Hva skjer med Hi-Fi Sentralen?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Synes trådene her inne blir veldig feil prioritert. Har fulgt med her på sentralen over ganske mange år, og synes i det siste at trådene har en tendens til å flyte ut og dreie seg om uvesentligheter... Feks har diskusjoner rundt Noise Harvester og innbrenning av kabler har fått masse oppmerksomhet. Litt rart synes jeg, da begge leire er enige om at dette i beste fall har en helt marginal effekt på lyden.

Synes også det blir mye pes mot de såkaldte objektivistene, med utsagn ala vask øra, kjøper du hi-fi etter databladet? "hvor er musikkgleden?!" osv osv... Ser jo egentelig ikke motsetningen mellom å være kunnskapsrik og samtidig glad i musikk.. Og jeg synes jo også argumentasjonen til folk som knutinh, Ivar Løkken, mf, er veldig god, selv om den ofte blir møtt med usakligheter.

Men kanskje vi bare henger her inne fordi vi har mye tid å slå i hjel..? Er vel derfor jeg skrev denne ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg har gitt opp. Det blir som å diskutere evolusjonsteori med Jehovas Vitner; morsomt en liten stund, men etter hundrede repetisjonen av det samme argumentet så går man lei. Å overbevise noen kan man glemme, så det blir kun en øvelse i logisk retorikk. Slik øvelse mister imidlertid sin lærings- og underholdningsverdi når diskusjonene bare går i sirkler. Og det er etter en stund uunngåelig når ingen endrer standpunkt. På off-topic er det fortsatt litt mer uforutsigbarhet, selv om frontene begynner å bli ganske sementerte også her.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Ja, du holder jo stand du også, Løkken, har ikke sett du har skiftet mening nei...:)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Du har ikke forandret deg så mye i løpet av årene du heller, hverken i meninger eller argumentasjonsteknikk.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Nei det har vi iallefall til felles...

K

knutinh

Gjest
Noen temaer og tråder er veldig touchy og får folk til å engasjere seg uforholdsvis mye.

Men det går veldig mange interessante og givende tråder. For min del primært på tech-hjørnet og o.t. men også datahjørnet er et spennende tilskudd.

Jeg er enig i at argumentasjonen går i ring. Det er litt synd for det gjør deltagerne irritable. Egentlig burde de 3-4 mest hardnakkede debattantene satt seg ned med penn og papir, blitt enige om HVA man er uenige om, og de viktigste argumentene for og imot uten å konkludere.

Dermed kunne 95% av kabel/innbrenning/tweak/CD-drivverk trådene ha blitt erstattet av henvisning til gjennomtenkte argumentasjonsrekker for og imot. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet forklare grunnleggende aspekter ved blindtesting som de fleste er enige om (selv om man kan være uenig ved bruken av blindtest til hifi). Andre føler kanskje det samme ved å "måtte" forklare hvorfor de velger å bruke penger på utstyr som ikke har en målbar effekt.

For min egen del er det lærerikt å prøve å få fram mitt syn ovenfor noen som overhodet ikke tenker som meg, og som ikke gir meg noe som helst gratis. Det er krevende og utviklende. Dessverre mener jeg å huske at det var flere kritiske saklige spørsmål før, at frontene har hardnet til nå. Muligens er det helt subjektivt ;-)

mvh
Knut

A

Akle

Gjest
Kunnskapsrike idioter er like mye idioter som andre idioter, det eneste som skiller dem er kunnskap. Jeg ser ikke poenget ditt. Kan en ikke være fundamentalt uenig med en som har større kunnskap enn en selv? Er det ikke mange personer som sitter på masse kunnskap uten å ane rekkevidden av den eller evner å rette den mot noe konstruktivt.

Av person er jeg stort sett en motpol til nevnte herr knutinh og Ivar Løkken. Det at disse svært sannsynlig sitter på mer kunnskap enn meg forandrer på ingen måte det.

Hva som er vesentlig og ikke samt prioriteringer får bli opp til den enkelte.

Mine 5 øre, nå er jeg blakk.

Mvh
Atle "blakken" K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Godt poeng Greven. Meningsfylt fokus på interessante og viktige aspekter ved lydgjengivelse har dunstet bort, naturlig nok i omvendt proposjonalt tempo med dårenes inntogsmarsj.

Jeg er også blant de som ikke lengre gidder å følge med i mer enn noen få tråder; nettopp pga tøvete innfallsvinkler, ut-av-fokus debatt-temaer, skitslenging, watt, trøkk, kviser og bass.

Den informerte og/eller interessante debattant, han/hun som vet å bidra der man kan (og ikke overalt hvor man ikke kan) enten med innfallsvinkler, spørsmål eller opplysninger, ser ut til å ha havnet i et grotesk mindretall.

La oss håpe det tar seg opp :)

Mvh Vidar P

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Kunnskapsrike idioter er like mye idioter som andre idioter, det eneste som skiller dem er kunnskap. Jeg ser ikke poenget ditt. Kan en ikke være fundamentalt uenig med en som har større kunnskap enn en selv? Er det ikke mange personer som sitter på masse kunnskap uten å ane rekkevidden av den eller evner å rette den mot noe konstruktivt.
Selvfølgelig kan man være uenige uten å ha det samme kunnskapsnivået. Det jeg synes går igjen her er at man først kommer med en påstand om endret lyd pga et eller annet. Så kommer en kvasivitenskapelig forklaring som så blir torpedert av "vitenskapsmennene". Dette gjenntar seg over 4-5 sider, før drittslenginga begynner.

Jeg har ikke spesielt god teknisk kunnskap, så jeg kan ikke alltid avgjøre hva som er rett og galt. Men jeg liker å se logiske argumenter fremlagt på en forståelig måte, og der synes jeg "objektivistene" er overlegne.

K

knutinh

Gjest
Nettopp begrep som "dårer", "Kunnskapsrike idioter" er vel faktorer som gjøre disse diskusjonene stadig mindre interessant for de som besitter reell kunnskap (enten denne er boklig eller autodidakt) og/eller vanlig høflig omgangstone, og mer interessant for de som liker krangel og bråk.

-k

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Må nyansere; jeg brukte begrepet "dårer" om folk som bruker enhver anledning til å forsure tråder, og flytte fokus bort fra et ellers interessant tema. Folk som er mer interessert i krangel og temperatur enn i hifi.

I mine øyne er det en dåre i sammenhengen, og de ødelegger det oppegående miljøet HFS ellers kunne ha vært proppfullt av.

Jeg har sagt det før, og mener det; for den gode  hifidebattens skyld skulle HFS hatt en mye mer aktiv moderatorfunksjon, som ikke tillot uhøflighet, usaklighet og skitkasting.

Mvh Vidar P

K

knutinh

Gjest
Selvfølgelig kan man være uenige uten å ha det samme kunnskapsnivået. Det jeg synes går igjen her er at man først kommer med en påstand om endret lyd pga et eller annet. Så kommer en kvasivitenskapelig forklaring som så blir torpedert av "vitenskapsmennene". Dette gjenntar seg over 4-5 sider, før drittslenginga begynner.
Nettopp der er det at "moroa" begynner. Mange som besitter lite faglig kunnskap (de færreste av oss har dybdeforståelse for alt rundt oss - og de som har det ender sannsynligvis på galehus) ønsker å formidle sine opplevelser. Ingenting galt så langt. Opplevelsene beskrives i større eller mindre detalj. Noen er enige, noen er uenige.

Så kommer noen inn som med stor selvsikkerhet erklærer å forstå problemstillingen og kommer med en forklaringsmodell. For noen av oss er det fryktelig vanskelig å holde igjen hvis denne forklaringsmodellen opplagt er basert på misforståelser. Som den berømmelige "elektronpartikler" tråden som verserte for en god stund siden.

Så det kommer altså noen poster som henviser til wikipedia og forklarer hvorfor man mener at den kvasi-vitenskaplige forklaringen ikke kan være riktig. Da er haraballet i gang. "Dere lytter med oscilloskopet", "eier ikke hørsel" og "trakasserer stakkars trådstarter". I mine øyne er det slett ikke det som skjer. Trådstarter må få ha alle sine opplevelser i fred for min del. Problemet oppstår idet noen krever å få forklare fenomener med selv-kokt vitenskap som ærlig talt ikke henger på greip. Og tankerekker og henvisninger er det så som så med, det er heller "Dette skyldes skin-effekten som du alltid må ta hensyn til". Skin-effekten er en veldefinert oppførsel som ikke åpner for synsing ("jeg synes at skin-effekten låter usedvanlig bra i dag"), den er matematisk, teoretisk og bevist.

Det som derimot er åpent for fortolkning er lytteopplevelsen som ingen kan ta fra deg uansett vekt-tall i fysikk eller antall år man har tweaket på stereoanlegg. Så lenge man holder seg til å beskrive komponenter og opplevelser holder rasjonalistene seg som regel i skinnet fordi det er vanskelig å bevise eller motbevise.

-k

K

knutinh

Gjest
Jeg har sagt det før, og mener det; for den gode  hifidebattens skyld skulle HFS hatt en mye mer aktiv moderatorfunksjon, som ikke tillot uhøflighet, usaklighet og skitkasting.

Mvh Vidar P
Det er vel dagens gullkorn. Ved å aktivt slette "brannfakler" og slette brukere etter andre advarsel om personangrep ville dette fremstå som et mye mer seriøst forum - om enn betydelig færre poster.

-k

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.443
Sted
'
Den informerte og/eller interessante debattant, han/hun som vet å bidra der man kan (og ikke overalt hvor man ikke kan) enten med innfallsvinkler, spørsmål eller opplysninger, ser ut til å ha havnet i et grotesk mindretall.
Høres mistenkelig ut som det samme som skjedde med Usenet {*} høsten 1993. I Usenet-sjargong kalles denne hendelsen rett og slett "september".

{*} Usenet: Tekstbasert del av internet basert på NNTP-protokoll.

Jan E Veiset

A

Akle

Gjest

Jeg har ikke spesielt god teknisk kunnskap, så jeg kan ikke alltid avgjøre hva som er rett og galt. Men jeg liker å se logiske argumenter fremlagt på en forståelig måte, og der synes jeg "objektivistene" er overlegne.
Og vinneren er? Objektivistene! Forsåvidt fint at folk deler sin kunnskap, det skulle jeg gjerne sett mer av, og det er leit om noen blir hundset for dette. Men det er også fælt at objektivister skal ihjelforstå tematikk som i bunn og grunn ligger utenfor deres forståelsesevne, basale ting som preferanser etc...

Å dele meninger og opplevelser er fint, og prøve å forklare noe til en du mener er litt på tur er også fint (jeg trenger det til tider). Å tre egene overbevisninger nedover ørene på andre som ikke har interesse for dem er ikke like fint.

Nå rabler jeg i vei.

Mvh

Atle "vennligst ikke putt meg i bås, jeg lider av klaustrofobi" K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å tre egene overbevisninger nedover ørene på andre som ikke har interesse for dem er ikke like fint.
Det der har heller ikke jeg forstått hva som er så viktig med... å "overbevise" andre? Det er et begrep som heter "..whatever floats your boat.."

De som har funnet en universell sannhet innen hifi burde hatt en egen avdeling, og de som ønsket å berike seg ved å diskutere med enten meningsfeller eller folk med gyldige argumenter for et annet ståsted, burde ha vært spart for denne stadige avbrytingen og avsporingen.

Knutinh; jeg hadde gladelig klart meg med langt færre innlegg; slik det er nå så er det så mye tøys, visvas og vrøvl å lese (sorry) at jeg ikke lengre gidder å gå inn i mange tråder.. kanskje man skulle innført en symbolsk månedsavgift for deltakelse? Hadde iallefall utelukket mange uten hifi-interesse..  :D

Nei, alt var mye bedre før, også her på hfs :) Mange og dypt savnet er de gode debattanter som har forlatt oss pga dette så langt.

Mvh Vidar P

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Og vinneren er? Objektivistene! Forsåvidt fint at folk deler sin kunnskap, det skulle jeg gjerne sett mer av, og det er leit om noen blir hundset for dette. Men det er også fælt at objektivister skal ihjelforstå tematikk som i bunn og grunn ligger utenfor deres forståelsesevne, basale ting som preferanser etc...

Å dele meninger og opplevelser er fint, og prøve å forklare noe til en du mener er litt på tur er også fint (jeg trenger det til tider). Å tre egene overbevisninger nedover ørene på andre som ikke har interesse for dem er ikke like fint.

Nå rabler jeg i vei.

Mvh

Atle "vennligst ikke putt meg i bås, jeg lider av klaustrofobi" K
Poenget mitt er at mange forsøker å begrunne sine påstander med teori. Denne teorien viser seg ofte å ikke være riktig, eller i beste fall veldig forenklet. Da hadde det vært mye greiere synes jeg om man bare kunne sagt at "jeg opplever det til å være slik, uten at jeg kan forklare det". Det er et helt OK argument som ikke kan diskuteres.

Men utgangspunktet mitt for denne tråden var egentelig ikke objektivist vs subjektivist, men at jeg synes utifra tråd-temaene at folk er utrolig opptatt av bagateller. ::)

B

bamsemann

Gjest
Musikk skal lyttes på med ØRA og HJERTET, ikke med måleinstrumenter..

Musikk er sjel, nerve, glede...

bamsemann.. :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2

Helt enig. Men når det gjelder signalteori og digitalteknik, må man vel bruke hodet? ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Ikke uenig forsåvidt, men temmelig OT. Ingen er vel uenig i et slikt statement-of-the-bleeding-obvious. Lytte kan man gjøre hjemme, slik jeg ser det så er dette ikke et lytteforum men i stor grad et diskusjonsforum. Relevante, saklige innfallsvinkler som er av interesse for andre, vil berike tråder og følgelig alle debattanter. Sikkert en tanke å ha det med seg i trådene..

Mvh Vidar P

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Det blir nok veldig feil å føre debatt med det for øyet å vinne den, men dette er jo et av hovedproblemene her på HFS, og spesielt når man legger vitenskaplig materiale til grunn, at en debatt blir sett på som en rettsprosess der den med de beste bevisene går seirende av mens de andre blir dømt til samfunnstjeneste med rosa helikopter.

Slik det ser ut i dag har de fleste debatter ingen vinnere, men ofte en del "tapere". De fleste som opplever at de ikke kommer styrket ut av en debatt kan på mange måter karakteriseres som en slags "tapere". Dette kommer ikke av at de er dummere eller kan mindre om faget, men simpelt hen at de misforstår andre innleggeres motiver, forsvarer inbitt produkter de selv har eller har hatt, har latt seg irritere over en person som ikke deler samme oppfatning av ulike ting eller simpelt hen har en unødvendig stor tilbøyelighet til å føle seg forulempet. Slike debatter blir som oftest totalt verdiløse og skaper store motsetninger som gjør det vanskelig å etablere en verdifull debatt i ettertid.

Vi har fra tid til annen en del saklige debatter her på HFS. Det merkelige er at det er stort sett bare 4-5 personer som interesserer seg, og trådene dør etter et par sider med trådstarters innlegg som stort sett det eneste matnyttige i tråden. Folk spør ikke, de interesserer seg ikke for hvordan ting virker, hvorfor vi hører sånn og sånn, hvorfor folk karrakteriserer produkter så forskjellig, hva placebo gjør med oss osv osv.

Det er jo ikke ett av disse temaene som ikke har stor relevans for alle hifiinteresserte. Kunnskapen om disse temaene er i blant utrolig liten, og interessen for å berøre dem enda mindre mens argumentene i debatter som omhandler slike temaer på et sekundært plan serveres med største selfølgelighet av personer som ikke har den ringeste anelse om hva de har begitt seg ut på.

Bare det at folk tar ord som dynamikk, oppløsning, kontroll, klangbalanse osv i sin munn uten å ha mer enn en selvskapt vag anelse om hva akkurat de legger i begrepet skaper en storm vi godt kan klare oss uten. Når man også tillater seg å ugyldiggjøre andre personer fordi det ikke samsvarer med den verden man selv har skapt seg blir vi sittende som noen hundre små konger som krangler om hvem som har den riktigste verdenen.

Hvorfor er folk så redde for å spørre? Det er da ingen som blir sett ned på fordi man er litt ydmyk? Hva er forresten så skummelt med blindtester?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Gjest/Karl tar feil. Jeg har beveget meg mye, bare bort fra ham.
Ja, lengre til høyre enn du står nå er det vanskelig å komme...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold

Du er med andre ord ikke hifiinteressert og bryr deg heller ikke om lydkvalitet?

Man lytter ikke med hverken måleinstrumenter, hode, hjerte eller liknende. Man lytter med hudens følelsesorganer, kroppens luftrom, og selvsagt ørene. HiFi dreier seg om å stimulere disse organene på en mest mulig overbevisende måte.

Imidlertid NYTER man ved å legge følelser i det hele, og her kommer hjertet inn. Det samme gjør forsåvidt designet på kablene, bildene i platecoveret, belysningen, hva man har i glasset osv, men om dette er det eneste interessante så er man da heller ikke hifientusiast?

Med andre ord kommer det ikke lyd ut av anlegget som vi kan påvirke ved å bruke hjertet, men du verden hva vi kan gjøre med kunnskap og måleinstrumenter for å påvirke lyden.

HiFi handler ikke om musikk, men om lyd. En hifientusiast er som regel dette fordi han liker å nyte god musikk med god gjengivelseskvalitet i kombinasjon, men selv om vin, plater, levende lys osv betyr noe er det ikke noe motsetningsforhold som sier at da betyr det ikke noe hvordan anlegget yter.

Man kan simpelt hen ikke kalle seg hifientusiast om man ikke bryr seg om hvordan utstyret yter, og om man bryr seg om ytelser så er måleinstrumenter fullstendig relevant mens hjertet på sin side er rimelig lite relevant.

Om man forsøker å spore av en debatt ved å si "kan vi ikke bare nyte musikken og drite i teknikken" så blir det litt som å melde seg inn i Ferrariklubben og si "For meg er bil kun et redskap for å komme seg fra A til B."

T

timc

Gjest
Hvorfor er folk så redde for å spørre? Det er da ingen som blir sett ned på fordi man er litt ydmyk?
Man blir ikke sett ned på av andre en seg selv virker det som. Ser ut til at flere er redd for å innrømme ovenfor seg selv at dette kan man ikke. Jeg spør og graver det jeg kan. Flere fagfolk som sikkert er drittlei meg ;)

Etter å ha sett mange rare høyttalerplasseringer VET jeg at dette er noe mange ikke kan (ikke nødvendigvis her på hfs). Men spørre om hjelp? Ånei.

G

Gjestemedlem

Gjest
Om man forsøker å spore av en debatt ved å si "kan vi ikke bare nyte musikken og drite i teknikken" så blir det litt som å melde seg inn i Ferrariklubben og si "For meg er bil kun et redskap for å komme seg fra A til B."
Som avsporing av en debatt er det vel ikke så bra, men likevel ikke en helt ulogisk tankegang. Man kan eie en Ferrari, nyte å kjøre den og glede seg over designet uten nødvendigvis interessere seg i teorier rundt motorens dreiemoment eller hviken dekkgummi som egner seg best på gruskjøring i regntiden. Tilogmed melde seg inn i en Ferrariklubb kanskje...

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva er forresten så skummelt med blindtester?
Hovedproblemet er at mange vil føle det som at det er dem som blir testet og ikke produktet. At deres evne til å høre forskjeller og beskrive dette med korrekt terminologi blir satt på prøve, og ikke nødvendigvis produktet som sådan. I slike situasjoner vil også mange føle seg anspent og stresset, og da er det ikke sikkert at resultatene blir helt å stole på likevel.

W

wurst

Gjest
Da hadde det vært mye greiere synes jeg om man bare kunne sagt at "jeg opplever det til å være slik, uten at jeg kan forklare det". Det er et helt OK argument som ikke kan diskuteres.
Da hadde også enhver diskusjon vært unødvendig, og dermed også grunnlaget for HFS. Hurra!!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Hovedproblemet er at mange vil føle det som at det er dem som blir testet og ikke produktet. At deres evne til å høre forskjeller og beskrive dette med korrekt terminologi blir satt på prøve, og ikke nødvendigvis produktet som sådan. I slike situasjoner vil også mange føle seg anspent og stresset, og da er det ikke sikkert at resultatene blir helt å stole på likevel.
Problemet du nevner er relevant, men det gjør allikevel ikke resultatet mindre riktig. Om man klarer å høre forskjell er det jo greit, og klarer man det ikke så har man funnet ut at i den testen klarte man ikke å høre forskjell. Det er kun det det beviser og uansett hvor stresset man er så vil det være et riktig resultat. Imidlertid kan det være interessant å ta med blant tilføyelsene som bør følge med en hver test av en viss vitenskaplig art.

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet du nevner er relevant, men det gjør allikevel ikke resultatet mindre riktig. Om man klarer å høre forskjell er det jo greit, og klarer man det ikke så har man funnet ut at i den testen klarte man ikke å høre forskjell. Det er kun det det beviser og uansett hvor stresset man er så vil det være et riktig resultat. Imidlertid kan det være interessant å ta med blant tilføyelsene som bør følge med en hver test av en viss vitenskaplig art.
Mye riktig i det. Og jeg synest også at blindtester ofte er de mest interessante og ubiaserte. Men en annen ting som kan være et problem i slike testsituasjoner er at man gjerne har kort tid til å lytte til de forskjellige kompoentene (i motsetning til en lengre hjemmetest) og at man da gjerne kun har prøvet dem ut med et svært begrenset musikkutvalg. Sier ikke at blindtester dermed er verdiløse men at det gjerne er endel praktiske problemer forbundet med dem.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.196
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ser at denne tråden truer med å utvikle seg til en objektivist/subjektivist- blindtest- ja-eller- nei tråd nr n+1 allerede. Det ville jeg synes er synd, fordi den har det i seg til å bli en sjeldent givende tråd.

Har personlig ikke vært på HFS lenge, men ser at jeg har hatt mer skrivekløe enn andre som har vært her mye lenger. Ikke nødvendigvis et kvalitetstegn, slik jeg ser det, men la gå...

Trådstarter tok egentlig opp et veldig viktig tema, slik jeg ser det, nemlig : Hva ønsker vi at dette forumet skal være? Til syvende og sist er det de som skriver som bestemmer både det konkrete innholdet og omgangstonen her.

Bør kanskje først feie for egen dør: Må bare innrømme at jeg nok har noen mindre fine innlegg på samvittigheten, jeg også. Ikke nødvendigvis noe kvalitetstegn det heller, men jeg innrømmer det ihvertfall.

Jeg er forøvrig ikke helt enig med trådstarter at tonen her er så elendig, jeg har ofte kunnet lese hvordan nybegynnere med lite kunnskap og noen surt tjente feriejobbkroner har blitt grundig og tålmodig veiledet i kjøp av sitt første anlegg. All ære for det, sier jeg!

Så, tilbake til temaet: Jeg er helt og udelt enig i at de store og polariserende temaene her på HFS ( kabler, tweaks osv) utarter til stillingskrig langs klare skillelinjer gang på gang på gang.. og det synes jeg er både frustrerende og svært lite givende.

Tesen og antitesen blir fremført med stort engasjement, mens syntesen glimrer med sitt fullstendige fravær.

Så lenge det ikke er gitt noe fasitsvar, må det kanskje bli slik, men det hadde jo vært trivelig med en høflig meningsutveksling av og til....

For min del ønsker jeg at HFS blir et forum med plass for alle, med eller uten teknisk viten, hvor man kan både få og gi relevant informasjon, og kanskje rett og slett ha det hyggelig.

Heldigvis ( og dessverre) er det opp til oss alle å gjøre HFS til et godt sted å være. Det er faktisk brukene so bestemmer.
mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Etter å ha sett mange rare høyttalerplasseringer VET jeg at dette er noe mange ikke kan (ikke nødvendigvis her på hfs). Men spørre om hjelp? Ånei.
Og hvordan VET du at de er plassert feil? ;) Og hvordan skal de som har plassert dem feil vite at de er plassert feil? Kanskje de tror at dette er så bra som det kan bli i deres rom? ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det som pleier å hende etter en stund med opphetet debatt om et emne er at man skiller ut disse trådene i egne avdelinger for å skåne almuen.

F.eks. som med Vintage etter KjellB trådene, eller Kabelhjørnet etter mye krangling i det generelle forum. Og Off-Topic dafor alle andre debatter som ikke er stuereine nok for de andre fora.

Topp Bunn