Hva skal barnet hete?

Baltazar Brekke - kan man kalle ungen sin for det?

• Ja. Kjempetøft navn!

Stemmer: 0 0.0%
  • Ja. Det går vel greit.

• Tja. Vet ikke.

• Nei. Ikke noe særlig fint.

• Nei. Det likte jeg ikke!

• Totalt antall stemmer
    0

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei alle hifitullinger.

Her er et emne som er så off topic som det går ann.
Min tredje sønn meldte sin ankomst for en drøy måned siden.
Lyden fra nyervervelsen er høy, klar og tydelig. Men hva skal
lydkilden hete? Ikke lett. De to storebrødrene har greske navn
(Theodor og Sebastian) så vi har først og fremst vurdert navn
med samme opphav. Baltazar er en sterk kandidat, men kan
man kalle ungen sin for det i Norge i 2007?

Navnet er svært skjeldent i Norge. Antallet gutter/menn med
Baltazar som fornavn kan telles på en hånd. Men er nødvendigvis
skjeldent også negativt? Et annet alternativ er selvfølgelig greske
Alexander men dette er det tredje mest populære navnet i Norge
for øyeblikket og frister derfor ikke så mye.

Assosiasjonene til navnet er likevel mange. Det første mange tenker
på er selvfølgelig Professor Baltazar - den tjekkiske (?) tegnefilmhelten
fra våres barndoms barneTV. Kansje ikke det mest positive? Baltazar
var også en av de tre vise menn (sammen med Kaspar og Melkior) i
biblen. Det er dessuten en italiensk restaurant i Oslo og et nederlansk
prog-band fra 70-tallet. Det var også navnet på norges første fjellklatrer
da navnet var langt vanligere på 17-, 18- og første del av 19-hundretallet.

Navnet Baltazar står oppført som gresk, men har sannsynligvis opphav i
persisk eller sumerisk. Betydningen av navnet er; vern kongen.
Variasjoner på navnet er Baltser, Baltasar, Balthasar og Balthazar.

Så spørsmålet er ; hva syntes dere om navnet.
Kom gjerne med alternative navnforslag.

mvh
Gunnar Brekke

Vedlegg

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg er tradisjonalist når det gjelder navn. Navn som har vært i slekta er bra. Det gir en historisk "forankring". Baltasar er spesielt og ingen unger liker å være det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Den første jeg tenker på når jeg hører navnet Baltazar er han ene homsen i nabohuset til tegneseriehelten Pondus. ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Man bør være forsiktig med spesielle navn. De blir lett en belastning for ungen. Og også med trendy navn - hvem vet om det er like trendy om 20 år.

Med mindre det er gode grunner til det - som feks familiens opphav, forfedre som det skal kalles opp etter - er jeg også en tradisjonalist i navneveien.

Spesielle navn forbeholder jeg husdyra mine.

Og PS: Her i Bergen kommer en som heter Baltazar til å bli kallt Balle. Garantert! Så jeg antar NHH er uaktuell som utdannelsesalternativ for karen.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Gratulerer så mye med junior :)
Håper alt er vel med mor og barn.

Navn ja,er litt gammeldags jeg kanskje.
Theodor og Sebastian er jo greie navn,hva med noe i samme sjangeren ?
Nicos,Aleksander,Sokrates (bedre enn Balth) osv.

/jan

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Aleksander er ett godt forslag. I samme gate som de andre to (som jeg synes er helt greie) og med bra tradisjoner og klang.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Når man er ung vil man gjerne være som andre. Da kan et spesielt navn kunne være belastende. Men det er avhengig av miljøet, f.eks. om en vokser opp på landsbygda der alle heter Ole Olsen eller i et urbant miljø med mange innvandrere. Når man blir eldre vil man sette pris på at en har et navn som få har. I dag er vel det meste tillatt. Vi har mange innvandrere i Norge med mye "rarere" navn - så Baltazar kan du trygt kalle han for.

BTW: Mange norske navn er også "rare". Her i kommunen er f.eks. "Kokko" et etternavn (opprinnelig finsk tror jeg).
Ved nærmere ettertanke er Baltazar ganske så coolt.

Sjeldent gresk navn er også Apollonius

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Vet ikke om du har helleniske grunner for å gi de to eldste greske navn, men i de mer trasisjonelle greske familier er det jo slik at den førstefødte sønn gis navn etter sin farfar, og nummer to etter sin morfar. Navnet på den eventuelt tredje sønn står foreldrene, endelig, noenlunde fritt til å velge.

Hva med Nikolas (som betyr noe slikt som triumf), som i tillegg er lett å uttale på de aller fleste språk?

K

Khanate

Gjest
Jeg synes din sønn bør få et navn i god norrøn tradisjon, som sin far.

Hva med Gorm? (Ok, jeg heter Gorm. Det er ikke så mange av oss heller).

Dobbel åfftåpikk: Skal du ikke legge ut litt info om dipole subbene dine? Hvordan de er bygd, delefilter etc, hvordan lyder de i ditt oppsett?

Jeg som spør har funnet ut at mine Quad ESL63 behøver assistanse der nede.

Vennlig hilsen Khanate

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Baltazar får meg til å tenke på Professor Baltazar fra barne TV. Om det er positivt kan jo diskuteres !? :D

Umiddelbart virker det litt sært, må vel inrømme det. :-\

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Velkommen etter i tre-barnsklubben, Gunnar.

Baltazar var et flott navn. Kjør på.

PS. Visstnok skal de beste elskerne få døtre. Ser at du bare har gutter :p

Roy
(med tre døtre ;D )

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Baltazar er nå uansett mindre belastende enn det den nyfødte pode til et brasiliansk-norsk par i Bergen ble utstyrt med: Samba-Johan

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
noruego skrev:
Baltazar er nå uansett mindre belastende enn det den nyfødte pode til et brasiliansk-norsk par i Bergen ble utstyrt med: Samba-Johan
Etter å ha bodd sju år i Finnmark så er det få navne-kombinasjoner som sjokkerer, men Samba-Johan var et godt alternativ. "Favoritten" min er likevel guttungen som kom til tannlegen og tannpleieren roper opp bare det første navnet hans, Marvin på venterommet. Da de kommer inn til tannlegen får tannpleieren er overhøvling av moren til guttungen. "Han heter Marvin Elvis, og vi bruker begge navnene".

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
R.E.S. skrev:
noruego skrev:
Etter å ha bodd sju år i Finnmark så er det få navne-kombinasjoner som sjokkerer, men Samba-Johan var et godt alternativ. "Favoritten" min er likevel guttungen som kom til tannlegen og tannpleieren roper opp bare det første navnet hans, Marvin på venterommet. Da de kommer inn til tannlegen får tannpleieren er overhøvling av moren til guttungen. "Han heter Marvin Elvis, og vi bruker begge navnene".
Hmmm, som det ser ut nå, har jeg det siste ordet. Vi lar det forbli slik!
Jeg begynte tråden med å være negativt innstilt til Baltazar, men er nå rimelig postiv. Antageligvis vil ungen profitere på at navnet blir stavet uten "z" - Baltasar. Uvant, men kult. Mange med uvanlige navn har nådd langt, og jeg tenker bl.a på Hill Martha.
Gratulerer med poden og gratulerer med navnet!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gratulerer så mye!

Jeg tror ikke at det kommer til å være negativt for barn vokser opp nå å hete noe annet enn klassekameratene. Baltazar er dessuten et et bra navnsom ligger godt 'i øret'. Gi gass!

Som en relativt velkjent komponist sa en gang i det forrige århundre, etter å ha gitt sine fire barn navnene; Dweezil, Ahmet Rodan, Moon Unit, og Diva:

''Det er etternavnet som kommer til å skape problemer for dem.''

MVH Thomas (en av alt for mange)

Edit: Jeg starter likegodt en avstemming om mitt navn også.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Zomby_Woof skrev:
Som en relativt velkjent komponist sa en gang i det forrige århundre, etter å ha gitt sine fire barn navnene; Dweezil, Ahmet Rodan, Moon Unit, og Diva:
Han hadde egentlig tenkt å kalle Moon for Burt Reynolds. Altså Burt Reynolds Zappa.
Kjekt navn for en liten jente, not.
Gail satte seg på bakbeina og det ble Moon Unit.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Burt, ja. Det var vel litt drøyt...

Noen som husker Johnny Cash sin låt 'A boy named Sue'? ;D

Baltazar derimot, er godt inne på skiva i mine ører.

Blomsterpike

Fersking
Ble medlem
23.07.2007
Antall liker
0
Hei Gunnar,
ett navn er utrolig viktig.Ikke tenk pa hva familie eller venner syntes.Plukk ut et navn som du og din kone liker.Det trenger ikke a ga med et navn som passer med Theodor og Sebastian.
Alle i norge vil ha navn som gar med hverandre feks. alle navn starter med samme bokstav etc.
Velg ett navn dere begge syntes er fint.Jeg syntes at Maxmillian er ett flott navn.Og det er nesten ikke brukt i norge.MAX er ett kjempe kult navn.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.268
Sted
Østfold
Gratulerer masse med den sist tilkomne!

Personlig synes jeg navnet er tøft, men hva føler du selv når du lukker øynene, ser for deg at du er 11 år og skal presentere deg for en gjeng litt eldre gutter som ikke akkurat har som mål å styrke din selvtillit om de ikke må? Jeg tror navnet har såpass mange assosiasjoner at det fort kan bli sett på som litt klovnete og derfor også mister sin "storhet".

En annen ting er at Baltazar Brekke låter litt "humpete" (og det må jo låte bra! ;D). Sokrates som jeg så nevnt "glir litt jevnere", og er jo et navn med virkelig kraft i. Det er vel også litt mer brukt i Norge... tror jeg?... Forøvrig, da jeg leste åpningsinnlegget syntes jeg "Kaspar Brekke" var tøft, men jeg er usikker på om det egentlig er gresk da. Melkior assosierer vi liksom ikke til noe navn vi kjenner her i Norge, kanskje med unntak av de som har litt kjennskap til bibel/religionshistorie. Imidlertid synes jeg navn som vi kun kjenner gjennom såpass begrenset bakgrunn har en tendens til å "ikke stå på sine egne ben". For eksempel er og blir Elvis en person. Det samme gjelder Jesus osv (i hvertfall i vår del av verden).

Uansett synes jeg du allerede i åpningsinnlegget lufter din skepsis og de problemstillingene som dere kan møte såpass klart at det gir en følelse av at du kanskje allerede innerst inne har tatt beslutningen om å droppe det.

BTW, blir ikke dette sterke navn sammenliknet med Gunnar? ;)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Er det ikke forbudt å gi barnet navn som kan "gi problemer" ?
Baltazar er vel isåfall helt på grensen synes jeg.
Det kunne liksom like godt vert Lex Lutor eller noe lignende.

G

Gjestemedlem

Gjest
wotg skrev:
Er det ikke forbudt å gi barnet navn som kan "gi problemer" ?
Baltazar er vel isåfall helt på grensen synes jeg.
Det kunne liksom like godt vert Lex Lutor eller noe lignende.
Hvorfor skulle Baltasar gi problemer da? Det er jo et helt alminnelig navn, selv om det ikke er så mye brukt i Norge. Lex er forøvrig bare en forkortelse for Alexander og er ikke egnet som navn på linje med andre forkortelser som nordmenn i sin uvitenhet kaller sine barn. Så Baltasar er et greit navn, men Tassen egner seg ikke på en fødselsattest. Det gjelder forøvrig også andre forkortelser eller kjelenavn som Ronny, Jonny, Tommy, Piddi, Johnemann, Laien osv.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Baltazar Brekke.. Joda, ikke så dumt det nei.
Jeg ville nok kanskje foreslått å ha da Baltazar som mellomnavn da..

Litt forslag:
- Preben Baltazar Brekke
- Petter Baltazar Brekke
- Jørgen Baltazar Brekke
- Ole Martin Baltazar Brekke
- Nils Henrik Baltazar Brekke
- Nils Gunnar Baltazar Brekke
- Nils Petter Baltazar Brekke
- Peter Marius Baltazar Brekke ( Litt posh, men dog.. ;D )

Hurra for poden, måtte han få mange og flotte dager på denne kloden!!!
Hipp hipp! Gratulerer med en sønn Brekke!

Når han vokser opp kan man tenke seg at han fort blir kalt for Baltus eller noe i den duren vøtt.
Vi lager en rekke med Baltazar også:

- Baltazar Alexander Brekke er jo en kombinasjon jeg tror ville passet utmerket!
Mja jo, det låt jo riktig så bra det! Synes nå jeg (Har ikke barn enda selv da)

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Imperial skrev:
Baltazar Brekke.. Joda, ikke så dumt det nei.
Jeg ville nok kanskje foreslått å ha da Baltazar som mellomnavn da..

Litt forslag:
- Preben Baltazar Brekke
- Petter Baltazar Brekke
- Jørgen Baltazar Brekke
- Ole Martin Baltazar Brekke
- Nils Henrik Baltazar Brekke
- Nils Gunnar Baltazar Brekke
- Nils Petter Baltazar Brekke
- Peter Marius Baltazar Brekke ( Litt posh, men dog.. ;D )

Hurra for poden, måtte han få mange og flotte dager på denne kloden!!!
Hipp hipp! Gratulerer med en sønn Brekke!

mvh
Hva med Gjestemedlem Baltasar Beethoven Brekke? Må bli noe stort av ham da.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hafr alltid vært svak for Birger Bugge Berger ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Gjestemedlem skrev:
Hva med Gjestemedlem Baltasar Beethoven Brekke? Må bli noe stort av ham da.
Åja! Det er ikke tvil! Hurra!
- Baltazar Kornelius Brekke f.eks. Gjestemedlem, mja da blir han alene om å ha det som fornavn ville jeg tro!
- Men men, man skal aldri si aldri da! Mulig hans mor sier (dephinetly not! :: til den da? Mulig..)

Nåja! Slikt er spennende!!! Navn er jo liksom starten vøtt! Etter litt DIY innsats da selvsagt!

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis det skal være gresk, hvorfor stoppe ved Balthazar?
Kan nevne andre i fleng, hvis jeg tar heltesagaene til hjelp:
Paris, Castor, Pollux, Iason, Herkules, Ulysses, Agamemnon....
mvh
Dæven det glemte jeg: Og gratulerer med flott sønn!!!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Paris er faktisk et oldgresk guttenavn...

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Gratulerer så mye med sønnen!

Nå skal jeg være litt konservativ og treg her, men:

Tenk på at man vet aldri hva det skal bli av gutten!

Selv ble jeg døpt med et veldig spesielt familienavn som etternavn. Så lenge jeg oppholdt meg i miljø hvor alle kjente meg, var det greit nok. Selv om jeg fikk et dusin eller så med kallenavn pga navnet.

Jeg deltok aktivt i idrett fra jeg var 10 år og navnet ble en belastning. På alle preieutdelinger etc hvor mitt navn ble ropt opp, merket jeg at folk lo litt og kikket for å finne ut hvem som bar det merkelige navnet. IKKE kuult for en 10 åring.

Senere når jeg kom i forsvaret - samme leksa når navnet blir ropt opp foran 1000 stk. Man blir eldre, og får ryggrad til å bære det, men dog, ikke kuult!
Eller når jeg ble offisèr og fikk tilsendt navnestrip til uniformen.
Den var for lang til å passe over lomma!
Heller ikke kuult!

Når jeg selv fikk barn, valgte jeg (til min fars forskrekkelse) å ta min mors pikenavn(etternavnet), og gi mine døtre det samme. Når deg gjeldt fornavn hadde spesielt min svigermor en mengde forslag til fancy navn med tilknytning til dronninger og heltinner fra en svunnen tid. Jeg satte bestemt ned foten og ga følgende kriterier;
Mine barn skal ha KUN et fornavn. Det skal være velklingende og kunne uttales på de fleste språk uten at noen brekker tunga!

Jeg tror de aller fleste av oss mye heller vil bli lagt merke til for noe vi har utrettet eller noe vi står for.

Tro meg, å bli lagt merke til pga er rart eller spesielt navn er IKKE kuult.

Om du gir sønnen din navnet Baltasar, så tenk på disse ordene når du tørker tårene hans opp gjennom barneårene!

Mine døtre heter forresten Silje og Andrea..........

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Belsebub? er jo et fint navn som er veldig sjelden, kanskje det kunne vere noe.

O

omholt

Gjest
wotg skrev:
Belsebub? er jo et fint navn som er veldig sjelden, kanskje det kunne vere noe.
;D
Regner med det er en spøk? Ordet betyr fluenes herre og brukes i bibelen i NT om djevelen. I GT tror jeg det var en avgud.

Kom forøvrig til å tenke på noe jeg opplevde i ungdommen. Spilte fotball og vi hadde en trener som kunne være meget sarkastisk. Det kom en ny spiller på laget som het Ebbe. Han introduserte seg selv til treneren hvorpå treneren sa: Ebbe! Du må saksøke dine foreldre når du blir voksen.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
PS. Visstnok skal de beste elskerne få døtre. Ser at du bare har gutter :p

Roy
(med tre døtre ;D )
Her har du nok ikke fått med deg hele sammenhengen ;D
Det kan godt være tvert om ::)
Visstnok forholder det seg slik at de sædcellene som (eventuelt) fører til at det blir gutter, er mer langlivede enn de andre.
Dette skal jo klaffe med eggløsingen, ikke sant ;).
Så kort fortalt (fritt) etter hukommelsen, så vil slike "kaniner" som deg i større grad ha sjanse for å få jenter, mens slike mer normale som Gunnar ofte får gutter ;D
Det er sjelden at damene liker kaniner, de liker dem som tar seg tid og legger følelsen i det og gjør jobben grundig, og dermed så er det heller ikke nødvendig og gå i gang like ofte, siden dama "lever" lengre/bedre på en god og sterk opplevelse (altså ikke to eller flere kaninspurter i døgnet ;D )
Derfor får sistnevnte ofte gutter og førstnevnte jenter.
Moralen må bli, det er ikke hvor ofte en elsker, men hvordan, som avgjør hvorvidt en må betraktes som en god elsker.
Du og Gunnar, vel ::), (damene) kunne jo tatt en blindtest ::), så kan "brukeren" avgjøre ;)

Navnet ja? Baltazar ::) hmmm! Han ville vel fort fått kallenavnet Baltus og det kan kanskje være like greit.
Hva med Elg. (kjekt å ha med på jakt etterhvert, når de andre hører at du roper på sønnen din)
Mvh.KW

edit:eek:ops.Gratulerer med den tredje fra meg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du tar feil KW, det er motsatt, det er jentesædcellene som lever lengst... altså blir konklusjonen som tidligere... ;)

Når det gjelder Baltasar så synes jeg jo det er noe spesielt. Det første som skjer når jeg hører navnet er at denne sangen om professor Baltazar begynner å surre i hodet... men akkurat det er vel helst et problem for de litt opp i årene, og vil vel ikke akkurat bli et problem i forhold til jevnaldrende, for dagens unger kjenner vel ikke denne herren...
Jeg kalte faktisk en gang en katt for Baltasar jeg. Katten min fikk tre unger på julaften,så da fant jeg ut at jeg burde vel kalle de opp etter de hellige tre konger, så de fikk navnene Melkior, Kaspar og Baltasar... men litt seinere fant vi ut at det var tre jenter, så da måtte Baltasar skifte navn til Bubastis, som er navnet på den egyptiske kattegudinnen. Men jeg forbinder vel kanskje dette navnet litt med dyr.

Om man skal velge et spesielt eller vanlig navn er jo alltid et problem. Vi valgte, uten å være klar over det, et veldig motenavn til nr1. Nr 2 skulle slippe det, så vi valgte et som ikke var vanlig da, men i ettertid har også dette kommet inn på 10 på topp listen... Nr. 3 fikk et enda mer uvanlig navn, såpass at familien protesterte litt, men de liker det nå, og også dette navnet er i dag blitt en del brukt. Alle navnene er korte og passer godt sammen, synes det er litt viktig at de passer sammen og.

Om navnet helst skal være gresk og passe med de andre, hva med Andreas eller Johannes? Helt "normale" navn som har vært brukt også her.

Her kan du finne informasjon om navn:

http://www.norskenavn.no/

Søker man på Baltasar får man det ikke opp, fordi mindre enn tre i Norge heter det...

Og så jeg ikke glemmer det: Gratulerer så mye med gutten!! :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
I oslo var det en norsk kvinne som fikk barn med en afrikaner. Barnet, som nok hadde en fin brunfarge, fikk navnet Freia. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jo mer jeg tenker på navnet Baltazar jo bedre liker jeg det.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mobbing. Dagens nybakte foreldre er langt mer kreative i navnevalg enn deres foreldre var. Baltazar blir sikkert bare et av mange navn som for en generasjon siden ville blitt sett som sært, men ellers er helt topp. Et 'problem' er at navn med så mange stavelser garantert vil bli forkortet. Men, Baltus er neppe det verste man kan utsettes for.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Kall han for Asbjørn vel! ;D
Etter Espen Eckbo's Asbjørn Brekke!

Nei ikke lett med navn gitt. Vi sliter med det samme, og gutten kommer nok i August.
Kunne jo kalle han nettopp det...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Komponenten skrev:
Du tar feil KW, det er motsatt, det er jentesædcellene som lever lengst... altså blir konklusjonen som tidligere...
Du er jente og dermed partisk ;D

Så det er ikke bare damene som lever lengst men også jentesædcellene, hva er det egentlig igjen til oss gutta da ;D
Damene kan jo da faktisk til en viss grad bestemme hvorvidt de vil ha jenter eller gutter ::)

Hva blir da konklusjonen?
Den må jo bli større sjanse for jenter enn gutter ved færre forsøk (rent statistisk)
Tror jeg gir meg der, opp mot beste elskere mener jeg ;)
Det viktigste er jo barna :)
Mvh.KW

T

Thomas1

Gjest
Hva med Rasmuss eller Rassmus? Du kan velge om du vil ha 2 i Rassen eller 2 i mussen! hehe...Dagen tørreste! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
KW skrev:
Hei!

Komponenten skrev:
Du tar feil KW, det er motsatt, det er jentesædcellene som lever lengst... altså blir konklusjonen som tidligere...
Du er jente og dermed partisk ;D

Så det er ikke bare damene som lever lengst men også jentesædcellene, hva er det egentlig igjen til oss gutta da ;D
Damene kan jo da faktisk til en viss grad bestemme hvorvidt de vil ha jenter eller gutter ::)

Hva blir da konklusjonen?
Den må jo bli større sjanse for jenter enn gutter ved færre forsøk (rent statistisk)
Tror jeg gir meg der, opp mot beste elskere mener jeg ;)
Det viktigste er jo barna :)
Mvh.KW
Vel, dere svømmer jo fortere da… jentesædcellene risikerer å komme for sent, og det fødes jo og flest gutter, vet ikke om antallet sædceller er likt fordelt.. Men man har faktisk til en viss grad mulighet til å velge kjønn på denne måten, hvor mye det praktiseres vet jeg ikke.. neppe utbredt.

Zomby liker stadig bedre navnet… mulig han har sans for navn med z..? ;)

Neida, alt blir en vane, kan godt hende at Baltazar kan fungere greit, det er bare litt uvant. Kan plutselig bli et motenavn og, slikt er vanskelig å spå. :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Komponenten skrev:
Vel, dere svømmer jo fortere da… jentesædcellene risikerer å komme for sent, og det fødes jo og flest gutter, vet ikke om antallet sædceller er likt fordelt.. Men man har faktisk til en viss grad mulighet til å velge kjønn på denne måten, hvor mye det praktiseres vet jeg ikke.. neppe utbredt.
Statistisk sett er det en viss "skjevdeling". Det blir født litt fler guttebarn enn jentebarn, men guttebarn har en litt større dødelighetsprosent enn jentebarn, slik at fordelingen er sånn ca 50/50 gutt/jente når puberteten nås.
mvh

Topp Bunn