Hva skjedde med dts?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Vurderte om jeg skulle oppgradere min Sonos Beam til ARC da denne støtter bla Atmos, men når jeg sjekker litt nærmere så er det ingen støtte for noe dts format? Samme med B&O nye lydplanke ingen dts støtte, og Samsung og LG har også sluttet å støtte dette på TVene ser det ut som. Har kjøpt litt musikk Blu ray i det siste og dette var grunnen til at jeg vurderte å oppgradere, men over halvparten av disse har dts og ikke Dolby lydspor. Regner med det er p.g.a at steaming tjenestene bruker Dolby at dette skjer, og de sparer noen $ på å slippe å betale lisens, men dette er jo relativt dyre lydplanker (9K og 15K) og til streaming klarer jeg meg med det jeg har.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det ser ut til at dts har falt i "Betamax"-fellen, og blitt fullstendig overkjørt av et dårligere format...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Det meste av Bluray kommer vel i DTS, men ikke så alt for ofte i Atmos.
Noen av streaming-tjenestene, slik som Netflix så må man vel også ha 4K abonnement for å få Atmos også.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Det meste av Bluray kommer vel i DTS, men ikke så alt for ofte i Atmos.
Noen av streaming-tjenestene, slik som Netflix så må man vel også ha 4K abonnement for å få Atmos også.
Det er det som er litt av problemet.
Vurderte å kjøpe en lydplanke der jeg kunne fått litt bedre lyd fra BR/DVD, men de nye ser ikke ut til å støtte noen av DTS formatene, nye eller eldre. På film fra straming (AppleTV) har jeg bra nok 5.0 lyd som det er (til mitt bruk), men fra musikk på BR så får jeg kun PCM 2.0 og der er ikke lyden noe særlig på min Sonos Beam. Musikk fra
streaming kan jeg sende over Airplay til stereoanlegget om jeg vil ha bedre 2.0 lyd. Siden jeg har Sonos så tenke jeg på den nye Arc , eller B&O nye 3 kanals som har fått gode anmelder for lydkvaliteten på musikk, men ingen av dem støtter DTS eller å konventere dts til PCM 5.0 som et alternativ.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ikke til airplay og hvordan det fungerer. Det er ofte litt settings på BR-spillere for å få brukt Atmos også.
Og musikk BR har ikke alltid støtte for flere kanaler nei.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg kjenner ikke til airplay og hvordan det fungerer. Det er ofte litt settings på BR-spillere for å få brukt Atmos også.
Og musikk BR har ikke alltid støtte for flere kanaler nei.
Problemet er at de nye plankene (og den jeg har i dag) ikke støtter DTS, Dolby og Atmos er støttet på de fleste nye (ikke min).
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
DTS-HD.MA 5.1 og DTS-HD.MA 7.1 er fortsatt normalen for blu-ray, Atmos er normalen for UHD blu-ray. En del blu-ray utgivelser har også Atmos, men dette var mer normalt for en del år siden. Der DTS har tapt er objektorientert lyd, veldig få utgivelser med DTS:X på blu-ray/UHD blu-ray.

DTS er ikke død og brukes veldig mye, så jeg ville sørget for å ha støtte for begge. Teknisk er det ingenting å si på verken Dolby sitt format eller DTS sitt format. DTS har riktignok kanalstøtte på senteraksen i taket, noe Dolby enn så lenge ikke har. Men å kalle det ene formatet overlegent det andre blir feil.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Det er jo mangel på DTS støtte på nye produkter jeg reagerer på! Både lydplanker og nye TVer dropper DTS og når dette er standard på mange BR så blir det et problem (for meg).
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Det pleier vel å være muligheter for å velge dts -> Dolby D eller dts til pcm på de fleste BD spillere - tror jeg? :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Det pleier vel å være muligheter for å velge dts -> Dolby D eller dts til pcm på de fleste BD spillere - tror jeg? :)
Bare til PCM 2.0 og min Sonos Beam og den nye til B&O støtter ikke PCM 5.1. (også visse problem med Sonos Arc har jeg lest).
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Bare til PCM 2.0 og min Sonos Beam og den nye til B&O støtter ikke PCM 5.1. (også visse problem med Sonos Arc har jeg lest).
Tror Sonos Arc må kobles til TV med eARC for å få Atmos.Dette med DTS er vel lisensierings kostnader som bestemmer.Har en Sonos AMP i stua og den tar heller ikke DTS,men den fungerer fint som ett 4.1 system med 2 ekstra Sonos høyttalere.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Har aldri hatt AV- receiver/processor så et lite newbie spørsmål : Kan disse normalt konvertere mellom codecer? Dvs kan jeg koble til min BR og ATV og sette at jeg vil at denne skal konvertere DTS og sende DD 5.1 ut til min Sonos Beam over ARC-HMDI?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Har aldri hatt AV- receiver/processor så et lite newbie spørsmål : Kan disse normalt konvertere mellom codecer? Dvs kan jeg koble til min BR og ATV og sette at jeg vil at denne skal konvertere DTS og sende DD 5.1 ut til min Sonos Beam over ARC-HMDI?
Nei,det tror jeg ikke er mulig. :cautious:
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har aldri hatt AV- receiver/processor så et lite newbie spørsmål : Kan disse normalt konvertere mellom codecer? Dvs kan jeg koble til min BR og ATV og sette at jeg vil at denne skal konvertere DTS og sende DD 5.1 ut til min Sonos Beam over ARC-HMDI?
Apple TV støtter ikke DTS, så her er det PCM eller DD. Man kan velge at alt skal bli konvertert til DD. Flertallet av blu-ray spillere har også enten valg av format eller auto som gjør at den konverterer HDMI lyd til å matche mottaker.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Apple TV støtter ikke DTS, så her er det PCM eller DD. Man kan velge at alt skal bli konvertert til DD. Flertallet av blu-ray spillere har også enten valg av format eller auto som gjør at den konverterer HDMI lyd til å matche mottaker.
Er klar over at ATV ikke støtter DTS og med ATV er alt OK.
Det er BR/DVD som er problemet. Testet nå med Pulp fiction på BR, kun et lydspor: DTS-HD- MA 5.1
Velger jeg bitstream fra min Oppo 103 så er det ingen lyd og info melding om at Sonos motar DTS som ikke er støttet. Velger jeg auto eller PCM så får jeg kun stereo PCM 2.0. Til film så fungerer DD5.1 bedre en PCM.2.0 men det er alt jeg får på de aller fleste av mine BR.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Etter at DTS i mange år var standard på de fleste Blu-ray, har de nå tapt terreng til Dolby TrueHD=Dolby Atmos.
Ettersom Dolby var først ute med surround lyd på kino med første StarWars filmen, så kom det med Dolby Atmos på kino i 2012, og noen år senere på hjemmekino. DTS fulgte opp med DTS:X, men kun i hjemmekino.
Det finnes en god del filmer i DTS:X på Blu-ray og Blu-ray/4K, men tror nok Dolby Atmos er vinneren her.
I alle receivere støttes Dolby og DTS, mens ettersom alle strømmetjenester bruker Dolby Digital+, som også inneholder Dolby Atmos, så er det enklest å droppe DTS i lydplanker og TV. I alle fall vil en surroundreceiver dekode alt, mens de færreste
vil bruke en Blu-ray spiller inn i en lydplanke.
Ikke alle nye filmer kommer med Dolby Atmos, Tenet er et unntak.
Ellers så inneholder de fleste Blu-ray/4K discer flere lydspor med 5.1 lyd.
 
Topp Bunn