Hva skal jeg kjøpe?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Det virker på meg som at det er strømforsyningen som er problemet... -den mangler innganger og er antagelig for strømsvak. HD4850 trekker litt strøm...

Så nå har du et valg: å prøve en saftigere PSU... og da har du et sinnsvakt stort utvalg. jeg hadde tatt den 550w saken her: 5 års garanti!!! og meget fleksibel og strømsterk!! http://prisguide.hardware.no/vis_kategori.php?cat_id=36&manufacturer_id[]=46

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Lyngen: Håper du finner ut av problemet :)

Ellers er det lett for en Macer å trekke litt på smilebåndet etter å ha sett utviklingen i tråden. Ikke vondt ment :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Dette har med dimensjoneringen av strømforsyningen å gjøre, så også mulighetene for å få mer ut av spillene. Noe Mac ikke tilbyr i det hele tatt. Mer krutt, mer smell!

U

utgatt60135

Gjest
Greven skrev:
Lyngen: Håper du finner ut av problemet :)

Ellers er det lett for en Macer å trekke litt på smilebåndet etter å ha sett utviklingen i tråden. Ikke vondt ment :)
Jeg tenkte faktisk på det :). Men så hadde jeg heller ikke byttet grafikkort og kjøpt Crysis om jeg hadde gått for Mac ;). Problemer oppstår langt lettere om man gjør mer ut av det man har.

Jeg fant ut at jeg fortsatt hadde lyst til å spille litt og med de nye spillene trengs det krutt. På Bioshock måtte jeg så langt ned på oppløsning at spillet så faktisk veldig gammelt ut :-[.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Har du fått deg en skikkelig PSU?

U

utgatt60135

Gjest
Benyttet fridagen på et svabergmed tilhørende sykkeltur :) :). Spilling får vente...

U

utgatt60135

Gjest
Joda... selgeren mener helt sikkert Corsair PSU´en skal passe til maskinen. Men til hovedkortet går det en 4-pins. Er det noen 4-pins fra den nye PSU? Neida..

??? :p :-X :'( :mad: :mad: :mad: :mad:

S.. j F.. :mad:

Er det Elkjøp som driver å selger "gammeldagse" hovedkort? I så fall er det dårlig gjort å ikke si ifra om det til kunder. Vi kan da ikke sette oss inn i det! Nye maskiner må da for i hel.. være kompatibelt med nye komponenter!!!!

Hva gjør jeg nå?

Gjelder returretten selv om harddisken har vært i bruk? Noe problem med at man har prøvd å bytte grafikkort?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Ikke si noe om at du har vært inni maskinen, tenker jeg... -har du noen returrett på den?

Har du kikket på selve HK'et? kan du ta et bilde av det eventuelt? -så får vi et oversiktsbilde.

U

utgatt60135

Gjest
Asus M2N68-LA
HP/Compaq name: Narra-GL8E

Elkøp har jo 30 dagers full returrett. Står ikke at det ikke gjelder PC.

Siden jeg alt har kjøpt PSU og hovedkort så er det kanskje ikke så dumt å bygge selv. Men det blir vel dyrere til slutt. Får vel vudere MAC alikevel? Meget irriterende dette her :-\.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Ser hovedkortet slik ut? -dette er et Asus M2N68-LA som jeg fant på internet:

Her er det to kontakter du skal koble deg til: en på "24 pins-kontakt" og en "4-pins-kontakt" -den 24-pins (ATX 24 pin & 20 pin) skal på PSU'en fra Corsair, det er den brede kontakten til høyre for RAM slottene, og er plassert ytterst til hyre, midt på kortet (hvit). Så skal du koble til 4-pins-kontakten (EPS/ATX12V 8-4 pin), den er også hvit, den er lokalisert nede til venstre for det svarte festet for CPU kjøler. På PSU'en fra Corsair finner du en kontakt som er "8-pins" -denne SKAL kunne deles i to like slik at du får en kontakt som passer, og det holder med at du setter den ene av de to i 4-pins kontakten. Se her for info om PSU'en og kontaktene: http://www.corsair.com/products/vx.aspx

Mvh. Bjørn

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Lyngen skrev:
Asus M2N68-LA
HP/Compaq name: Narra-GL8E

Elkøp har jo 30 dagers full returrett. Står ikke at det ikke gjelder PC.

Siden jeg alt har kjøpt PSU og hovedkort så er det kanskje ikke så dumt å bygge selv. Men det blir vel dyrere til slutt. Får vel vudere MAC alikevel? Meget irriterende dette her :-\.
Elkjøp har 30 dagers returrett også på PCer, og selv om du har brukt den. Jeg kjøpte selv en laptop der en gang som jeg brukte noen dager og så leverte tilbake da den ikke passet helt til mitt bruk. Fikk tibake pengene uten noen sure miner.

Så ja, lever den tilbake og så får du pengene igjen, enten i kassen eller overført til din konto. Det er den store fordelen med å handle hos Elkjøp.

Det trenger ikke bli dyrere å sette sammen noe selv, ikke er de sørlig vanskelig heller. Du har jo litt erfaring med å skru nå. Det er ofte det beste også, for da kan du velge komponenter selv som er up-to-date og prisgunstige i forhold til ytelse, og ikke bare ta noe fra et restlager.

Håper du finner en løsning som virker som den skal.

U

utgatt60135

Gjest
bjornh skrev:
... "8-pins" -denne SKAL kunne deles i to like slik at du får en kontakt som passer....
Du er et geni :D.

Tusen takk for research´en jeg ikke tok :-X :).

Da krysser jeg fingeren nok en gang, men det blir senere da jeg må utnytte været i Oslo og ta kveldsvakt. Får skru litt mens jeg titter på Tour de France i morgen :).

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Geni og geni... -hehe, jeg har montert to slike PSU'er fra Corsair på 550w etter at gamle PSU'er havarerte og så har jeg selv 750w så jeg vet litt om oppsettet på kablene (jøss, kabler her også!!).

Enkelte hovedkort krever også en 4-pins standard molex kontakt også, men ikke dette krotet. Da er det å koble til disse to kontaktene, sette i skjermkortet, gi dette en PCIe 6-pins kontakt fra PSU, pluss koble på alle Harddisker og Floppy (om du har det) og DVD-ROM. Sjekk at RAM sitter som det skal.

Mvh. Bjørn

U

utgatt60135

Gjest
Men når jeg avinstalerte Nvidia så måtte jeg restarte for at avinstalasjonen skulle være komplett. Men etter restarten var grafikken som normalt og Nvidia ikke synlig under programmer. Driveren ligger på harddisken, ikke på CD. Ser ut som programmet instaleres automatisk ved oppstart.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Du kan sjekke under: start-kontroll panel-programmer og egenskaper (installere-avinstallere)-her skal Nvidia ikke være på lista over grafikkdrivere.

HUSK: at dette er et Nvidia Chipset basert (brikkesettet) hovdkort, og at det derfor skal være en mappe med software for dette: den mappa som ligger på "C" som heter Nvidia. Men nå er grafikkdriveren avinstallert, og du kan derfor slå av, sette inn ATI kortet (eller AMD om du vil), koble opp ny PSU, alt på plass, starte opp. Corsair'n bør fixe det nå. Så booter du, du får meldong om at ny hardware funnet, la den gjøre det den skal og da installerere ATI driverne. Restart. Regner med at ting funker nå!

Mvh. Bjørn

U

utgatt60135

Gjest
Spurte en dataekspert på jobb som sa at forskjellene mellom installert driver eller ikke går hovedaklig på brukerinnstillinger (om jeg husker riktig). Det skal fungere vanligvis fint uten installasjon mente han.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Driverne er der for å gi ytelser i spill, støtte ulike ting osv. ved skjermen. Jeg ville ha installert ATI driverne. Brikkesettdrivere er noe annet som styrer en del andre ting enn grafikk.

U

utgatt60135

Gjest
Ny powersupply hjalp ikke en verdens ting. Skjermen slår seg av under oppstart. Da må jeg ta med meg grafikkortet tilbake til butikken :-\.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
-men koblet du til den kontakten som skal til skjermkortet? 6-pins PCIe?

-har du noen bilder som du kan ta fra inni PC'n? -for å se hvordan du har koblet opp?

U

utgatt60135

Gjest
bjornh skrev:
-men koblet du til den kontakten som skal til skjermkortet? 6-pins PCIe?

-har du noen bilder som du kan ta fra inni PC'n? -for å se hvordan du har koblet opp?
Selvsagt, kan ikke ha koblet feil.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Bytt heller ut PC'n. Kjøp nytt HK, RAM, CPU, HD og DVD-ROM og kabinett.

U

utgatt60135

Gjest
Ugh.. ja kortet blir meget varmt bare etter et minutt uten "bruk" :-\.

Lørdag tok jeg med kortet til butikken (digitalimpuls) og der virket det som det skulle. Så måtte jeg prøve hjemme enda engang, men først Tour de France. Men så tordnet det så nært at jeg tenkte det var best å dra ut stikkontaktene. Rakk HiFi´n men idet jeg skulle slå av PC´n så kom det en ekkel kjent lyd. Skjermen virket ikke mer, ei heller internett (modem). Sikkert lynnedslag. Litt senere luktet det røyk i leiligheten. Men røyken kom fra et nabohus i full fyr :eek:. http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=192925 (huset lengre ned ). Jaja, brannvenset kom fort. Når det roet seg så skulle jeg se innspurten på TV´n. 200 meter før gikk TV2 i svart.

Jaja.. det vare den lørdagen..

U

utgatt60135

Gjest
Resultat:

Og nå er også jeg i ferd med å bli en av dem som mener at Mac er klart bedre enn PC :D. Digg med diger skjerm også.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
OHHh, lekkert.

Grattis. En slik står høyt på ønskelisten når Dell pc`en våres tar kvelden.

MVH Johnny

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Resultat:

Og nå er også jeg i ferd med å bli en av dem som mener at Mac er klart bedre enn PC :D. Digg med diger skjerm også.
Gratulerer så mye fra en som har lyst på på ditto. ;)
Berre lækkert ;D
Mvh-KW

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.951
Sted
Trondheim
Blir nok en iMac her hjemme etter hvert også. Kjøpte nettopp en Mac Pro på jobben. 8*2,8 GHz Xeon-kjerner med 4 TB disk og 10 GB RAM. Hyggelig.
Har en Conrad-Johnson CAV-50 med Vienna Acoustics Haydn Grand koblet tll. Når jeg fyrer opp det blir det ikke mye jobb, gitt. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Å nei og nei, Lynegn, hva har du gjort..?? ;D

U

utgatt60135

Gjest
johnnygrandis skrev:
bjornh skrev:
Å nei og nei, Lynegn, hva har du gjort..?? ;D
Kanskje forenklet hverdagen.......... ;D

MVH Johnny
Bare kos her nå...... :). Bare det å skrive på tastaturet er bare deilig.

Nå skal jeg bare selge ATI 4850 og Corsair 550W til Bjørn ;).

Takk takk...

En venn fikk RAM minnene fra min gamle men det viste seg at den ene var defekt. Slett jobb fra servicepersonallet må jeg si. De sa hovedkoretet var defekt. Men pytt pytt, hehe.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
spørsmålet er hva du skal ha da Lyngen ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Gratulerer med ny maskin Lyngen. :) Håper du blir fornøyd og at du allikevel får mulighet til å spille de spillene du ønsker med akseptabel ytelse.

U

utgatt60135

Gjest
Så lenge jeg kan spille Half Life 2 så er jeg fornøyd. Det skulle den visst klare helt fint på maks oppløsning. Må bare ha en mus med høyreklikk.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
På min trådløse Applemus er det da faktisk 3 museknapper, men dette er kanskje anderledes på din?

Du får skaffe deg en vanlig mus da. De fleste er kompatible med Apple. Disse er jo ofte mye billigere og tilogmed "Apple fanboys" har vært misfornøyde med Apples egne. Lykke til!

Topp Bunn