsett fra horn - det låt helt annerledes.

Men Siemens Halske NOSrør av god årgang til forstereren det gjorde Zeusen...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ser ikke så mørkt på det. Den dagen det ikke er mulig å få tak i NOS smårør lenger, så har jeg ikke hørsel til å skille mellom RCA og Golden Dragon lenger. ;) Tar ikke hensyn til karakteristikken, riktignok.

Uansett om rørene er nybygde så låter det bedre enn transistor for meg, så med litt justering av kravene så skal jeg klare meg uten å bytte teknologi av den årsaken. Andre årsaker, derimot... de finnes alltid.
 
Topp Bunn