Politikk, religion og samfunn Hva skjer i Frankrike…

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
I disse poststabile tider, hvor vi har egne tråder for engelskmenn og amerikanere, så trenger vi kanskje en egen tråd for hva som skjer på franskmenns territorium. Også der er det stormløp mot den/de politiske elite(r). Macrone lanserte seg som et alternativ til det, men også en mann som på en og samme tid var veldig pro EU, og motstander av de høyrepopulistiske strømmer som krystalliserte seg omkring tidligere Nasjonal Fronts Marine Le Pen.

Macron er mer og mer blitt sett på som en liten vil-så-gjerne-være-en-monark, og har for tiden en av de svakeste popularitetsmålinger som et statsoverhode kan tenke seg. Fra å være knyttet til et håp om noe bedre, er han nå blitt det motsatte; de gule vestene har satt ham between a rock and a hard place.

Vi trenger en tråd på hva som foregår der nede. Like greit å begynne med et «intervju» med -68eren Daniel Cohn-Bendit (røde Danny).

https://www.theguardian.com/world/2...ts-jaunes-macron-may-68-paris-student-protest

• Liker
Reaksjoner: tkr

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.828
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er vel eit klassisk klasseopprør? Ein velmeinande president har innført eit skattesystem som liknar på mykje av det vi ser elles, innstrammingar for dei som har stram økonomi frå før, medan dei velståande får skattelette. Arbeidsløysa er i ferd med å passere 10%, og lite gjerast med dette. Sentraliseringa skyt fart (var på køyretur nokre dagar i Frankrike i sommar, og hadde problem med å finne boulangerie. Før fann du bakeri på annakvart gatehjørne, men no var vindauga på dei fleste eg såg dekte av avispapir.

Franskmennene har tradisjon for å bryte opp brustein og kaste dei mot styresmaktene, så dette er akkurat som ein kan forvente. Det skal bli spennande å sjå kven som kjem til å "eige" opprøret; vert det dei høgre- eller venstreradikale? Kven er flinkast til å posisjonere seg, og kven greier å verte mest identifiserbar for "folk flest"?

H

Hardingfele

Gjest
Ta en kikk på disse innleggene hos Braanen.

Han innleder: Det franske opprøret er et uttrykk for at den sosiale kontrakten er i ferd med å gå i oppløsning i mange europeiske land. Det er bare en del av samfunnet, de velstående, som opplever økt levestandard, mens svært mange er hektet av og sliter med å få endene til å møtes. De politiske og økonomiske elitene ser ikke ut til å forstå hvor farlig dette er og fortsetter en politikk for større klasseforskjeller.

Tronsmo kommer med en klok betraktning: Interessant. Ingen endring har vært større i min levetid, enn utraderingen av småkapitalister. I kvartalet der jeg vokste opp på Majorstua, var det to kolonialer, en fiskebutikk, en slakter, en baker, en melkebutikk, en blomsterbutikk, en fotobutikk, en fargehandel og en manufaktur. Da jeg startet bokhandel var de fleste bokhandler eid av småkapitalister. Nå er det knapt noen igjen, og sannsynligvis blir også de norske kjedene for små og spist opp av internasjonale. Det må dreie seg om hundretusener i løpet av ganske kort tid. Det har vært lite motstand mot den utviklingen.
"McDonald’s, Google, Amazon og supermarkedkjedene, skal betale mye, mens små håndverkere og mellomstore bedrifter skal skatte mindre. Programmet tar også til orde for en politikk som fremmer småbutikker i landsbyer og i bykjernene."

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10156773066672192&id=772072191

Til Medlemmene av Parlamentet!

Her er folkets krav som vi forlanger lovfestet
:

1. Ingen skal være hjemløse. HASTER.
2. Progressiv inntektsskatt
3. Minstelønnen skal ikke være under 1300 Euro
4. Fremme lokal handelsvirksomhet i småbyer og i sentrum av de større byene. Unngå å bygge store varehus utenfor storbyene, det ødelegger den lokale handelen. Gratis parkering i bysentra.
5. Isolere alle boliger, økologisk fordelaktig.
6. De store kjedene (Google, Amazon) skal betale mye skatt og at de små bedriftene betaler mindre.
7. Samme velferdssystem for alle. Også for bønder og selvstendig næringsdrivende?
8. Pensjonssystemet bør være solidarisk. Ikke poengsystem.
9. Slutt på økning av dieselavgiftene
10. Ingen pensjon under 1200 Euro
11. Alle politikere skal få den samme lønnen. Alle transportutgifter skal overvåkes nøye og tilbakebetales kun hvis utgiftene kan rettferdiggjøres. Matbillettsystem fra arbeidsgiver i restaurantene, feriesjekker til reiser.
12. Indeksregulert pensjon.
13. Alle som arbeider i Frankrike skal motta samme lønn som franskmenn. De skal ha de samme rettighetene som franske arbeidstakere.
14. Beskytte fransk industri. Stopp utflagging. Beskytt franske arbeidere.
15. Reduser tidsbegrensete arbeidskontrakter. Flere faste ansettelser.
16. Avslutt CICE ( en skattefordel for bedrifter) og bruk disse pengene til å utvikle en hydrogendrevet fransk bilindustri ( noe som virkelig er miljøvennlig, i motsetning til elektriske biler)
17. Slutt å betale renter på statsgjeld. Betal gjelden uten å ta penger fra de fattige. Hent pengene fra skattesnusk.
18. Behandle årskene til tvangsmigrasjon.
19. Behandle asylsøkere godt. Vi skylder dem bolig, trygghet, mat og skolegang. Jobbe med FN for å åpne flyktningeleire i mange land i verden hvor asylsøkerne kan vente på at søknadene deres blir behandlet.
20. Folk som ikke får asyl må sendes tilbake til opprinnelseslandet
21. En skikkelig integreringspolitikk må iverksettes. Å bo i Frankrike innebærer å bli fransk ( opplæring i språk, historie og kultur med kursbevis)
22. Makslønn på 15 000 euro.
23. Skap jobber til de arbeidsledige.
24. Mer støtte til funksjonshemmede.
25. Lavere husleier
26. Forbud mot salg av fransk eiendom ( flyplasser mm)
27. Nødvendige midler til justis, politi og hær. Politiets overtidsarbeid må betales eller avspasseres.
28. Bompenger må utelukkende brukes til vedlikehold av motorveier og trafikksikkerhet.
29. E`Gass og elektrisitet må igjen komme i offentlig eie for å få ned prisene som har økt kraftig med privatiseringen.
30. Umiddelbar slutt på nedleggelse av lokaltog, postkontor, skoler og fødeklinikker.

31. Sikre bedre velvære for våre eldste, Forbud mot å tjene penger på de eldre. Det er slutt på det grå gullet.Dette er en tid for grått velvære.

32. Maksimalt 25 elever pr. Klasse, fra barnehage til 3.klasse vgs

33. Mer midler til psykiatrien

34. Folkeavstemning må taes inn i grunnloven. Oppretting av et lett tilgjengelig og klart nettsted ,kontrollert av et uavhengig organ, hvor folk kan komme med lovforslag.
Dersom forslaget oppnår 700 000 underskrifter, må forlsaget debatteres og forbedres av stortinget, som så er pålagt (et år, dag for dag, etter underskriftene ble samlet inn) å legge forslaget ut til folkeavstemning.

35. Tilbake til 7-års mandat for presidenten. (Senatvalg to år etter presidentvalget gjorde det mulig å sende et positivt eller negativt signal til presidenten angående politikken han fører. Dette var medvirkende til at folkets røst ble hørt.)

36. Pensjon ved 60 år. 55 år for alle som har hatt yrker som sliter på kroppen. (Bygningsarbeidere eller slaktere, for eksempel).

37. En seksåring kan ikke passe seg selv. Opprettholdelse av PAJEMPLOI stødnad (hjelp til barnepass) til fylte 10 år.

38. Tilrettelegge for varetransport via jernbane.

39. Nei til preliminærskatt

40. Slutt på livslang godtgjørelse for presidenter

41. Forbud mot å trekke handelstanden for avgifter når kunder betaler med kort.

42. Avgifter på parafin og skipsdrivstoff

Denne listen er ikke fullstendig,men folkets røst vil høres og iverksettes gjennom systemet med folkeavstemning,som vil komme raskt igang.

Senatorer, la deres stemme høres.
Adlyd folkets vilje.
Gjør at disse direktivene følges

De gule vestene

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Den uunngåelige sentraliseringen av kapital vil føre til økt fremmedgjøring ville Marx ha sagt.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.978
@Felen: litt av en smørbrødliste det der, med gratis parkering i bysentra og greier.

H

Hardingfele

Gjest
@Felen: litt av en smørbrødliste det der, med gratis parkering i bysentra og greier.
Som i Occupy er opprøret uten en sentral ledelse og motkreftene vil nok utnytte svakhetene dette byr på. Om det ender med håndveiving og utsagnsensur som i Occupy-møtene er vel tvilsomt. Frankrike har tradisjon for å snu opp ned på statsstyret, når det kniper.

Listen skal vel leses som en indikasjon på at det er mangt som vekker forargelse og at De gule vestene har vansker med å prioritere.

Som "dommedagsprofeten" i HFS ser jeg vel fortsettelsen på hva jeg har advart om lenge: du kan ikke flå folket i tiår og tro at du slipper unna med det, samme hva man har iverksatt av overvåkning for å sikre seg mot opprør og uro.

Trump, Brexit, Italia, Bolsonaro, Frankrike -- Det er himmelvid avstand mellom rikmannsmøtet i Davos, der man later som om man er ute etter å redde verden og den verden som må reddes.

Det største problemet er vel at vi fortsatt innbiller oss at vi bare skal sette noen maktsentra patt og så vil vi kunne oppnå bedre tilstander, typ Make America Great Again/Take back control/I want my country back.

Vi har enda ikke, i tilstrekkelig grad, forstått at avgjørelsene er tatt fra oss. Vi skal til å forstå hva Bruno Latour refererte til som naturkrefter vi har forløst som vil slå tilbake mot oss nå, samme hva vi gjør, i tusen år.

Sist redigert av en moderator:

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.978
Det jeg er uenig i er at det er "noen" som har flådd "resten". De fleste har snarere flådd de fleste andre, seg selv inkludert, hvilket i sum har begunstiget de få. Så lenge håndverkere på Hønefoss klager over at svensker og andre utlending underbyr, men selv harryhandler; kjøpmenn i detaljhandelen klager over at norsk mat er så dyr; bønder klager over manglende støtte men kjøper sitt isenkram over nett og ikke i butikken i kommunesenteret osv, så blir det som det har blitt.

Vi kan ikke alle kreve lavere priser på alt det de andre produserer og leverer, men beskyttelse for oss selv.

H

Hardingfele

Gjest
Tror ikke Norge er lakmustesten her. Piketty har rett, dette er rentenistenes tid og den økonomiske veksten er skapt med forgjelding av middelklassen, hvis fremtidsperspektiver er «flådd» for å begunstige 1/100 av befolkningen. (Persepsjon blir virkelighet. Folks fremtid er blitt borte).

Da blir det bråk. I USA faller nå levealderen og snitthøyden, uavhengig av migrasjon. Det bør vekke refleksjoner.

Det offentlige tilbudet er krympet, skatteinngangen er barbert, staten er ikke lenger i stand til å levere gode skoler, godt helsevesen og offentlige tjenester, i forhold til folks forventninger. Gapet mellom folks fremtidshåp, som bygger på tidligere erfaringer og forventninger, og virkeligheten - som gjennomleves hver dag - skaper en dissonans som jeg tror vil bryte ut i store konflikter gjennom hele "det gamle" Vesten. Verdens overutviklede nasjoner er ikke lenger i stand til å oppfylle vekstforventninger og det knaker i sammenføyningene.

Det er slik man skal forstå De gule vestenes kravliste over.

Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Bevegelsen de gule vestene ble startet i protest mot miljøsvgifter og ekstraskatt på drivstoff. En ekstraskatt som mange mennesker fant urimelig, kostbar for begrunnet kun i ideologi. Dette handlet om at det ble dyrere for vanlige menneske og arbeidere å kjøre bil.

At sosialister med lange ønskelister har prøvd å infiltrere det hele er ikke overraskende, ei heller at demonstrantene tiltrekker seg pøbel, vandaler og voldsmenn av ulikt slag.

Slike ønskelister som er representerer neppe de gule vestene, men røde opportunister som vil benytte anledninger til ytterligere oppvigleri og bråkmakeri. Å gi etter for slikt vil være et stort feiltrinn. Akkurat på samme vis som at man ikke gir etter for terrorister skal man heller ikke gjøre det med rød pøbel.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.085
Piketty har rett, dette er rentenistenes tid og den økonomiske veksten er skapt med forgjelding av middelklassen, hvis fremtidsperspektiver er «flådd» for å begunstige 1/100 av befolkningen. (Persepsjon blir virkelighet. Folks fremtid er blitt borte).
Fiffig resonnement - gitt at realrenten i de fleste vestlige land har vært negativ over lang tid. Og gjelden "vanlige" folk tar opp er nesten uten unntak boliggjeld - forbrukslån utgjør en svært liten del av totalgjelden. Jeg lurer på hvordan (over)investering i en enkelt aktivaklasse - bolig - er med på å berike enhver kapitalist helt uavhengig av om vedkommende driver med bolig eller ikke.

Om jeg husker Piketty rett er det stadig færre som har kapitalinntekter som sin hovedinntekstkilde, han refererer til "the society of traders and managers" - det er etter hvert såpass mange som har høy lønnsinntekt at de skal ha jævlig mye kapital for at kapitalinntekter blir hovedinntektskilden.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.138
Bevegelsen de gule vestene ble startet i protest mot miljøsvgifter og ekstraskatt på drivstoff. En ekstraskatt som mange mennesker fant urimelig, kostbar for begrunnet kun i ideologi. Dette handlet om at det ble dyrere for vanlige menneske og arbeidere å kjøre bil.

At sosialister med lange ønskelister har prøvd å infiltrere det hele er ikke overraskende, ei heller at demonstrantene tiltrekker seg pøbel, vandaler og voldsmenn av ulikt slag.

Slike ønskelister som er representerer neppe de gule vestene, men røde opportunister som vil benytte anledninger til ytterligere oppvigleri og bråkmakeri. Å gi etter for slikt vil være et stort feiltrinn. Akkurat på samme vis som at man ikke gir etter for terrorister skal man heller ikke gjøre det med rød pøbel.
De aller fleste av de gule vestene er fredelige demonstranter. Selvfølgelig er det et lite mindretall pøbler som gjør seg bemerket og som ville oppført seg på samme måte uansett hva formål/sak demonstrasjonene har.

Skjønner godt at folket føler seg pissed. Det er millioner i Frankrike som virkelig sliter for å få endene til å møtes. Og dem skal få det værre. Kall det miljøavgifter, kall det hva faen man vil. Når blir vanskeligere å overleve hverdagen og få brød på bordet, da er det vanskelig for familien på landsbygda å se gevinsten med 2 grader kaldere klode om 60-100 år.
Mens de rike stort sett går fri. Dette provoserer folk.

Leste boka "Farvel til Eddy Bellegueule" av Edouard Louis, en selvbiografisk roman om klasseskiller, undertrykkelse og fattigdom på den franske landsbygda opp til vår tid. Sjokkerende, verre enn jeg hadde forestilt meg.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.085
Som jeg har nevnt flere ganger i andre tråder er det vanskelig for en norsk nordmann i Norge å skjønne hvor mye reallønningene har vokst i Norge de siste 15-20 årene. Det mangler sidestykke i den vestlige verden. I Tyskland er reallønnen lavere nå enn den var i år 2000, for middelklassen i USA toppet vel reallønnen ut en gang på 70-tallet. Eneste land som er i nærheten er Sverige, men de ligger også langt bak Norge.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.085
Jeg postet denne i den forrige tråden der det var litt snakk om Frankrike nå om dagen, men det druknet i poldiskusjonen v. ørten.

Tilbake til Frankrike, siden det var tema i denne tråden som egentlig handlet om USA:

New York Times - eller mer presist en skribent som leverer til NYT - har vært på besøk i den franske bakevja i en av småbyene ingen har hørt om hvor protestene startet. Lesverdig, og legg merke til hvor lave lønningene er. Og å regne om Euro-beløpene til norske kroner med kurs 9.65 eller så gir et for flatterende bilde av situasjonen. Franske franksmenn i Frankrike med utgifter til franske varer med pris i Euro har ikke fått mer kjøpekraft fordi den norske pesetasen har svekket seg.

https://www.nytimes.com/2018/12/02/world/europe/france-yellow-vest-protests.html

H

Hardingfele

Gjest
Piketty har rett, dette er rentenistenes tid og den økonomiske veksten er skapt med forgjelding av middelklassen, hvis fremtidsperspektiver er «flådd» for å begunstige 1/100 av befolkningen. (Persepsjon blir virkelighet. Folks fremtid er blitt borte).
Fiffig resonnement - gitt at realrenten i de fleste vestlige land har vært negativ over lang tid. Og gjelden "vanlige" folk tar opp er nesten uten unntak boliggjeld - forbrukslån utgjør en svært liten del av totalgjelden. Jeg lurer på hvordan (over)investering i en enkelt aktivaklasse - bolig - er med på å berike enhver kapitalist helt uavhengig av om vedkommende driver med bolig eller ikke.

Om jeg husker Piketty rett er det stadig færre som har kapitalinntekter som sin hovedinntekstkilde, han refererer til "the society of traders and managers" - det er etter hvert såpass mange som har høy lønnsinntekt at de skal ha jævlig mye kapital for at kapitalinntekter blir hovedinntektskilden.
Du bør nok vurdere definisjonen på en "rentenist" som noe annet enn en som får rente på kapital. Piketty definerer "rentier economy" som f.eks. utleievirksomhet ved folk som har mange eiendommer å leie ut. Forstås slik:

Current usage of the term 'rentier capitalism' describes the gaining of 'rentier' income from ownership or control of assets rather than from capital or labour used for production in a 'free' competitive market. Rentier capitalism has become predominant in capitalistic economies since the 1980s.[7]

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.085
Ja, men hvor kommer forgjeldelsen av middelklassen inn? Middelklassen låner ikke til noe annet enn eiendom. De største formuene i verden har ingen verdens ting med eiendom å gjøre.

En rentenist er en som lever av avkastning, det er slik jeg også forstår det. Om det er renteinntekter, dividende eller verdiøkning på aksjer eller andre eiendeler spiller mindre rolle. Men jeg har veldig, veldig vanskelig for å se hvordan mitt boliglån gjør den rikeste prosenten av verdens befolkning noe rikere på generelt grunnlag. Annen gjeld har jeg ikke, og det samme gjelder de langt fleste. Eller jeg kan slumpe til å ha gjeld på MasterCard den 9. hver måned, men ikke den 10. for da forfaller regningen.

Om man skal tro Wikipedias sak om de rikteste i Frankrike er først nr. 30 innen "real estate" og han er også den eneste av de 39 på listen som har eiendom som hovedvirksomhet. Om det er næring- eller boligeiendom vet jeg ikke.

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Ja, men hvor kommer forgjeldelsen av middelklassen inn? Middelklassen låner ikke til noe annet enn eiendom. De største formuene i verden har ingen verdens ting med eiendom å gjøre.

En rentenist er en som lever av avkastning, det er slik jeg også forstår det. Om det er renteinntekter, dividende eller verdiøkning på aksjer eller andre eiendeler spiller mindre rolle. Men jeg har veldig, veldig vanskelig for å se hvordan mitt boliglån gjør den rikeste prosenten av verdens befolkning noe rikere på generelt grunnlag. Annen gjeld har jeg ikke, og det samme gjelder de langt fleste. Eller jeg kan slumpe til å ha gjeld på MasterCard den 9. hver måned, men ikke den 10. for da forfaller regningen.
Middelklassen er krympet i hele Vesten og har i større og større grad finansiert forbruk ved gjeldsopptak. Spesielt i USA og i Sør-Europa har dette vært markant.

Vi kan gjerne diskutere antallet engler på hodet av en nål, men enkelte ting er ganske opplagte.

Det finnes vel noen dusin bøker om fenomenet, men dette er en grei oversikt..

Americans Haven’t Been This Poor and Indebted in Decades

Skjermbilde 2018-12-09 kl. 21.26.58.jpg

Skjermbilde 2018-12-09 kl. 21.29.05.jpg

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.085
Jeg er ikke uenig i at det er mye gjeld i middelklassen, min påstand er kun at den i all hovedsak er knyttet til bolig, ikke generelt forbruk. I USA er boliglån ca 70% av husholdningenes gjeld, de tre andre postene er i rekkefølge studielån, billån og kredittkort. Det er sikkert en hel del som har økt boliglånet for generelt å forbruke i takt med økende boligpriser, men fortsatt er det gjeld med sikkerhet i bolig og ikke minst til historisk sett eksepsjonelt lave renter.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Når vi nå var innom Piketty; noe må skje skal vi ikke utlevere Europa til den politiske dritten av autoritære høyreekstremister. (De har dukket opp sør i Spania også.)

«…the “manifesto for the democratisation of Europe” says EU institutions are stuck in “a technocratic impasse” that benefits the rich.»
[…]
«The budget would be worth 4% of the EU’s GDP – four times the current budget. Funds would be raised from four sources: an extra 15% levy on corporate profits, tax increases on individuals earning more than €100,000, a wealth tax on personal fortunes above €1m, and a tax on carbon emissions.

Half of the proceeds would be returned to member state governments. A quarter would go to research, innovation and education. A fund to better manage migration and a fund to make agriculture and industry greener would also benefit.»

https://www.theguardian.com/world/2018/dec/09/eu-brexit-piketty-tax-google-facebook-apple-manifesto

Og i bunnen av det hele må det ligge en politikk som ikke bare er øknonomi, men som er i stand til å gjenreise tillitt.

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
^ Har ikke før nevnt Piketty, så ...

Saken er enkel. Om man ikke iverksetter en dramatisk omlegging av rådende økonomiske linje, i USA og i Europa, vil det bli veldig mye bråk (som om Brexit, Trump, Ungarn, Frankrike, Italia, Hellas, Spania, osv., ikke allerede er mer en tilstrekkelig med eksempler).

Politikerne har kjørt seg ned i en blindgate der man innbiller seg at det brått skal regne velstand over respektive innbyggere, slik at disse skal kunne kjøpe privatiserte tjenester som fyller gapet mellom offentlige leveranser og opparbeidede forventninger. Den velstanden uteblir.

Forslagene til gruppen vil selvsagt bli avvist som umulige, men er egentlig en god illustrasjon på hva en mobilisering mot de utfordringene man står overfor vil kreve.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.085
Men din opprinnelige påstand var at dette hadde opphav i gjeld i middelklassen. Jeg er ikke nødvendigvis så uenig i konklusjonen, men hvordan gjeld i middelklassen ført oss dit sliter jeg med å se.

Å ta opp gjeld er også helt frivillig stort sett. I Norge er kanskje bankene den største begrensende faktor. Folk vil gjerne låne mye men banken setter et tak. Igjen for å kjøpe bolig. Det er msnge triste historier innen forbruksgjeld, men det er en liten fis i den totale gjeldsmengden.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1

He-he, var det brødprisene som utløste den universelle revolusjon i 1789…

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.828
Sted
Torget vurderinger
0

He-he, var det brødprisene som utløste den universelle revolusjon i 1789…
Kakeprisane, etter det Marie Antonette vart skulda for å seie.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.828
Sted
Torget vurderinger
0
Det er viktig å ha ein stor, godt fornøgd middelklasse. Då stabiliserer samfunnet seg. Når middelklassen konverterar til å vere proletariat, og når det vert svært få middelklassingar attende, er det fare for uro.

USA berga seg frå store omveltningar ved å sikre velstanden til middelklassen. Men no skjer det ting...

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
ˆ
Denne er interessant i den forbindelse:

Political scientists have long theorized that growth and prosperity help sustain democracies, with the presence of a robust middle class guarding against a slide into authoritarianism.

But these European governments are proving that democracy’s economic dividends can also be used as a tool to cement power.

I det hele tatt; den artikkelen bør leses. Eu fremstår her som et paradoks; på den ene siden kritiserer de den illiberale utvikling i Ungarn, Polen etc, på den annen side er det det samme EU som muliggjør den økonomiske opptur disse demokratier uten liberalisme lever på.

https://www.washingtonpost.com/graphics/2018/world/new-autocrats-europe/?utm_term=.b90cbcec3d34

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
24
Macron lover å øke minstelønna med 100 euro i måneden uten at bedriftene skal få økte utgifter og skatteskjerpelsen for pensjonistene blir det ingenting av.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er viktig å ha ein stor, godt fornøgd middelklasse. Då stabiliserer samfunnet seg. Når middelklassen konverterar til å vere proletariat, og når det vert svært få middelklassingar attende, er det fare for uro.

USA berga seg frå store omveltningar ved å sikre velstanden til middelklassen. Men no skjer det ting...
Strategien har jo vært å låne de penger til tilnærmet null rente. Det har vel en stund vært klart at den strategien bare funker så langt, men ikke lenger......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tenk å ødelegge en god diskusjon med fakta.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nå har jeg litt problemer med å se hvordan det påvirker den øvrige diskusjonen?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
24
Og gjeld er en fin måte å få innbyggerne inn i hamsterhjulet og la de løpe til de når pensjonsalder. Gunstig for samfunnet det der.

S

Slubbert

Gjest
Nå har jeg litt problemer med å se hvordan det påvirker den øvrige diskusjonen?
Hvis gjeld "utraderer middelklassen" så må den jo være fullstendig utradert i Norge, i og med at vi har dobbelt så mye privat gjeld i forhold til inntekt som husholdningene i Frankrike og USA. Men i andre tråder er det det vanvittig høye forbruket vårt og at vi er alt for rike som er problemet, spesielt når det blir snakk om klima. Det fremstår som litt usammenhengende.

Og gjeld er en fin måte å få innbyggerne inn i hamsterhjulet og la de løpe til de når pensjonsalder. Gunstig for samfunnet det der.
Hvorfor stoppe ved pensjonsalder? Foreldrene mine har vært pensjonister i mange år og har fortsatt plenty gjeld begge to. "Lev livet den tida dere har igjen" sier jeg til dem (men ha livsforsikringa på plass). Jeg har hverken ønsker eller tanker om å arve noe som helst, jeg vil klare meg selv. Og for min egen del heller har jeg ingen intensjon om å bli gjeldsfri så lenge jeg lever. Det er inntekt som avgjør hvordan vi har råd til å leve, ikke formue. Forbrukslån holder jeg meg dog unna, kjenner et par som har havnet i den fella og det er slitsomt.

Jeg synes kanskje miljø/klima er et mer problematisk aspekt med at både forbruk og investeringer i så stor grad er gjeldsfinansiert som de er i dagens samfunn. Verdens samlede gjeld overgår verdens samlede pengebeholdning med stor margin. Altså er vi helt nødt til å ha vekst for å være i stand til å betale ned våre egne gjeldsforpliktelser. På en global skala, altså.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg har en fornemmelse av at det ikke er middelklassen som herjer i gatene i Frankrike.

S

Slubbert

Gjest
Det er inntekt som avgjør hvordan vi har råd til å leve, ikke formue.
Formue kan vel være et middel til inntekt?
Ja, hvis du driver med investeringer så. Men det har vel ikke vært noen vanlig aktivitet blant middelklassen verken før eller nå. På 70-tallet var du middelklasse hvis du hadde råd til egen bil og TV. I dag skal det nok litt mer til, men det er fortsatt ikke investorer vi snakker om når vi bruker begrepet middelklassen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå tvinges jo middelklassen til å ta bussen for å redde miljøet. Det er sikkert derfor de brenner bildekkene sine.

Topp Bunn